Na konci loňského léta podala Alex Neill ve Velké Británii žalobu na společnost Sony. Vědět byste měli, že Neill je generální ředitelkou organizace Consumer Voice, která hájí práva spotřebitelů, a důvodem, proč ukázala právě na Sony, byly příliš vysoké ceny za hry a další digitální obsah na PlayStation Storu. Podobně jako mnoha hráčům, také Neill a jejím kolegům se nelíbilo, že Sony uplatňuje podle jejich názoru monopolní praktiky, což se odráží v cenách, které dle žaloby neodpovídají stavu na trhu s fyzickými kopiemi a hráči jsou kvůli tomu v nevýhodě. Zprvu se nicméně zdálo, že žaloba v soudní spor nepřeroste, když Sony uváděla, že argumenty Consumer Voice stojí od začátku do konce na vodě. Odvolací soud pro hospodářskou soutěž ve Velké Británii ale nakonec argumenty uznal a posunul celou záležitost do roviny soudního sporu, který by měl výhledově proběhnout.
Do you or have you owned a #PS4 or a #PS5 anytime from August 2016 until August 2022? Alex Neill’s lawsuit accusing games console giant Sony of overcharging 8.9 million UK #gamers by hundreds of pounds is now set to go to trial. Sign up to stay updated:https://t.co/BbJpIRVzX3
— Consumer Voice UK (@groupaction) November 21, 2023
Co se týče praktiky, které Consumer Voice považuje za závadné, jde jednak o rysy monopolního jednání při cenotvorbě na PlayStation Storu, ale také o vymáhání poměrně striktních podmínek ze strany vývojářů i vydavatelů, dále se přetřásá i 30procentní výše poplatků z každé transakce, která proudí do Sony a neférový dopad na hráče i tváří v tvář tomu, že sama Sony prodává konzoli bez optické mechaniky, do níž se jinak nežli digitální formou hry dostat nemohou. Samotné ceny her jsou pak dalším z důležitých bodů žaloby, a právě odsud pramení i návrh odškodného pro všechny hráče z Velké Británie v celkové výši 5 miliard liber. Tím by měla náležet jednotlivým hráčům náhrada škody ve výši 67-562 liber, samozřejmě v návaznosti na to, co v rozmezí let 2016 a 2022 na PS Storu koupili. Už jen z tohoto důvodu se ale dá očekávat, že nejen spor, ale případné řešení náhrady škod se může protáhnout na několik let a je otázkou, kam daleko jej může Consumer Voice dotáhnout.
Bez ohledu na to však Alex Neill neztrácí optimismus a například v příspěvcích na síti LinkedIn mluví o prvním velké vítězství. „Více než rok práce a konečně jsme to dokázali! Žaloba byla přijata a hráči tak vyhráli jednu z prvních bitev,“ uvádí Neill. Doplňuje, že je za rozhodnutí soudu ráda a očekává, že Sony bude svůj postoj muset přímo vysvětlit a podložit vlastními argumenty. „Tohle je první krok na cestě za zajištěním, že zákazníci dostanou zpět, co jim patří, kvůli tomu, že Sony porušuje zákony,“ uzavírá pak Neill svůj vcelku plamenný komentář k jednomu z článků, který kauzu mapoval. Vyjádření společnosti Sony není v tuto chvíli k dispozici.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ale žalovať ich za 30% podiel z tržieb? Každý okrem Epic Games má taký podiel. Nehovoriac o tom, že pre Sony to je hlavný zdroj príjmov. Takže v tomto prípade mi to príde ako blbosť. Veď na čom si majú potom zarábať ak nie na predaji hier? Z konzol až taký extra zisk nemajú. Hlavne prvé 3 roky na predaji hardvéru prerábajú a sú v mínuse.
Rovnako ako sa sťažovať na to, že PS5 Digital Edition núti zákazníkov kupovať len digitálne kópie. Veď logicky, keď je to Digital Edition, tak tam fyzické kópie nepatria. Kúpi si ju len ten, komu to vyhovuje a fyzické kópie ho nelákajú. Je to každého slobodné rozhodnutie a Sony nikoho do toho nenúti. Nehovoriac o tom, že nová PS5 Slim umožní každému, si tú optickú mechaniku dokúpiť, ak si to rozmyslí. Čiže reálne – zákazník má na výber. Takže mi to príde ako hlúpy bod žaloby.