array(75) { ["_edit_lock"]=> array(1) { [0]=> string(12) "1743695975:2" } ["_edit_last"]=> array(1) { [0]=> string(1) "2" } ["onesignal_meta_box_present"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_send_notification"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_modify_title_and_content"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["onesignal_notification_custom_heading"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["onesignal_notification_custom_content"]=> array(1) { [0]=> NULL } ["nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(17) "South of Midnight" } ["_nadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e4aaf081" } ["podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(84) "Alenka se vrací. Akorát se jmenuje Hazel a není pod ní podepsaný American McGee" } ["_podnadpis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b768e50af082" } ["alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_alternativni_vypis"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5c87e33428d16" } ["youtube"]=> array(1) { [0]=> string(11) "MCuQ3cKSZ0E" } ["_youtube"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88296e59a70" } ["sipka"]=> array(1) { [0]=> string(6) "yellow" } ["_sipka"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b8ef4780759d" } ["seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(1) "0" } ["_seznam_rss"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5e00ae3f6f092" } ["karta"]=> array(1) { [0]=> string(6) "221231" } ["_karta"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76921533353" } ["recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(21) "a:1:{i:0;s:4:"1184";}" } ["_recenzovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76931623120" } ["skore"]=> array(1) { [0]=> string(1) "8" } ["_skore"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b7698f3f97ee" } ["testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_testovana_verze"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b852d98f5dc9" } ["plusy"]=> array(1) { [0]=> string(1) "9" } ["_plusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76966215002" } ["minusy"]=> array(1) { [0]=> string(1) "4" } ["_minusy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76968715004" } ["hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(277) "South of Midnight mě velmi příjemně překvapilo. Hratelností mi připomnělo tituly, jaké dnes už moc nevycházejí, a formou mě novinka prostě okouzlila. Užil jsem si její svět, postavy, příběh, emoce i hudbu. Škoda jen některých technických nedokonalostí." } ["_hodnoceni"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76987c0f80b" } ["galerie"]=> array(1) { [0]=> string(609) "a:34:{i:0;s:6:"228719";i:1;s:6:"228727";i:2;s:6:"228724";i:3;s:6:"228723";i:4;s:6:"228718";i:5;s:6:"228725";i:6;s:6:"228722";i:7;s:6:"228714";i:8;s:6:"228715";i:9;s:6:"228716";i:10;s:6:"228717";i:11;s:6:"228720";i:12;s:6:"228721";i:13;s:6:"228726";i:14;s:6:"228728";i:15;s:6:"228729";i:16;s:6:"228730";i:17;s:6:"228731";i:18;s:6:"228732";i:19;s:6:"228733";i:20;s:6:"228734";i:21;s:6:"228736";i:22;s:6:"228737";i:23;s:6:"228738";i:24;s:6:"228739";i:25;s:6:"228740";i:26;s:6:"228741";i:27;s:6:"228742";i:28;s:6:"228743";i:29;s:6:"228744";i:30;s:6:"228745";i:31;s:6:"228746";i:32;s:6:"228748";i:33;s:6:"228747";}" } ["_galerie"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76944bc8b60" } ["galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie2"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88191610d51" } ["galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_galerie3"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b88192210d52" } ["boxy"]=> array(1) { [0]=> string(0) "" } ["_boxy"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b853d1b80254" } ["_pageview_20250402"]=> array(1) { [0]=> string(1) "9" } ["_thumbnail_id"]=> array(1) { [0]=> string(6) "228747" } ["plusy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(64) "Mimořádně zajímavý svět plný nápaditých postav a legend" } ["_plusy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_1_text"]=> array(1) { [0]=> string(58) "Atmosféra, krásná stylizace a design různých bytostí" } ["_plusy_1_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_2_text"]=> array(1) { [0]=> string(59) "Skvělý příběh plný zajímavých historek a tajemství" } ["_plusy_2_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_3_text"]=> array(1) { [0]=> string(47) "Podmanivá hudba, která doplňuje vyprávění" } ["_plusy_3_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_4_text"]=> array(1) { [0]=> string(42) "Emotivní zvraty a odhalení plná bolesti" } ["_plusy_4_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_5_text"]=> array(1) { [0]=> string(58) "Velké boss fighty s padouchy, kteří nejsou černobílí" } ["_plusy_5_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_6_text"]=> array(1) { [0]=> string(78) "Zábavné speciální schopnosti v boji i platformingu a jejich vylepšování" } ["_plusy_6_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_7_text"]=> array(1) { [0]=> string(31) "Spolupráce s malým parťákem" } ["_plusy_7_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["plusy_8_text"]=> array(1) { [0]=> string(30) "Oficiální česká lokalizace" } ["_plusy_8_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76967b15003" } ["minusy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(75) "Trochu toporný pohyb hlavní hrdinky, ovládání mohlo být přesnější" } ["_minusy_0_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76969115005" } ["minusy_1_text"]=> array(1) { [0]=> string(89) "Utíkací pasáže se často opakují, pro někoho možná souboje omezené jen na arény" } ["_minusy_1_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76969115005" } ["minusy_2_text"]=> array(1) { [0]=> string(43) "Framerate na Xboxu stále místy zakolísá" } ["_minusy_2_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76969115005" } ["minusy_3_text"]=> array(1) { [0]=> string(79) "Chyby v titulcích, jejich formátování a časování, občas vypadl překlad" } ["_minusy_3_text"]=> array(1) { [0]=> string(19) "field_5b76969115005" } ["_pageview_20250403"]=> array(1) { [0]=> string(4) "1185" } ["response_body"]=> array(1) { [0]=> string(337) "{"id":"8b5cbe1c-1f3c-4df3-a0b2-5ae9c8481eef","external_id":"3d76b7a0-f0b5-812b-44e6-6e75991bda3b","warnings":["You must configure iOS notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to iOS users.","You must configure Android notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to Android users."]}" } ["status"]=> array(1) { [0]=> string(3) "200" } ["_wp_old_date"]=> array(1) { [0]=> string(10) "2025-04-02" } ["_pageview_20250404"]=> array(1) { [0]=> string(4) "1268" } ["_pageview_20250405"]=> array(1) { [0]=> string(3) "333" } }
South of Midnight, Xbox Game Studios, Recenze South of Midnight

South of Midnight

Alenka se vrací. Akorát se jmenuje Hazel a není pod ní podepsaný American McGee

Zdroj: Compulsion Games
3. 4. 2025
Název: South of Midnight Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Recenzovaná verze: Xbox Series S | X Žánr: Datum vydání: 8. 4. 2025
South of Midnight

Na South of Midnight od studia Compulsion Games jsem se docela těšil, protože mě zaujala estetika a zasazení hry. Nicméně po nedávné preview verzi jsem si nebyl jistý, zda mě novinka od autorů We Happy Few z roku 2018 skutečně potěší. Hratelná ukázka se totiž potýkala s některými převážně technickými nedostatky. Nakonec jsem byl ale moc rád, že se mi recenze dostala do rukou, protože se z ní vyklubalo velmi příjemné překvapení. A to navzdory tomu, že ani plná verze není bez chyby. Přesto jsem se u ní moc dobře bavil.

South of Midnight je third person akční adventura, ale jednodušší je popsat ji jako akční plošinovku, kde se pravidelně střídají akrobatické pasáže a souboje. Hlavní hrdinkou je mladá dívka jménem Hazel, která se vydá hledat svou matku poté, co jejich dům během hurikánu odnese velká voda. Zdánlivě obyčejný svět se přitom na této cestě rychle kolem ní začne měnit ve směs jižanských legend a moderních pohádek. Je to právě zasazení a stylizace, které činí ze South of Midnight něco jedinečného. Většina hráčů si už od prvních trailerů zafixovala, že je to ta hra se stop motion animací a výraznou estetikou. Ve skutečnosti jde ale inspirace americkým jihem a mýty mnohem hlouběji.

