Pokud jste chtěli definitivní potvrzení, že to společnost Sony s vydáváním svých, původně pro PlayStation určených her na PC myslí vážně, je to konečně tady. Právě dnes totiž vychází PC verze Spider-Mana od vývojářů z Insomniac Games, a vezmeme-li v potaz, jak univerzálně populární tahle komiksová značka je, můžeme skutečně mluvit o velmi podstatné záležitosti. Ačkoliv nechci snižovat význam a vliv her jako God of War, Horizon: Zero Dawn nebo Days Gone, pořád jde o ryze herní značky, které nemusí plošně zasáhnout tak širokou cílovou skupinu, jako dokáže Spider-Man. A pokud jde o snahu zlákat některé z hráčů k tomu, aby si pro hraní připravovaného pokračování pořídili PlayStation, pak jde na to Sony velmi dobře a dalo by se mluvit o tom, že na PC představuje jakousi finální verzi zážitku, který můžete ze Spider-Mana z roku 2018 získat.
Nemá smysl mluvit o tom, že jsou počítače výkonnější nežli herní konzole, stejně jako není nutné rozebírat, že za cenu konzole byste asi jen těžko sehnali počítač, který by ve smyslu her zvládl to samé. Nechci se pouštět do úvah, jaký z táborů je na tom lépe, protože už nám – doufám – není patnáct a umíme sami s nadhledem zhodnotit, že každý má trochu jiné preference. Že ano? Pro PC verzi Spider-Mana je nicméně nutné otázku hardwaru vytáhnout a dále se jí zabývat, protože s patřičně výkonným počítačem můžete dosáhnout ultimativních výsledků, jednoduše vyjádřených jako opojná směsice čísel a znaků 4K@60fps. Abyste však k této hodnotě mohli dojít, neřku-li s RTX efekty, které Spider-Man v kombinaci s příslušnými grafickými kartami na PC nabízí, nebude to nic levného. Jen pro kontext celého článku, ve 4K jsme hráli na sestavě s procesorem Intel i5-12600KF, grafickou kartou Nvidia GeForce RTX 3070 Ti a 16 GB DDR4 operační paměti s tím, že hra byla nainstalována na NVMe M.2 SSD. Co se týče hraní v 1080p, tam nám posloužila sestava s Intel i7-6700K, dvojice grafických karet Nvidia GeForce GTX 1080, 64 GB DDR4 paměti a SATA 3.0 SSD. Třetím do party pak byl Steam Deck, pro který je Spider-Man plně optimalizován, ale k němu se dostaneme později.
Klíčem k úspěchu, pokud za něj budete považovat plynulou hru kolem 60 fps s co nejvyšším rozlišením, je míra grafického nastavení. Jak prozrazují screenshoty, hra se žádným způsobem nevymyká tomu, co byste od PC verze očekávali, takže zejména v samotném nastavení grafiky můžete měnit v několika stupních kvalitu textur, stínů, ambientní okluze, ray tracingu, odrazů, celkových detailů geometrie, vlasů, kvalitu počasí a samozřejmě i efekty kamery jako je hloubka ostrosti, rozostření, nejrůznější odlesky nebo bloom. Celkově sedmnáct položek pak ale doplňuje mnohem důležitější nástroj, tedy upscale obrazu, kde nemáte na výběr pouze očekávané technologie Nvidia DLSS a AMD FSR, ale také proprietární upscaler IGTI, který hra využívala na konzolích. Ve všech třech případech můžete opět volit mezi několika presety, případně z druhé strany cílit na konkrétní poměr škálování rozlišení, což ale ve výsledku dává tolik možných variant zobrazení, že je nelze efektivně všechny pojmout a zhodnotit. Zapomínat nesmíte také na to, že kromě upscalingu hra přirozeně na několika úrovních řeší také vyhlazování hran, ať už se o ně postarají systémy pro upscale, nebo řešení SMAA či DLAA. I v tomto případě je věc ryze individuální, ale s patřičnou dávkou času stráveného v menu hry lze dojít k výsledku, který vás žádným způsobem neurazí a zároveň při něm neshoří vaše PC.
Pokud jde o konkrétní hodnoty, na 4K sestavě běžel Spider-Man s dynamickou metodou upscalingu technologie Nvidia DLSS v hodnotách kolem 45-60 fps i při aktivním ray tracingu a nejvyšším grafickým presetem, nutno ovšem podotknout, že výkyvy jsou velmi časté a nevypočitatelné. Hra na hranici výkonu daného počítače má tendence skokově ztrácet framerate a doskakovat i ve chvílích, kdy se zdánlivě nic dramatického na scéně neděje. O trochu lépe na tom byla hra na 1080p sestavě, kde k tak častým propadům fps nedocházelo, což je ale dáno především rozlišením, vypnutým ray tracingem a nižšími nároky na hardware obecně. Bavíme-se tady ovšem o snaze dojít až na hranu, navíc na konkrétních sestavách, takže to nevnímáme jako velký problém. Naopak, míra optimalizace je v případě Spider-Mana velmi uspokojivá a stačí slevit z některých nároků, případně se spokojit s hrubším obrazem při agresivnějším presetu pro upscaler, a Peter Parker se vám bude hodiny ukazovat v 60 fps bez jakýchkoliv propadů. Co však nelze zamlčet, je skutečnost, že ne všechny textury zřejmě byly převedeny do vyššího rozlišení z původní PS4 verze. Pokud má ta pro PC vycházet z vylepšené verze pro PS5, pak hned od prvních okamžiků ve hře uvidíte značné nedostatky v ostrosti nejrůznějších nápisů, nášivek policistů nebo písmen na autech. Nejde o nesprávně načtenou texturu, jde zkrátka o texturu, která není připravená pro rozlišení 4K a ve hře je to vidět zejména v cutscénách. Netýká se to ovšem modelů postav, které jsou precizní, včetně jejich textur či provedení vlasů a oblečení.
