branding
Sony bude v Británii čelit soudu kvůli cenám na PS Storu

Sony bude v Británii čelit soudu kvůli cenám na PS Storu

Žaluje ji profesionální obhájkyně spotřebitelů. Požaduje 5 miliard liber pro poškozené hráče

Zdroj: Sony
23. 11. 2023

Na konci loňského léta podala Alex Neill ve Velké Británii žalobu na společnost Sony. Vědět byste měli, že Neill je generální ředitelkou organizace Consumer Voice, která hájí práva spotřebitelů, a důvodem, proč ukázala právě na Sony, byly příliš vysoké ceny za hry a další digitální obsah na PlayStation Storu. Podobně jako mnoha hráčům, také Neill a jejím kolegům se nelíbilo, že Sony uplatňuje podle jejich názoru monopolní praktiky, což se odráží v cenách, které dle žaloby neodpovídají stavu na trhu s fyzickými kopiemi a hráči jsou kvůli tomu v nevýhodě. Zprvu se nicméně zdálo, že žaloba v soudní spor nepřeroste, když Sony uváděla, že argumenty Consumer Voice stojí od začátku do konce na vodě. Odvolací soud pro hospodářskou soutěž ve Velké Británii ale nakonec argumenty uznal a posunul celou záležitost do roviny soudního sporu, který by měl výhledově proběhnout.

Co se týče praktiky, které Consumer Voice považuje za závadné, jde jednak o rysy monopolního jednání při cenotvorbě na PlayStation Storu, ale také o vymáhání poměrně striktních podmínek ze strany vývojářů i vydavatelů, dále se přetřásá i 30procentní výše poplatků z každé transakce, která proudí do Sony a neférový dopad na hráče i tváří v tvář tomu, že sama Sony prodává konzoli bez optické mechaniky, do níž se jinak nežli digitální formou hry dostat nemohou. Samotné ceny her jsou pak dalším z důležitých bodů žaloby, a právě odsud pramení i návrh odškodného pro všechny hráče z Velké Británie v celkové výši 5 miliard liber. Tím by měla náležet jednotlivým hráčům náhrada škody ve výši 67-562 liber, samozřejmě v návaznosti na to, co v rozmezí let 2016 a 2022 na PS Storu koupili. Už jen z tohoto důvodu se ale dá očekávat, že nejen spor, ale případné řešení náhrady škod se může protáhnout na několik let a je otázkou, kam daleko jej může Consumer Voice dotáhnout.

Bez ohledu na to však Alex Neill neztrácí optimismus a například v příspěvcích na síti LinkedIn mluví o prvním velké vítězství. „Více než rok práce a konečně jsme to dokázali! Žaloba byla přijata a hráči tak vyhráli jednu z prvních bitev,“ uvádí Neill. Doplňuje, že je za rozhodnutí soudu ráda a očekává, že Sony bude svůj postoj muset přímo vysvětlit a podložit vlastními argumenty. „Tohle je první krok na cestě za zajištěním, že zákazníci dostanou zpět, co jim patří, kvůli tomu, že Sony porušuje zákony,“ uzavírá pak Neill svůj vcelku plamenný komentář k jednomu z článků, který kauzu mapoval. Vyjádření společnosti Sony není v tuto chvíli k dispozici.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru