Od vydání poslední velké příběhové hry ze světa Hvězdných válek letos uběhlo devět let, od podepsání licenční dohody mezi Disney a Electronic Arts jen o tři roky méně. Není se proto čemu divit, že hráči v průběhu uplynulých let hleděli na rušené singleplayerové projekty se značnou skepsí, a ani blížící se příchod Star Wars Jedi: Fallen Order mezi nimi příliš nerezonoval. Už dopředu jsme nicméně věděli, že se vývojáři ze studia Respawn rozhodli vydat trochu jinou cestou a v připravované novince skloubit hned několik herních stylů. Po necelých 30 hodinách strávených na několika planetách a v kůži mladého Jediho Cala Kestise však nedovedu jednoznačně odpovědět, co tím vším vlastně autoři Titanfallu a úspěšného battle royale hitu Apex Legends vlastně mysleli. Chtěli snad mít z Fallen Order Castlevanii? Nebo snad Dark Souls? Uncharted smíchaný s Tomb Raiderem? Má to být spíš legrační parodie, nebo vážně pojatá záležitost, ve které oceníme angažovanost skutečných filmových herců? A co je hlavní, vyšla hra opravdu ve chvíli, kdy byla na vydání připravená?
Přidáme to a ještě tohle!
Asi nemá smysl chodit zdlouhavě kolem horké kaše, takže hned na úvod otevřeně přiznávám, že jsem se u hraní bavil o poznání méně, než bych u titulu od Respawnu čekal. Abyste rozuměli, oba díly Titanfallu i se zmiňovaným Apexem vynikají perfektním pohybem hlavního hrdiny a neotřelým designem lokací, který je ale současně přehledný a rychle se v něm zorientujete. Ani ve snu by mě proto nenapadlo, že právě na těchto místech bude mít Fallen Order problémy, nedostatky jsou ale bohužel patrné od prvního okamžiku a nedokázal jsem je nevidět až do závěrečných titulků. Hlavní hrdina Cal nemotorně chodí, běhá, skáče, šplhá, seká a jedině snad když má použít Sílu, jeho postoj a animace dávají smysl. A kdyby to stále nebylo úplně jasné, výše popsané činnosti plní ze sta procent to, co ve hře děláte, takže můžete přimhuřovat oči jak chcete, klidně jedno úplně zavřít, ale výsledek bude pořád stejný. V kombinaci se zmiňovanou nerozhodností vývojářů, kteří namísto vlastního stylu neobratně míchají výrazné prvky několika jiných sérií do sebe, tak je ze Star Wars Jedi: Fallen Order šedá a nevýrazná hra, která bohužel nevyniká ani kvalitním příběhem, pro který byste byli všechno špatné ochotní skousnout. A to ho má na svědomí mistr větvících se dějových linek Chris Avellone, ach jo…
Co se týče Cala Kestise, jde o mladého muže, který v podstatě ještě nedokončil svůj výcvik, na spoustu svých schopností zapomněl a mezi filmovými epizodami 3 a 4 se schovává před Inkvizicí. Ta pase po každém, kdo se přiklonil ke světlé straně Síly a unikl vykonavatelům rozkazu 66, na základě kterého měli být vyhubeni všichni rytíři Jedi. Asi byste si představili, že takový člověk, zmítán depresemi a neustálým strachem, bude přeci jen trochu obezřetnější, s kým se na rychlo spojí a komu bude důvěřovat, to bychom se však nemohli bavit o videohrách. Cal Kestis proto vstoupí na palubu lodi Mantis, nechá se bez okolků uvrtat k záchraně všech dětí, se kterými cloumají midichloriany a z nichž by mohli povstat noví rytíři, a jde do toho. Nevadí mu, že se se čtyřrukým kaptánem lodi Greezem vidí poprvé v životě, nevadí mu ani, že s jedinou další členkou posádky Cere není od prvního okamžiku něco v pořádku a sama má očividně k síle dosti nevyhraněný vztah. Ne, všechno je v naprostém pořádku, kamarádi jako hrom, a po vydatné akci na jedné z šesti přítomných planet si společně klidně dají oběd a poklábosí, jako kdyby se vůbec nic nedělo. Blížící se zvraty, na které vás hra sedmkrát upozorní, nepřesvědčivé vykreslení jednotlivých postav, jejich nelogické uvedení do děje doslova odnikud, průhlednost jejich motivací a další podobné věci asi nemá smysl nějak výrazně popisovat. Jednoduše řečeno, v rámci příběhu nedostanete až na drobné výjimky – o kterých vám ale vzhledem ke spoileru nic nepovím – jen generickou a předvídatelnou nudu, která se navíc v šabloně Hvězdných válek neustále opakuje.
Tělocvik za pět
Samotnou hratelnost pak ovlivňují věci, které jsem popisoval výše, tedy především určitá nemotornost, úzce spojená s kamerou a jen minimálním prostorem pro kompenzaci byť jen sebemenší nepřesnosti. Nebudeme-li se zatím bavit o boji, čeká vás v rámci Fallen Order opravdu výživná porce lezení a skákání. Nic proti Tomb Raiderovi nebo Uncharted nemám, spíš naopak, ale to jsou hry, ve kterých se ovládaná postava pohybuje plynule, o nic se výrazně nezasekává a když kamerou namíříte, aby někam skočila či dopadla, tak se tak i stane. Nikoliv však ve Fallen Order, kde zkrátka nepřeskočíte z jedné stěny na druhou, aniž byste byli na jejím samotném konci a nespustila se po vteřinovém čekání animace natažené ruky, signalizující, že teď už o určitě půjde. Frustrující jsou rovněž nejrůznější lana, na kterých se můžete zhoupnout – pokud se nedíváte na pixel přesně k lanu, nezachytíte se, nepočítám-li do toho opačný extrém, kdy se hra zblázní a hrdinu teleportuje třeba o několik metrů, což navíc nevypadá vůbec hezky. Nezřídka se v prostoru zaseknete, protože i za použití trojrozměrné mapy prostě není úplně zřejmé, jak se na cílové místo dostat, a když k tomu připočtu, že se na všech planetách objevují stále ty stejné překážky, včetně ve stejných smyčkách zkroucené traverzy, resp. jinde stromy či kabely, nadšení z domnělé pestrosti vyprchá.
Zahrnuto do kánonu
Už dlouho dopředu jsme věděli, že Star Wars Jedi: Fallen Order spadá do celého kánonu Hvězdných válek. Automaticky to tedy znamená, že se ve hře mohou objevit postavy z filmů a seriálů - tady můžeme vzpomenout třeba na Sawa Gerreru a slíbit další překvapení. A současně s tím se v budoucnu mohou události z Fallen Order promítnout do dalších médií. Pokud ale uvažujete v širším kontextu, už vlastně dopředu víte, že příběh Cala Kestise nemá žádný vliv na osud Jediů a jako takový musí skončit. I závěr hry se ale z naší strany neobejde bez drobné výtky, bohužel...
Abych ale jenom nekritizoval, ve hře jsou samozřejmě i místa, kde se plynulý pohyb uplatnit dá a například v kombinaci se skluzavkami z ledu či bahna, mocnými skoky a metáním salt můžete za krátkou chvíli překonat poměrně velkou vzdálenost a mít pocit, že hru plně ovládáte. Je to potřeba především proto, že planety jsou rozlehlé a klidně na nich v rámci jedné z šesti kapitol strávíte několik hodin. Nemohu si ale odpustit poznámku ke slibu, že hrou bude možné projít nelineárně, resp. ji prozkoumávat, jak se hráčům zlíbí. Vzhledem k tomu, že po pasážích jako z Tomb Raideru se tady bavíme o odemykání mapy ve stylu Castlevanie, můžete v případě nerespektování příběhu na „nevhodných“ planetách dojít jen k první větší překážce, kterou nemůžete bez rozvinutějších schopností překonat. Pak je nutné potupně se vrátit zpět do lodi a navštívit tu planetu, kterou vám doporučuje příběh, abyste se posunuli dál a mohli se na místo vrátit s vidinou většího úspěchu. Do toho všeho se pak samozřejmě zapojuje i množství soubojů s příslušníky Impéria, nebo lokální faunou, v mých očích ale právě souboj sráží hru zdaleka nejvíc.
