- Realističtější grafika
- Přirozeně znějící komentář zápasů
- Vylepšená fyzika pohybu hráčů i ovládání
Současné sportovní simulátory od EA Sports jsou stínem svých úspěšných předchůdců z počátku milénia a slouží pouze jako dojné krávy. Ať už se jedná o americký fotbal, kopanou nebo lední hokej, tak zhruba za sedm let pravidelného hraní téhle série mám pocit, že se mi do rukou dostává pořád to samé, ale s vylepšenou grafikou, obměněnými soupiskami a jen menšími změnami v hratelnosti. Drsné prohlášení na začátku recenze, jenže letošní Madden nijak nevybočuje z nastavené rutiny, a tak mě v názoru jen utvrdil. Navíc druhá historicky nejprodávanější sportovní série – první byla samozřejmě FIFA – nejagresivněji vyvíjí nátlak na fanoušky, aby si pořídili herní měnu, battle pass, nebo vlastně začali hrát režim Ultimate Team. Překvapuje mě, že titul, který cílí zejména na Američany, jelikož jinde ve světě jsou hrátky se šišatým míčem spíš okrajová záležitost, tolik tlačí na pilu.
Svým způsobem to ale dává smysl. Zatímco ostatní režimy jako Franchise nebo Superstars jsou ořezané na nejnutnější prvky, Madden Ultimate Team (MUT) nabízí rovnou několik možností, jak se zabavit, a to opět sám nebo s někým dalším. Máte na výběr plnění krátkých výzev proti počítači i hráčům, jako například získej třicet yardů během jediného útoku, celá utkání s počítačem řízenými týmy, nebo klasické multiplayerové turnaje, ligy a postupy v žebříčku. Za výhry získáváte body, měnu, balíčky s fotbalisty, vybavením a tak dále, abyste vytvořili nejefektivnější a nejsehranější soupisku, protože z principu fungují všechny Ultimate Teamy napříč sportovními tituly stejně. Zkrátka jej lze označit jako samostatnou hru, u které čas plyne rychle a hladina dopaminu je nějakým zázrakem stále na maximu. Jenže vás může stát i hromadu peněz, pokud se mu chcete věnovat naplno, což pro mnoho uživatelů nemusí být zrovna motivující.
Je ale možné se věnovat MUT a neutratit jedinou korunu navíc? Ano, sám jsem příkladem. Jenže musíte počítat s tím, že nevybudujete nejlepší tým, nezískáte nejlepší karty a s největší pravděpodobností ani neporazíte silnější soupeře. Příležitostné hráče to však netrápí a každý si najde to své, co ho v režimu může bavit. Složitější to mají ti, kteří chtějí získat Super Bowl, bez finančních injekcí se totiž daleko nedostanou. Zda se jim to vyplatí, na to si už musí odpovědět sami. Osobně si myslím, že by o vítězích měly rozhodovat především dovednosti. Platit za lepší předměty, abyste měli větší šanci na výhru mi už v pořádku nepřipadá. Nemluvě o tom, že systém balíčků s náhodnými kartami se příliš neliší od melodických automatů, ze kterých cinkají drobné, když se podaří zatočit tři třešně. Ale proti gustu…
Co dalšího si lze zahrát, aniž byste pak doma museli vysvětlovat, kam zmizely peníze našetřené na novou pračku? K výše dvěma zmíněným režimům, které je možné hrát sólo nebo online ve více lidech, si můžete zkusit jednotlivá utkání dle vlastních preferencí nebo podle skutečného týdenního rozlosování NFL, případně je odehrát ve dvou na gauči. Začnu ale režimem Franchise, což je ekvivalent módu GM v NHL. I zde řešíte klubový rozpočet, soupisku, draft, nákup a prodej fotbalistů, staráte se o značku a vylepšujete schopnosti hráčů nebo týmu v stromě dovedností. Ačkoliv to vypadá stejně jako u sportovních bratranců, provedení je mdlé a stereotypní, byť je možné si alespoň nastavit různá pravidla hry. Kromě pomalého získávání bodů pro vylepšování má negativní dopad i pouhé zaměření na NFL, protože jiná liga, dokonce ani univerzitní NCAA, není k dispozici. Chápu, že principem je hrát na vrcholu amerického fotbalu, jenže po tolika letech, kdy se v manažerských funkcích udělaly pouze malé změny, je už nejvyšší čas rozšířit dostupnost klubů. Věřím, že by to prospělo i režimu MUT, kde by tak nebylo na výběr jen z dvaatřiceti položek, ačkoliv zde jsou alespoň nejlepší univerzitní hráči dostupní.
