The Day Before, MYTONA, Shit happens, říká studio Fntastic o konci The Day Before

Shit happens, říká studio Fntastic o konci The Day Before

Hru měla vrátit téměř polovina kupujících. Studio se v tichosti přejmenovalo na Eight Points

Zdroj: Fntastic
12. 12. 2023
Název: The Day Before Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: ,

Nejsem naivní a v mnohém souzním s komentáři, které přicházely na konto hry The Day Before v uplynulých letech. Faktem ovšem zůstává, že dokud vývojáři ze studia Fntastic skutečně nevybrali od hráčů peníze výměnou za něco, co neslíbili, o neustále opakovaný podvod jít ani z povahy věci nemohlo. Byli jsme kritičtí a pochybovali jsme nad tím, zda nezkušené studio s podivnou pověstí může něco tak ambiciózního, jako je „fntasticky“ vypadající hra, navíc MMO s obrovskou mírou interakce, vůbec zvládnout. Ale dokud vývojáři nezačali titul odkládat a nakonec mluvit o předběžném přístupu, který původně odmítali, pořád mohlo jít jen o titul, jemuž se možná i navzdory reálným možnostem studia podařilo strhnout přiliš velkou lavinu pozornosti, kterou už nešlo jednoduše zastavit. Všechno se ale změnilo včerejším oznámením o konci studia, nedostatečně rychlým postupem při řešení následků a hlavně dalšími pochybnými kroky, které se stihly do rána odehrát. The Day Before stále není oním podvodem v plném rozsahu, celý projekt se ale dostal jen o krůček dál než vysmívané Abandoned a zůstává na hromádce popela ze shořelých projektů, které slibovaly vzdušné zámky a od nepříjemného popotahování je dělily jen minuty.

Pokud jste včerejší zprávu nečetli, je přímočará, byť stále dosti neuvěřitelná. Až do poslední chvíle se studio Fntastic snažilo mlžit o skutečné situaci na pozadí, 8. prosince reagovalo na masivní vlnu kritiky hry vydáním prvního většího patche a dušovalo se, že je všechno na dobré cestě. Bez ohledu na to, že ze slibované MMO hry s velkým otevřeným světem byla v předběžném přístupu jen extrakční střílečka odehrávající se na omezené mapě. Bez ohledu na to, že namísto vyjádření o tom, kterak hra v tuto chvíli nesplňuje, co bylo prezentováno v trailerech, začaly trailery z oficiálního kanálu studia potichu mizet. Bez ohledu na to, že se hráči skoro předháněli v tom, aby se s ostatními podělili, že požádali o vrácení peněz. Všechny tyhle signály byly až do poslední sekundy ze strany vývojářů ignorovány, abychom se v pondělí večer dozvěděli, že studiu došly peníze a příjmy z prodeje The Day Before nepokryjí ani dluh u partnerů. V jednu chvíli slibujete zlatý poklad, ale nestačíte ani mrknout a truhlice zeje prázdnotou.

Horší, než jsme čekali

Už včera jsem citoval naivní vyjádření, že vývojáři dělali všechno pro to, aby mohli hru vylepšovat a pokračovat v práci. Opakoval jsem po nich, že šlo o první velký projekt, který zkrátka nezabodoval, ale podle Fntastic ne kvůli nedostatečné kvalitě, ale kvůli nedostatku financí, kvůli kterému nebylo možné rozvinout celý potenciál. A ani jsem nezmiňoval podivnou, nic neříkající tabulku „úspěchů“ či milníků od otevření studia v roce 2015, přes vydání čtveřice her, až po The Day Before. Seznam působí spíše jako pomník a ne něco, na co by mohli být vývojáři pyšní, ani to ale nebylo to nejhorší. K těm opravdu nepovedeným krokům patřil fakt, že ještě několik hodin po vydání citovaného oznámení vývojáři nechávali The Day Before v prodeji na Steamu. Stále dosud hráči nemají jasno, jestli ti, kdo si hru koupili, budou moci pokračovat v jejím hraní, protože to zmiňuje jen vágní potvrzení, že „servery zůstávají funkční“. A teprve hluboko v noci se začalo řešit, jestli hráči, kteří pro změnu nemají vůbec žádný zájem pokračovat, budou moci ve světle nastalých okolností požádat o vrácení peněz, i když už odehráli více hodin, než kolik jim pravidla Steamu v této souvislosti dovolují. Jen díky tomu, že byla hra nakonec stažena z prodeje – i když nevíme, na čí popud – a že by hráči měli dostat své peníze zpět bez ohledu na odehrané hodiny, další a další informace či vyjádření staví situaci do ještě temnějšího koutu.

V úterý 12. prosince v pět hodin ráno se na twitterovém účtu studia Fntastic objevila zpráva, že vývojáři a vydavatelé ze společnosti Mytona jednají s Valve, aby mohli všichni hráči požádat o „refund“. Neodpustili si ale lakonický dovětek, že „takhle tedy studio obdrží 0 dolarů a nebude mít z prodejů The Day Before nic“. Jako by mělo jít o nějakou neférovou bolest, nikoliv ten jediný logický a očekávaný postup. Ale došlo to i tak daleko, že na kritický komentář reagovalo studio jen virtuálním pokrčením ramen a hláškou: „Shit happens.“ Vývojáři dodali, že šlo o jejich první skutečně velkou hru, ale i vy určitě chápete, že tohle není žádné alibi. Nikdo vývojáře netlačil, aby slibovali hory doly, vidina bůhvíčeho ale byla zřejmě silnější a výsledku se pak už není ani proč divit. Zároveň se objevila údajná čísla prodejů a množství žádostí o vrácení peněz, které měl sdílet CEO studia Eduard Gotovcjev na Telegramu. Screenshoty zveřejnil insider Simon Carless a čísla jsou zarážející, i když mají reflektovat stav hry ještě před včerejším oznámením.

Hra měla mít na kontě přes 200 tisíc prodaných kusů, ale současné také téměř 92 tisíc „refundů“ a prodej hry se měl zcela zastavit. To reflektuje sám Gotovcjev, ale také údajný graf ze statistik Steamu. Podle CEO studia měla hra dopadnout ještě mnohem hůře nežli titul Propnight, který vyšel v roce 2021 a má k dnešnímu dni jen 67 procent kladných hodnocení na Steamu. Titul už ale vývojáři dříve opustili podobně, jako se nepochybně stane s předběžným přístupem do The Day Before, ovšem v případě Propnight alespoň šlo o dokončený a některými hráči chválený titul. Vrcholem aktuální kauzy jsou však další záležitosti, které se dějí na pozadí a které mají skutečně velmi pokoutnou až podvodnou povahu. Jak si totiž hráči všimli díky přístupu k údajům ze Steamu, studio na platformě od Valve už změnilo svou identitu a přejmenovalo se. To samozřejmě neznamená, že informace o zavření studia musí být automaticky lží, ale i tahle snaha zamést stopy a nechat zapomenout na pošlapanou reputaci, je něco, co nejde nijak racionálně vysvětlit. Ke změně názvu studia v databázi Steamu navíc došlo krtáce po zveřejnění původní zprávy o konci studia a nejistém osudu The Day Before, takže vše spolu zcela jistě souvisí a nadále tak budete moci o Fntastic slýchat jako o studiou Eight Points. Nyní se hlásí k jediné hře – The Wild Eight – která vyšla v říjnu 2019 a neměla špatná hodnocení. Aktuální kauza ale do dění přirozeně vstoupila a vzbuzuje jen další obavy. O tento projekt i jakýkoliv další, o který se Fntastic či Eight Points pokusí v budoucnu.

Update: The Wild Eight je podle vydavatele obětí kritiky The Day Before. Společnost HypeTrain Digital vymazala zmínky o studiu Fntastic. Na hře nepracuje od roku 2017

Zdroj: SteamDB

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru