Loni v březnu jsem měl poprvé možnost mluvit s autorem série Gran Turismo, kterým je Kazunori Jamauči ze studia Polyphony Digital. Tehdy to bylo jen na dálku prostřednictvím videohovoru. Nyní jsem dostal výjimečnou příležitost vyzpovídat tohoto slavného japonského vývojáře znovu, ale už osobně. Jamauči dorazil do Prahy při příležitosti představení vozu Škoda Vision Gran Turismo, který je první domácí vlaštovkou v garáži slavné série. Právě okolo této spolupráce se náš rozhovor točil především, ale zajímal jsem se také o Jamaučiho vztah ke skutečnému motorsportu. Kazunori Jamauči například naznačil, že do Gran Turisma mohou v budoucnu dorazit i další škodovky.
Je tohle vaše první návštěva Česka?
Ano, jsem tady poprvé.
Nikdy jsem si nemyslel, že v Gran Turismu spatřím české auto. Jak dlouho se domlouvala tahle spolupráce s automobilkou Škoda Auto?
Myslím, že jsou to přibližně dva roky, co jsme o této věci diskutovali.
Jak fungovala spolupráce mezi vývojáři a designéry výrobce?
Pro projekty v rámci Gran Turismo Vision v zásadě požádáme výrobce, aby udělal, co sám chce. Samozřejmě, pokud se nás zeptá na zpětnou vazbu, nabídneme ji, ale základem je, že výrobce vytvoří, co sám chce vytvořit. Jednou podmínkou je, aby to bylo vytvořeno pro Gran Turismo.
A jak se vám osobně líbí vůz Škoda Vision Gran Turismo?
Líbí se mi skutečnost, že je to velmi kompaktní vůz. Původní předloha je auto s motorem vepředu a náhonem na zadní kola. Myslím, že je skvělé, že i když jde o elektromobil, má proporce právě takového vozu.
Vyzkoušel jste si auto? Můžete ho k něčemu přirovnat?
Protože se jedná o elektromobil s pohonem všech čtyř kol, myslím, že dobrým přirovnáním by bylo Porsche Vision Gran Turismo.
Má podle vás Škoda Vision Gran Turismo něco, co je jedinečné v této kategorii?
Auta z kategorie Vision Gran Turismo mívají tendenci být dost velká. Často tak končí coby obrovská hyperauta. Myslím, že kompaktnost dělá Škoda Vision Gran Turismo unikátní. Ale jak jsem říkal, Porsche Vision Gran Turismo je na tom podobně.
Můžeme se těšit na další modely od Škoda Auto?
Myslím si, že ano, protože jsme diskutovali s lidmi ze Škoda Auto a řekli jsme, že tohle je teprve začátek našeho vztahu.
Zajímal jste se víc o historii automobilky Škoda?
Věděl jsem už z dřívějška, že jsou jedním z nejstarších výrobců aut na světě s velmi dlouhou historií. Ale nevěděl jsem, jaká ikonická auta vytvořili v minulosti. Škoda mi ale věnovala obrovskou knihu o historii automobilky, takže si ji pečlivě prostuduji.
Lewis Hamilton je opravdu výjimečná osobnost.
Ozývali se vám někdy fanoušci ohledně českých aut v Gran Turismu? Třeba s ohledem na naši historii v rallye?
Nedokážu si teď přesně vzpomenout, zda jsme taková přání v minulosti slyšeli.
Jak si vůbec vybíráte z toho obrovského množství možností nové vozy do hry?
Historie automobilismu je velmi dlouhá. A samozřejmě přinesla velkou spoustu aut. Proto se chceme vždy ujistit, že vozy, které vybereme, jsou nějak historicky významné. Ale setkáváme se rovněž s různými výrobci a lidmi a pak přineseme jejich auta do hry tak, jako tomu je v případě Škody.
Dokážete si vy sám dnes Gran Turismo jen tak zahrát a užít, aniž byste na hru myslel jako vývojář?
To je pro mě opravdu velmi těžké. Nemohu si pomoci a hraji ji z pohledu vývojáře.
Sledujete skutečné závody? F1, Dakar, WRC, WEC, NASCAR, IndyCar?
Ano, sleduji například formuli 1 a WEC. A v Japonsku máme Super GT a sérii Super Formula.
Máte nějakého oblíbeného závodníka – ať už současného, nebo dřívějšího?
Všichni piloti F1 zasluhují velký obdiv, ale myslím, že Lewis Hamilton je opravdu výjimečná osobnost. Všechna jeho slova a činy jsou opravdu úctyhodné.
Mou zdaleka nejoblíbenější tratí je Nürburgring.
Jste pro mnoho hráčů i vývojářů nepochybně inspirující osobnost. Kdo inspiruje vás?
Myslím, že například Mark Cerny (architekt PS4 a PS5, pozn. red) je někdo, kdo mě během let hodně inspiroval.
Máte vy sám ještě nějaké závodnické plány ve skutečném světě?
Nezávodil jsem od roku 2016, ale cítím, že bych se rád k závodění někdy zase vrátil.
Jaká je vaše oblíbená trať? Ve hře nebo ve skutečnosti?
Mou zdaleka nejoblíbenější je Nürburgring. Vedle něj má rád i okruh Laguna Seca. A opravdu miluji také Spa-Francorchamps.
A vaše oblíbené auto? Vím, že je tu tolik možností, ale existuje nějaké, které máte raději než ostatní?
To je opravdu těžké říct jedním slovem. Samozřejmě miluji Ford GT nebo třeba Porsche 911.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Radši 1100OHC,130RS a LR, Felicii Kit Car nebo Octavii/Fabii WRC,
Nez Kodiaq, Octavii IV RS EV nebo nedej bože Enyaq.
Historie Tatry má dost aut – osobních a/nebo nákladních – které by bylo fajn vidět v GTéčku. Například Präsident, Tatra 603 nebo 613, atd.
Každopádně děkuji za tento rozhovor s Yamauchim i tvou odpověď.