Před několika dny společnost Embracer Group skončila se svou nákladnou a bolestivou restrukturalizací, jak ostatně uvedl sám generální ředitel Lars Wingefors. To nejhorší by tedy měl mít Embracer za sebou, restrukturalizace má však na svědomí řadu zrušených projektů, propuštěných zaměstnanců a prodaných či zcela zrušených studií. Jedním z posledních a velkých kroků byl prodej Gearbox Entertainment, resp. části Saber Interactive, a právě ředitel a spoluzakladatel Saberu Matthew Karch nyní mírní hněv vůči Embraceru, který postupně rostl i v řadách hráčů, zatímco restrukturalizace dopadala například na jejich oblíbené projekty či studia. Podle něj je Embracer v tuto chvíli příliš snadným terčem, a proto si jej každý vybírá, skutečnost ale může být minimálně podle Karcha jiná.
„[Embracer] kind of backed ourselves into a corner. The company didn’t really need that $2 billion deal“
– Matthew Karch, Saber Interactivehttps://t.co/qGxy43BiiR— GamesIndustry (@GIBiz) April 3, 2024
Ředitel Saberu se k osudu Embracer Group vyjádřil v rozhovoru pro magazín GamesIndustry.biz, v němž se mimo jiné připomíná, že se po akvizici Saberu v roce 2020 stál Karch členem představenstva Embraceru, odkud nicméně v uplynulých dnech odešel a stal se generálním ředitelem Beacon Interactive, nové mateřské společnosti Saberu. Ačkoliv můžeme Embracer v určitém ohledu označit za odstrašující příklad, jak může dopadnout překotné skupování jiných společností a studií, podle Karcha je kritika společnosti příliš silná a Embracer v uplynulém roce odvedl dobrou práci v minimalizaci všech škrtů. Karch se rovněž zastal Larse Wingeforse, jenž je podle něj poměrně skromným člověkem, bez ohledu na své značné jmění. Podle Karcha nicméně až do poslední chvíle nechtěl nikoho propustit a Embracer se měl pokoušet zachránit co nejvíce pracovních míst, pokud to šlo. Při snižování stavů ovšem museli jednat stejně rychle, jako společnost rostla, myslí si Karch. Saber se během konference GDC 2024 dočkal dle Karchových slov mnoha gratulací k tomu, že konečně nejsou „v moci zlého Embraceru“, on sám to tak ovšem nevidí a lidi ve společnosti popisuje jako ty nejmilejší, s jakými se setkal a celou situaci označuje spíše za smutnou.
Pád Embraceru začal po zrušení velké dohody s externím investorem Savvy Games ze Saúdské Arábie, podle Karcha pak svou roli sehrály i změny na trhu. Vydání některých velkých her pak nedopadla tak velkolepě, jak měla, což se týkalo například rebootu Saints Row, ale na konto této hry Karch dodal, že to pro něj nebylo překvapení. Společnost Embracer Group se pak měla poprvé zadlužit akvizicí francouzské Asmodee Group v roce 2021, což byl další výrazný faktor, který ve finále vedl k mnoho měsíců popisovanému zemětřesení. Celý proces škrtů pak měl být o to složitější kvůli dvanácti provozním skupinám Embraceru, jež byly samy zodpovědné za své týmy a podnikání. Průtahy se Savvy Games navíc znamenaly, že každá ze skupin musela pozastavit svůj vlastní rozvoj.
Karch uznává a lituje toho, že byl poslední rok pro všechny v Embraceru tak stresující, ale věří, že se z toho společnost dokáže vzpamatovat, protože je nyní dostatečně malá, ale zároveň stále velká. „Vím o několika skvělých věcech, na nichž se v Embraceru pracuje a které si podle mého lidé zamilují,“ uvedl Karch s hořkosladkým optimismem. Otázkou ale samozřejmě zůstává, jak to bude vnímat většina těch, kdo přišli o místo a stojí tak tváří v tvář existenčním problémům.