Když souboj, tak raději jeden na jednoho
V souboji jeden na jednoho je všechno v naprostém pořádku. Perfektní vybalancování obtížnosti, sáhnete-li v nastavení alespoň po třetí ze čtyř nabízených úrovní. Nepřítel bojuje v opakujících se vzorcích, je potřeba se je naučit, je potřeba být připraven vykrýt útok v tu pravou chvíli, aby byl protivník na dosah a mohli jste uštědřit jednu dvě rány, a pak se zase rychle stáhli do bezpečí. Použití Síly má nejrůznější dopady, ať už jde o zpomalení času kolem vás, nebo třeba přitažení protivníka blíž a souboje mají i díky pestrosti bossů vážně skvělou atmosféru. Tak kde je problém, ptáte se? Inu, v tom, že takových soubojů jeden na jednoho si užijete v porovnání s masovými a spíše nefunkčními rubanicemi jen hrstku. Ve všech ostatních případech musí jít taktika stranou, namísto vykrývání jen skáčete jedno salto za druhým, snažíte se někoho zasáhnout, bojujete s naprosto nefunkčním systémem ukotvení kamery na konkrétního protivníka, a když už si myslíte, že máte vyhráno, přiletí ze vzdálené plošiny raketa, nebo do vás začne kousat přerostlá krysa a končíte, i když za vámi na hromadě leží deset stormtrooperů. Vaším snahám nepomáhá ani velmi úzké FOV, takže nepřátele velmi rychle ztrácíte z dohledu, stojí za vámi a vy nemáte šanci všechny odehnat. Bez rozdaných ran kolem se vám navíc nevyplňuje ukazatel Síly, takže nelze všechny neustále zpomalovat, či odhazovat, a opět s přihlédnutím k tomu, že tímhle způsobem bojujete v podstatě pořád, není hraní žádnou velkou zábavou. Situace se zlepší až v poslední třetině, kdy už máte postupně rozvinuté schopnosti, ve sprintu například automaticky vykrýváte projektily a můžete si sami diktovat tempo. A podobně jako u akrobatických pasáží, také v boji může dojít na vážně efektní momenty, kdy hrstku nepřátel shodíte mocným pushem přes okraj propasti a se zbylými třemi si poradí váš oboustranný světelný meč. To jsou chvíle, kdy mé vnitřní já doslova kvílelo radostí, protože například zvuky jsou zcela beznkokurenční a cítit Sílu je přesně to, co jsem po hře původně chtěl a hádám, že v tom nejsem sám.
Ze souls-like her si pak Fallen Order půjčuje i systém záchytných bodů, zde uváděných jako místa k meditaci, ke kterým stačí přikleknout a hra se na daném místě uloží. Zde také můžete vylepšovat, případně odemykat své schopnosti rozdělováním získaných skillpointů a samozřejmě meditovat, tedy doplnit zdraví i počet lékárniček. Pokud se tak ale rozhodnete, lokace kolem vás se opět zaplní nepřáteli a v duchu Dark Souls či zmiňovaného Sekira se musíte k cíli opět probíjet. Největší slabinou celého systému je však nahodilost a vzdálenost rozmístění meditačních míst, takže se nezřídka stane, že vás hra při neúspěchu v boji hodí klidně i o několik desítek minut vzad a musíte se do všeho toho bláznivého lezení a mlácení nepřátel pustit znovu. Zkratky, které si ve stylu jiných metroidvanií můžete odemykat, také nejsou úplně příhodně rozmístěny a lze je velice snadno přehlédnout, nepřeklikáváte neustále do mapy, kterou s sebou v trojrozměrném modelu nosí droidí parťák BD-1. Podobně jako Luke nebo Rey, také Cal má svého pomocníka, bez kterého by většinu věcí nezvládl, nosí ho s sebou a využívá jej pro odemykání zamčených dveří, hackování některých nepřátel, kteří pak bojují po Calově boku, sjíždění či vyjíždění po lanech a hlavně pro prozkoumávání beden. Pokud byste si však mysleli, že právě tohle je prvek, který vás přiměje vracet se na planety a skutečně je prozkoumávat, i tady vás musím zklamat – z bedniček padají skiny na loď, kterou v podstatě vůbec nevidíte, jiné barevné varianty Calova ponča, skin BD-1, a pak nejrůznější součástky světelného meče. Kromě barvy paprsku jsou ale změny tak nicotné, že se dalšímu spínači nebo rukojeti meče budete jen smát. Jediné, co moji pozornost vzbudilo, byla možnost využívat meč oboustranně, nebo jej v pozdějších fázích rozdělit vedví, dopad na taktiku ale není tak velký, jako tomu bylo v případě soubojů třeba v Jedi Outcast a neviděl jsem příliš důvod nenechat si dlouhou světelnou tyč ve stylu Dartha Maula a mít tak dvojnásobnou šanci v rychlých potyčkách někoho ztrestat.
Zírání do zdi
Závěrem snad už jen ke grafice, která sice na první pohled vypadá dobře a Unreal Engine 4 zvládá skvělé exteriéry, v detailech ale hra spíše zaostává. Nejsmutnější je pohled na jedny z nejstatečnějších válečníků v galaxii – Wookiee – kteří vypadají naprosto komicky, až odpudivě. Na interiérech se toho mnoho zkazit nedalo, vnitřky lodí a budov jsou úplně v pořádku, u starobylých chrámů je to trochu horší ve smyslu bohatosti detailů nebo ne úplně povedené snahy zamaskovat střídání stále těch stejných objektů. Největší přítěží celkovému výsledku je ale všemožné doskakování a poskakování textur, občasné a ne zrovna pochopitelné záseky a na všech platformách předlouhé načítací časy. V kombinaci s tím, že hra je designovaná se záměrem vás trochu potrápit – nezvolíte-li si obtížnost Story Mode – tlačítko “Respawn” budete nenávidět. Bavíme se tu o přibližně půlminutovém načítání, které se ani na počítačích s vydaným patchem nijak výrazně nezkrátilo. S ohledem na tak silnou značku a léty prověřené schopnosti lidí z Respawnu jsou pak občasné technické problémy jen podtržením mého zklamání ze zahozeného potenciálu, který se v případě Falle Order nedočka bůhvíjak kvalitního zpracování. S ohledem na několik silných momentů, již zmíněné chvíle naprostého ovládnutí hry a výrazné zlepšení celého zážitku za polovinou hry proto nemohu hodnotit jinak, než pouhým bodem nad průměr.
Vynikající souboje s bossy ve smyslu tempa i obtížnosti
Některé příjemné okamžiky, paradoxně příliš nesouvisející s příběhem
Pocit, když ovládnete Sílu a něco efektního se vám podaří
Soubojový systém není designovaný na potyčku s více nepřáteli
Důvod k vlastnímu průzkumu lokací neexistuje
Nezajímavý až tuctový příběh
Spoustu technických i designérských nedostatků
Od Star Wars Jedi: Fallen Order jsme čekali mnoho, nikoliv však nepovedený mix mnoha žánrů, který si navíc z větší části přebírá spíše ty horší vlastnosti. Technická neodladěnost nás nutí přemýšlet, jestli nebylo vydání příliš uspěchané, herní mechanismy pak jen ve výjimečných případech vykukují nad průměr. Celkově jde o generickou záležitost, pospojovanou z nepříliš fungujících částí, ve které excelují souboje s bossy a při některých momentech doopravdy pocítíte Sílu. S konstatováním, že hra funguje, lze ji dohrát a občas se i usmějete, však nemohou vývojáři z Respawnu počítat jako se standardem...
Vypadá to nezáživne? Předpokládám , že hru si nehrál , nehraješ… Se nedivím . Takhle ti ji servíruje ta recenze . Není hra která by neměla chyby či slabší momenty. A pokud je v recenzi pořádně rozmázneš na úkor všeho zbytku , který muže být skvělej , tak to takhle dopadne. Jo a ještě k tomu pořádně údernej titulek ve stylu 9 z 10 lékařů nedoporučuje.
Většinou se s Vámi shodnu, ale tady musím říct, že tak v 80%, s Tebou Zdeňku, nesouhlasím.
Pokulhává optimalizace, pohyb hlavního hrdiny je někdy řekněme divoký.. Příběh.. no na poměry her byl ještě někde lehce nad průměrem.
Ale jinak, sakra já se královsky bavil, koupil jsem to hned po vydání a dojel za nějakých 31 hodin.
Mapy mi nepřišly nepřehledné, nebylo to úplně jednoduché, ale právě ta práce s mapou a orientace v prostoru fungovaly.
Vracet se na planety mě motivovalo, když jsem poprvé zjistil, že další vylepšení si odemknu nejen příběhem, ale i právě tímto průzkumem.
Soubojový systém byl takový jaký byl, vyhovoval mi a soubojový systém orientovaný na 1vN neměl ani třeba Zaklínač.
Takhle to prostě je a myslím si, že to dobře vyjadřuje tu přesilu nepřátel. Prostě se nesmíš nechat obklíčit a taktikou ve smyslu hit and run postupně tu skupinu zmenšovat.
