branding
Roblox nezneužívá dětskou práci, říká ředitel studia

Roblox nezneužívá dětskou práci, říká ředitel studia

Podle Stefana Corazzy je vydělávání peněz ve hře darem třeba pro 15leté dítě ze slumu

Zdroj: Roblox Studio
5. 4. 2024

Není sporu o tom, že Roblox je jedním z největších herních fenoménu dnešní doby. Ačkoliv se k tomuto titulu dostala hra až dlouhou dobu po svém uvedení v roce 2006, dnes platí nejen za velmi přitažlivou platformu pro hráče, ale také pro ty, kdo si chtějí v Robloxu vydělat skutečné peníze. Společnost Roblox Corporation se ostatně netají tím, že každoročně vyplácí autorům veselých a mnohdy velmi propracovaných miniher stovky milionů dolarů, což může pak pro jednotlivce znamenat nadstandardní příjem a možnost, jak se v průběhu relativně krátké doby zaopatřit na zbytek života. Vidina zisku peněz za vývoj jednotlivých her, které tvoří obsah Robloxu a táhnou ke hraní další hráče, však láká i mladistvé, za což byla hra i její vývojáři v minulosti několikrát kritizováni. S odkazem na to, že si autoři Robloxu berou z jednotlivých transakcí značný podíl a že peníze nelze vybrat před tím, než autoři miniher nastřádají 1000 dolarů v prémiové měně Robux, došlo i na kousavé zmínky o zneužívání dětské práce, vůči čemuž se vývojáři opakovaně ohrazovali. Naposledy se tak stalo na proběhnuvší konferenci GDC, kde na toto téma hovořil s redaktory britského Eurogameru ředitel studia Stefano Corazza, jeho vyjádření nicméně nezněla zrovna šťastně a situaci se prostřednictvím nich nepodařilo uklidnit.

Eurogamer v úvodu článku zmiňuje nařčení skupiny People Make Games z roku 2021, kdy poprvé hlasitěji zaznělo, že společnost zneužívá práci autorů miniher mladších 18 let. Před třemi lety se mluvilo zejména o tom, že z oné tisícovky dolarů na konci vidí autor miniher po odečtení všech poplatků a podílů jen 350 dolarů, což podle Kotaku mohlo vést k frustraci právě na straně mladších hráčů/autorů her. Namísto snahy dosáhnout výdělkem na částku, kterou už lze přeměnit ve skutečné peníze, tak měli být „uzamčeni v systému“ a vlastně jen získané Robuxy utratit přímo ve hře. Sám Corazza tento příklad nezmiňuje, obecně se ale v rozhovoru staví proti tvrzení, že by Roblux Corporation jakkoliv záměrně zneužívala mladší hráče s vědomím, že si od nich bere peníze.

„Já opravdu nevím, něco takového byste mohli prohlásit o mnoha dalších věcech, ne,“ uvedl nejprve Corazza. Vzápětí vysvětlil, že se na to zřejmě dá nahlížet optikou dětské práce, ale on sám to vidí spíš jako nabídku pro lidi z celého světa, aby získali práci a příjem. „Takže mi může být třeba 15 let, mohu žít v Indonésii ve slumu a jen díky notebooku mohu něco vytvořit, vydělat na tom a zajistit se,“ dodal ředitel studia. Specifikum celého procesu a výplat Robloxu pak přisuzuje demokratizaci hry a jejímu rozšíření, které při zapojení mladšího publika nevyhnutelně do takových případů spěje. Corazza nicméně doplnil, že průměrný věk vývojáře miniher pro Roblox je kolem 20 let, ačkoliv tu jsou i mladší, které navíc Roblox najal k práci.

Soustředím se proto raději na množství peněz, které od nás proudí každoročně jednotlivým autorům her, kde se už nyní dostáváme k miliardě dolarů, říká Corazza.

„Na základě jejich zkušenosti se necítili být zneužití. Naopak se cítili, že dostali ten největší dárek. Že mohou zčistajasna něco vytvářet, mít miliony uživatelů a vydělat tolik peněz, že mohou jít rovnou do důchodu,“ říká Corazza dál a vyzdvihuje například i skutečnost, že vývojem her pro Roblox se autoři skutečně učí řemeslu, které pak mohou klidně uplatnit v pracovním životě. „Soustředím se proto na množství peněz, které od nás proudí každoročně jednotlivým autorům her, kde se už nyní dostáváme k miliardě dolarů, což je fenomenální,“ doplnil zástupce Robloxu. Jak ovšem uvádí Eurogamer, v tuto chvíli už do rozhovoru vstoupil přísedící PR manažer a pro jistotu doplnil, že drtivá většina těch, kdo v Robloxu něco vytváří, je starší 18 let.

Sluší se také doplnit, že rozhovor vznikl i v souvislosti s nově představenými AI pomocníky pro vývoj jednotlivých her v Robloxu. Ačkoliv autoři už mohou využívat umělou inteligencí poháněný našeptávač dalších řádků kódu, nyní Roblox Studio zapracovalo na nástrojích pro grafiku a další možnosti. Redaktor Eurogameru tak byl schopný pomocí několika slov otexturovat model batohu staženého z internetu nebo kompletně připravit model postavy k použití ve hře. Nešlo tedy jen o textury či doplnění modelu o další součásti jako je třeba oblečení, ale kompletní doplnění modelu kostrou a následnou animaci pohybu. Herní avataři se navíc mohou generovat třeba i z fotografií, což je další krok k usnadnění celkové práce a otevření možností pro ještě více potenciálních autorů miniher.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru