Indiana Jones je fenomén, a to nejen na stříbrném plátně, ale také ve světě videoher. Zažil spoustu dobrodružství a fascinujících výprav. Ta nejnovější v podání švédského studia MachineGames patří mezi jeho největší a možná bych se dokonce nebál říct i nejlepší. Stává se totiž jen zřídka, aby se herní adaptace mohla bez obav měřit s filmovou předlohou, pokud jde o takovou legendu. V tomto případě se to ale autorům nových dílů série Wolfenstein i k mému velkému překvapení a radosti povedlo na jedničku.
Příběh hry Indiana Jones and the Great Circle nás vezme do roku 1937 a z hlediska chronologie navazuje na film Dobyvatelé ztracené archy. Autoři si přáli, aby jejich dobrodružství působilo jako nějaký ztracený příběh, který mohl vzniknout už v osmdesátých letech, a přesně tak jsem se při hraní také cítil. Podobně jako musím hned zkraje rozptýlit vaše případné obavy ohledně first person kamery, kterou mnozí vnímali jako nešťastné rozhodnutí. Ale MachineGames dobře věděli, co dělají, a titul postavili na perspektivě, s níž mají nejvíc zkušeností. Navíc ji dokázali neuvěřitelně přirozeně spojit s third person sekvencemi a prostřihy, jako by se snad jednalo o tu nejsnazší věc na světě.
Jednu věc chci zdůraznit už na začátku. I když tu na mnoha místech novinka připomene sérii Wolfenstein, není to akce, natožpak střílečka, ale skutečná akční adventura. Nehledě na netradiční perspektivu navazuje žánrově na tituly jako Indiana Jones and the Infernal Machine nebo Indiana Jones and the Emperor’s Tomb. Takže vás čeká především směs plošinovky, průzkumu a řešení hádanek. Na akci samozřejmě dojde rovněž, nebo spíš může dojít, pokud budete chtít, ale hodně záleží už na vašem vkusu a šikovnosti. Na mnoha místech se lze konfrontaci zcela vyhnout mimo jiné za pomoci plížení, převleků a odlákání pozornosti. Nebo můžete stealth kombinovat s tichou likvidací a schováváním těl. Případně omezit akci na pěstní souboje. Ale ano, pokud si to přejete, můžete se některými místy klidně prostřílet k cíli. Byť Indy nosí u sebe vedle biče jen svůj revolver. Silnější zbraně po padlých nepřátelích si umí pouze na chvíli vypůjčit, ale nezůstávají mu.
Jaký váš zážitek bude, do značené míry ovlivní také volba obtížnosti. Ta se nastavuje nezávisle pro akci i hádanky. Já vám ale vřele doporučuju neochudit se o komplexní puzzly a jejich řešení si v základu neusnadňovat. I kdybyste si někdy nevěděli rady, Indy vám ochotně opakovaně napoví v několika postupných krocích, když se na rébus podíváte přes hledáček fotoaparátu. Hádanky jsou skvělé a současně férové, hra jich je plná, a odkazuje tak na adventurní kořeny značky. Ostatně jednou velkou hádankou je samotná mise hlavního hrdiny a její cíl. Indiana Jones má opět v patách řadu nepřátel nejen z řad německých a italských vojáků. Zdejší padouch Emmerich Voss je skvěle napsaný a charismatický zlosyn, kterého brilantně ztvárnil herec Marios Gavrilis. Velmi se mi líbil také nedávno zesnulý Tony Todd coby tajuplný Locus. A pokud jste si lámali hlavu, zda bude fungovat tvář Harrisona Forda v kombinaci s hlasem Troye Bakera, podle mě tenhle Indy dopadl bezvadně.
Titul je neuvěřitelně přesvědčivý jako příspěvek do série Indiana Jones. Je to ta pověstná směs dobrodružství, napětí a humoru, v níž není nouze o drama, ale také komediální prvky.
