Test Drive Unlimited Solar Crown, Nacon, Recenze Test Drive Unlimited Solar Crown

Test Drive Unlimited Solar Crown

Katastrofální návrat slavné série. Naplnily se nejčernější předpovědi fanoušků

Zdroj: Vortex
12. 9. 2024
Název: Test Drive Unlimited Solar Crown Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 12. 9. 2024

Tohle nebude snadná recenze. Protože ty kritické dělám nerad, ale na Test Drive Unlimited Solar Crown je obtížné najít věci, které lze bez výhrad pochválit. Opravdu jsem si přitom přál, aby se novinka povedla. Navzdory nepřesvědčivým testům a různým indiciím, které naznačovaly, že jde o příliš ambiciózní projekt, který přesahuje možnosti studia KT Racing a vydavatele, jímž je Nacon. Solar Crown byl ve vývoji velmi dlouho, nakonec se ale bohužel zhmotnily moje nejhorší obavy. Nový Test Drive dopadl hůř, než jsem si myslel.

Na papíře to zní jako další další open world závodní arkáda, která chce vyzvat Forzu Horizon nebo The Crew, čímž se ostatně netají ani samotní vývojáři. Určitě nejsem člověk, který by si myslel, že tu pro další podobnou hru není místo a nemá smysl nabídnout alternativu. Ale Forza Horizon je hegemon, kterému je těžké konkurovat, a příklad série The Crew od Ubisoftu ukazuje, jak obtížné je prosadit se s rivalem. A to za ním přitom stojí studio Ivory Tower, které založili bývalí vývojáři Eden Games, tedy autoři prvních dvou dílů Test Drive Unlimited. Proč si ostatně myslíte, že nás vzalo The Crew Motorfest znovu na Havaj. To Solar Crown láká na neokoukaný Hongkong v měřítku 1:1, který je mezi závodními tituly novinkou, ale známe ho třeba z open world akce Sleeping Dogs.

Když jsem se do hry konečně prokousal, čekal mě další šok. V Hongkongu mě přivítala opravdu ošklivá grafika, děsiví avataři, zastaralé modely a spousta dalších technických problémů.

Jenže než jsem se vůbec do Hongkongu dostal, sledoval jsem několik dní jen různé chybové hlášky. Stejně jako majitelé nejdražší gold edice, kteří si připlatili mimo jiné za dřívější přístup do hry. Launch byl naprostá katastrofa a komunikace tristní. Hru nebylo možné ještě pár dní nazpět vůbec hrát, nebo jen s mimořádnými obtížemi. Vývojáři a vydavatel se navíc k problému nepostavili čelem a namísto pozastavení prodeje nebo okamžitých kompenzací nabízeli jen sliby a zlehčovali celou situaci. Bylo na místě klást si otázku, jak by situace vypadala, kdyby se chtěli navalit do hry všichni hráči najednou, když serverová infrastruktura nezvládla pojmout ani postupné vydávání a opakovaně kolabovala. Znovu se navíc ukázalo, jak ošidné je nabízet zpoplatněný prioritní přístup a jak nelogické je učinit celý zážitek závislý na on-line připojení, když velkou část hry lze konzumovat v singlu.

Když jsem se do hry konečně prokousal, čekal mě další šok. V Hongkongu mě přivítala opravdu ošklivá grafika, děsiví avataři, zastaralé modely a spousta dalších technických problémů. Opravdu si nepotrpím na počítání polygonů a nehoním se za nejmodernějšími efekty, ale tady jsem nevycházel z údivu. Ačkoli obvykle opovrhuji podobnými odsudky, musím prohlásit, že Solar Crown skutečně působí jako hra z minulé, nebo možná spíš předminulé generace konzolí. Minimálně na PlayStationu 5. Deset let stará Forza Horizon 2 vypadá lépe snad ve všech ohledech. Obraz v Test Drivu působí nelichotivě, ať už jde o celek, nebo dílčí detaily. Zpracování deště, zpětných zrcátek, interiéru, mizející auta ve vašem dohledu – to vše beznadějně zaostává za relevantní konkurencí a je v dnešní realitě hluboce podprůměrné.

