Worms Rumble, Team17, Recenze Worms Rumble

Worms Rumble

Z tahových červů se stala frenetická akční jízda s minimem pravidel

Zdroj: Team17
11. 12. 2020
Název: Worms Rumble Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Datum vydání: 1. 12. 2020

Zadáte-li do překladače termín Rumble, může na vás jako první vykouknout slovíčko rachot. A přesně tento výraz pro nové Worms sedí naprosto perfektně. Pětadvacet let stará série v průběhu své existence změnila podobu mnohokrát, základní koncept ale zůstával až na pár spin-offů skoro neměnný. Worms byli dvourozměrnou arkádou, ve které se proti sobě postaví týmy po zuby ozbrojených červů a ve zničitelném prostředí se do sebe pustí v tahových soubojích. Rumble ale tuto tradici rozbíjí hned v několika rovinách.

Předně se fanoušci série musí rozloučit s tahovými souboji. Potyčky v Rumble probíhají výhradně v reálném čase a rovněž zničitelné prostředí bere za své. Novinka díky tomu mnohem více než původní hry svým charakterem a hratelností připomíná twin-stick shootery z produkce finského týmu Housemarque, ovšem viděné z bočního pohledu. Na gamepadu jedna analogová páčka ovládá pohyb červa a druhou se míří.

Výsledkem odebrání tahů je frenetická akční jízda, v níž není nouze o adrenalin, a to až ve 32 hráčích naráz. Ti se mohou utkávat buďto v klasickém boji všech proti všem, anebo ve dvou variacích na dnes oblíbený režim battle royale. Ten zde proti sobě ve zmenšujících se arénách staví buďto jednotlivce, anebo celé týmy. Ve všech případech ale platí, že duch série zůstává zachován a nikdy se nemůže stát, že by se Worms Rumble braly příliš vážně. I díky tomu nechybí kupříkladu ujeté fyzikální zákony, významná grafická stylizace, možnost skákání po zdech a další odlehčené prvky, na které v Call of Duty či v PUBG rozhodně nenarazíte.

Herní náplně jako šafránu

Bohužel je ale nutné dodat, že vás nečeká bůhvíjak velké množství obsahu. Mapy jsou sice rozsáhlé a obsahují nečekané skrýše, do nichž lze vidět teprve až poté, kdy do nich hráči sami vkročí, i těch je ale zoufale málo. Rovněž tři zmíněné herní režimy se mohou brzy okoukat a už od počátku platí, že hře chybí to pověstné „něco“ navíc, co by ji odlišilo od řady jiných multiplayerových her. Hrát lze navíc pouze on-line a zapomenout můžete i na pamětihodné potyčky s boty s nastavitelnou obtížností, z nichž ta nejnižší mohla z ozbrojených červů udělat i neškodné lumíky. Celkově Worms Rumble působí jako chudší příbuzný kompetitivních akčních her, což se zákonitě projeví na délce, po kterou vás bude hra zajímat a motivovat.

Je pak otázkou pro každého z vás, jestli vás u hry udrží například dodatečné doplňky, které si odemykáte postupným hraním. Jde o zejména kosmetické předměty, které přitom neplní pouze estetickou funkci, ale mohou pomoci i zpřehlednit situaci. V momentech, kdy v jediném koridoru mezi sebou zápasí několik červů naráz, vzduchem létají barevné projektily a vše vybuchuje, je totiž žádoucí neztratit přehled, který z červů je ten váš. Spoléhat se totiž, že ho najdete vždycky uprostřed obrazu, je často velmi zrádné a neplatí to pokaždé.

Tím se pochopitelně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, díky čemu na Worms nejde zapomenout. Ano, řeč je o legendárních zbraní, kterých je ve Worms Rumble na první pohled poskrovnu, jejich variabilita však menší počet bohatě vynahradí a užijete s nimi spoustu zábavy. Nechybí mezi nimi ani ikonické kousky typu vrhač explodujících ovcí, baseballová pálka a Holly Hand Grenade, takže se připravte na dávku nostalgie a oblíbené efekty. Zbraně dále doplňují ještě specializované prvky výbavy, kam spadá třeba jetpack nebo vystřelovací lano, a i při jejich používání platí, že musíte mít hodně rychlé reflexy i přesnou ruku, abyste z nich v rychle se měnících podmínkách soubojů vymačkali maximum. Jinými slovy řečeno, ponořit se do hry a pochopit základní mechanismy jde velmi rychle, zkorigovat všechen ten chaos na obrazovce už ale určitou zkušenost vyžaduje a v prvních několika zápasech budete téměř jistě tahat za kratší konec.

Mezi slabší stránky patří vedle menšího množství obsahu bohužel také ne zcela dotažené technické zpracování. Těsně po vydání hra na PlayStationu 5 pravidelně padala, což v mém případě vedlo dokonce k několika nedohraným zápasům v řadě a ke ztrátě rozehraného skóre. Patche ale přicházejí a již pár dní po uvedení bylo hraní méně problematické a stabilnější. Kritické tedy bude, zda vývojáři ze studia Team17 budou vedle oprav do hry dodávat i nový obsah, což je jediná cesta k tomu, aby se pokračování Worms hrálo ještě za půl roku a mohli jsme s v hodnocení posunout od příjemné arkády k trvanlivé soutěžní zábavě. V porovnání s předchozími díly jde o úplně jinou záležitost, ke které je nutné nejprve najít cestu, a nové módy nebo lákavé propojení s jinými značkami či jakýkoliv obsahový impuls by mohl pověsti pomoct. Nakonec, i já jsem musel po několika úvodních hodinách usoudit, že se mi posun přes počáteční skepsi docela zamlouvá a hodlám se ke hraní vrátit. Sympatická je nakonec i nízká cena – Worms Rumble lze na konzole PlayStation i na PC pořídit pod 500 korun, předplatitelé služby PlayStation Plus navíc novinku obdrželi v rámci prosincové nabídky titulů zcela zdarma.

Worms Rumble

• Frenetická akce
  • Odlehčená zábava
  • Nízká pořizovací cena
  • Známé zbraně
  • Nedostatečné množství obsahu
  • Velmi krátká životnost
Po zuby ozbrojení červi po více než dvou dekádách opouštějí tahové souboje a řež nově probíhá v reálném čase. Výsledkem je frenetická akce plná adrenalinu, jež zaujme důrazem na schopnosti hráčů a celkově odlehčeným přístupem. Kvality hry zbytečně sráží menší množství herní náplně, na druhou stranu je ale možné hru pořídit doslova za pár stovek.