Příběh je super. Dokonce tak super, že jsem měl opravdu problém hru vypnout, protože jsem byl nesmírně zvědavý, jak bude pokračovat. A opakovaně jsem si pochvaloval, do jakých záhad a tajemství se autoři pustili. Protože když to vše sledujete, říkáte si, že je až s podivem, že to vlastně už někdo nevyužil. Titul je neuvěřitelně přesvědčivý jako příspěvek do série Indiana Jones. Je to ta pověstná směs dobrodružství, napětí a humoru, v níž není nouze o drama, ale také komediální prvky. Tahle věrnost vyniká i díky tomu, že je hra hodně filmová a plná cutscén. Právě v těchto chvílích byste si ji skoro „spletli“ s některým filmem. Atmosféru trefili vývojáři na výbornou a velkou roli v celkovém zážitku samozřejmě hraje také povedené audiovizuální zpracování. O hereckých výkonech a dabingu už byla řeč. Velkou pochvalu si ale zasluhuje také soundtrack a grafika. Fascinovaly mě zejména detailní obličeje a jejich mimika.
V současné éře často rozvleklých a nezáživných úvodů bych rád vysekl autorům poklonu i za to, jakým způsobem zvládli začátek hry. Start je velmi povedený a rychle jste vrženi do víru dění. Jak se na sérii Indiana Jones sluší a patří, procestujete velký kus světa a navštívíte mimo jiné Vatikán, pyramidy v egyptské Gíze, Himálaje nebo Čínu. Zdaleka bych nechtěl prozrazovat všechny lokace, ale řada dalších už se objevila v trailerech, identifikovali je fanoušci nebo je prozradili samotní autoři. Je to pestrá směs různorodých oblastí, přičemž v každé narazíte na jiné jazyky, architekturu, módu i jídlo. Vývojáři na každém kroku demonstrují neuvěřitelný smysl pro detail a dali si záležet, aby pečlivě zmapovali každé místo a dýchla tu na vás autentická atmosféra.
Zdroj: MachineGames
Hra kombinuje menší lineárnější úrovně s překvapivě velkými open world lokacemi, ve kterých se zdržíte déle. Na těchto místech vás vedle hlavních úkolů čeká rovněž celá řada vedlejších misí a výzev. A navíc si v každé takové oblasti osvojíte nějakou novou dovednost nebo získáte nové vybavení. To je ostatně další přednost hry. I po několika hodinách vás dokáže něčím překvapit nebo vám opakovaně nabídnout nové zážitky. Postupně tak získáte zmíněný foťák, zapalovač nebo dýchací přístroj. Průběžně také můžete vylepšovat vlastní schopnosti. Právě v otevřených lokacích může navíc titul připomenout také žánr immersive sim. Nejde samozřejmě o další Dishonored, ale Indy si šikovně některé prvky vypůjčuje. Takže namísto toho, abyste si připadali, jako byste hráli dalšího Wolfensteina, můžete využít přestrojení, vymýšlet, jak proniknout do střežené nepřátelské základny a poměrně svobodně se pohybovat světem, který je plný příležitostí. Mezi jednotlivými lokacemi se lze navíc volně přesouvat, takže i když vás hlavní příběh zláká k dalšímu postupu, je možné v průběhu hry i po jejím konci navštívit dřívější oblasti.
Už byla řeč o tom, že novinka umí být dobrou akcí a je plná skvělých hádanek. Rád bych se ale vrátil ještě k tomu, jak povedená je to plošinovka. Právě v těchto situacích hra nejvíce využívá kombinaci pohledu z první a třetí osoby. Když hlavní hrdina někam šplhá, ručkuje po římsách nebo se třeba zhoupne s pomocí biče, kamera se plynule a elegantně vzdálí a najednou sledujeme Indyho zpoza zad. Jakmile překážku překonáte, stejně ladně se kamera vrátí k first person perspektivě. Překvapivé je, že to dobře vypadá nejen na pohled, ale nijak tohle střídání při hře neruší a stále máte pocit dokonalé orientace a kontroly.
