V době čekání na novou generaci konzolí jsme se konečně dostali k důležitému milníku. Po nekonečných spekulacích, dohadech, náznacích a zaručených zprávách od nejmenovaných zdrojů vyrukovali zástupci Sony s první sadou oficiálních zpráv a za mluvčího si pochopitelně vybrali architekta konzole Marka Cernyho. Člověk, který před šesti lety vysvětloval, čím chce hráče ohromit PlayStation 4, teď kývnul na rozhovor redaktorům magazínu Wired a odpověděl na základní dotazy, týkající se PlayStationu 5. Poprvé a v mnoha ohledech překvapivě otevřeně.
Odkud tedy začít? Snad od odpovědi na jednu z nejpalčivějších otázek, která bude do značné míry definovat zejména úvodní část životního cyklu nového PlayStationu. Mark Cerny potvrdil, že díky podobné architektuře PS5 bude zaručena zpětná kompatibilita s hrami z předchozí generace, což – jak prokázal Microsoft se svým Xboxem – je pro úspěch kriticky důležitá funkce. Právě na tomto poli totiž aktuální Xbox One vyhrává souboj s PS4 a jakýkoliv kompromis ze strany Sony by při vzájemném poměřování s konkurencí nemusel vyústit v nic dobrého. PlayStation 5 pak bude podle Cernyho konzolí, která bude stále počítat s fyzickými nosiči a určitě se nevydá čistě digitální cestou.
- Zpětná kompatibilita
- Čip od AMD - 3. generace Ryzen, 7nanometrová mikroarchitektura
- Grafický čip Radeon Navi, podpora ray-tracingu
- 3D zvuk, podpořený vlastní výpočetní jednotkou
- SSD s 19násobným nárůstem rychlosti oproti HDD v PS4
- vydání zřejmě v roce 2020 (dle Kotaku)
Když už jsme nakousli architekturu, Cerny potvrdil, že srdcem nového PlayStationu bude čip od AMD, založený na třetí generaci Ryzenu s osmi jádry a novou 7nanometrovou mikroarchitekturou. O výpočet grafiky se postará na míru vytvořená jednotka z rodiny Radeon Navi s podporou ray-tracingu. Těšit se podle Cernyho můžeme také na jednotku pro zpracování prostorového zvuku, což by mělo podle slov architekta konzole redefinovat způsob, jakým hry znějí. „Pro mě jako pro hráče je trochu frustrující, že se audio v porovnání PS3 a PS4 příliš nezměnilo. V souvislosti s další konzolí proto chceme demonstrovat, jak výrazně jiný může být celý zážitek, když mu věnujeme dostatek hardwarového výkonu,“ dodává Cerny.
Současná verze PlayStation VR bude – podobně jako hry – plně kompatibilní s novou konzolí.
Přesto se stále nemá jednat o to nejlepší, s čím nový PlayStation přijde a Cerny redaktorům Wired ukázal ještě jednu novinku. Stříbrný dev-kit, který již byl rozeslán vybraným vývojářům, ukrývá úplně nový disk, který se podle tvůrce nové konzole stává rozdílovým faktorem generací. Jde o SSD bez bližších specifikací, který Cerny označuje pouze za rychlejší disk, než který je momentálně dostupný pro PC, svá slova ale podtrhl výmluvným testem. Na konzoli PlayStation 4 spustil Spider-Mana od Insomniac Games a pomocí rychlého cestování se přesunul z jednoho konce Manhattanu na druhý – trvalo to 15 vteřin. To samé pak provedl na popisovaném dev-kitu a přesun proběhl za 0,8 vteřin. Pokud se finální verze konzole dočká tohoto disku, pak se můžeme těšit na 19násobný nárůst rychlosti, což nepocítí pouze hráči, ale hlavně vývojáři, kteří budou moci zpracovávat náročnější scény díky rychlejšímu streamování dat a jít s rozlišením až na úroveň 8K, které bude PS5 podporovat.
