branding
Sony představuje prototyp VR headsetu s rozlišením 8K

Sony představuje prototyp VR headsetu s rozlišením 8K

Není primárně určen pro hry. Některé technologie by ale mohly být pro PSVR 2 použity

Zdroj: Sony
8. 12. 2021

Společnost Sony uspořádala před několika hodinami napříč svými divizemi speciální Den technologií. Prostřednictvím krátkých videí chce veřejnosti představit některé z konceptů, na kterých japonský gigant pracuje, aniž by pro ně měl v nejbližší době nějaké konkrétní využití v podobě komerčního produktu. Jedním z prototypů pak je i prototyp headsetu pro virtuální realitu, který má nabídnout celkové rozlišení 8K – tedy 4K pro jedno oko – a nastavit nový standard ve velikosti displejů i zpracování obrazu. Na mysl tak automaticky vyskočí, že sledujeme první prezentaci druhé generace PlayStation VR, tahle spojnice ale ve skutečnosti – alespoň prozatím – není tak silná.

V první řadě je nutné podtrhnout, že na vývoji headsetu nepracuje herní divize. To by samo o sobě nebylo nikterak překvapivé, spíše naopak, ale jde o první vymezení, že s největší pravděpodobností nejde o základ dosud neoficiálně pojmenovaného PSVR 2. Inženýři Jasuko Išihara a Kej Kimura ostatně vymezují, že nová technologie najde uplatnění například ve zdravotnictví či v průmyslových oborech a stále platí, že dosud není spojena s žádným koncovým zařízením. Přesto se ale v krátkém segmentu o možném využití videohry mihnou a je nanejvýš pravděpodobné, že i když to třeba nebude ohromující rozlišení, něco z konceptu se nakonec v PSVR 2 objeví.

Horkým kandidátem jsou miniaturní OLED displeje, prostřednictvím kterých chce Sony snížit hmotnost headsetů a zpříjemnit jejich používání. Druhým zajímavým prvkem, bez debat využitelným na poli videoher, pak je snaha o co nejnižší latenci, aby citliví hráči nepociťovali nevolnost. Aby bylo dosaženo bezproblémového používání, musí být zpoždění pohybu obrazu při rotaci hlavou v řádech tisícin sekundy, nikoliv desetin, jako tomu je dosud, a Sony se to údajně daří. V tomto ohledu je samozřejmě nutné vážit, jaký další hardware s headsetem pracuje, pokud ale existují řešení alespoň na papíře, PSVR 2 by to mohlo významně pomoci.

Co se týče zpracování obrazu jako takového, ony displeje, které jsou díky své zanedbatelné velikosti jemnější než například OLED displeje mobilních telefonů, mají dosáhnout na kvalitu, ve které už neuvidíte rozpad na jednotlivé pixely. Podle Sony se má díky tomu uživatel cítit, jako kdyby se díval z okna na scénu, která je mnohem realističtější než při využití starších technologií, těžko se ale něco takového posuzuje zprostředkovaně. Také pohled do kabiny historického vozu, který byl součástí testovací scény, toho o kvalitě zpracování obrazu sledovaného skrze headset neřekne mnoho a je tudíž otázkou, nakolik výrazný posun Sony skutečně zaznamená. Nezanedbatelnou otázkou je také budoucí cena, o které Sony z pochopitelných důvodů nemluví, ale která by mohla ještě lépe definovat, pro koho by byl headset vybavený takovými technologiemi určený a pro koho by zejména z ekonomického hlediska nedával smysl.

Přes všechny nejasnosti ale jde o poměrně ambiciózní počin a právě vidina alespoň částečného využití technologií pro videohry rozhodně jitří naší představivost. Na oznámení PSVR 2 – pokud se tak bude headset jmenovat – si ale ještě musíme počkat a je nanejvýš pravděpodobné, že ne jen do čtvrtečního předávání cen The Game Awards. Sony bude podle očekávání mluvit o headsetu až mnohem později, jako tomu bylo v případě první generace, kdy se rovněž čekalo na vybudování základny majitelů PS4 a opadnutí první velké vlny zájmu o konzoli jako takovou.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru