V srpnu jsme na Vortexu psali o pokročilé fyzikální a destrukční technologii, na které pracuje švédský programátor Dennis Gustafsson. Ten se na svém Twitteru dělil s fanoušky o pozoruhodná videa z demoverzí a prototypů, které však současně slíbil přetvořit v plnohodnotnou hru. Nyní konečně svůj projekt představil a jak sliboval, ve hře se sice nachází zbraně, ale vyhýbá se chytře násilí. Její náplň navíc působí podobně přitažlivě jako samotné vizuální efekty. Právě na tomto poli panovaly největší pochyby. S čím může Gustafsson přijít, zda to bude také zábavné hrát a jak to bude využívat jeho technologii. Nicméně mé obavy byly zřejmě zbytečné. Koncept novinky se mi velmi zamlouvá a navíc by bez demonstrované fyziky a destrukce nebyla hra vůbec možná, takže se tu hratelnost může skvěle doplňovat s možnostmi enginu.
Nový titul se jmenuje Teardown, autor ho představil na oficiálním webu, přiblížil jeho fungování ve videu a spustil současně stránku na Steamu. Ve hře jde o to připravit a provést dokonalou loupež kreativním působením destrukce a využíváním objektů okolo vás. Prostředí je plně interaktivní a jde kompletně zničit. Musíte používat zbraně, výbušniny i vozidla, abyste svět přetvořili a změnili ho na sérii zkratek a předem připravených cestiček. Na začátku máte času dost a můžete vše pečlivě promyslet a nachystat. Respektive měli byste si vše pečlivě promyslet a nachystat, protože jakmile jednou loupežnou akci spustíte, už na improvizaci nemáte moc času. Ve chvíli kdy se rozezní první alarm, musíte rychle dosáhnout zbývajících cílů, neboť bezpečnostní složky už jsou na cestě. Vše musí splnit dřív, než dorazí.
Cíle lze posbírat v libovolném pořadí, takže úrovně nemají žádné jedno správné řešení. Sám autor říká, že při jejich návrhu ani nemá v hlavě nějaký ideální průchod.
Líbí se mi, že zpočátku nejste vůbec pod tlakem. Máte všechen čas světa. Můžete prostředí libovolně zkoumat a zkoušet s ním experimentovat. Kouzlo tkví samozřejmě v tom, že fyzika a veškeré předměty v prostředí zajímavým způsobem reagují na vaše akce a chovají se většinou tak, jak byste ve skutečnosti s přimhouřením oka očekávali. Nezapomeňte ale na to, že když si něco rozbijete, třeba přijdete o možnost využít to ve svůj prospěch. Cíle lze posbírat v libovolném pořadí, takže úrovně nemají žádné jedno správné řešení. Sám autor říká, že při jejich návrhu ani nemá v hlavě nějaký ideální průchod. Bude naopak nepochybně zábava hledat jakýsi dokonalý plán z pozice hráčů, kteří se budou dozajista předhánět v tom, kdo přijde s lepším řešením. Líbí se mi, že takto Teardown podporuje experimentování. Vaši cestu navíc můžete nechat analyzovat, zobrazit si ji na mapě a případně se k ní vrátit, abyste svůj pokus opravili a vylepšili.
Teardown je stále ve vývoji, zatím není k dispozici veřejná verze, ale už má stránku na Steamu. Definitivní datum vydání je zatím v nedohlednu, ale early access verzi by Dennis Gustafsson rád vydal začátkem příštího roku. V tuto chvíli míří hra pouze na Windows. Pokud jde o hardwarové nároky, doporučuje vývojář procesor Intel Core i7 a grafickou kartu NVIDIA GeForce GTX 1070. Jak už z předchozích odstavců vyplynulo, Teardown využívá vlastní grafický i fyzikální engine a ovládá ray tracing, ale obejde bez RTX karet.
Port pro Switch nebo mobily Dennis Gustafsson zcela vylučuje, ale nechává otevřenou cestu k velkým konzolím. I tato konverze by ale podle něj vyžadovala spoustu úsilí a optimalizace, takže zatím máme Teardown brát jako PC hru. V sérii dalších otázek a odpovědí na svém Twitteru pak znovu zdůraznil, že ve hře nebude možné střílet po nepřátelích a neplánuje ani vytvořit ze hry battle royale střílečku.
Nenechte se zmást na první pohled jednodušší voxelovou grafikou. Podívejte se na destrukci v akci, zamyslete se nad konceptem hry a třeba budete z celé myšlenky také tak nadšení jako já. Kéž bych si to mohl hned vyzkoušet…