Už delší dobu jsme se na Vortexu zabývali tím, co může vznikat ve studiu Sony San Diego, případně jaké úmysly mateřská společnost s touto pobočkou vlastně má. Už dlouhé roky tam sídlí tým pojmenovaný Visual Arts Service Group, který přibližně ve 30 lidech podává pomocnou ruku ostatním studiím Sony během prací na jejich projektech. Koncem roku 2018 ale začalo být patrné, že se množství zaměstnanců v San Diegu zvyšuje a objevovaly se spekulace o budování úplně nového týmu, který by mohl pracovat na vlastní hře, případně rozšiřovat portfolio o pokračování některé z již zaběhnutých značek. Na základě dnešních informací Bloombergu se ale zdá, že bublina splaskla a San Diego bude nadále opět pouze poskytovat podporu ostatním studiím v soukolí Sony.
NEW: In 2018, a small team of PlayStation developers tried to build their own studio to remake The Last of Us. Today, the game still exists but the studio doesn’t. As we enter the PS5 era, Sony is avoiding risk and prioritizing its biggest teams. My story: https://t.co/c5gw8WuMVy
— Jason Schreier (@jasonschreier) April 9, 2021
Začátek konce všech nadějí měl přijít s odchodem dlouholetého ředitele Visual Arts Service Group Michaela Mumbauera zkraje letošního roku. Jak uvádí Bloomberg, mělo jít o vyústění frustrace, že velké plány nedopadly podle představ a hlavně, že se Sony nikdy neodvážila tým pojmenovat a veřejně o něm mluvit jako o další součásti rodiny PlayStation Studios. Přitom ambice Mumbauerovu týmu nechyběly a ze zmiňovaného počtu 30 zaměstnanců se mělo číslo rozrůst až na šestinásobek. Nechtěli přitom jít do velkého rizika a předložit před vedení Sony úplně nový projekt, takže přišli s konceptem remaku Uncharted od vývojářů z Naughty Dog. Hra z roku 2007 by ale podle Bloombergu a jeho zdrojů vyžadovala poměrně značný zásah nejen do vzhledu, ale také do fungování, a tak se měly obě strany dohodnout na vývoji remaku The Last of Us.
Situace v oregonském týmu Bend Studio má také naznačovat budoucí směr Sony, tedy zaměření na velké úspěšné značky navzdory novým riskantním IP.
Tým v San Diegu se tedy pustil do práce s původní myšlenkou dokončit remake a vydat ho spolu s vylepšenou verzí The Last of Us Part II na PlayStation 5, což by nepochybně vyvolalo velký zájem a finance vynaložené na vývoj remaku se mohly pohodlně vrátit. Problém ovšem tkvěl v tom, že Naughty Dog narazili během vývoje druhého dílu na značné problémy a potřebovali původní Visual Arts Service Group k tomu, aby jim s dokončením pomohli. Tím však byly odčerpány lidské zdroje od chystaného remaku s kódovým označením T1X, což mělo následně ovlivnit podobu ukázky, kterou mělo vedení Sony hodnotit a na základě ní se dále rozhodovat o dalším vývoji a financování. Právě v tom pak měl shledat velkou překážku nový šéf PlayStation Studio Hermen Hulst, kterému se v porovnání s jinými remaky nelíbil vysoký rozpočet způsobený přechodem na úplně nový engine. I z toho důvodu proto měli vybraní vývojáři z Naughty Dog, kteří původně asistovali u vznikajícího remaku v San Diegu, převzít otěže a vrátit vývoj zpět do vlastního studia, kde se má na T1X stále pracovat.
Článek novináře Jasona Schreiera nicméně poukazuje i na dění ve studiu Sony Bend, tedy místu, kde v roce 2019 vznikla zombie akce Days Gone. Také situace v oregonském týmu spolu s ukončením aktivit Sony Japan má naznačovat budoucí směr Sony, tedy zaměření na velké úspěšné značky navzdory novým riskantním IP. Vývojáři z Bend Studios totiž měli krátce po vydání zmiňovaného titulu žádat o přiklepnutí vývoje druhého dílu, k čemuž ale nedošlo. Důvodem měl být příliš dlouhý vývoj prvního dílu a rozporuplné přijetí, které však na druhou stranu nemělo stát v cestě tomu, aby se Days Gone stalo ziskovým projektem. Namísto toho ale měli v Bend pracovat na multiplayerové hře pro Naughty Dog – tedy pravděpodobně online složce The Last of Us Part II a současně rozběhnout práce na novém Uncharted, o kterém se spíše spekulovalo v souvislosti se San Diegem.
Výsledkem je přesvědčení, že Sony nebude chtít do budoucna tolik riskovat a menší originální či nezávislé projekty bude patrně podporovat jen coby vydavatel a partner poskytující zázemí a know how.
A i když mělo všechno nějakou dobu fungovat, vliv Naughty Dog, kteří z pochopitelných důvodů dleli nad vývojem obou projektů, začal narůstat a v Bend Studiu se měli daného rozpoložení zaleknout. Bloomberg uvádí, že ze strachu, že by se z Bendu mohla stát další pobočka Naughty Dog, požádali vedení Sony o ukončení spolupráce a raději se pustili do vývoje vlastního neoznámeného projektu. O jeho podobě ale Bloomberg nemluví, také s přihlédnutím k tomu, že k turbulentním událostem mělo dojít teprve před měsícem. Výsledkem je nicméně přesvědčení, že Sony nebude chtít do budoucna tolik riskovat a menší originální či nezávislé projekty bude patrně podporovat jen coby vydavatel a partner poskytující zázemí a know how, jako se tomu už nějakou dobu děje. Není to ostatně tak dlouho, kdy jsme mohli sledovat speciální stream PlayStation Indies, zaměřený na sedm her, které vznikají ve spolupráci se Sony a snaží se být oním nezávislým pozadím, podobně jako z něj v rámci iniciativy ID@Xbox čerpá Microsoft.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Len to celkom potvrdzuje, ze Sony nechce velmi experimentovat so znackami a sadi radsej na istotu. Podla mna je dost zjavne, ze celi tlaku zo strany Microsoftu a nechce nechat nic nahode v tejto generacii konzol. Len je skoda, ze tak chtiac nechtiac zabija kreativitu u vlastnych vyvojarov, ktori v poslednej dobe celkom dost odchadzaju. Na druhej strane, zjavne Microsoft robi Co robi dobre, ak sa aj Sony obava.
No je to turbulentní doba, tak snad se uvedené informace nepotvrdí, respektive přehodnotí a pokračování nakonec bude?