Když jsem včera sledoval se sto tisíci dalšími diváky nové video ze hry Death Stranding, jenom jsem kroutil hlavou. Upřímně vám řeknu, že napoprvé jsem toho nepochopil příliš, pokud se nemáme bavit pouze o zcela základních věcech, jako že jde o third person akci, ve které se bojuje na blízko i střelnými zbraněmi, kde hlavní hrdina jezdí na motorce a rozhodně se nepohybuje jenom v jedné časové nebo prostorové rovině. Faktem ovšem je, že designér Hideo Kodžima dostál své pověsti a když si při opakovaném zhlédnutí začnete všímat nejrůznějších drobností a náznaků, začnete pozvolna chápat, o čem Death Stranding asi bude. A aniž bych chtěl automaticky tvrdit, že tohle zmatení panovalo u každého, kdo včera video sledoval, určitě nebude od věci utřídit si myšlenky a třeba i rozpoutat debatu o tom, co to vlastně všechno znamená a čeho se 8. listopadu dočkáme.
Pojďme začít od věcí, které jsou jasně dány a nemusíme o nich nikterak spekulovat. Jak už padlo před chvilkou, Death Stranding vyjde začátkem listopadu a ujmeme se v něm role Sama Portera Bridgese, kterému svou podobu i hlas propůjčil herec Norman Reedus. Souběžně s uvedením traileru byly o nové informace doplněny i produktové stránky hry na portálu PlayStation.com, ze kterých jsme mohli vyčíst další detaily. Hlavním úkolem tedy bude znovu sjednotit Spojené státy, které se – soudě podle již známého loga Spojených měst amerických – rozpadly a organizace Bridges se snaží tenhle stav zvrátit. Je také pravděpodobné, že rozpad není pouze následkem politické situace, ale k rozdělení došlo i doslovně, odtud ostatně vychází všechny ty skládací mosty a další výbava, kterou s sebou Sam nosí. Dále vývojáři uvádí, že hra nepovažuje smrt za příslovečný game over – pokud neuspějete, ocitnete se v převráceném světě s nutností najít cestu ven, to stejné ale bohužel platí i pro vaše nepřátele, které tak nepůjde nikdy zcela odstranit z cesty. Poslední odstaveček oficiálních informací pak mluví o asynchronním multiplayeru, v rámci kterého by měli hráči dostat možnost pomáhat ostatním, ať už sdílením zásob nebo navigací v terénu.
Po vydání traileru se rovněž ozval sám Kodžima na Twitteru a několikrát upřesnil, jak vnímá svou hru on. V prvním vzkazu hráčům říká: „Death Stranding je zcela nový typ akční hry, kde je úkolem spojit izolovaná města a roztříštěnou společnost. Všechny prvky, včetně příběhu a vlastní hratelnosti, jsou propojeny tématem vláken. Coby Sam Porter Bridges se pokusíte přemostit tyto sekce a společně s tím navázat nová spojenectví s ostatními hráči po celém světě. Doufám, že v průběhu hraní pochopíte, jak důležitá tato spojení jsou.“ Později pak ještě uvedl, že Death Stranding nebude stealth hrou, což ostatně dokazují i záběry z traileru, které na mnoha místech akcí rozhodně nešetří. Přesto se začaly objevovat pochyby, že bude hra dalším chodícím simulátorem, což se při bližším zkoumání zdá vskutku neopodstatněné. Na každý pád ale tady končí informace, které by byly k dispozici černé na bílém a přichází vlna pocitů a odhadů, co jednotlivé scény v bezmála 10minutovém videu znamenaly.
První, čeho jste si už pravděpodobně všimli také, je fakt, že téměř každý střih ve videu je schován za mrknutí nějaké osoby. Nevíme, zda jde jen o efekt, nebo má tahle věc hlubší opodstatnění ve hře, ale je to jen demonstrace toho, kolik detailů se může ve videu schovávat a co lze jednoduše přehlédnout. Pojďme ale tedy k úvodní scéně, která začíná již známým pohledem na hlavičku lidského plodu, který postavy ve hře častují označením BB – Bridge Baby. Krátce nato se objevuje – zřejmě ještě hodný – Mads Mikkelsen v roli Cliffa, posléze hlavního záporáka ve hře, či zvěstovatele smrti, který dítěti šeptá, aby se nebálo a následně mu zazpívá krátkou ukolébavku. Pěkný úvod, fajn, ale co to znamená? Přikláním se k názoru, že Sam nosí dítě v pouzdře proto, že se v případě smrti může pomocí něj vrátit zpět mezi živé. Tím by dítě plnilo alegorickou i zcela konkrétní funkci, ovšem muselo by pokaždé zaplatit svým životem za život někoho jiného. K této úvaze pak rozhodně přísluší i věta, která padne v traileru právě v souvislosti s plodem – Sama děsí, když se k němu připojuje – a zmiňuje tento moment jako spojení s druhou stranou – další postava pak říká, že je mu z toho pokaždé na nic, čímž může myslet právě obětování života nevinného dítěte. Ať už to ale bude jakkoliv, vývojáři vás budou emocionálně ždímat pokaždé, když zemřete.