Další zajímavou informací, kterou Cerny alespoň naznačil, je skutečnost, že současná verze PlayStation VR bude – podobně jako hry – plně kompatibilní s novou konzolí, což do určité míry rozhání obavy, že se již blíží nástupce. Cerny nicméně potvrdil, že je pro Sony otázka VR hodně důležitá a je, myslíme, na místě, počítat s tím, že se PSVR2 v budoucnu skutečně objeví. A kdy se dočkáme nové konzole? Předně je potřeba dodat, že Cerny ani jednou o nástupci aktuálního systému nemluvil jako o PlayStationu 5, i když by nás jiné jméno hodně překvapilo. Jisté ovšem je, že se letos opravdu nedočkáme: „Next-gen konzole v roce 2019 do obchodů nedorazí. Spoustu studií už s ní ale může pracovat a Sony urychleně vysílá další dev-kity, aby měli vývojáři dostatek času, přizpůsobit se jejím možnostem,“ uzavírá tvůrce PlayStationu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
On svou pravdu zakládá pouze na ceně konzole, ale každý tady snad ví, že konzole se prodávájí se ztrátou a kompenzují ji později přes share money z prodeje her. Cena 400 USD nic neznamená, je to jen cena, kterou jsme my, kupující, za konzoli ochotni zaplatit.
Snad jsem se tě nedotkl, ale nenávidím lháře 🙂
Mnoho otázek. Abychom zabili otázky, potřebujeme odpovědi. Obávám se, že odpovědí je příliš málo.
Toto moje tvrzení jsem postavil na tom co Marek řekl, pozorně jsem si četl ten článek co vyšel exkluzivně na americkém médiu. Nikde to co Mark v úterý řekl nerozporuji. Navíc v původním příspěvku označil jako spekulace. Pak tady přijdeš ty a křičíš tady něco o lžích. Řekl bych že potřebuješ procvičit čtení textu a elementární dedukci faktů. To asi ani nestálo za reakci, přesto to ale upřesním i pro ty, co nečtou pozorně a nepoužívají mozek.
5:10
Cache zde může být ve dvou variantách první je hardware cache která je součástí každého disku ať už SSD či HDD. Ta druhá varianta je že nastreamované data na SSD se můžou použít za sebou vícekrát: funguje to ve formátu že hru vypneš a druhý den jí zapneš a do hry samotné se dostaneš okamžitě během chvilky protože bude uložená ve formě cache na samotném M2 NVME SSD. Když ale hru vypneš a zapneš jinou tak bude záležet na velikosti M2 disku zda ti umožní si nechat v cache uloženou předchozí hru… That’s all
Další blbost co si napáchal v tvém komentáři je to že PS4 nemá kurva ARM procesor! Na základní desce je jen jedno výpočetní zařízení a to je APU Jaguar pak tam najdeš normálně chip s pamětovou kapacitou 256MB který řeší to co si psal I/O tedy připojování pamětovích zařízení síťovku, zvukovku etc… Což je naprostou běžností základní desky už víc jak 20 let (věř mi opravdu si neobjevil ameriku)
ARM je (osekaná o řadu instrukcí) mobilní varianta procesoru s nižším TDP než mobilní CPU samotné, který najdeš v „mobilních zařízeních“ (přikladem: Mobil, Tablet, Chromebook, PSVita etc.) a dejme tomu už možná dneska i v nějakých televizích, pračkách, ledničkách, a já nevím v čem ještě ale určitě né v PS4. Například Switch běží na ARM Cortex-A53 s podporou GPU od Nvidia a to konkrétně Tegra x1
Těch 8-32GB není cache ale flash pamět která je určená pouze pro OS. Zkoušel si někdy vzít a vypojit klasické HDD od konzole? Totiž PS4 a XOne musí mít flash paměť jestli že se chtějí ubránit případnému nabourání os nebo nepovoleným úpravám. Proto se os nikdy neukládá na klasický HDD
Neber to jako útok na svou osobu ale když si někdo opravdu znalí hardware přečte komentář tak mu musí hrůzou stát chlupy na celém těle což se mě opravdu stalo…..
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4_technical_specifications