Manažerské režimy pro jednoho hráče jsou v produktech od EA Sports stále více opomíjené
Režim Superstars pak slouží jako náhrada za příběhový mód. Dřív jsme sledovali děj o rozehrávačích postupujících ze střední školy až do NFL, na který si sice mohli hráči trochu stěžovat, ale jak jim teď zřejmě chybí! V současnosti funguje mód tak, že si můžete vytvořit vlastní postavu v rámci několika pozic v útoku i obraně. Poté se ocitnete v polo-příběhovém prostředí, kde se prolínají filmečky s dialogovými možnostmi, management hráče a samotná utkání. I zde si lze nastavit, zda pravidla budou jako ve skutečnosti a draftuje vás náhodný tým dle výsledků a potřeb, nebo si zvolíte, že chcete ke svým oblíbencům. Tak či onak se ale ve finále nezbavíte dojmu, že něco chybí. Sice opadají starosti o tým a zajímá vás pouze to nejlepší rozhodnutí pro jediného fotbalistu, ale tím paradoxně utrpěla celá manažerská část. A nakonec vás semele kolotoč předzápasové přípravy skládající se z miniher na tréninku – což na druhou stranu vítám, protože začátečníci se tím naučí ovládání zábavnějším způsobem, než je tomu u klasického tutoriálu – výběru možností vylepšujících určité atributy a odehrání momentů v zápasech. Zážitku nijak nepomáhá ani možnost utkání 3v3 s dalšími fanoušky série, protože to zkrátka musíte hrát s kamarády, jinak je to chaos a ztráta času.
Otravné jsou pak grafické nedokonalosti v menu, případně sekající se rozhraní, a párkrát mi dokonce ve Franchise zmizely všechny nahrané body, což se vyřešilo restartováním hry. Na tyto problémy však narazíte téměř v celém titulu a nezáleží, zda jste si na konzolích zvolili grafický mód pro výkon nebo kvalitu. Rok od roku jsou manažerské režimy pro jednoho hráče v produktech od EA Sports stále více opomíjené, ačkoliv tvůrci v marketingových brožurách tvrdí, že provádějí různá zlepšení. Jasně, jsou ale minimální, protože nejspíš i základna hráčů nebude příliš velká, a především nevydělá tolik peněz, jako ta v MUT. Vlastně by mě nepřekvapilo, kdyby za pár let zcela zmizely z nabídky a vše bylo jen o kartičkách.
Madden NFL 24 má ale i plusy. Ve srovnání s předchozími díly vypadá líp, což je zapříčiněné nejen detailnějším grafickým zpracováním fotbalistů, ale zejména realističtější fyzikou pohybu, ať už se jedná o běhové hry, obranné zákroky nebo přihrávky vzduchem a následný souboj o míč. Dále se zdokonaluje ovládání – vylepšilo se házení a chytání přihrávek vzduchem, střety při rozehrávce a blokování. Také umělá inteligence dokáže lépe předvídat situace, což zase o kousek přibližuje virtuální americký fotbal ke skutečnosti. Všiml jsem si také, že oproti minulým ročníkům již obránci tak často nechytí hozený míč, aby tím získali útočný prostor pro svůj tým. Nelze ale kvůli tomu tvrdit, že by trpěla obtížnost, ta je popravdě dobře vybalancovaná a dle nastavení se i dostaví výsledky. Rozhodně se mi tedy nestalo, že bych proti umělé inteligenci zaznamenal nereálné body či výsledky celých zápasů, jiné je to však v multiplayeru, kde vás živý protivník může přejet jako parní válec.
