V souvislosti se Saúdskou Arábií by asi málokdo zmínil herní průmysl. Co se týče vývoje, lze zmínit patrně jen studio Semaphore, jež stojí za hrou Unearthed: Trail of Ibn Battuta – Episode 1 z roku 2013 (která skutečně dost připomíná Uncharted, případně Tomb Raider) nebo RPG Badiya: Desert Survival, které je od roku 2016 v předběžném přístupu. Navzdory tomu se Saúdská Arábie v herním průmyslu činí, i když trochu jinak – investicemi v zahraničních společnostech. Nyní se však země hodlá pustit i do podpory a nastartování vlastního herního průmyslu a e-sportu na Blízkém východě.
Saudi Arabia is investing $38 billion to become a video game hub https://t.co/SR2bAel7Br
— Bloomberg (@business) April 3, 2023
Minulý rok jsme psali o investicích korunního prince Muhammada bin Salmána, který získal většinu japonské společnosti SNK Corporation, ale kromě toho investoval i do společností Capcom, Nexon, Activision Blizzard, Take-Two nebo Electronic Arts. Už loni v září saúdskoarabská vláda oznámila svůj záměr se více zapojit do herního sektoru prostřednictvím vládou financované rijádské společnosti Savvy Gaming Group. Cílem je podpora herního průmyslu celkově nejen v blízkovýchodní oblasti, ale i právě i přímo v Rijádu, tedy v hlavním městě Saúdské Arábie. Společnost Savvy Gaming Group se má stát výhradním vydavatelem her a hodlá budovat e-sportové organizace. Podle tehdejší zářijové tiskové zprávy bylo záměrem vytvořit 250 herních společností a poskytnout téměř 40 tisíc pracovních pozic. Má jít o investici v hodnotě 38 miliard dolarů, tedy zhruba 815 miliard korun.
Saudský princ bin Salman získal většinu společnosti SNK. Od února ovládá 96 procent firmy. Princ má i akcie Activisionu, EA či T2 ve výši 3 mld. dolarů https://t.co/dkmQFLQJgi pic.twitter.com/Pdkabho1pA
— Vortex (@vortexczech) April 6, 2022
S dalšími informacemi nyní přišla agentura Bloomberg, která hovořila s generálním ředitelem Savvy Gaming Group Brianem Wardem. Společnost hledá další projekty či studia ke koupi, ale také nové příležitosti k vydavatelské činnosti. Snahou saúdskoarabské vlády pak je „diverzifikace vlastní ekonomiky“. Společnost se zároveň snaží alespoň částečně opustit již zmíněný e-sport a více se věnovat i dalším odvětvím. „Nyní jsme více e-sportová než herní společnost. Letos se více soustřeďujeme na vydávání her a vývoj,“ uvedl Brian Ward pro Bloomberg. Zároveň hodlá Savvy Gaming Group zužitkovat své investice do dalších společností, mezi než patří i Nintendo nebo Embracer Group, navázáním spolupráce. Ta by podle Warda měla spočívat právě v publikování, vyvíjení nových IP nebo v provozování esportu na Středním východě a v severní Africe.
Embracer Group hájí miliardovou investici Saudské Arábie. Peníze ze země, kde se porušují lidská práva, nebudou mít negativní dopad, tvrdí ředitel firmy https://t.co/DNJQBqNVEP pic.twitter.com/4q3aH5BUrf
— Vortex (@vortexczech) June 14, 2022
Savvy Gaming Group loni založila malé studio o 45 zaměstnancích, které by mělo nejdříve vyvinout mobilní hru a později se vrhnout na konzolovou. To má ale být jen začátek. Momentálně se společnost snaží o akvizici jiného vydavatele, na kterou bylo z výše zmíněných 38 miliard dolarů vyhrazeno 12 miliard. Nelze opomenout, že snahy Saúdské Arábie do zapojení jsou vnímány jako snaha o zlepšení pověsti samotné země. To je oprávněné tvrzení vzhledem k problémům s lidskými právy nebo i přímo osobou korunního prince, který byl CIA obviněn z vraždy novináře Džamála Chášukdžího v roce 2018. K tomu Ward dodal, že ve svém výkonném týmu mají ženy i členy LGBTQ komunity a že společnost najme židovskou nebo LGBTQ osobu, aby vedla studio v Saúdské Arábii. Ovšem jakým směrem se Savvy a saúdskoarabský herní průmysl nakonec vydají, to ukáže až čas.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Vlastně mi není vůbec zřejmé, co by měli dělat za herní žánr, protože najít něco, co by neodporovalo přísnému kodexu v Saudské Arábii je v podstatě nemožné. Snad jen automobilové závody by byly akceptovatelné.
Já naopak kvituji, že by se mohlo upustit od toho nuceného vtlacovani sociální politiky do her.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Saudi_Arabia_Product_Exports_%282019%29.svg
Asi ne nadarmo svou sondu do vesmíru (k Marsu) vyslali mnohem dříve Spojené Arabské Emiráty a Saudové pak vesmírnou agenturu založili rovnou se SAE.
Až budeš něco dalšího psát, tak ti chci říct, že jsem měl možnost být v: Katar, Spojené Arabské Emiráty, Omán, Pakistán a mám poměrně přesné informace o tom, jak to vypadalo v Afghánistánu v době, kdy tam zrovna neběhala pomatená část Talibanců. Ano není tam Saudská Arábie ale o tom, jak to v tomhle regionu funguje mám velmi dobrou představu skrze to že v Pakistánu, Ománu i Afghánistánu se bavíme o tom, že vím jak to tam funguje byznsově a co je a co není možné a jak ti lidé přemýšlejí.
Pohádky Tisíce a jedné noci jsou pak původem někde z Blízkého východu (asi Irák), což ale zase není Suadská Arábie, která patří do regionu Středního východu. Je dobré si uvědomit, že Saudové do roku 2018 neměli povolená ani kina. Komplikovaně bychom tam hledali i zájem o divadlo nebo moderní pop music. Takže kreativní umění nebo kreativní průmysl je vážně velký problém.