Ale kdyby to aspoň fungovalo. Ačkoli v režimu kvality i výkonu hra nevypadá hezky, ona bojuje i s optimalizací. V režimu výkonu například neustále klesá framerate pod únosnou hranici. Počet FPS se také viditelně mění v závislosti na zvolené kameře. Takže pokud chcete alespoň trochu stabilní čísla, rozlučte se s pohledem z kokpitu nebo chase kamerou. Doufám, že máte v oblibě bumper cam jako já. Protože to je na PS5 v režimu výkonu zdaleka největší jistota. Jak už asi tušíte, ono to není jen o estetickém zážitku a pustém světě. Grafika je tak rozsypaná a framerate nestabilní, že se vám prostě kvůli tomu bude špatně řídit.

No a potom si k technickým problémům nezapomeňte přičíst skutečnost, že konektivita nadále zlobí. To jednak znamená, že občas se do hry musíte hlásit opakovaně. Občas během hraní vypadává spojení a hra se marně snaží něco uložit. No a občas vás ze hry něco vykopne. A když už se vám povede přihlásit zpátky, čeká vás další nemilé překvapení. Opakovaně jsem zjistil, že jsem přišel o část nahraného postupu. Znovu jsem musel opakovat stejné závody, znovu navštívit už dříve objevená místa a tak podobně. Když se Solar Crown zasekl ve chvíli, kdy jsem si neochotně kvůli nové kategorii off-road závodů kupoval Porsche Cayenne, neměl jsem radost. Otrávený jsem byl ale teprve ve chvíli, kdy jsem zjistil po přihlášení, že mám v garáži najednou dva a přišel jsem o většinu peněz. Omlouvám se všem, kteří mají ve své garáži dva skutečné Cayenny. Korunu tomu nasazuje fakt, že auta tu nemůžete nijak prodat. Jindy mi Test Drive zatopil tím, že mě odpojil přímo během závodu, anebo mi uprostřed jízdy vyhodil dialogové okno, takže jsem nad vozem okamžitě ztratil kontrolu. Prostě lahůdka.

Je těžké nadchnout se pro nehezkou krajinu a anonymní řady domů. Kdyby nový Test Drive autoři zasadili do Rakovníku a okolí, vyšlo by to skoro nastejno.

Solar Crown láká na velký svět. Hongkong je nepochybně atraktivní místo. Ale kvůli grafice a tomu, jak působí opuštěně, si ho stejně moc neužijete. Ve srovnání s Havají v The Crew Motorfest mu také schází větší pestrost. Ono je také těžké nadchnout se pro nehezkou krajinu a anonymní řady domů. Kdyby nový Test Drive autoři zasadili do Rakovníku a okolí, vyšlo by to skoro nastejno. A to není kritika Rakovníku. Z něj bych si aspoň zajel na Křivoklát. Svět je také dost generický co do obsahu. Nabízí totéž, co znáte z jiných her. Vedle závodění hledáte stará auta, lámete rychlostní rekordy a plníte různé výzvy. Solar Crown se naopak odlišuje třeba tím, že hráče láká na soupeření mezi dvěma klany, což je docela fajn. Vyberete si svou příslušnost a máte pocit, že někam patříte. Atraktivně se zprvu jeví i nápad s autosalony. Nové vozy si tu totiž zkoušíte a kupujete přímo v prodejnách. Ty jsou roztroušené po zdejším světě a nejprve je musíte najít a zpřístupnit. Časem vás ale i tenhle model začne otravovat. Důvod je prostý. Když si chcete koupit nové auto, nestačí navštívit jedno centrální menu, ale musíte procházet nabídku každého prodejce zvlášť. Byť později stačí najet na obchod kurzorem na mapě. Celé to řešení je ale tak toporné a nepřehledné, že to z vybírání, porovnávání a kupování auta dělá spíš něco nepříjemného. Jako by opravdu do hry vstoupilo něco ze skutečného světa, ale paradoxně jen ty nejotravnější aspekty.