Novinka má skvělý scénář a v rámci něj se seznámíte s řadou menších příběhů. Jejich společným jmenovatelem je přitom bolest, ztráta nebo nějaká forma křivdy. Není to černobílé vyprávění a odlišit dobro od zla tu není zdaleka tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Z padouchů se tu často vyklubou oběti a tak podobně. A je na hlavní hrdince a na hráči, aby takovým bytostem pomohli. Během svého putování narazíte na spoustu rozmanitých postav, utkáte se z různorodými bossy a navštívíte všemožná prostředí, která je radost zkoumat. Užijete si znamenitý dabing a můžete se zaposlouchat do vynikajícího soundtracku, který mnohdy přímo reaguje na dění ve hře nebo vypráví část příběhu.

Nejde ale o vítězství formy nad obsahem. South of Midnight je i radost hrát. Pojetím se jedná spíš o klasickou akční plošinovku. Zdejší mimořádně zajímavý a krásný svět se dělí na kapitoly, nejde o open world. Některé úrovně nabízejí trochu víc svobody a možnost zkoumat prostředí, jiné jsou výrazně lineárnější. Vždy se ale najde pár skrytých odboček, kde může hrdinka získat takzvané chmýří, které tu slouží pro vylepšování zvláštních schopností. Hazel se totiž stane takzvanou tkalkyní a začne ovládat velmi zvláštní druh magie, která jí pomáhá v soubojích s roztodivnými potvorami i platformingu. Hlavní hrdinka se postupně naučí například běhat po zdech, plachtit nebo se přitahovat na velké vzdálenosti. Pokud budete prostředí pečlivě zkoumat, můžete do konce hry většinu schopností upgradovat na maximum.

I když jde o jiný svět, hratelností, hravostí, bizarními postavami a pohádkovou náladou mi novinka ze všeho nejvíc připomíná hry American McGee’s Alice a Alice: Madness Returns

Hazel umí také nahlížet do vzpomínek lidí i jejich duší, pochopit je a ulevit jim od jejich trápení. Čekají vás tak všemožné zvraty a překvapení. Zdaleka přitom nejde jen o cizí bolesti. Dojde i na odhalování vlastních rodinných tajemství. I když se většinou musí hrdinka spolehnout jen sama na sebe, má k ruce i malého pomocníka jménem Kruton. Oživlá hračka může vlézt na místa, kam se Hazel nevejde, anebo třeba na chvíli ovládnout některého z nepřátel, který pak bojuje po vašem boku namísto proti vám.

Už v nedávném preview jsem se pokusil hru k něčemu přirovnat. Atmosférou a náladou mi připomněla směs filmu Labyrint z roku 1986 a animáku Princezna a žabák. Tím, jak se vymyká mainstreamu a jde po emocích, mi zase evokovala titul Concrete Genie pro PS4 z roku 2019 od studia Pixelopus. A ani po dohrání plné verze nemám pocit, že by tohle srovnání nebylo na místě. Vlastně mě ale během hraní napadl ještě mnohem lepší příměr. I když jde o jiný svět, hratelností, hravostí, bizarními postavami a pohádkovou náladou mi novinka ze všeho nejvíc připomíná hry American McGee’s Alice a Alice: Madness Returns. I té temnoty je tady dost, i když samozřejmě nejde o žádný horor.

Až dosud jsem South of Midnight hlavně chválil, ale počin to není zdaleka dokonalý. Zamrzelo mě zejména to, že hru dál provázejí některé technické chyby, na které jsem narazil už v preview verzi. Framerate na Xboxu Series X už tak často nekolísá, hra se snaží držet 60 fps, ale dál jsem narážel na situace, kde se hra zadýchala, a to včetně cutscén. Mimochodem, komu by vadil stop motion efekt v gameplayi, můžete jej vypnout, ale v animacích zůstává. Mně ale třeba nijak nerušil. V akrobatických pasážích se zase podle mě projevuje jistá nezkušenost autorů s žánrem plošinovek. Ovládání mi stále přišlo místy toporné a pohyb ne tak přesný, jak byste u takové hry očekávali. Zvyknete si, ale na skákání se tu budete muset kvůli jisté setrvačnosti pohybu víc soustředit.