Kde jsou grafické režimy?
Hru jsem recenzoval na Xboxu Series X a k mému příjemnému překvapení patří mezi ty tituly, které vám dávají plynulý obraz i pěknou grafiku, aniž bych si musel vybírat, čemu dám přednost a co naopak obětovat. Na konzoli je jen jeden výchozí grafický režim, který cílí na 60 fps. Framerate jsem neměřil, ale pocitově funguje dobře. Obraz je svižný a grafika přesto překypuje detaily. Občas se zdá, že se hra jen na moment trochu zadýchá v některých cutscénách, když se na pozadí filmečku patrně něco nahrává. Ale nejde o nic velkého.
Tohle dobrodružství je plné wow momentů, na které myslím nikdy nezapomenu. Zažijete situace, které se vám vryjí do paměti a ohromí vás. A protože jsem se opravdu skvěle bavil, všechno mi to strašně rychle uteklo. O délce hry a rozsahu se toho hodně namluvilo. Teď je třeba být konkrétní. Protože máte na mnoha místech velkou svobodu a záleží jen na vás, jak moc budete spěchat, teď řeknu něco, co možná někoho z vás překvapí. Pokud byste šli jen po hlavní lince, podle mě se na konec dostanete za nějakých 12 hodin, jak se o tom už spekulovalo. Byla by ale velká chyba a škoda ignorovat nepovinný obsah. Ten vás totiž dokáže zabavit na mnoho dalších hodin. Pro někoho to možná bude méně, než by si přál, ale podle mě je kvalita nad kvantitu.
A když už jsme se dotkli těch možných stížností, možná se ptáte, kde je nějaká kritika. Popravdě řečeno, měl jsem jen velmi málo důvodů stěžovat si. Nemá smysl, abych se nimral v maličkostech, jako je občas prolínající se bič a oblečení hlavního hrdiny. Bylo by zbytečné vymýšlet si banální problémy, jen abych něco napsal. Mám ke hře vlastně jen jednu relevantní připomínku, která se párkrát opakovala. Občas máte po ruce další postavu, která vás provází. A tu a tam se mi stalo, že při mém plížení klidně zničehonic napochodovala mezi nepřátelské vojáky. Ti navíc na její přítomnost nijak nereagovali, což je ale možná lepší, než kdyby mi tím společnice pokazila pokus o stealth. Působilo to ale divně a rozhodně mě to vytrhlo ze zážitku. Jinak je totiž umělá inteligence nepřátel slušná.
Moje recenze se chýlí k závěru, ale vaše velké dobrodružství může teprve začít. Mohl bych toho napsat ještě hodně, ale řeknu jen tolik, že byste si tuhle hru neměli nechat ujít.
Jirko jako sorry, ale jak vás recenzenty máme po takových hodnoceních brát važně???
Hele, já mám Indyho taky rád a čekal jsem na něj celá léta, dát ale takto vypadající hře 10/10, to je opravdu total FAIL!
Vizuální provedení místy z dob PS2, pohyby postav, jejich fyzika, zásahové zóny, boj celkově, vždyť to je pro rok 2024, až nedůstojné!!!
Lidi utrácej peníze ve velké míře dle vašeho doporučení, tak na to trošku víc myslete!!!
Já si natěšenej a nadšenej po tvé recenzi a vašem streamu, hru málem koupil o víkendu za těch 99 éček, jen abych už mohl hrát🤯😡
Naštéstí jen MÁLEM!
Chápu tvoje zapálení pro Indyho, ale tohle je fakt total mimo, sorry….