Začal jsem na 3. obtížnost, výzva to byla tak akorát, někde za polovinou hry jsem přepl na nejtěžší, protože postupné odemykání skillů mi dávalo větší Sílu! 😀 Posledního bosse jsem asi po 50 minutách, kdy jsem se ve stylu DS (které jsem nikdy nehrál) učil jeho útoky a hledal slabiny, zvládl na nejtěžší obtížnost a dostavil se opravdový pocit satisfakce 😀 (Neříkám, že takhle se to musí hrát, ale já jsem si to takhle užil a byla to výzva)
Hra měla svoje ikonické momenty i na místech, kde bych to nečekal. Krásné scenérie a vykreslení různých míst na planetách, kde si člověk řekl takové to „woooow“. (Objevení vrakoviště na planětě Zeffo, Cal se špatnou barvou meče, atd., atd. nechci spoilerovat.)
Hrál jsem na PC, ty loadingy, které Zdeňku popisuješ jsem teda vůbec nezažil, kromě úplně prvního načítání po „Start new game“. Ale to ani nepočítám.
K tlačítku respawn nemám žádný vysoce negativní vztah. 😀
Zkrátka a dobře já jsem si to užil, nebyla to desítková věc, ale našel jsem v tom hodně zábavy, cítil jsem Sílu a světelný meč, jako bych měl v ruce.
Byl jsem hodně skepticky k JFO vzhledem k EA a nakonec jsem byl mile překvapen ve výsledku. Hra jako celek se mi líbí, ale kazí jí technické neduhy, propady fps, stuttering?
Mnohdy i v 60 fps, jako by hra nebyla plynulá a snížení detailů nepomůže – i5 3570k stock, 16gb ram, rx 580 4 gb.. ano vím procák by mohl být lepší, byl bych ochoten snížit detaily za smooth gameplay, bohužel jak jsem již zmiňoval – žádný efekt z mé strany. Zkoušel jsem i tajné low nastavení, to je ale zabugované.
Dále na planetě Bogano jsem měl občas problémy s glitchem osvětlení, dělalo si co chtělo. Načítání hry je v normě, rozhodně to není 30 sec, max 10 na hdd.
Pohyb postavy je občas zvláštní a při určitých manévrech jako by se změnila citlivost, hrál jsem na ovládači kde není žádné nastavení citlivostí. Fov je ok, tohle není mmorpg.
—
Herní náplň byla super, až na mapu, škoda že nepoužili systém s ds, tr.. teleport mezi checkpoiny (bonfiry). Lovení beden jak již bylo zmíněno.. nová barva poncha je meh, čekal jsem že najdu Róbu a nic. Stick packy naopak byli předemnou dobře ukryty a při 87% exploraci planet jsem žádný nenašel ( ostuda pro mě, ale větší výzva ).. 😀
Obtížnost tak akorát, sem tam klacek pod nohy, ale tohle dělalo i DS. Kvůli EA nebudu ignorovat menší neduhy souls her.
Na JM udělá obtížnost radost i souls hráčům a chaos na bojišti?
Tohle není force unleashed.. vběhnout mezi houf a mávat s mečem jak splašený. V DS tohle jde vzhledem k poisu, nulovému blockování ze strany enemáků.
Sekiro combat to sice není, ale užil jsem si ho, rozhodně se mi málo kdy podařilo minout lano, tuž recenzent K+M?
Třeba projít znova TR.. mix žánrů povedený.
Souboje s bossy zvládnuté na výbornou, kromě těch co mají 50 metrů, jo v DS jít proti Golemovi bylo taky meh s kamerou že…
Příběh je hodně povedený, není sice extra originální, ale dobrý je, není to paskvil jak nová filmová trilogie a příběh ME: Andromedy taky nic extra nebyl oproti původní trilogii.
Když jsem u srovnávání, Fallen Order bych postavil vedle Kotoru.
A co Jedi Academy?
Výborná hra svého času, na bugy jsme zapomněli, na jednoduchou hratelnost také?
Combat se projevil až v MP, Glitch fest ( jo hrál jsem to víc jak rok.. ), v SP 95% hráčů neumělo ten combat systém ovládnou a využívat všechny možnosti, máchat s leva do prava fujky.. s odstupem času prostě musím Fallen Order ocenit a jediné co mi vyloženě vadí je optimalizace a nebo můj PC, spíš to první, když lépe vypadající hry mi jedou ok. Další věci přehlédnu, pěkně to odsejpá.
Stále je krátce po vydání a možná hra dostane ještě patche s optimalizacemi, KDC od Vávry vyšlo taky v desolátním stavu no ňí, tuž ale byla česká, ti můžou? The Surge 2 ani nemluvě, tam se renderuje snad grafika všech map, vzhledem k tomu jak to vypadá.
Co se týče známky recenzenta.. Vampyr 8/10, bavil mě taky, ale ve všech ohledech je slabší jak Fallen Order, možná jenom příběh byl lepší. Optimalizace je diskutabilní, tam bylo malé městečko s pár npc.
PS: Půlení končetin je tragédie, viděli jsme to v JKJA tak to musí být všude a Disney za to možná může, DS, Sekiro s 90% nic takového taky nemělo a tam si nikdo nestěžoval. Tohle už je hledání a nostalgie, mě více chyběla pořádná Róba a nebo rostlinky v lodi. 🙂
Recenze je až agresívně negatívní . Absolutně ignoruje fakt povětšině kladného přijetí .Z toho vás proste bude bolet břicho hra nezafungovala , něco si nalhávate a šmitec. A mrská bičem možný spoiler nespoiler .Už jen chybělo že vrah je zahradník, pro sichr , kdyby někdo po tomhle , ještě do tohoto ho..na prst strčit chtěl. Žádná hra se nelíbí všem. To je v pořádku . Ale jak čtu tak čtu , chápu že tolika lidem to přijde spíš jako výlev frustrovaného hráče a působí to takové vášně .Přečtete si recenzi Matěje Svobody na gamescz . Vzpomene tam všechny ty chyby . Ale ten text je radost číst ikdyž poukazuje na nedostatky .Cejtíte v tom chlapa který má srdce hráče .
Tak pokud napíše “Mix žánru nezafungoval.” tak buď ten fakt kladného přijetí ignoruje nebo vysloveně lže. Vysvětlení pro méně chápavé jako ty : někde stojí fronta na rohlíky a ty budeš opodál řvát jak sou hnusný a nikdo je nekupuje . Když už je tu nějaká perla tak tvoje tvrzení : celoush – objektivní recenze…
to povetsinove kladne hodnoceni je HLAVNE kvuli tomu, ze solidni sw hra tu nebyla uz skoro 10 let (kdyz nepocitam ea strilecky, coz nepovazuju za nejaky „story“ hry, ale cistocistej milking na sw fany, kerej nevysel ), cili mezi slepymi, jednooky kralem, takze z tech nadsenych ohlasu tak pulku uber, protoze to je cisty placebo efekt
Všechny tyhle teorie o umělým nadšení že SW hra tu dlouho nebyla atd..sou dost diskutabilní .Nepopírám že u části hráčů to muže zafungovat. Když něco miluješ hodně odpustíš . Ale o nějakých zmanipulovaných davech a recenzentech je úsměvné se bavit . Pak tady máš hry na které se dlouho čekalo a v ohlasech propadly. A začnou se vytahovat teorie , že to proto , že se právě dlouho čekalo a hráči za tu dobu nabrali přílíš velká očekávání . Všechny tyhle konspirační teorie mají společného jmenovatele a to že vesměs neplatí , nebo jejich relevantnost je minimální . Ledaže bys měl polovinu hráčů a recezentu za pitomce , kterí by si tenhle fakt u hraní neuvedomili a nedokázali si to kriticky přiznat. V každým případě by kdokoli kdo hodnotí , měl mít žánr sérii nebo nějaký ten mix aspoň v oblibě , aby fér Když tě něco vysloveně nebaví nemůže to dopadnout dobře. A když už , aspoň bych si to měl v recenzi přiznat že mne osobně hra nesedla nudila a ne zobecnovat a vymyslet si pak teorie o tom jak maj jiní hráči a recezenti pokroucený vnímání stupnice hodnocení . Jinak skvělé strategii bych já po hodině hraní dal rozsudek smrti .
Právě jsem dohrál. Myslím si, že to není vůbec špatná hra a s příběhem jsem celkem ok. I když jsem si hru vcelku užil, má to svá velká ale. Soubojový systém je bohužel nedotažený. Kdyby tomu dali trocha více ladění navíc, bylo by to super, ale takhle ty souboje kolikrát opravdu bolely. Ke konci hry jsem musel snižovat obtížnost (ze třetí na druhou), jelikož už mě to začalo celkem frustrovat. Jak už bylo psáno, ten souboják je mizernej pokud je proti vám více nepřátel. Největším problémem je, že špatně funguje vykrývání. Při tom jsem vzpomínal na to, jak se to krásně vykrejvalo v Sekiru. Ty hry mají dost podobné systémy s tím rozdílem, že narozdíl od JFO, Sekiro v tomhle směru opravdu funguje.
Další věc, co mě štvala byl backtracking a poměrně špatně jsem se v těch mapách orientoval. Wookie ani nechci komentovat, to mi bylo až do pláče 😀
Rozhodně souhlasím s recenzí, že hra je nedoladěná. Známku 6/10 beru.
Nesouhlasím s tím, že si bere z toho mixu žánrů ty horší věcí. Dle mě to není vůbec pravda. Naopak si bere ty dobré věci, jen je nezvládli dotáhnout. Zdá se mi to i k samotnému hodnocení nelogické toto napsat. Když si hra bere ty horší vlastnosti, tak z toho nemůže vzniknout byť jen lehký nadprůměr. Taková hra by byla jednoduše podprůměrná.
Fajn hra, která by si zasloužila více času. Možná na ně tlačili kvůli nadcházejícímu filmu. Popravdě, čekal jsem větší bombu, takže lehké zklamání. Stejně jako recenze, byť souhlasím s nedostatky, nemyslím si, že je úplně zdařilá. Já v tom cítím rozčarování a nepoměr mezi kritikou a závěrečným honocením, které je dost zvláštní. Takové texty se mi velmi špatně čtou. 🙂
U vašich recenzí mi vždy připadalo, že obsahují strašně moc spoilerů a prozrazují důležité věci ze hry. Ale k*rva tolik spoilerů?? A to hodnocení? Připadá mi jako kdybych hrál uplně jinou hru. Nejlepší Star Wars hra jakou jsem kdy hrál. Neschopnost hráče nelze přisuzovat špatnému ovládání nebo průzkumu (orientaci v prostoru bez mapy)! To samé hodnocení soubojového systému, neschopnost hráče neznamená, že jsou souboje špatně udělané! Celá recenze mi připadá strašně zaujatě a asi poslední důvod proč zapomenou na Vortex a více se věnovat nezaujaté konkurenci.
Když se tak dívám zpětně na posledních 10 let SW ve videohrách, tak mi vyšlo: Force Unleashed 2 (2009), TOR (2012), BF1 (2015) a BF2 (2017) a JFO (2019). Což je na takovou značku, jakou bezesporu SW je, velká bída. Chystá se vůbec něco? Nebo si zas počkáme dva roky na JFO2?
Bohužel, vše o čem Zdeněk píše, je pravda. Možná bych naopak doporučil hrát story mód, aby se vyřadili absolutné nazvládnuté Souls prvky. Ale přes to všechno, jak píše Archaon, hlad po SW hře je tak velký, že i já mám vlastně velkou radost a hraju a hraju a hraju….
P.S.: Teď mě napadlo, jaká by to byla paráda, kdyby tuhle hru dělali Raven Software, tvůrci fantastického Jedi Knight.
Zdravím všechny Star Wars hráče. Mám dotaz jestli někdo dělá všechny trofeje. Chci udělat Platinu, ale mám problém s jednou trofejí Green Thumb. Sesbírat všechny rostliny. Je jich asi 8 nebo 9. Na lodi je mám všechny, ale vyrostlo mi jich asi 5. Zbylé jak si nechtěj vyrůst. Neměl někdo stejný problém nebo nemá někdo nějaký nápad jak to vyřešit. Předem dík za odpověď. May the Force be with you.
Tak koukám, že v tom nejsem sám 🙁 Na platinu čekám už týden protože ty debilní kytky nechtějí vyrůst :/ Asi je to chce sesbírat ještě před koncem hry protože pak už se čas vůbec neposouvá.
Zajímalo by mě jestli při startu nové hry o všechny kytky přijdu nebo to funguje jako new game+ a progres mi zůstane? Co? poradí někdo? 🙂
Nejen z posledního dění okolo této recenze jsem smutnej z komunity kolem Vortexu. Samozřejmě i na Hrej lidi remcali, že se nehodnotilo dle jejich představ, nicméně tady mi přijde ta komunita taková chladná ze všech stran. Kluci už nejsou k hráčům tak osobní jako na Hrej (což je dikutabilní zda to vlastně není dobře), ale hlavně ti hráči/čtenáři/díváci jsou takoví… Já tu snad v diskuzi nikdy nenarazil, že by se tu lidé mezi sebou bavili a diskutovali. Občas někdo napíše nějakej názor a dobrý. Na Youtube je to živější, ale je to Yt a tak to tak taky podle toho vypadá..
Přál bych si větší aktivitu tady na webu. Jinak tohle není stížnost na nikoho, je to jen taková má smutná myšlenka 😀
No ona ta diskuze mnohdy vypadá tak, že dva (a více) lidí stále opakují svůj názor a nepřihlédnou k argumentům protistrany. Tudíž spíše „deklarovaná“ než diskuze.
To je problém celkově dnešní přetechnizované doby. Na internet prostě může psát kdokoliv kdo má do pr**** díru. Každý se ohání tím že má právo vyjádřit svůj názor a přitom ti samí lidé nejsou ochotni vyslechnout názor někoho jiného. Každý má svou pravdu za kterou jsou ochotni se bít a zesměšňovat kohokoliv kdo jejich názor nesdílí. Věcné diskuze dnes snad už existují jen v akademických kruzích a i tam už to občas vypadá jako někde na tržišti. Komentářová sekce této recenze na YouTube se zvrhla v naprostou žumpu kde se lidé vzájemně osobně napadají a jakákoliv slušná argumentace se zcela míjí účinkem. Už jen to že lidé zneužívají hodnocení na YouTube aby dali najevo svou nespokojenost s hodnocením recenze a nikoliv aby ohodnotili zpracování videa, čas a úsilí které autor do recenze vložil či samotnou věcnost obsahu o něčem vypovídá.
Rozumím tomu proč hráči všeobecně hodnotí Jedi: Fallen Order poměrně vysoko a může za to dle mě prostě fakt, že se po dlouhé době opravdu jedná o podařenou Star Wars hru. Po všech těch letech opravdu bídných titulů, zrušených her a kontroverzí kolem herních zpracování téhle značky se skutečně jedná o zářivý bod v hromadě nepodarků. To že ale EA svým vlastním jednáním srazila očekávání hráčů na samotné dno přece nemůže sloužit jako záminka k tomu, aby se jakákoliv průměrná hra zbytečně glorifikovala. A teď ruku na srdce každý kdo tuhle hru hrál – Jedi: Fallen Order je čistou esencí průměrné hry.
Nikdo podle mě nečekal že autoři z Respawnu přijdou s nějakou herní revolucí, oni bohužel ale nepřišli ani s jakoukoliv herní evolucí. Hra je bizarní míšenec kde mám pocit, že si autoři vytipovali mechanismy z asi pěti žánrově různorodých her (nejspíše aby si každý hráč přišel na to svoje) a bez jakékoliv vlastní invence je pospojovaly dohromady. Ze hry dost čpí snaha zavděčit se každému a tak autoři spíše než na nějaké experimenty prostě jeli na jistotu což ve výsledku nemusí být vůbec špatně ale zrovna zde to považuji za hlavní kámen úrazu. Hra chce být kvůli tomu vše, ale jelikož žádná mechanika není dotažena stoprocentně dokonce, tak hra ve výsledku není ničím. Technický stav hry je potom kapitola sama pro sebe a nové Star Wars trpí stejným neduhem jako všechny hry od EA z poslední doby, a sice že vychází v době když ještě není zcela hotová.
Postava Cala je neuvěřitelně nemotorná, hlavní hrdina se zasekává o neviditelné překážky, proskakuje věcmi za které se má správně zachytit a boj s větší skupinou nepřátel je čistý chaos kde jde jakákoliv taktika stranou a nastupuje hrubá síla. Už jen to, že při pádu do propasti vás hra nezabije a nevrátí k meditačnímu bodu, ale místo toho hráče přesune zpět před překážku ukazuje na to, že si byli tvůrci dobře vědomi že ovládání postavy není stoprocentní a nechtěli hráče kvůli chybám které sami nemohou ovlivnit zbytečně stresovat. Dle mě je celkový kolizní systém zcela největší slabinou hry. Hra je navíc dost bohatá na různé bugy a glitche a občas to vypadá, jako by tvůrci některé části hry svěřili Bethesdě. To že se dá navíc normálním hraním „rozbít“ save a dostat se do bodu ze kterého nejde hra dohrát je fatální chyba která hře nijak neprospívá.
Na druhou stranu je ve hře spousta věci zvládnutých dobře. Souboje s bossy jsou zpracované na jedničku, příběh bez nějakých větších děr hezky pasuje do univerza, hudba a celkové ozvučení všeho možného je naprosto bravurní, variabilita prostředí je až nečekaně rozmanitá a i když grafická stránka rozhodně není na dnešní technologické špici, tak se na celkovou stylizaci (až na pár výjimek) dost hezky kouká. Tyhle pozitiva jsou ale věci které u velké tříáčkové produkce bereme tak nějak za standart a samotnou hru to podle mě z průměrnosti bohužel vytáhnout nedokáže.
Takže jak jsem již za sebe naznačil výše, Jedi: Fallen Order je skvělá Star Wars hra, ale v porovnání se zbytkem videoherní produkce prostě není nikterak výjimečná.
Silesianus: Tak ano těhle druhů diskuzí se nezbavíš, ale pořád se dá rozumně se pobavit a klidně si i vyměnit protichudné názory. Mě baví povídat si s lidma o hrách, v osobním životě mám spíše nehráče a tak se nemám kde vykecat.
InvalidDante: Fallen Order není špatná hra, já se bavil, nicméně nedostatky má..ale to už jsem psal dola a jen bych se opakoval.
Zajímalo by mě, zda by ti hlasití hráči hru bránili, když by se hra jmenovala třeba Space War. Najednou by to byla další velice průměrná souls-like hra. Klidně bych udělal hru ještě více lineární, bez opětovného vracení se do již prošlých lokací, soubojový systém bych nechal, pryč s bonfirama, zamakat na tech. zpracování a udělal něco ve stylu Zaklínače 2. Nastala by situace rozhodnutí a Cal by se dal na temnou či světlou stranu.
Souhlasím s tebou a byl bych také rád, kdyby byly diskuse na Vortexu živější. Bohužel se málokdy někdo chytne i na mé diskusní udičky a redakce také velmi málo komunikuje, i když zrovna zde Zdeněk píše, ale asi jen proto, že cítí potřebu se obhájit.
Když cítím nějakou potřebu obhájit náš přístup či práci, je to právě pod podobnými příspěvky, který jsi tu teď napsal 🙂 Redakce velmi málo komunikuje? To přece vůbec nemůžeš myslet vážně… Maily, vzkazy na facebooku, discord a komentáře – pokud nás někdo k nějaké reakci vyzve, nikdy je nenecháváme být. Je ale vážně nutné uvědomit si, že web děláme v podstatě ve dvou lidech, celý den se na to soustředíme a diskuze jsou především místem pro vás. Za recenzi se obhajovat nemusím, vše, co jsem o hře chtěl říct, je v těch tisícovkách znaků nad námi…
Děkuji za recenzi, ač trochu podkopala moje odhodlání hru koupit… Mám jen pár poznámek: nejprve jedna editorská, 3 odstavec ke konci „a další podobně věci“, má být nejspíš „podobné“ :). A druhá je tak trochu hnidopišská a vím, že je to jen číslo, ale obsah recenze hodnocení 6/10 moc neodpovídá. Chápu, že už takhle to chce odvahu jít proti davu a vyjádřit svůj osobní pohled na věc (což se v dnešní době u recenzní na cokoliv dost kritizuje), ale ocenil bych radši odavu svůj názor podrhnout odpovídajícím číslem, než snahu to trochu vyžehlit alespoň tou 6. Jestli je to křivé obvinění a ta hra je pro Vás opravdu 6/10 tak se omlouvám, jen je z celkového textu cítit daleko větši negativita.
Ahoj, díky, opraveno. Co se týče textu a známky, asi nemusím rozebírat, že to není nějaká střelba od boku a stejně jako ve všech předchozích (a hádám, že i následujících) případech je to výsledek dlouhého rozmýšlení a rozhodování. Osobně si myslím, že největším problémem jsou tyto dvě věci. Tou první je vnímání stupnice hodnocení – pro spoustu lidí je 6/10 něco, o co by si ani neopřeli kolo, pro mě je to už mírně nadprůměrná hra. Tady nemůže být řeč o tom, že by hra nešla dohrát, že by vypadala vysloveně špatně, že by se jednoduše nedala hrát. V porovnání s něčím relevantním (v tomto případě je takových příkladů mnoho od Dark Souls, až po Tomb Raider), ji pak určitě můžu označit přinejmenším za průměrnou. Čili nemá v tomto případě smysl sklouzávat níž. Druhým problém je, že negativa jsou obecně víc vidět, víc se o nich mluví, víc se komentují, víc rezonují. Ve skutečnosti ale na podstatných místech hru chválím, například rozděleno na třetiny je poslední část hry v pohodě, souboje s bossy – podstatná věc, byť z logiky není tak častá – jsou boží a budou je mít rádi všichni, kdo hrají souls-like hry, hudba, exteriéry, pozdější využíván síly.. To jsou podstatné věci, díky kterým si SWJFO zaslouží pochválit, ve výsledku to ale v mých očích jednoduše nestačí na to, abych hře udělil o bod navíc. Vážím zábavu, celkový pocit a dojem proti nějakým objektivním faktorům jako je technický stav hry, v recenzi ani pořádně nezmiňovaná umělá inteligence atd. Takže ne, za mě známka a text koresponduje a každý, kdo čte moje recenze ví, že ač jsem kritičtější, nejsem nespravedlivý a stupnici využívám tak, jak je, tedy s průměrem na 5/10, nikoliv na 7/10. A určitě není třeba se jakkoliv omlouvat, tvůj pohled chápu a rozumím mu 🙂
Snažím se tím říct, že ani průměrná hra s hodnocením 5/10 pro mě není žádnou urážkou a automatickým důvodem ji nehrát. Že pro mnohé hráče a tudíž recenzenty tvoří průměr 7/10, nikoliv 5/10, je vcelku známá záležitost, točící se v kruhu.
Takže jedinej spravedlivej. Předse to není jen hra čísel. Za každým verdiktem je recenze samotná. Pokud si teda každý dá tu námahu a čte. A neměl sem pocit že by si tu osmičku , na minimálně tuzemských hráčskych webech ,dostatečně pracně neobhájili . A v žádným případě to nelícuje , žeby se odpíchli od sedmičky jako průměru. Netvrdím že se takový nenajde, ale je nefer z takové praxe obviňovat mnohé recenzenty , a použít to jako svoji obhajobu je přinejmenším zvláštní.
Ps.Na tvou reakci se nedá odpovědět , tak píšu nad ní.
I takové recenze jsou potřeba,i když se s ní úplně neztotožňuji. Vyjmenované chyby tam prostě jsou,a jde o to jestli jdete do hry s tím si ji užít a ty chyby jí odpustíte ,protože star wars,anebo po těch chybách půjdete a hře nic nedarujete. Já jsem to té hře odpustil :-). Na ssd ty nahrávací časy nejsou nijak strašný, s liánama jsem problém neměl, pomocí síly si je můžete přitáhnout k sobě. Hru znova procházet nechci,takže mi nevadí ,že jsou v bednách blbosti a chybí motivace,ale já jsem asi trochu extrém.Moje heslo je využít,zneužít a zahodit(hru) :-). Neprocházím hry vícekrát,na to jich je příliš mnoho. Na dneska průměrném laptopu s gtx 1060 to běží na high v 60 fps stabilně. Jedinej problém co mi vadí je ten, že v určitých místech mapy hra nejspíš dohrává assety a znatelně zpomalí a zaškube se. Nicméně děkuji Vortexu za recenzi a potvrzení nezávislosti,protože EA vám asi recenzní kopie přednostně posílat nebude a na nějakou vip vstupenku na E3 to taky nevypadá 🙂
Recenze mě nabudila hru koupit a zjistit věci po svém. Zvláště kvůli vysokým hodnocení jinde. Nicméně hry od EA beru jenom z bazaru. Jestli se Zdeňkovi hra nelíbila, tak ať to napíše, tak je to správně. Nejhorší jsou davové recenze. Myslím, že se u tohoto titulu dost podepisuje obrovský hlad po SW a promítá se do hodnocení. Nicméně zjistím sám později 👍
Davové recenze? To jako myslíš vážně ? A jak píšeš “pokud se Zdenkovi hra nelíbila jen ať to napíše” – souhlasím . Ale v tyhle recenzi je už podtitulek ŠPATNĚ ! : ……..Mix žánru nezafungoval. : mnel napsat – Mix žánru u mne nezafungoval nebo nezafungoval u všech.
81-85 podle platformy a od hráčů 81-83 , gamescz 8/10 , indian 8/10 , doupě rovněž 8 ….atd – “ Mix žánru nezafungoval” Já ti nevím , já bych si to tvrdit nedovolil.
No já sem zjistil že vkus mám se Zdenkem podobnej a chyby co Zdenek uvádí by u mě hru s hrdinou kterej se mi nelíbí dorazili pokud to zkusím tak až to bude za pár korun.Hry od EA už jedině po recenzích pár sem jich předplatil a byla to katastrofa jediná dobrá byl mass4 po pár opravách je to dobrá hra jenom škoda že dlc který tam viditelně chybjej nebudou. sorry zá má češtin dislexii zdar.
Na Metacritic 81-85 podle platformy a od hráčů 81-83 , gamescz 8/10 , indian 8/10 , doupě rovněž 8 ….atd. Tím nechci říct žeby neměl právo recezent mít to třeba za 3/10 . Naučil sem se zohlednovat i osobnost recezenta a jeho vztah ke hrám a nakolik má blízko mému vkusu . Teda aspoň u těch českých. Z.Princ mne už dlouhodobě přesvědčuje že není moje krevní skupina a na jeho doporučení rozhodne nedám. Tím nevylučuji , že se některým z vás trefil do noty a jeho verdikty vám pomáhájí se v hrách zorientovat , do čeho jít a co do jaké míry by vás mohlo zklamat. Za mne sem rád , že Death Stranding recenzoval Jirka .
To, že to dostává většinově 8/10 taky může znamenat, že se recenzenti navzájem ovlivňují, a řeknou si, že když tomu dal osmičku tenhle, už nebude nic skandálního, když tomu dám osmičku taky. A mně se líbí, že na Vortexu to hodnotí tak, jak chtějí. Jirka dal sebevědomě desítku Death Stranding a Zdeněk tady dal nadprůměrnou známku v rámci svého pojetí stupnice 1-10.
Cekal jsem neco vic, neco aspon tak zabavneho jako byla „buddy“ kampan v Titanfallu 2, kde byl kazdy dalsi level necim originalni.Miluju Star Wars, tato hra neni spatna ale kdyz se o dost vic bavim u hry Jedi Outcast na Switchi, tak je asi neco spatne…
Zdeňku díky za recenzi, vzhledem k tomu, že sem se těšil na prozkoumávání planet a dobře zvládnutej systém pohybu a boje, asi bych u toho zešedivěl. Dám si znova jedi academy a počkám na ňákou slevu. Btw jak se díváte na použití reálnejch tváří herců ve hrách? Chápu to z marketingovýho hlediska, ale nepřijde vám to trochu jako lenost vývojářů o vytvoření zajímavýho charakteru?
Tak špatný příběh, absolutně nezajímavý loot, špatně implementované prvky z DS her, nudný backtracking či ne zrovna nejlepší soubojový systém opravdu nestojí a nepadají na „jaké sestavě to člověk hraje.“
Ale tady se mluví o „ale já v té hře 80% v recenzi zmíněných nedostatků prostě nevidím“. Technické chyby, pokud nejsou fatální a rozbíjející hru, mi většinou ani tak nevadí.
Fajn, ale i tak příběh je skvělý a soubojový systém tady rozhodně nejsou špatně. To, že vezme pár věcí z DS neznamená, že to má být DS a nemůže se lišit. Backtracking pokud tě zajímá lore tak je taky v pohodě. Loot beru, ale pořád lepší než kupovat skiny za real peníze.
A tím se dostáváme k mému původnímu příspěvku: „Takže to znamená co? Jsi slepý nebo já zaujatý? A co když neplatí ani jedno?“ Oba názory, ačkoli jsou protichůdné, jsou validní.
Jasně můj i tvůj názor je nepodstatný, jde mi o to, že na herním webu by měli být recenze objektivní. Na Vortexu jsou všechny totálně suběktivní aneb co se nelíbí mě, nelíbí se nikomu ( to už vychází i z názvu „Mix žánrů nezafungoval“). Člověk by se měl naučit hodnotit věci subjektivně i objektivně, obzvlášť herní recenzenti. Když vynechám, že je to SW tak bych dal 8/10, pokud bych to hodnotil jako fanoušek SW tak bych dal 10/10.
??? Jako co má hodnotit objektivně? Příběh? Soubojový systém? Ty se nedají hodnotit objektivně. A když se mu tam objeví chyby či nenavazující animace, tak to objektivně uvede a dostane sodu za to, že si „vymýšlí chyby“, je zaujatý či neschopný. Tak co to je?
To že neumí hrát a nesedí mu soubojový systém neznamená, že je ten systém špatný. A jak říkám chyby jsem tam skoro neměl a na nenavazující animace jsem nenarazil. Co se týká příběhu, nemůže ho hodnotit jeden člověk. To je chyba vortexu, že příběh hodnotí jeden člověk proto nikdy nemůže být objektivně hodnocen (u ostatních webů at´ už českých nebo zahraničních nemám takový problém s hodnocením příběhu jako tady a to nejenom u SW, ale téměř u všech her).
Pokud si to pochopil takhle, tak je to tvůj problém. Jsou hry které v recenzi propadli a mě bavili nebo naopak, ale většinou pochopím důvod proč tomu tak je. Tady je z videa krásně vidět, že mu hra nesedla a to se odrazilo v recenzi… (bojovat s takovímto soubojovím systémem proti skupině jako když bojuješ s jedním? neumět skočit na lano a obvinit z toho hru? amatérismus a uplný výsměch. Pokud na hru nemám přenechám recenzi někomu jinémi…)
Ale ty chyby o kterých Zdeněk píše nejsou vymyšlené, já je tam taky vidím a vyjmenoval bych i další. Jen mi teda zase až tak moc nevadí jako Zdenkovi. Vždy si každou hru pro sebe hodnotím a tady jsem po dohrání zvažoval mezi 7 a 8. Zdenek byl o malinko přísnější, možná že mě to jako souls hráči vadí méně, ale ty nedostatky tam prostě jsou.
Mne sa to veľmi páči a nesúhlasím s recenziou napr to že subojovy systém není pre boj s viacerými nepriateľmi ? Ok a vo filmoch jedi bojuje s viacerými nepriateľmi naraz jeden ? Lebo ja si myslím že nie není to Diablo štýl maruj milión nepriateľov naraz o Tom SW nikdy nebolo subojovy systém mi veľmi sadol aj po vzore Dark souls prísť o xp po smrti aspoň to kladie dôraz že hráč musí trošku rozmýšľať a není to jednoduchá hra …. A prieskum lokácií má tiež zaujíma chcem všetko nájsť čo sa danej lokácií nachádza no po dlhej dobe nesúhlasím s vašou recenziou a to som veľký fanúšik SW univerza ….
Nevím no, ale kvůli jiné barvě mého ponča bych to na druhé hraní nikdy neprocházel znovu. Ta motivace je prostě nulová, jediné co je tam alespon trochu prospěšné je zvyšování síly/životů, ale to je teda mizerně málo. Když už se snaží kopírovat Souls hry, tak tam za průzkum dostaneš upravdu něco cenného. Ani blbej plášt, kapuci. Mohlo tam být nějaké vylepšování meče, když už si hrajou na DS.
Co se týče toho překonávání překážek, mě to taky dělalo problém, ale vzhledem k tomu, že to hráče jen vráti ale nezabije, mi to nevadilo.
Jako mnohdy s recenzemi nesouhlasím, ale tady v podstatě nemám s čím. Je to celé takové nic moc… Síla hned dojde (i to blbé rozpojení meče stojí sílu), snad 60 % soubojů je jen s místní faunou (jako tohle mne, zkušeného RPGčkáře odkojeného na questech „zabij sklep plný krys“, v jiných hrách ani nevadí, ale tady si prostě hráč nepříjde.. jak to nazvat? epický? jako hrdina? cool?), loot stojí za vy******el (to nemohli místo ponč dát třeba pět odlišných zbrojí, třeba rozsekaných na hlavu, trup, boty a ruce + skiny na ně a ne na loď), příběh mě vysloveně zklamal. Backtracking je otravný. Proč tam jsou ty meditační kruhy a respawn nechápu, úplně to rozsekává tempo hry (prostě to stojí někde mezi DS a „akční adventurou“).
Na druhou stranu, abych neříkal jen zápory, tak prostředí se mi zdálo velmi pěkné.