Po zvukové stránce si lze nastavit, zda chcete mít zážitek jako divák televizního utkání nebo fotbalista ve víru dění, což je svým způsobem zajímavá možnost, díky které si každý najde to, co mu víc vyhovuje. I tak v obou případech slyšíte skandující dav v hledišti, a na hřišti pokyny rozehrávače i tlumené nárazy hráčských výstrojí, což ještě víc umocňuje pocit autentičnosti. Pokud preferujete komentované přenosy, oceníte zejména živě znějící komentátory, dokonce bych řekl, že ve srovnání s NHL nebo FIFA jsou mnohem přirozenější. Malou výtku mám jen k ovladači DualSense, u kterého se již téměř vůbec nevyužívá zabudovaný reproduktor, zatímco v minulých dílech sloužil právě k přenosu zvuků z trávníku. Samotné dění na stadionech je však výborně provedené, fanoušky nadchne, a v žánru se rozhodně jedná o nejlepší simulátor amerického fotbalu. Důležité je zmínit i návrat funkce cross-play mezi PC a konzolemi, což samozřejmě urychluje matchmaking a prodlužuje život celé hře.
Jenže zápasy nebo MUT nejsou všechno, bavíme-li se o obyčejných hráčích, kteří se nechtějí stát profesionály či utrácet tisíce korun, ale přitom by rádi spravovali svůj oblíbený klub. Tahle skupina se stává obětí byznysu Electronic Arts, což je z jedné strany pochopitelné, ale z té druhé na to zkrátka někteří hráči doplácí až příliš. Jak dlouho to budou tolerovat, než se rozhodnou již nepodporovat tuto či jinou podobně laděnou sérii, případně podlehnou nátlaku a začnou za svůj oblíbený virtuální sport utrácet víc peněz? To je otázka, na kterou nyní nedokážu odpovědět. Vše ale také může skončit jednoduše tak, že si hru vždy koupí dostatečný počet hráčů, kteří ji skrze MUT ufinancují a zbytek už může být lidem z Electronic Arts jedno.
Momentálně stav Madden NFL 24 odpovídá fyzičce fotbalisty před koncem kariéry
Nicméně má smysl si pořizovat letošní ročník? Odpověď bude pro každého subjektivní. Faktem je, že oproti loňskému titulu nepředvedl nijak zásadní změny, díky kterým by si obhájil cenovku začínající na 1899 korunách. Upgrade, a to nejlépe se slevou, bych proto doporučil těm, kdo nemají Madden 23, protože oproti starším dílům oceníte změny v ovládání a fyzice zápasů. Číslovka na konci recenze je pak trochu ošemetná. Kdyby se jednalo o první hru svého druhu, rozhodně by si zasloužila vyšší známku. Jenže není, a tak je nutné brát v potaz celou sérii i ostatní sportovní simulátory a kontext, ve kterém se nachází. Momentálně odpovídá stav Madden NFL 24 fyzičce fotbalisty před koncem kariéry – a nemyslím tím Toma Bradyho, ale spíš Matta Ryana.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
https://www.czechgamer.com/40462/madden-nfl-24-recenze.html
Oprava – ne Microsoft ale opět EA:
1) https://www.cbssports.com/college-football/news/ea-sports-college-football-still-on-track-for-summer-2024-release-despite-recent-lawsuits-per-report/
2) https://www.on3.com/nil/news/ea-sports-college-football-video-game-updates-summer-2024-release-date/
Jinak jsem absolutní laik, viděl jsem pár zápasů v TV a dost se mi to zamlouvalo právě tím taktizováním.
Rád bych si to zkusil zahrát a váhám mezi ročníkem 23 a 24. Jde mi o přístupnost pro nováčky. Který je lepší v tomto ohledu? Dáte radu?
Ovládání je pro nováčky vesměs přístupné stejně (základní principy se roky nemění, podobně jako ve FIFA). Madden 24 pak například zdokonaluje passovou hru – házení a chytání míče. A řekl bych, že právě u něj je zábavnější se učit základy díky minihrám s výzvami, protože nemusíš tak hodiny jen opakovat Practice. Každopádně pokud začínáš, a nevíš, jestli tě hra bude bavit, tak doporučím začít ročníkem 23, protože ušetříš. Je navíc v PC Game Passu, případně EA Play.
Inak buduci rok by mala koncit exkluzivita EA na NFL hry,tak snad sa k tomu dostane aj niekto iny.Na NFL od 2k by som bol dost zvedavy