Francouzské studio Dontnod Entertainment se v posledních letech pořádně rozrostlo a pracuje na celé řadě projektů. Psychologický thriller Twin Mirror se začal rodit už v roce 2016 a původně měl na trh dorazit mnohem dřív coby další epizodická adventura. Z třídílné série se ale nakonec stala jedna kompaktní hra, která však nemůže zakrýt epizodický koncept, stárnoucí technologii i skutečnost, že zpoždění zjevně zapříčinily různé problémy. Navzdory tomu se kloním k názoru, že Twin Mirror stále stojí za pozornost, i když musíte počítat s tím, že na téhle cestě budete nuceni udělat pár kompromisů. Stejně jako hlavní hrdina hry.
Twin Mirror v sobě skloubí mnoho vlivů a pokud máte pocit, že jsou vám jeho zdroje inspirace blízké, pravděpodobně mu bude ochotní leccos odpustit. Autoři svůj rukopis nezapřou, takže při pohledu na hru i její mechanismy si řeknete: “Jo, takhle nějak by vypadal Alan Wake nebo Twin Peaks, pokud by se do nich pustili vývojáři Life is Strange.” Naštěstí novinka nestojí jen na snaze napodobit estetiku a atmosféru zmíněných vzorů, ale dokázala si najít vlastní cestu a identitu. Hlavním hrdinou Twin Mirror je novinář Sam Higgs, který se po letech vrací do rodného městečka Basswood. Nečeká ho žádné šťastné shledání po letech. Nejraději by se sem nikdy nevrátil a nejitřil staré rány, kdyby nezemřel jeho nejlepší přítel, jehož pohřeb Sama přiměje k návštěvě rodné hroudy.
Basswood má uvěřitelnou lehce temnou atmosféru amerického maloměsta, odkud se těžko odchází a ještě hůř se sem vrací.
Jak si určitě dokážete představit, brzy svého rozhodnutí hlavní hrdina lituje. Další den se probouzí ve svém pokoji, na košili má cizí krev a skoro nic si nepamatuje. Sam má navíc podezření, že smrt kamaráda nebyla nehoda, jak ji líčí policie. A místní mu nejsou příliš naklonění. Investigativní reportér už ale zavětřil stopu a s vaším pomocí musí rozplést zdejší pavučinu lží a intrik a přijít celé záhadě na kloub. Víc vám o příběhu říct nemůžu, ale prozradím, že jde určitě o jednoho z tahounů hry společně se scénářem, dialogy a atmosférou. Pokud máte pocit, že vás podobné mysteriózní zápletky lákají, mohli byste v Twin Mirror najít zalíbení. I když musím říct, že současně se autoři nevyhnuli řadě klišé, samotný závěr se jim trochu vymknul z ruky a finále možná nevyvrcholí podle vašich představ. Problém může pro někoho představovat i pomalejší rozjezd. Vzhledem k tomu, že hru dokončíte přibližně za 6 hodin, mi přijde, že obětovat celou první hodinu jakési předehře je trochu příliš.
Je třeba rovněž akceptovat fakt, že Twin Mirror je hodně ukecaná hra. Je to znovu spíš interaktivní film než adventura v původním slova smyslu, a tak se většina problémů řeší víc dialogem než akcí. Zapomeňte na inventář, sbírání předmětů, jejich kombinování nebo řešení skutečných hádanek. Většina adventurních pasáží se tu odbývá v takzvaném paměťovém paláci, kde si Sam třídí vzpomínky, kompletuje všemožné stopy, indicie a důkazy a nakonec tu rozvíjí i různé teorie. Takhle to zní možná velkoryse, ale ve skutečnosti jde o jakousi zrcadlovou kulisu reálné lokace, kde s hlavním hrdinou poskládáme různé hypotetické momenty do jednoho souvislého řetězce. Bohužel na rozdíl třeba od Sherlocka Holmese z produkce Frogwares Sam nemůže udělat chybu. Není možné, abyste se spletli, vyhodnotili situaci špatně a došli k mylnému závěru. Vyšetřovací fáze jsou navíc velice jednoduché až banální a ke správnému řešení vás dopředu navede řada přímých i nepřímých nápověd. Stejně tak není možné vynechat nějakou stopu. Než otevřete paměťový palác, vždy musíte najít a posbírat všechny důkazy, jinak se nehnete z místa.