Tak jsi, Zdeňku, hledal, až jsi našel. Myslím chyby. Hlavně tam, kde nejsou. Že nedokážeš pochopit, že se Kal s Greezem a Cere rychle spřátelí, protože mu ti dva v podstatě zachrání život a hlavně nikoho jiného ve svém životě nemá… To bych do tebe neřekl. Další nesmysly z recenze rozebírat nebudu, protože to by byl můj komentář dlouhý jako recenze sama. Mě se ta hra líbí a vůbec nemám problém s tím, že někomu jinému ne. Mám problém s tím, když ji někdo kritizuje za neexistující „chyby“. Viz třeba zhoupávání na lanech. Ani jednou se mi ve hře nestalo, že bych se na něj netrefil. Že důvod k prozkoumávání lokací neexistuje? Já většinu času trávím právě prozkoumáváním lokací, protože mám ten lore rád a dozvím se spoustu nových věcí. No nic, to už jsem se zbytečně rozepsal. A prosím, příště se nerozčiluj, že recenze je přece objektivní žánr a že to lidé nedokáží pochopit. Protože tenhle výplod je jasným důkazem, že to tak není.
Ne, já jsem rozhodně neřekl, že jsou „recenze objektivní“… Řekl jsem, že recenze by měla být férová, jistě, s nádechem objektivního pohledu, to je rozdíl mezi recenzí a zabarveným komentářem pod ní, na které se takové nároky nekladou. Řekl jsem, že by hra neměla nadržovat, neměla by také něco zamlčovat, nebo lhát, a to všechno platí. Nebo myslíš, že existuje byť jen jediný důvod, proč bych si měl vymýšlet „neexistující chyby“? Jaká je za tím logika?
recenze pravdiva stotoznuju se sni total nedodelane je to polovicate objekty nemusite zbirat pestujete na lodi kytku ale to je k nicemu mohli ste pestovanim kytek vylepsovat stimpacky treba , a melo tam byt vice stimpacku na adrenalin odolnost atd jak sme zvykli s kotoru ,mec vzhledove vylepseni o nicem aspon kdyby to pridavalo ty staty dve barvy mece zatim mam a jestli je tam jen to je to malo kde je fialova zluta oranzova a dalsi jak sjme zvykli s jedi academy tam existovalo i puleni postav sekani ruk a v dnesni moderni hre to nejde trapas kdyz to slo pred 18 lety proc ne ted no projedu to a asi se k tomu vicekrat nevratim a to jsem sw fanda nejvetsi >D radsi se vratim k jedi outcast academy kotor po par letech nez k tomu… ps v te hre je vic nasekanych chyb jak v mem komentari jinac sry aj klavesnice . jinac pro me Zdena a Jiri nejlepsi moderatoska dvojice napric vsema webama o hrach na cz scene o to jsem myslel ze ste skoncili .Sem vas nasel tak pred tydnem a me srdce radosti zajasalo 😀
Musím se Zdeňkem ve vším souhlasit. „Bonfiry“ jsem vůbec nepochopil, proč tady proboha? Mimochodem ve hrách od Fromu se hra ukládá vždy, když ze hry odejdete a vrátí vás přesně na to samé místo (mimo boss souboje). Když už se někdo rozhodně kopírovat soulsovky, musí to udělat důkladně a s rozmyslem.
Hodně mě štvalo, že se musím vracet na ty samé lokace a procházet je znovu (sice již s otevřenýma zkratkama, ale i tak). Ze začátku mě bavilo vracet se i pro bedny, ke kterým jsem se už mohl dostat, ale po pár hodinách jsem zjistil, že to co se v nich ukrývá je úplně na nic. Takže motivace je nulová.
Nejhorší byl pro mě ale tech. stav(klasická ps4), kdy mi v určitých lokazích hra rozhodně neběžela ani na těch mizerných 30 fps. Ze začátku jsem měl i snahu hrát hru na nejtěžší obtížnost, ale frustrace z příšerných nahrávacích časů mě donutila snižovat.
Taky mě trošku naštval konec, protože… miluju SW a tohle by mělo mít jediný možný konec..třeba ve dvojce snad?
Nicméně hlad po SW hře byl obrovský, takže jsem měl ze hry takovou osmičkovou radost.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Pokulhává optimalizace, pohyb hlavního hrdiny je někdy řekněme divoký.. Příběh.. no na poměry her byl ještě někde lehce nad průměrem.
Ale jinak, sakra já se královsky bavil, koupil jsem to hned po vydání a dojel za nějakých 31 hodin.
Mapy mi nepřišly nepřehledné, nebylo to úplně jednoduché, ale právě ta práce s mapou a orientace v prostoru fungovaly.
Vracet se na planety mě motivovalo, když jsem poprvé zjistil, že další vylepšení si odemknu nejen příběhem, ale i právě tímto průzkumem.
Soubojový systém byl takový jaký byl, vyhovoval mi a soubojový systém orientovaný na 1vN neměl ani třeba Zaklínač.
Takhle to prostě je a myslím si, že to dobře vyjadřuje tu přesilu nepřátel. Prostě se nesmíš nechat obklíčit a taktikou ve smyslu hit and run postupně tu skupinu zmenšovat.
Začal jsem na 3. obtížnost, výzva to byla tak akorát, někde za polovinou hry jsem přepl na nejtěžší, protože postupné odemykání skillů mi dávalo větší Sílu! 😀 Posledního bosse jsem asi po 50 minutách, kdy jsem se ve stylu DS (které jsem nikdy nehrál) učil jeho útoky a hledal slabiny, zvládl na nejtěžší obtížnost a dostavil se opravdový pocit satisfakce 😀 (Neříkám, že takhle se to musí hrát, ale já jsem si to takhle užil a byla to výzva)
Hra měla svoje ikonické momenty i na místech, kde bych to nečekal. Krásné scenérie a vykreslení různých míst na planetách, kde si člověk řekl takové to „woooow“. (Objevení vrakoviště na planětě Zeffo, Cal se špatnou barvou meče, atd., atd. nechci spoilerovat.)
Hrál jsem na PC, ty loadingy, které Zdeňku popisuješ jsem teda vůbec nezažil, kromě úplně prvního načítání po „Start new game“. Ale to ani nepočítám.
K tlačítku respawn nemám žádný vysoce negativní vztah. 😀
Zkrátka a dobře já jsem si to užil, nebyla to desítková věc, ale našel jsem v tom hodně zábavy, cítil jsem Sílu a světelný meč, jako bych měl v ruce.
Byl jsem hodně skepticky k JFO vzhledem k EA a nakonec jsem byl mile překvapen ve výsledku. Hra jako celek se mi líbí, ale kazí jí technické neduhy, propady fps, stuttering?
Mnohdy i v 60 fps, jako by hra nebyla plynulá a snížení detailů nepomůže – i5 3570k stock, 16gb ram, rx 580 4 gb.. ano vím procák by mohl být lepší, byl bych ochoten snížit detaily za smooth gameplay, bohužel jak jsem již zmiňoval – žádný efekt z mé strany. Zkoušel jsem i tajné low nastavení, to je ale zabugované.
Dále na planetě Bogano jsem měl občas problémy s glitchem osvětlení, dělalo si co chtělo. Načítání hry je v normě, rozhodně to není 30 sec, max 10 na hdd.
Pohyb postavy je občas zvláštní a při určitých manévrech jako by se změnila citlivost, hrál jsem na ovládači kde není žádné nastavení citlivostí. Fov je ok, tohle není mmorpg.
—
Herní náplň byla super, až na mapu, škoda že nepoužili systém s ds, tr.. teleport mezi checkpoiny (bonfiry). Lovení beden jak již bylo zmíněno.. nová barva poncha je meh, čekal jsem že najdu Róbu a nic. Stick packy naopak byli předemnou dobře ukryty a při 87% exploraci planet jsem žádný nenašel ( ostuda pro mě, ale větší výzva ).. 😀
Obtížnost tak akorát, sem tam klacek pod nohy, ale tohle dělalo i DS. Kvůli EA nebudu ignorovat menší neduhy souls her.
Na JM udělá obtížnost radost i souls hráčům a chaos na bojišti?
Tohle není force unleashed.. vběhnout mezi houf a mávat s mečem jak splašený. V DS tohle jde vzhledem k poisu, nulovému blockování ze strany enemáků.
Sekiro combat to sice není, ale užil jsem si ho, rozhodně se mi málo kdy podařilo minout lano, tuž recenzent K+M?
Třeba projít znova TR.. mix žánrů povedený.
Souboje s bossy zvládnuté na výbornou, kromě těch co mají 50 metrů, jo v DS jít proti Golemovi bylo taky meh s kamerou že…
Příběh je hodně povedený, není sice extra originální, ale dobrý je, není to paskvil jak nová filmová trilogie a příběh ME: Andromedy taky nic extra nebyl oproti původní trilogii.
Když jsem u srovnávání, Fallen Order bych postavil vedle Kotoru.
A co Jedi Academy?
Výborná hra svého času, na bugy jsme zapomněli, na jednoduchou hratelnost také?