Samostatnou kapitolou je pak lokalizace, respektive titulky. Oceňuji, že má hra oficiální český překlad, navíc bych řekl, že docela stylový. Postavy mluví určitým specifickým způsobem a příběh se tím otevře širšímu publiku. I když se v této věci ještě během recenzování něco zjevně měnilo, stále jsem bohužel narážel na četné nedostatky. Problém je čitelnost titulků, pokud si pod nimi nezobrazíte nehezké černé pozadí. Titulky ale mají potíže také s časováním, řádky nebo dělením vět. Nezřídka na konci věty chybí jediné slovo a doskočí až po delší pauze s další větou. Občas dokonce do překladu najednou skočila nějaká věta v angličtině. Celkově to na mě působilo, jako by titulky implementoval někdo, kdo s nimi nikdy nehrál a netuší, jak normálně vypadají.

Autorům bych přál, aby se hra později objevila také na dalších platformách nad rámec PC a Xboxu, aby mohla oslovit další potenciální hráče.

Není to tak, že by jinak ve hře všechno fungovalo perfektně až na zmíněné technické věci. Ale na ostatní nemám velký důvod si stěžovat. Nezkazily mi zážitek, South of Midnight jsem si prostě užil. Ale ano, sluší se alespoň zmínit, že jakýsi utíkací moment se opakuje v každém levelu a nijak pak už hratelnost neobohatí. A ne všem se podle mě bude zamlouvat, že drtivá většina soubojů je situovaná do izolovaných arén, akce tedy není přirozenou součástí prostředí. Má to ale nějakou logiku z pohledu zdejšího světa.

Na konec se podle mě dostanete za nějakých 10 hodin a já si tenhle výlet na mýty opředený americký jih opravdu užil. Ale měli byste vědět, že se cítím být přesně cílovým zákazníkem. Jsem hráč, kterému se velmi líbila i zmíněná Alice: Madness Returns a byl jsem jí ochotný odpouštět některé chyby. South of Midnight s ní má společné i to, že to není tak docela mainstreamová akční adventura, ale pochází od velkého vydavatele. Už proto bych autorům přál, aby se později objevila také na dalších platformách nad rámec PC a Xboxu, aby mohla oslovit další potenciální hráče.

# akční adventura # mytologie # plošinovka # pohádka # stop motion

South of Midnight

  • Mimořádně zajímavý svět plný nápaditých postav a legend
  • Atmosféra, krásná stylizace a design různých bytostí
  • Skvělý příběh plný zajímavých historek a tajemství
  • Podmanivá hudba, která doplňuje vyprávění
  • Emotivní zvraty a odhalení plná bolesti
  • Velké boss fighty s padouchy, kteří nejsou černobílí
  • Zábavné speciální schopnosti v boji i platformingu a jejich vylepšování
  • Spolupráce s malým parťákem
  • Oficiální česká lokalizace
  • Trochu toporný pohyb hlavní hrdinky, ovládání mohlo být přesnější
  • Utíkací pasáže se často opakují, pro někoho možná souboje omezené jen na arény
  • Framerate na Xboxu stále místy zakolísá
  • Chyby v titulcích, jejich formátování a časování, občas vypadl překlad
South of Midnight mě velmi příjemně překvapilo. Hratelností mi připomnělo tituly, jaké dnes už moc nevycházejí, a formou mě novinka prostě okouzlila. Užil jsem si její svět, postavy, příběh, emoce i hudbu. Škoda jen některých technických nedokonalostí.
8 Verdikt

Nahlásit chybu v článku

11

Napsat komentář

Další články
Nahoru