V květnu 2020 vyšla po dlouhém vývoji na PC česká hororová adventura Someday You’ll Return od studia CBE Software. Ačkoli nám se líbila a třeba i na Steamu ji hodnotí kladně 84 procent hráčů, prorazit se jí tak docela nepovedlo. Dílem i vinou pirátství, věří autoři, jak jsme řešili ve vidcastu #131 s Honzou Kavanem. Vývojáři měli původně další plány, zvažovali i český dabing, ale po vydání se raději vrhli na opravování a vylepšování hry. A pak se zdánlivě odmlčeli. Mohlo se zdát, že tato kapitola je pro ně uzavřená. A dokonce hrozilo, že Honza Kavan pověsí řemeslo herního vývojáře na hřebík. Nakonec je ale všechno jinak. Potají se totiž pracovalo na vylepšené verzi a také konzolovém portu.
A aby těch překvapení nebylo málo, hra byla nejen oficiálně oznámena, ale rovnou vychází v rozšířené Director’s Cut edici na PC i PlayStation. Ale vraťme se nejprve zpět na začátek. Na hře se pracovalo potají skoro dva roky. Jan Kavan, který odvedl většinu práce, oslovil spoluzakladatele studia Bohemia Interactive Marka Španěla a domluvili se, že slavný český tým s projektem pomůže a stane se vydavatelem hry. Bohemka tak navazuje na své začátky z devadesátých let a Someday You’ll Return má být prvních jejich počinem v nové řadě vydavatelských aktivit. Marek Španěl přitom říká, že ho hra oslovila na osobní rovině i jako rodiče vzhledem k tomu, o čem titul je. Someday You’ll Return podle něj naplňuje předpoklad, že hra může být umění. V roce 2021 proto podepsali CBE smlouvu s Bohemkou na Director’s Cut.
Pak se to podle Honzy Kavana opět vymklo kontrole a výsledek je mnohem ambicióznější. Hráči z toho ale mohou jen profitovat.
Nová verze podle Honzy Kavana začala vznikat kritickou revizí původní PC verze. Ale jak už bylo řečeno, i ta se po vydání dočkala řady úprav a dokonce se v ní krátily nějaké pasáže. Nepracoval na ní sám jen s pomocí Bohemky. K projektu se vrátil i jeho kolega Lukáš Medek. Podle autorů to není jen port, ale velká inspekce celého titulu. CBE se domnívají, že hra byla moc dlouhá, chyběla jí plná podpora gamepadů, některé lokace měly být atraktivnější, scházely další jazyky, žádala si lepší nasvícení, design i nový konec. Chyběl jí také fotorežim. A byla samozřejmě pouze na Windows. Původním záměrem bylo vyřešit právě tyto oblasti. Ale pak se to podle Honzy Kavana opět vymklo kontrole a výsledek je mnohem ambicióznější. Hráči z toho ale mohou jen profitovat.
Kromě bezplatného upgradu pro PC hra dnes vychází v Director’s Cut edici na PS4 i PS5. Na PS4 nabízí rozlišení 1080p a 30 fps. Na PS5 jsou dva grafické režimy a hráči mají na výběr: 1080p a 60 fps, nebo 4K a 30 fps. Samozřejmostí je plná podpora ovladače. Hra podporuje také haptickou zpětnou vazbu, lightbar na ovladači funguje jako ukazatel zdraví a z reproduktoru slyšíte například mobil. Na PS5 fungují i karty aktivit v dashboardu. Autoři sáhli také do lokalizací. Přibyly další jazykové verze, ale úprav se dočkaly rovněž české titulky. Kompletně přeloženo je teď úplně vše v světě hry včetně textur, nejde jen o doplňující textové titulky.
Pokud jde o úpravy hratelnosti, nová verze má být svižnější, často kritizovaný stealth přístupnější, upravena byla umělá inteligence a hráči by neměli díky některým změnám tak bloudit. Zdaleka se ale jen nestříhalo. Ve hře se objevily nové scény a dokumenty. Narazíte na nové achievementy a třeba bylinkářství má nový tutoriál. Namísto mobilní mapy máte k dispozici velkou “papírovou” turistickou mapu, která je vám kdykoli po ruce, a je podobná těm, na které jste dříve narazili v přírodě. Má vlastní záložku v inventáři a hlavní hrdina si do ní automaticky dělá poznámky. Není samozřejmě závislá na mobilním signálu, lze s ní snadno manipulovat a k dispozici není jen tam, kam vzhledem k příběhu nepatří.
Zmíněný fotorežim je odpovědí na prosby digitálních fotografů a nabízí spoustu nastavení i funkcí. Pokud jde o audiovizuální upgrady, hra je nově nasvícena, má nové efekty, upravené modely NPC a mlžných dětí, vylepšené textury a PC verze nabízí podporu DLSS. Hlavní menu pak vždy výjevem reflektuje aktuální postup hrou. Přepracoval se také sound design, přibylo víc než sto nových zvukových efektů nebo přes 30 minut nové hudby. Celkem hra nabídne stovky technických i obsahových vylepšení.
Marek Španěl zdůraznil, že s vydáváním jiných her Bohemia Interactive u Someday neskončí. Chtějí podporovat a rozvíjet českou herní scénu, pomoci indie vývojářům a menším studiím.
Zajímalo nás, zda se ve hře a jejím obsahu nestříhalo moc. Honza Kavana nás ale ujistil, že z takových míst se často staly nové nepovinné lokace, které mohou váš zážitek obohatit. Chtěli odstranit věci, které nedávaly smysl, a upravit scénář tak, aby byl přehlednější. A naopak můžete narazit na úplně nový konec, jak už bylo řečeno. Hratelnost má být dynamičtější a omezily se scény, kde se jen chodilo. Další výjevy mají být intenzivnější a děsivější. Narazíme i na nové hádanky. Radost někomu může udělat sekundární ovládací schéma pro leváky nebo skutečnost, že ukládání hry je efektivnější a díky tomu nebude zpomalovat hru. Pokud jde o opravy a optimalizaci, provedli autoři přibližně tisícovku různých zásahů.
Jak už padlo na začátku, Marek Španěl zdůraznil, že s vydáváním jiných her Bohemia Interactive u Someday neskončí. Chtějí podporovat a rozvíjet českou herní scénu, pomoci indie vývojářům a menším studiím. A samozřejmě půjde o podporu na celosvětovém trhu. Další vydavatelské aktivity představí prý Bohemka už brzy. Na Someday You’ll Return se podílelo asi 10 lidí z Bohemia Interactive a tyto služby budou nabízet i ostatním.
„Someday You’ll Return: Director’s Cut je kompendiem více než dvou let intenzivní práce nad titulem, na který jsme s Lukášem Medkem velmi pyšní. Ačkoliv původní záměr byl pouze portovat hru na konzole, dopracovat pořádnou podporu herních ovladačů a lokalizovat hru do více jazyků, díky spolupráci s Bohemia Interactive nyní Director’s Cut obsahuje jak kvantum nového obsahu a funkcí, tak i úpravy hratelnosti a celkové plynulosti při průchodu hrou,” uvedl Jan Kavan. “Kromě nových funkcí obsahuje hra přes tisíc oprav a vylepšení, které ze hry dělají nesrovnatelně lepší zážitek. Pevně věřím, že hráči investované úsilí ocení a vrhnou se do prozkoumávání tajů temného příběhu o hledání zmizelé dcery,” dodal.
Příběh o pohřešované dceři, rodičovství i vině jsme v Director’s Cut edici v předstihu sami vyzkoušeli a nepochybně se na něj podíváme také ve streamu. Zatím nechystáme klasickou recenzi, naše dřívější zhodnocení je v principu stále platné, ale určitě se budeme hře ještě nějak věnovat. Se hrou jsem strávil několik příjemných hodin. Faktem je, že nová verze působí začištěnějším a uhlazenějším dojmem. Pokud jste ale titul v poslední době nebo od vydání nehráli, nemusíte rozdíly často ani poznat. Dobrý pocit ale zůstává. Příjemně mě překvapila haptika, která funguje opravdu pěkně. Dva nabízené grafické režimy představují klasické dilema, ale i když při vyšším rozlišení jsou statické scény viditelně detailnější, nakonec jsem přeci jen zůstal u plynulejšího frameratu.
Nezvyklé také je, že pro změnu jazyka z angličtiny do češtiny musíte hru na PS5 vypnout a znovu zapnout.
Stealth stále nepatřil mezi mé oblíbené části a některé obličeje nebo animace nadále působí trochu hrubě. Horolezectví není špatné, ale mohlo by se ovládat trochu lépe. U bylinkářství zase může zaskočit, že výroba lektvarů je sice uzpůsobena gamepadům, ale musíte využít obě analogové páčky i křížový ovladač a dát si dobrý pozor na to, co děláte, jelikož se snadno ukliknete vlivem komplexního původního rozhraní, které je prostě ušité na míru myši. Konkrétně na tomto místě jsem i narazil na drobnou chybu v tutoriálu, kdy po mě hra chtěla v jednom kroku použít snad chrpu, ale ve skutečnosti jsem měl použít řimbabu. Nezvyklé také je, že pro změnu jazyka z angličtiny do češtiny musíte hru na PS5 vypnout a znovu zapnout.
Someday You’ll Return se na Steamu prodává za 20 dolarů, respektive 20 eur a na PlayStationu za 25 dolarů, respektive 659 korun. Na Xbox hra v tuto chvíli nemíří. Podle Jana Kavana nebyla další verze v jeho silách, i když ji kategoricky nevyloučil. Je nicméně škoda, že na ni nedošlo současně s PlayStationem.
Více podrobností o hře najdete v našich starších článcích.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jsem hrozne rad, ze to takhle dopadlo, protoze rozhovor s Janem Kavanem me tehdy dost zasahl a bylo mi autoru fakt lito. Tak snad se tentokrat Someday You’ll Return podari dostat mezi vice lidi!