branding
Sony se vymezila vůči akvizici Activisionu Microsoftem

Sony se vymezila vůči akvizici Activisionu Microsoftem

Call of Duty nemá rivala a ovlivní nákup konzole, říká Sony. Ví víc o budoucí exkluzivitě?

Zdroj: Activision
1. 8. 2022

Když Microsoft oznámil svůj zájem získat společnost Activision a s ní i všechny vývojářské týmy a slavné značky, vyvolalo to obrovský poprask. Také částka necelých 69 miliard dolarů brala dech, ovšem několik dní poté, kdy byl plánovaný obchod oznámen, nastoupila o poznání méně romantická realita. Aby mohl být obchod uzavřen a Microsoft se skutečně stal majitelem značek jako Diablo, World of Warcraft, Candy Crush Saga a především Call of Duty, musí akvizici posvětit regulační orgány, které už dlouhé měsíce zjišťují, zda nedojde na trhu až k příliš velkému vychýlení vah a monopolizaci části herního odvětví. Výsledek zatím neznáme a lhůta na uzavření obchodu stále běží, nyní se k nám ale prostřednictvím portálu Resetera dostávají dokumenty z Brazílie, v nichž jednotlivé společnosti, které by mohl být obchodem ovlivněny, prezentovaly svůj postoj a nechybí mezi nimi ani Sony, největší rival Microsoftu na poli herních konzolí.

Jedním z nejsilnějších argumentů je síla Call of Duty ovlivnit u hráčů to, jakou si pořídí konzoli.

Ve vyjádření japonské společnosti jde právě o Call of Duty a sílu, kterou tahle značka má. Připomínáme sice, že Microsoft sliboval multiplatformní přístup, ovšem později na základě informací Jasona Schreriera mělo vyjít najevo, že se závazek proti platným smlouvám týká jen tří nadcházejících titulů. Je proto na místě uvažovat o vyjádření Sony jako o ochraně budoucí možnosti nechat hráče na PlyStationu sérii Call of Duty hrát a nepřijít tak o početnou základnu fanoušků. Jedním z nejsilnějších argumentů tak, jak vyplývá z brazilských dokumentů, je totiž síla Call of Duty ovlivnit u hráčů to, jakou si pořídí konzoli. „Podle studie z roku 2019 je význam Call of Duty v obecné rovině nepopsatelný,“ uvádí například Sony a doplňuje, že Call of Duty je jedinou značkou, která se umístila v žebříčku 10 nejvlinějších zábavních brandů.

„Call of Duty je tak populární, že ovlivňuje hráčovu volbu konzole a komunita loajálních hráčů je tak zaháčkovaná, že by se ani podobný konkurenční titul se stejným rozpočtem nemohl s Call of Duty rovnat,“ říká Sony. Důležité jsou prý i zdroje, které Activision do vývoje každoročně vydávaných dílů vkládá a lidé ze Sony jsou přesvědčeni, že by si nikdo jiný nic takového nemohl dovolit. „Každoroční Call of Duty se vyvíjí příbližně 3-5 let. Vydávat jednu hru ze série znamená pro Activision vynaložit stovky milionů dolarů,“ přibližuje stav kolem jedné z nejpopulárnějších značek, které už několik let pomáhá realizovat marketing. Sony ale jde ještě dál a tvrdí také, že Call of Duty je moderním synonymem pro střílečku, jako tomu v uplynulých dekádách bylo v souvislosti s Doomem. Také zapojení hráčů je prý nesrovnatelné s jinými silnými tituly – namátkou Battlefieldem – když má Call of Duty na Facebooku 24 milionů sledujících a konkurence od Electronic Arts jen 7 milionů. A to všechno prý stačí k tomu, aby i ve slabších letech, jakým byl například rok 2021, mohlo Call of Duty – v tomto případě Vanguard – vyšplhat na žebříčku prodejů do nejvyšších pater.

Co to znamená pro rozhodování regulačních úřadů, není samozřejmě známé, faktem ovšem je, že pokud Sony tuší budoucí exkluzivitu, i když třeba jen časovou a ne příliš dlouhou, právě tyto argumenty by mohly posloužit jako upozornění, že se bavíme o jisté formě monopolu, který je v tržním prostředí nekalé spojovat s jedinou konzolí. Na druhou stranu, právě svoboda podnikání a odlišná interpretace postoje Call of Duty či jiné velké značky od Activisionu, bude stát vždy proti a bude opravdu nesmírně zajímavé sledovat, jak tato akvizice dopadne. Podotýkáme, že lhůta běží do 30. června 2023, ale Microsoft už dříve připustil, že by chtěl vše uzavřít právě do poloviny roku 2023.

Nahlásit chybu v článku

28

Napsat komentář

Další články
Nahoru