Co se týče hraní na Steam Decku, Spider-Man podává podobný výkon jako God of War a podobné můžete mít i očekávání. Největší silou pro plynulé hraní je podpora AMD FSR, kterou je možné – a mnou doporučované – využít v plné míře. Malý displej Steam Decku spolu s nižším rozlišením skryje řadu nedostatků do té míry, že jsem opakovaně navštěvoval menu a ujišťoval se, že není vybraný kvalitnější preset grafiky. Spider-Man v základu nastavuje profil „střední“ pro grafiku jako takovou, rozlišení přirozeně nechává původní – tedy 1280×800 – ale pokud překousnete trochu delší nahrávací časy a občasné propady fps, hraní si užijete v hladině mezi 30-50 fps. Samozřejmě ale počítejte s tím, že větráček Steam Decku pojede po celou dobu naplno, což pro zkušené hráče na tomhle přenosném počítači znamená automaticky také nevalné očekávání stran doby hraní na baterii. Ano, Spider-Man dokáže vyčerpat veškerou energii přibližně za 100 minut hraní, nikdo ale, hádám, nesliboval nic jiného. Na druhou stranu dostanete velmi komfrotní způsob, jak hru ovládat, což se v případě PC verze říct úplně nedá. Tedy za předpokladu, že nevlastníte žádný gamepad a jednoduše chcete hrát všechno s kombem myš-klávesnice. Ano, jde to, ale už samotný pohyb pomocí pavučin, které na klávesnici vystřelujete shiftem, není pocitově tak plynulý, jako když byste do ruky vzali gamepad. Možná je to dáno tím, že jsem Spider-Mana dvakrát dohrál právě s gamepadem, ale po dobu několika hodin, kdy jsem hrál na myši a klávesnici, jsem si jednoduše nemohl zvyknout. Například velmi časté tlačítko pro úhyb je namapováno na CTRL, což lze změnit, ale bereme-li v potaz standardní nastavení, je to trochu bolestivé s přihlédnutím k tomu, jak často jej musíte využívat.
Pokud ovšem gamepad máte, vřele doporučuji vydat se tímhle směrem, zvlášť, máte-li k ruce DualSense. I s přihlédnutím k tomu, jak důležité může být vydání Spider-Mana z PlayStationu na PC, vývojáři zapracovali na plné podpoře všech funkcí zmíněného ovladače a umožňují vám tak „zavřít oči“ a představovat si, jaké by to asi bylo, hrát bez jakýchkoliv omezení na PlayStationu 5. Haptika i adaptivní triggery fungují shodně, jako tomu je na konzoli, když jedinou drobnou nevýhodou zůstává nutnost připojovat ovladač kabelem. Alespoň se vám ale nevybije, pokud to chcete vzít za ten lepší konec a příliš se nestresovat. Co jsem osobně z novinek specificky připravených pro PC nevyužil, je podpora širokoúhlých monitorů. V tomto ohledu nabízí Spider-Man až extrémní poměry jako 32:9 nebo dokonce 48:9, jde ale opět o tak individuální záležitost, že ji přejdu konstatováním a mírnou pochvalou za to, že i na tyhle specifické potřeby PC hráčů Sony myslela. Všechno ostatní pak už je přesně takové, jaké bylo v původní hře, takže tyhle dojmy nemá příliš smysl míchat i s hodnocením hry jako takové.
Během hraní příběhu jsem nenarazil na žádné vážné bugy či nedostatky, i když glitchů by se pár našlo. Ať už jde o prolínání modelů či textur nebo o kolize fyziky, která si občas s některými objekty pořádně pohraje, nejde o nic, co by vysloveně kazilo zážitek z hraní. Spider-Man rovněž zůstává díky titulkům a překladu rozhraní v češtině, takže ani v tomto případě nepřijdou hráči o komfort a otevírá se před nimi hra, která snese jen ty nejvyšší nároky. Skutečnost, že si s ní můžete po technické stránce rázem dělat, co chcete, je ale přeci jen hodně lákavá, a pokud jste shodou okolností nikdy Spider-Mana nehráli, můžete se po koupi a odehrání příběhu nepochybně těšit i na veselé modifikace, jako tomu bylo zejména u God of War. Počítat nicméně musíte s plnou cenou 60 eur, tedy bez zahrnutí skutečnosti, že jde o příběhovku, která navíc slaví 4. narozeniny. V tomhle ohledu je Sony poměrně nesmlouvavá a je vidět, že k vydání přistupuje jako k novince pro komunitu, která dosud neměla tu čest. Pokud do tohoto schématu zapadáte, právě vám vyšla hra, která by mohla směle aspirovat na titul hry roku. Už podruhé.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ale za mě overrated mediocre. Nejvíc mě osobně vadilo, až moc arkádové skákání, kde občas chyběla základní fyzika.