Na auta a jejich získávání se navíc nabaluje další kritika. V Test Drive Unlimited Solar Crown vás omezuje co do výběru nejen váš virtuální rozpočet, ale také level. K novým třídám se prokousáváte postupně. A velmi pomalu. Aut tu není moc a autoři zcela zjevně brzdí váš pokrok tím, že sbíráte zkušenosti i peníze pomaleji než v jiných podobných titulech. Pokud si někdo stěžuje na pomalé rozrůstání vlastní garáže v GT7, měl by se obrnit trpělivostí. V Solar Crown se počítá, že s každým koupeným autem strávíte několik hodin, než přesednete do jiného. Jistě, skoro od začátku si můžete koupit pár levných alternativ. Ale proč byste si kupovali horší auta? Jen proto, abyste měli pocit, že jich máte v garáži víc? O nemožnosti auta prodávat už byla řeč. A pokud vás napadá, že to možná povede ke grindu – bingo. Stěžovat si na opakování u závodní hry může znít divně, ale Solar Crown vám servíruje nové třídy a závody tak pomalu, že vás donutí hrát některé závody stále dokola. Nevyhnete se ani nutnost upgradovat váš vůz, protože obtížnost začne strmě stoupat, když soupeři začnou používat výrazně výkonnější vozy, než máte vy. A další překvapení představuje skutečnost, že sice můžete změnit obtížnost ve smyslu asistencí a ovládání auta, ale nemůžete změnit obtížnost závodů, respektive AI soupeřů. Umělá inteligence je naprosto nevyzpytatelná, podvádí, jednou jede zcela bezchybně, jindy nedokáže projet opakovaně stejnou zatáčkou. Obtížnost extrémně kolísá a vede k frustraci.

To vážně není nic, co bych mohl na Test Drive Unlimited Solar Crown pochválit? Tak to určitě není. Ale zápory jasně převažují a průměrné věci nemá smysl zmiňovat. Ale samozřejmě se najdou pozitiva. Hra má poměrně zábavný model řízení. Zážitek z jízdy navíc posiluje kvalitní zapojení adaptivní triggerů. Velmi se mi líbily zvukové efekty a projev motorů. A pokud jde o audio, solidní je i soundtrack. Pochválit musím i layout některých závodů. Mít otevřený svět je jedna věc. Nakreslit v něm hezkou trať je něco jiného. Některé zdejší závody jsou opravdu zábavné a užil jsem si je. Naneštěstí třeba off-road závody mě nebavily tolik jako v konkurenčních hrách a přišly mi příliš svázané úzkými koridory z bujné vegetace a skal. Naopak jsem si velmi oblíbil závodní režim Domination, v němž konečné pořadí určuje průběžné pořadí po celý závod při průjezdu jednotlivými checkpointy.

Jak jste už ale nejspíš pochopili, nic z toho podle mě Solar Crown nezachránilo. Je to live service hra, takže třeba budu za rok mluvit jinak, ale v tuto chvíli bych se na vašem místě vyhnul novému Test Drivu obloukem.

Test Drive Unlimited Solar Crown

• Poměrně zábavný model řízení
  • Využití adaptivních triggerů na DualSensu
  • Layout některých závodů a režim Domination
  • Dobré ozvučení
  • Soupeření mezi klany je fajn
  • Katastrofální launch a kolabující servery
  • Nemožnost hrát offline, vyhazování ze hry, ztrácení progressu
  • Velmi ošklivá grafika a pustý svět
  • Komické modely postav a auta postrádající detaily
  • Zpětná zrcátka nebo nehezký dešť přímo škodí hratelnosti
  • Spousta chyb a kolísající framerate
  • Nemožnost prodávat auta
  • Kolísající AI soupeřů, kterou nelze změnit
  • Nutnost grindovat kvůli XP i penězům
  • Nákup nového vozu je kvůli autosalonům otrava, ne zážitek
Kdyby byly všechny závodní hry jako Test Drive Unlimited Solar Crown, určitě bych s nimi v posledních letech netrávil tolik času. Neodpočinul bych si u nich. Akorát bych se naštval. Za mě je to velké NE.
3 Verdikt

21