Jestli ti tohle prijde graficky jako za dob PS2, tak ses tady mimo akorat tak ty kamo 🙂 To mi pripomina komenty 12letych deti, ktere jeste krom fixace na grafiku nejsou absolutne schopne docenit zbytek. Je to linearni pribehova hra… Oddechovka. Da se to pochopit? Navic tvoje reci o 99 eurech jsou jeste vice mimo, kdyz je to na gamepassu, na kterej koupis klic za 250 :)) A obecne dostava skvely hodnoceni globalene…… Bojim se zeptat co je za tebe v dnesni dobe dobra hra 😀 Budu hadat… Assasins creed :D:D
😀😀
Z rozbitýho nedodělku Stalker 2, taky vlhneš, že jo?😀😀
Assassins Creed, jsem miloval, ale počínaje dílem Origin, taky total děs!
Mirage je úplně nedůstojný brak.
RDR2, TLOU, SH2, GOW, GHOST OF TSUSHIMA,tam je méřítko, tam je kvalita, hochu!
Tak tohle mě právě totálně rozložilo. Aneb když se pan Dort (hlava Comics Centra) vyjádří k něčemu jinému než ke komiksům aneb asi výpary z tiskařské barvy:
Myslím, že se všichni recenzenti zbláznili. Dát tak výborná hodnocení něčemu takovému. Asi už jsem moc starý, abych hýkal nadšením jen proto, že je ve hře Indiana Jones. Je zvláštní, že na všem hledají recenzenti mouchy, ale tady to je jedna velká masařka. Už ten nesmysl svěřit adventuru studiu, které dělá střílečky z první osoby a používá engine idTech je nesmysl. Nedostatky:
– strašlivé obličeje a mimika postav, v jednom okamžiku to vypadá skoro jako Harrison Ford a v dalším jako někdo úplně jiný a to se samozřejmě týká i všech ostatních postav
– pohled z první osoby to totálně zabíjí, klasické zlomené ruce, na internetu už spousta lidí poptává mod na pohled ze třetí osoby, při řešení hádanek je to fakt na nic
– zastaralé mechaniky, celá hra působí dojmem vzniku před PS3
Ty špatné obličeje a pohyby působí fakt směšně, několikrát jsem vyprsknul smíchy. Nejvíce si to uvědomíte u úvodního remakeu začátku Dobyvatel, kde to zná každý nazpaměť.
Vpodstatě se střídají dvě fáze hry: zlomené ruce s příšerné směšnými ksichty.
Nahrál jsem hodinu a nevím, jestli u toho vydržím, je to nuda.
Graficky to nesnese srovnání ani s prvním dílem Uncharted v původní verzi.
Jsem osel, protože to všechno bylo vidět už z trailerů. Jen jsem se nechal hloupě zlákat recenzemi.
Větou „Nahrál jsem hodinu a nevím, jestli u toho vydržím, je to nuda.“ si celej komentář úplně zabil….
Takhle zhejtit hru po hodině hraní a ještě se k tomu považovat za hráče… je fakt komický. 😀 😀 LOL
Čau😉
NAPROSTO S TEBOU SOUHLASÍM, RECENZENTŮM UŽ NEJDE VŮBEC VĚŘIT!!!
Jsem také velice rád, že Indy vyšel, protože jej prostě miluju!
Ale grafika hry je tak škaredá a nuzná, pohyby postav, fyzika těl po zásahu, boj celkově, to je doslova hnus!!!
Hra opravdu vypadá jako z dob PS3, misty PS2!!!
A Jirka se zde dojímá nad prý boží grafikou a celkově úžasným technický zpracováním!!!🤯
Lidi proberte se!!!, je rok 2024 a jsou tu hry vypadající jako RDR2, oba remaky TLOU, GOD OF WAR, WITCHER 3, SH 2 Remake, atd, atd!!!!!!!!
Jako takhle se to fakt dělat nedá!!!
