Sony představila rozhraní PlayStationu 5

Sony představila rozhraní PlayStationu 5

Novinkou je přímý přístup k jednotlivým částem hry, herní nápověda nebo sdílení obrazovky

Zdroj: Sony
15. 10. 2020

Před dvěma dny sdílela společnost Sony podivnou reklamu Burger Kingu, v níž maskot řetězce nahlížel do pytlíku, ze kterého na něj svítilo modré světlo a ozývaly se podivné zvuky. Hráči si v závěru naznačené datum 15. října ihned spojili s tím, že bychom se mohli dozvědět něco nového o PlayStationu 5 a padaly úvahy, že tím něčím bude představení nového uživatelského rozhraní. Nemůžeme proto říct, že by nás předvídaný krok Sony překvapil, jsme však příjemně zaskočeni, že prezentace proběhla prostřednictvím neohlášeného videa State of Play, které na ploše necelých 12 minut představuje jednu novinku za druhou. K vidění je nejen kompletně přepracované hlavní menu, ale také řada nových funkcí, z nichž několik už bylo součástí předchozích spekulací na základě zveřejněných patentů, jako je spouštění dílčích částí hry přímo z menu nebo integrovaný systém rychlé nápovědy, namísto hledání na internetu či YouTube.

Představením nového uživatelského zážitku provází šéf komunikace Sid Shuman, který se po krátkém úvodu přihlásí a vstoupí do prostředí, které to aktuální připomíná jen vzdáleně. K vidění je plná verze úvodní obrazovky, kterou jsme už mohli zahlédnout v předchozím vysílání State of Play, nyní nás ale Sony bere dál a Shuman ve dvanácti minutách podrobně rozebírá jednotlivé aspekty. Uvádí, že konzoli nastartoval z režimu odpočinku, takže po zapnutí už na pozadí čeká rozehraný Sackboy: A Big Adventure a pro hru upravené menu konzole. Dominují mu horizontálně položené karty, zahrnující centrum pro čtyři novinky z her, které vlastníte, dále místo s posledními uloženými screenshoty a následně karty aktivit věnované dílčím částem hry a jednotlivým úrovním.

Další novinkou pak je funkce vestavěné nápovědy, důležité je však poukázat na to, že se k ní dostanou jen hráči s aktivním členstvím v programu PlayStation Plus.

„Aktivity jsou součástí našeho plánu, jak odstranit všechny překážky stojící mezi vámi a hraním,“ vysvětluje Shuman a naznačuje, že ne všechny hry musí mít zpracovány karty aktivit stejným způsobem. V případě Sackboye tak na jedné z karet můžete vidět procenty vyjádřený postup danou úrovní, její název, stejně jako časový odhad, kolik zabere dohrání. Kartu však lze ještě rozkliknout a dostat se k další nabídce s výpisem dílčích úkolů, ke kterým se dá jedním klikem vrátit či přesunout. Další novinkou pak je funkce vestavěné nápovědy, důležité je však poukázat na to, že se k ní dostanou jen hráči s aktivním členstvím v programu PlayStation Plus. Ačkoliv nebude celý systém dostupný ve všech hrách, dá se očekávat, že přinejmenším ve first party titulech uvidíme to stejné, co nabízí Sackboy, tedy možnost podívat se na obrázek či video, které napoví nebo rovnou kompletně prozradí, jak daný úkol splnit. Běžící video je navíc možné sledovat i v průběhu hraní, bude-li se jednat o něco, co hráč zvládne v reálném čase ve své hře odehrávat.

Další věcí, na kterou se podle Shumana v Sony zaměřili, je zjednodušení přístupu do party s kamarády. Pozvánku lze potvrdit buďto na konzoli, nebo v aplikaci na mobilním telefonu a díky mikrofonu zabudovaném v ovladačí DualSense ihned začít mluvit. Šéf komunikace ale dodává, že na ovladači je i fyzické tlačítko pro ztlumení mikrofonu, které lze pochopitelně provést i softwarově přímo na konzoli. Nově pak mohou členové skupiny sdílet s ostatními svoji obrazovku s právě běžící hrou, kterou můžete následně připnout na stranu svého obrazu, případně sledovat v režimu picture-in-picture s volitelnou pozicí. Při návratu zpět ke kartám aktivit pak Shuman přechází ze Sackboye do zápasu v Destruction AllStars, kde se rovnou z karty připojuje k jednomu ze svých přátel. Hra je spuštěna díky SSD velmi rychle, dál se jí ale zástupce Sony nezabývá a v závěru ukázky pouze představuje novou nabídku pro pořizování screenshotů a videí. Ty je možné pořizovat až v rozlišení 4K a samozřejmě ve spolupráci s vlastním Share tlačítkem na ovladači.

Následně přechází Shuman do hlavního menu konzole, které je svým členěním podobné tomu, které známe z aktuálního PlayStationu 4. Dáme-li stranou komentář ke všeobecnému zrychlení průchodu nabídkami, za pozornost stojí jednak rozdělení veškerého obsahu na hry a média a dále na možnost dostat se k výše popisovaným kartám aktivit na jednotlivých hubech konkrétních titulů. Dostáváme se tím k patentu z března letošního roku, resp. k úniku informací z července, tedy k možnosti skutečně přímo z hlavní nabídky spouštět například multiplayer nebo konkrétní úrovně. Pořád ale mějme na paměti, že ne všechny tituly mohou tyto funkce nabídnout a Sony je pravděpodobně nebude vyžadovat, na druhou stranu ale Shuman prozrazuje, že aktivity budou dostupné u některých her ve zpětné kompatibilitě.

Jednou z dalších velkých novinek je pak integrování obchodu přímo do hlavního menu konzole. Už tedy žádné překlikávání na samostatnou aplikaci a dlouhý loading – stačí jen přejet v nabídce doleva a v další vertikálně členěné kaskádě vstoupit do katalogu. Blíže jsme si jej prohlédnout nemohli, cítíme ale určitou naději, že právě začlenění do menu s sebou přinese i lokalizaci, která PS Storu doposud chyběla. Jako poslední pak Shuman předvádí, že snímek či video vytvořené ve hře lze jednoduše sdílet na propojené sociální účty, případně je zaslat členům některé z part. Vývojáři navíc budou moci využít funkci, která rozpozná, z jaké části hry obrázek pochází, a pokud obsahuje spoiler, příjemce o tom dopředu upozorní. Úplně naposled jsme si nechali záložku pojmenovanou Explore, která má sdružovat nejčerstvější novinky o konzoli a hrách z nejrůznějších kanálu. Speciálně tato položka ale bude od uvedení testována pouze ve Spojených státech a její podoba – pokud na rozšíření dojde – bude mít zřejmě obsah v souladu se zprávami z daných regionů.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru