Právě v těchto dnech je tomu už 25 let, co poprvé světlo světa spatřila ambiciózní hra Shenmue od Jú Suzukiho a studia Sega AM2. Ta vyšla 29. prosince 1999 v Japonsku, na západ pak dorazila až o necelý rok později. Hra byla už ve své době známa pro svůj obří rozpočet, ale také jako titul, který v mnohém předběhl dobu, i když se stal komerčním neúspěchem. Navzdory svému kultovnímu statusu se ovšem hráči v pozdějších letech ke Shenmue dostávali jen stěží, jelikož vyšlo coby exkluzivita pro konzoli Sega Dreamcast a mělo jí zaručit i budoucnost. A na té setrvalo až do roku 2018 a vydání remasterů Shenmue I & II pro PC, PlayStation 4 a Xbox One. Nyní se však dozvídáme, že v jednu chvíli vývoje existovaly i verze hry, které běžely na konzolích PlayStation 2 a Xbox, ale nikdy nevyšly.
V rozhovoru se sedmi původními vývojáři pro japonský magazín Famitsu, který vznikl právě u příležitosti 25. výročí hry v Japonsku, to prozradil programátor hry Takeši Hirai a k vysvětlení se připojil i další z programátorů Makoto Wada. Hirai zmínil, že s tím bylo dost práce, jelikož bylo potřeba upravit zdrojový kód napsaný v assembleru, aby byl převeden do jazyka C. Verze pro PlayStation 2 nicméně neměla být jen nějakým testovacím pokusem, ale plnohodnotným hratelným portem, včetně přepracovaných shaderů, které na konzoli od Sony fungovaly jinak než na Dreamcastu od Segy a navzdory odlišným GPU. Z tohoto hlediska by tehdy nic nemělo bránit tomu, kdyby se tuto verzi Sega rozhodla na konkurenční konzoli vydat.
Stejně tak existovala i verze pro první Xbox, ale ani ta nevyšla. Ani u ní neměl být problém s technickými problémy, jelikož podle Wady šlo spíše o problém s právy. Připomněl, že se ve hře objevují různé značky a že při vývoji uzavřeli smlouvy se společnostmi jako Coca-Cola nebo Timex. Ty byly však vázány k první hře, tudíž pokračování Shenmue II mohlo klidně vyjít v roce 2001 i na Xbox. Na PlayStation 2 ale nakonec nedošlo ani u jedné hry, a to ani po oznámení konce konzole Sega Dreamcast v březnu 2001.
Budoucnost série
Někdejší existence těchto portů byla doteď tajemstvím. Vzhledem k tomu, že se nikdo během uplynulých 25 let nepřihlásil s tím, že kdesi v pozůstatcích původního vývojářského týmu objevil verze pro PlayStation 2 a Xbox, asi se v dohledné době jen tak nezjeví. Ale zajímavé herní nálezy se koneckonců dějí a nebyl by to ten nejzvláštnější úkaz v rámci herní archeologie.
A co se týče Shenmue jakožto série, nedávno se objevila možnost, že by se mohlo Shenmue III s novým vydavatelem dočkat verzí pro PlayStation 5 a Xbox Series. A se Shenmue IV to zatím nevypadá nijak, ačkoli si Jú Suzuki nadále přeje svůj příběh dovyprávět.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.