Aby k tomu nemuselo docházet, bude se snažit Sam spolu s ostatními vyvážit esenci smrti esencí života, v případě Death Stranding vyjádřené černou a bílou barvou, máme-li to trochu zobecnit. Na jedné straně tedy uvidíte černá vlákna, černé bahno, otisky a už zmiňovaného Cliffa, který zřejmě slouží záměru smrti. Na druhé straně pak bylo možné zachytit, že postava Mama navazuje kontakt s bílou éterickou bytostí a přitahuje ji k sobě coby malé dítě a o jejím jméně, resp. jeho symbolickému významu, pak asi není třeba sáhodlouze mluvit. Pokud bychom se ovšem měli ještě jednou vrátit ke Cliffovi, všimněte si, že je sám obalen černotou, je tedy možné, že přišel na způsob, jak navázat trvalý kontakt se smrtí a ovládat tak Hádovy zplozence v závěrečné sekvenci. Jestli jejich počet odkazuje na jezdce apokalypsy, se můžeme jen domnívat, každopádně Cliff vykládá karty na stůl a je už nyní poměrně jisté, že se bude snažit o přesný opak toho, co budou se Samem provádět hráči.
Ani to ale není rozhodně všechno, co trailer odhaluje. Další hybnou silou Death Stranding bude separatistická organizace Homo Demens, jejímž prominentním členem nebo vůdcem je Higgs. Toho známe jako muže se zlatou maskou z předchozího traileru a i on se samozřejmě v novém videu objeví. Podle Sama jde o bandu teroristů, kteří se ničeho neštítí a budou to zřejmě oni, s kým se budeme ve hře potkávat nejčastěji. Všichni se ale kolektivně obávají deště, dalšího důležitého elementu hry, který je buďto nebezpečný sám o sobě, nebo je předtuchou blížícího se nebezpečí. Ve hře jej postavy označují jako BT, což podle oficiálního vysvětlení znamená Beached Things a můžeme je chápat jako ono černé bujení s následkem časoprostorových anomálií. Sam tvrdí, že je nevidí, ale dokáže je i pomocí zmíněného plodu v pouzdře vycítit, ubránit se jim však v další sekvenci nedokáže. Propadne se tak do první světové války a jak se nám kruh pěkně uzavírá, narazí na Cliffa a jím ovládané vojáky. Nakolik je však celá scéna z války skutečná nebo nakolik se odehrává pouze v nějaké nekonkrétní rovině snu či vize, je znovu předmětem diskuzí.
Zajímavý je rovněž i Samův náhrdelník, který se v dimenzi smrti mění na indiánský lapač snů.
Další zajímavou částí traileru je samozřejmě formování celé zápletky, kde je možné spatřit Sama v rozhovoru s vážně nemocnou prezidentkou Spojených měst amerických a nechybí samozřejmě ani tajemná Emily, jejíž úkol má Sam dokončit tím, že odjede na západ. Tomu se ale s uvědoměním, že už nic neodvrátí popisované Beached Things dost rezolutně vezpře a namíří si pistoli proti hlavě. Bez dalších závěrů pak musíme vzpomenout i obří monstrum, které se v několika snímcích objeví – pravděpodobně ho na Sama sešle Higgs, zajímavý je rovněž i Samův náhrdelník, který se v dimenzi smrti mění na indiánský lapač snů a bez povšimnutí nezůstaly ani fragmenty z japonské verze traileru, které odhalují víc soubojových sekvencí. K vidění je i delší pohled na Amelii s Higgsovou zlatou maskou a zlaté krystaly, které takřka jistě hrají v Death Stranding – hře o spojování věcí – důležitou roli proto, že se jedná o poměrně dobrý vodič. Závěrečná část traileru je věnována opět Cliffovi, který nadále promlouvá s malým BB a řekne něco, co by mohlo být potenciálně dalším velkým překvapením celého Death Stranding. Podle Cliffa totiž může jít BB, kam se mu zachce, třeba i na Měsíc a vzhledem k tomu, že Kodžima už dříve na měsíc lákal, možná nás opravdu čeká nakonec i výlet do kosmu.
Při pečlivém prozkoumávání videa pak určitě narazíte na další detaily, ať už je to skutečnost, že se organizace, snažící se o spojení měst jmenuje stejně, jako se jmenuje hlavní hrdina – Bridges, nebo třeba vlastnosti ovládacího rozhraní, resp. všech žebříků a kotev, které bude mít Sam k dispozici. Dá se vlastně říci, že celé video je jedna velká bonboniéra, kterou můžete postupným ujídáním cukrlátek lépe poznávat, ale snažit se vysvětlit všechno by do značné míry mohlo poničit celé kouzlo. Je totiž rozhodně příjemné, že se tentokrát někdo nesnaží říct všechno ještě před tím, než hra vyjde a hráčům se tenhle přístup podle ohlasů opravdu zamlouvá. Zároveň je to i pobídka pro vás, abyste se podělili o své dojmy a hlavně vlastní myšlenky, co to všechno může znamenat. Ani slovo totiž nepadlo o všech těch vyvržených velrybách, davu lidí v převráceném světě a spoustě dalších záležitostí.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.