Pises ze jsi moc starej, ale places tady JEN nad grafikou jako to delaji dnesni maly decka 🙂 Z toho cos napsal, jsme se dovedeli ze jsi ovce co kupuje hry na zaklade traileru 😀 (jsi jeden z duvodu proc je dnes situace jaka je) a to ze te zajima JEN grafika, ktera mi BTW tady prijde naprosto v pohode a to vse si stihl zhodnotit po hodine hrani, za kterou jsi stihl tak maximalne vzit sosku z podstavce 😀
Nevim jestli to mam jen ja ale pri zapnuti dlss se na lesklych vecech objevi zrneni…treba na sosce na zacatku nebo oblicejich postav dost to rusi atmosferu hry…pri nativni rozliseni je vse ok ale 3080 s 10gb dostava zabrat
Akci hra nabízí, ale může to být často náročnější cesta. Někde lze efektivně uplatnit pěsti, to ano. Ale není to primárně střílečka, jak zazní v recenzi, takže snažit se prostřílet až na konec nemá smysl. Střelné zbraně tu jsou, ale spíš jako doplněk než primární prostředek obrany a řešení problémů.
Tak toto som nečakal a teraz sa na vydanie na PS5 teším o to viac. Ešteže to neostalo exkluzivitou na XBoxe.
Mám rád filmy s Indym a takéto dobrodružné veci sú moje obľúbené. Preto sú mojimi srdcovkami aj série ako Uncharted a Tomb Raider, ktoré z Indyho vychádzajú. A teraz sa vlastne TR môže inšpirovať aj videoherným Indym 😀
Hlavně to vypadá, že zas po nějaké době vyšla AAA a nemá technické problémy týkající se chyb a špatné optimalizace. Už se těším, až tento klenot dorazí i na Playstation. To zas budou dlouhé večery 🙂
Hezky! sem rád, že to dopadlo dobře, měl jsem svoje pochybnosti, které do jisté míry souvisely i s tou zvolenou perspektivou. Teď jsem rád, že si k PSku pod stromeček nadělím PC 🙂
No pěkně. Na jednu stranu jsem se těšil, byť nejsem zarytý fanoušek Indyho, na druhou stranu jsem se obával…
Zdání klame a grafika zřejmě nebude tak slabá, jak se mi osobně jeví.
Já si budu muset počkat na jaro…, ale na základě recenze zřejmě předobjednám a podpořím vývojáře.
Tak dobré, exkluzivita je blbost. Snad už budou ty časy pryč. Už to snad zkousli i uživatelé vysavačů od SNOY a nebudou plakat, že už nejsou něco víc jak ostatni
Na PS4 slim to nebude. 🙂 Ale tak je fajn, že i xbox má konečně dobrou hru, která dle recenzí za něco stojí. Jen kvůli tomu musel MS skoupit půlku zeměkoule… 😀
Naprosto parádní recenze. Kor na Vortexu, který je velmi přísný (a spravedlivý) si ji cením! V souhrnu to vypadá naprosto skvěle a nemohu se dočkat, až se mi dostáhne zbytek dat z pre-loadu.
Vortex – 10/10
Games – 10/10
Bonusweb – 100 %
Konzolista – 9/10
8/10 – Zing
Závěr roku silnej jako dívčí stehno! Velmi se těším na rozebrání hry v pondělním Vortexu! <3
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Hele, já mám Indyho taky rád a čekal jsem na něj celá léta, dát ale takto vypadající hře 10/10, to je opravdu total FAIL!
Vizuální provedení místy z dob PS2, pohyby postav, jejich fyzika, zásahové zóny, boj celkově, vždyť to je pro rok 2024, až nedůstojné!!!
Lidi utrácej peníze ve velké míře dle vašeho doporučení, tak na to trošku víc myslete!!!
Já si natěšenej a nadšenej po tvé recenzi a vašem streamu, hru málem koupil o víkendu za těch 99 éček, jen abych už mohl hrát🤯😡
Naštéstí jen MÁLEM!
Chápu tvoje zapálení pro Indyho, ale tohle je fakt total mimo, sorry….