V pravém slova smyslu tak nemůžete příliš ovlivnit ani děj. I když stejně jako v jiných hrách od Dontnodu i tady jde o volby a jejich následky a čekají vás nějaká morální dilemata v rozhovorech, bolestně si uvědomujete, že příběh se bude odvíjet velmi podobně a reálně ovlivňujete především mezilidské vztahy a postoje lidí vůči vám. Obvykle jde ale o to dosáhnout stejného cíle, liší se jen prostředky, respektive to, jak na okolí zapůsobíte. Podobně rozhodnutími formujete vlastní osobnost, ale v závěru hry jsem nabyl dojmu, jako by rovněž o ní bylo tak trochu rozhodnuto předem a já jsem se v některých klíčových situacích musel zachovat, jak mi nalinkovali autoři. Vaši dualitu a rozdvojenost hlavního hrdiny podtrhuje i jeho alter ego, které od samého začátku vstupuje do vyprávění, ale s ohledem na spoilery vám o jeho roli a původu nemůžu říct víc. Není to ovšem vůbec špatný nápad, že Samův vnitřní hlas či druhé já, chcete-li, dostalo personifikovanou identitu, která stále agresivněji zasahuje do skutečného světa.
Během celé hry jsem se nemohl zbavit dojmu, že je v ní méně hratelnosti a interaktivity, než bych si přál. Vynahrazovaly mi to ale zajímavé postavy. Basswood má uvěřitelnou lehce temnou atmosféru amerického maloměsta, odkud se těžko odchází a ještě hůř se sem vrací. Twin Mirror vyniká také ve filmovém pojetí. Vývojáři skvěle ovládají práci s kamerou, zručně budují napětí a napsali smysluplné dialogy. Za pozornost stojí i dabing nebo hudba. Samotné kulisy mají přitom zajímavou estetiku a příliš jim neškodí ani skutečnost, že Twin Mirror má coby přenošené dítě trochu archaickou grafiku. Dontnod se chtěl odchýlit od komiksovější stylizace, ale zatím, zdá se, nemá s realismem takový úspěch a chybí mu zkušenosti. Grafiku tak trápí nejen doskakování textur, hrubší modely nebo nedostatek detailů, ale i nepovedené obličeje a už tradičně špatný lip sync.
Zdroj: Dontnod Entertainment
Na druhé straně ale vás ale především v druhé polovině hry čekají zejména v paměťovém paláci některé opravdu ohromující výjevy. Když začnou autoři víc experimentovat a popustí uzdu fantazii, projeví se jejich um naplno. Grafika přesto není tím, co by mělo určovat kvalitu Twin Mirror, a tak bych si u technicko-formální stránky postěžoval na dvě jiné věci. Titul má velmi špatnou detekci aktivních předmětů, což je v kombinaci s nutností najít vždy všechny věci, případně prokecat všechny lidi hodně nešikovné. I když vidíte, že je předmět aktivní, občas si připadáte, jako byste hráli první videohru v životě, když se marně snaží zaměřit správný bod, aby se objevila výzva ke stisku tlačítka. Druhá vážnější výhrada je spíš logického charakteru. I když se Sam ocitne takříkajíc na nepřátelském území, kde není vítaný a nikdo s nim nechce ani mluvit, případně mu ostatní vyhrožují, nikomu nevadí, že se jim couráte po hroudě, které říkají domov, a prohrabujete jim jejich věci.
Navzdory tomu jsem nelitoval času, který jsem s Twin Mirror strávil. Křehká psychika hlavního hrdiny je jakýmsi odrazem rozpolcenosti samotných vývojářů a jejich hry. Skvělé nápady a momenty často střídají špatné, ale celek nepostrádá charisma a hlubší poselství. A protože konkurence na tomto poli není bůhvíjak velká, těší mě, že problematický projekt dotáhli Dontnod do zdárného konce. Neudělali s ním asi takovou díru do světa, jak doufali, ale udrželi se nad hladinou průměrnosti.
Máte pocit, že ve skutečnosti nemůžete ovlivnit děj
Některá klíčová rozhodnutí učiní Sam za vás
Chybí více skutečné hratelnosti a interaktivity
Občasné problémy s ovládáním
Twin Mirror je rozporuplná hra, ale přese všechny výhrady jsem se u ní většinou docela dobře bavil. Nelze opomenout ani skutečnost, že se jedná o kratší hru, která se prodává za polovinu běžné ceny. Jestliže jste ochotní dát šanci i titulům, které zjevně neaspirují na nejvyšší známky, může vás výsledek docela příjemně překvapit. Neměli byste ale mít přehnaná očekávání.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.