Combat se projevil až v MP, Glitch fest ( jo hrál jsem to víc jak rok.. ), v SP 95% hráčů neumělo ten combat systém ovládnou a využívat všechny možnosti, máchat s leva do prava fujky.. s odstupem času prostě musím Fallen Order ocenit a jediné co mi vyloženě vadí je optimalizace a nebo můj PC, spíš to první, když lépe vypadající hry mi jedou ok. Další věci přehlédnu, pěkně to odsejpá.
Stále je krátce po vydání a možná hra dostane ještě patche s optimalizacemi, KDC od Vávry vyšlo taky v desolátním stavu no ňí, tuž ale byla česká, ti můžou? The Surge 2 ani nemluvě, tam se renderuje snad grafika všech map, vzhledem k tomu jak to vypadá.
Co se týče známky recenzenta.. Vampyr 8/10, bavil mě taky, ale ve všech ohledech je slabší jak Fallen Order, možná jenom příběh byl lepší. Optimalizace je diskutabilní, tam bylo malé městečko s pár npc.
PS: Půlení končetin je tragédie, viděli jsme to v JKJA tak to musí být všude a Disney za to možná může, DS, Sekiro s 90% nic takového taky nemělo a tam si nikdo nestěžoval. Tohle už je hledání a nostalgie, mě více chyběla pořádná Róba a nebo rostlinky v lodi. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=S6M2F1BVyCc
Další věc, co mě štvala byl backtracking a poměrně špatně jsem se v těch mapách orientoval. Wookie ani nechci komentovat, to mi bylo až do pláče 😀
Rozhodně souhlasím s recenzí, že hra je nedoladěná. Známku 6/10 beru.
Nesouhlasím s tím, že si bere z toho mixu žánrů ty horší věcí. Dle mě to není vůbec pravda. Naopak si bere ty dobré věci, jen je nezvládli dotáhnout. Zdá se mi to i k samotnému hodnocení nelogické toto napsat. Když si hra bere ty horší vlastnosti, tak z toho nemůže vzniknout byť jen lehký nadprůměr. Taková hra by byla jednoduše podprůměrná.
Fajn hra, která by si zasloužila více času. Možná na ně tlačili kvůli nadcházejícímu filmu. Popravdě, čekal jsem větší bombu, takže lehké zklamání. Stejně jako recenze, byť souhlasím s nedostatky, nemyslím si, že je úplně zdařilá. Já v tom cítím rozčarování a nepoměr mezi kritikou a závěrečným honocením, které je dost zvláštní. Takové texty se mi velmi špatně čtou. 🙂
P.S.: Teď mě napadlo, jaká by to byla paráda, kdyby tuhle hru dělali Raven Software, tvůrci fantastického Jedi Knight.
Zajímalo by mě jestli při startu nové hry o všechny kytky přijdu nebo to funguje jako new game+ a progres mi zůstane? Co? poradí někdo? 🙂
Přál bych si větší aktivitu tady na webu. Jinak tohle není stížnost na nikoho, je to jen taková má smutná myšlenka 😀
Rozumím tomu proč hráči všeobecně hodnotí Jedi: Fallen Order poměrně vysoko a může za to dle mě prostě fakt, že se po dlouhé době opravdu jedná o podařenou Star Wars hru. Po všech těch letech opravdu bídných titulů, zrušených her a kontroverzí kolem herních zpracování téhle značky se skutečně jedná o zářivý bod v hromadě nepodarků. To že ale EA svým vlastním jednáním srazila očekávání hráčů na samotné dno přece nemůže sloužit jako záminka k tomu, aby se jakákoliv průměrná hra zbytečně glorifikovala. A teď ruku na srdce každý kdo tuhle hru hrál – Jedi: Fallen Order je čistou esencí průměrné hry.
Nikdo podle mě nečekal že autoři z Respawnu přijdou s nějakou herní revolucí, oni bohužel ale nepřišli ani s jakoukoliv herní evolucí. Hra je bizarní míšenec kde mám pocit, že si autoři vytipovali mechanismy z asi pěti žánrově různorodých her (nejspíše aby si každý hráč přišel na to svoje) a bez jakékoliv vlastní invence je pospojovaly dohromady. Ze hry dost čpí snaha zavděčit se každému a tak autoři spíše než na nějaké experimenty prostě jeli na jistotu což ve výsledku nemusí být vůbec špatně ale zrovna zde to považuji za hlavní kámen úrazu. Hra chce být kvůli tomu vše, ale jelikož žádná mechanika není dotažena stoprocentně dokonce, tak hra ve výsledku není ničím. Technický stav hry je potom kapitola sama pro sebe a nové Star Wars trpí stejným neduhem jako všechny hry od EA z poslední doby, a sice že vychází v době když ještě není zcela hotová.
Postava Cala je neuvěřitelně nemotorná, hlavní hrdina se zasekává o neviditelné překážky, proskakuje věcmi za které se má správně zachytit a boj s větší skupinou nepřátel je čistý chaos kde jde jakákoliv taktika stranou a nastupuje hrubá síla. Už jen to, že při pádu do propasti vás hra nezabije a nevrátí k meditačnímu bodu, ale místo toho hráče přesune zpět před překážku ukazuje na to, že si byli tvůrci dobře vědomi že ovládání postavy není stoprocentní a nechtěli hráče kvůli chybám které sami nemohou ovlivnit zbytečně stresovat. Dle mě je celkový kolizní systém zcela největší slabinou hry. Hra je navíc dost bohatá na různé bugy a glitche a občas to vypadá, jako by tvůrci některé části hry svěřili Bethesdě. To že se dá navíc normálním hraním „rozbít“ save a dostat se do bodu ze kterého nejde hra dohrát je fatální chyba která hře nijak neprospívá.
Na druhou stranu je ve hře spousta věci zvládnutých dobře. Souboje s bossy jsou zpracované na jedničku, příběh bez nějakých větších děr hezky pasuje do univerza, hudba a celkové ozvučení všeho možného je naprosto bravurní, variabilita prostředí je až nečekaně rozmanitá a i když grafická stránka rozhodně není na dnešní technologické špici, tak se na celkovou stylizaci (až na pár výjimek) dost hezky kouká. Tyhle pozitiva jsou ale věci které u velké tříáčkové produkce bereme tak nějak za standart a samotnou hru to podle mě z průměrnosti bohužel vytáhnout nedokáže.
Takže jak jsem již za sebe naznačil výše, Jedi: Fallen Order je skvělá Star Wars hra, ale v porovnání se zbytkem videoherní produkce prostě není nikterak výjimečná.
InvalidDante: Fallen Order není špatná hra, já se bavil, nicméně nedostatky má..ale to už jsem psal dola a jen bych se opakoval.
Zajímalo by mě, zda by ti hlasití hráči hru bránili, když by se hra jmenovala třeba Space War. Najednou by to byla další velice průměrná souls-like hra. Klidně bych udělal hru ještě více lineární, bez opětovného vracení se do již prošlých lokací, soubojový systém bych nechal, pryč s bonfirama, zamakat na tech. zpracování a udělal něco ve stylu Zaklínače 2. Nastala by situace rozhodnutí a Cal by se dal na temnou či světlou stranu.
Příště zkusím napsat email.
Ps.Na tvou reakci se nedá odpovědět , tak píšu nad ní.
81-85 podle platformy a od hráčů 81-83 , gamescz 8/10 , indian 8/10 , doupě rovněž 8 ….atd – “ Mix žánru nezafungoval” Já ti nevím , já bych si to tvrdit nedovolil.
Co se týče toho překonávání překážek, mě to taky dělalo problém, ale vzhledem k tomu, že to hráče jen vráti ale nezabije, mi to nevadilo.
Na druhou stranu, abych neříkal jen zápory, tak prostředí se mi zdálo velmi pěkné.
Hodně mě štvalo, že se musím vracet na ty samé lokace a procházet je znovu (sice již s otevřenýma zkratkama, ale i tak). Ze začátku mě bavilo vracet se i pro bedny, ke kterým jsem se už mohl dostat, ale po pár hodinách jsem zjistil, že to co se v nich ukrývá je úplně na nic. Takže motivace je nulová.
Nejhorší byl pro mě ale tech. stav(klasická ps4), kdy mi v určitých lokazích hra rozhodně neběžela ani na těch mizerných 30 fps. Ze začátku jsem měl i snahu hrát hru na nejtěžší obtížnost, ale frustrace z příšerných nahrávacích časů mě donutila snižovat.
Taky mě trošku naštval konec, protože… miluju SW a tohle by mělo mít jediný možný konec..třeba ve dvojce snad?
Nicméně hlad po SW hře byl obrovský, takže jsem měl ze hry takovou osmičkovou radost.