Z rozbitýho nedodělku Stalker 2, taky vlhneš, že jo?😀😀
Assassins Creed, jsem miloval, ale počínaje dílem Origin, taky total děs!
Mirage je úplně nedůstojný brak.
RDR2, TLOU, SH2, GOW, GHOST OF TSUSHIMA,tam je méřítko, tam je kvalita, hochu!
Myslím, že se všichni recenzenti zbláznili. Dát tak výborná hodnocení něčemu takovému. Asi už jsem moc starý, abych hýkal nadšením jen proto, že je ve hře Indiana Jones. Je zvláštní, že na všem hledají recenzenti mouchy, ale tady to je jedna velká masařka. Už ten nesmysl svěřit adventuru studiu, které dělá střílečky z první osoby a používá engine idTech je nesmysl. Nedostatky:
– strašlivé obličeje a mimika postav, v jednom okamžiku to vypadá skoro jako Harrison Ford a v dalším jako někdo úplně jiný a to se samozřejmě týká i všech ostatních postav
– pohled z první osoby to totálně zabíjí, klasické zlomené ruce, na internetu už spousta lidí poptává mod na pohled ze třetí osoby, při řešení hádanek je to fakt na nic
– zastaralé mechaniky, celá hra působí dojmem vzniku před PS3
Ty špatné obličeje a pohyby působí fakt směšně, několikrát jsem vyprsknul smíchy. Nejvíce si to uvědomíte u úvodního remakeu začátku Dobyvatel, kde to zná každý nazpaměť.
Vpodstatě se střídají dvě fáze hry: zlomené ruce s příšerné směšnými ksichty.
Nahrál jsem hodinu a nevím, jestli u toho vydržím, je to nuda.
Graficky to nesnese srovnání ani s prvním dílem Uncharted v původní verzi.
Jsem osel, protože to všechno bylo vidět už z trailerů. Jen jsem se nechal hloupě zlákat recenzemi.
Takhle zhejtit hru po hodině hraní a ještě se k tomu považovat za hráče… je fakt komický. 😀 😀 LOL
NAPROSTO S TEBOU SOUHLASÍM, RECENZENTŮM UŽ NEJDE VŮBEC VĚŘIT!!!
Jsem také velice rád, že Indy vyšel, protože jej prostě miluju!
Ale grafika hry je tak škaredá a nuzná, pohyby postav, fyzika těl po zásahu, boj celkově, to je doslova hnus!!!
Hra opravdu vypadá jako z dob PS3, misty PS2!!!
A Jirka se zde dojímá nad prý boží grafikou a celkově úžasným technický zpracováním!!!🤯
Lidi proberte se!!!, je rok 2024 a jsou tu hry vypadající jako RDR2, oba remaky TLOU, GOD OF WAR, WITCHER 3, SH 2 Remake, atd, atd!!!!!!!!
Jako takhle se to fakt dělat nedá!!!
Achjo.
Píšu zde i o fyzice, pohybech, boji, hloupoto😉
chci o tom vědět co nejméně, ale to že to odtalo od Jirky plnej počet to je hodně dobrý znamení (u SH 2 mě nezklamal 😁)
Mám rád filmy s Indym a takéto dobrodružné veci sú moje obľúbené. Preto sú mojimi srdcovkami aj série ako Uncharted a Tomb Raider, ktoré z Indyho vychádzajú. A teraz sa vlastne TR môže inšpirovať aj videoherným Indym 😀
Zdání klame a grafika zřejmě nebude tak slabá, jak se mi osobně jeví.
Já si budu muset počkat na jaro…, ale na základě recenze zřejmě předobjednám a podpořím vývojáře.
Vortex – 10/10
Games – 10/10
Bonusweb – 100 %
Konzolista – 9/10
8/10 – Zing
Závěr roku silnej jako dívčí stehno! Velmi se těším na rozebrání hry v pondělním Vortexu! <3