Co je symbolem Ameriky, ptal se snad v jiném životě Jaromír Jágr z televize a hned si odpověděl – žvejkačka. Tedy, americká žvejkačka. Nezáleželo na tom, že její chuť vydržela jen chvilku, protože když už nebyla moc dobrá, prostě jste si utrhli další kousek. A jak je to s hrami od Ubisoftu? Jsou všechny stejné a když vám jedna nechutná, sáhnete po další? A jak dlouho tohle ještě může fungovat? To je ale otázek, co? Tak aspoň vidíte, co se mi honilo v hlavě při hraní Far Cry 6 – žvejkačky a Ubisoft. Jinými slovy se snažím touhle kulhající paralelou vystihnout, co můžete očekávat od dalšího dílu téhle bláznivé série, a pokud by to ani teď nebylo jasné – vítejte všichni, kdo nemáte rádi změny a novinky.
Největší Far Cry
Myslím, že na konto šestého dílu Far Cry toho už nejen na Vortexu zaznělo spoustu. Nepochybně víte, že se ze Spojených států přesouváme do Karibiku. Hlavním tématem je partyzánská válka, kterou svým jistě příkladným chováním rozpoutal pan diktátor Castillo. Hlavním hrdinou je Dani Rojas – muž, či žena dle vašeho uvážení – bez možnosti volbu v průběhu hry měnit třeba jako ve Valhalle. A pravděpodobně vám ani neunikl příslib, že Far Cry 6 bude zase o kousek větší a pompéznější záležitostí nežli předchozí díly. Po přibližně 25 hodinách mohu potvrdit, že vývojáři nelhali, možná ale byli příliš skromní, protože ostrov Yara, sestávající z několika regionů a přidružených ostrůvků, je doslova monstrózní a přejet z jednoho konce mapy na druhý může trvat dle zvoleného dopravního prostředku dlouhé minuty. Nejsem přitom úplně přesvědčený, že je to dobře, protože symbolem probíhající revoluce v podání Ubisoftu je redukce očekávaného počtu obyvatel na její téměř až neuvěřitelně nicotný fragment, což se neoddělitelně pojí s převážně nenaplněným pocitem, že Yara skutečně žije. Společnost vám ale samozřejmě budou ve velkém dělat ozbrojené jednotky, zkopírované po celém ostrově na takřka identických místech s tím, že jejich variabilitu vyplýtvá Far Cry 6 už v prvních několika hodinách. Příjemné je, že po vás nezačnou ihned pálit, jako tomu bylo v předchozích dílech, takže se můžete doopravdy zastavit a vydat se kamkoliv vás napadne. Na koňském hřbetu, v autě, na traktoru, pěšky nebo třeba letadlem.
Zdroj: Ubisoft
V takovém případě zjistíte, že jednotlivé regiony nevypadají vůbec špatně, i když je od sebe pravděpodobně nerozeznáte. Vývojářům se nicméně podařilo velice obstojně zachytit atmosféru karibského ostrova – přibližně asi jako kdybyste sledovali reklamu na hodně drahý kubánský doutník – a hra pochopitelně přichází i s kýženými kontrasty. Podél životem bujících džunglí se táhnou rozpraskané silnice. U nich stojí polorozbořené shluky baráčků s opuštěnými rozhrkanými traktory. A támhle na kopečku jde právě hlídka Castillovy armády s dvěma odsouzenci na smrt. Vše ještě dokreslují velmi působivé efekty počasí, odrážející se i v celkovém barevném tónu a jsou chvíle, kdy budete zřejmě jen koukat a užívat si výhled do krajiny. Jenže tohle všechno je jen iluze, hollywoodská kulisa, která i při opakované snaze najít něco zajímavého nad rámec libivé, i když už ve smyslu animací a detailů poměrně zastaralé grafiky, prostě a jednoduše selhává. Asi nejcitelnější je to v hlavním městě, kterým se vývojáři chlubili už dlouho před vydáním. Ano, jeho rozloha odpovídá prvnímu vcelku velkému ostrovu, který po drsném úvodu navštívíte, ale protože je vyhlášeno stanné právo a lidé mají absolutní zákaz vycházení, jde v podstatě jen o hřiště s vojáky, na kterém si máte cvičit stealth do té doby, než vás někdo neuvidí a nezačne pro Far Cry tak typický chaos. Jenže v případě Esperanzy nejde vejít téměř do žádného domu, všechna místa, která vás dostanou nad, nebo pod úroveň ulice, jsou křiklavě označena a vše působí dojmem, že někdo jednoduše chtěl, abyste hráli přesně podle předem stanovených pravidel. Týká se to také nešťastně nastaveného spawnování nepřátel, kteří se znovu a znovu rodí ve větších lokacích a postupně vás vlastně donutí k tomu, abyste se přestali skrývat a dělali zase to, co se od Far Cry zřejmě automaticky čeká.
Dělej, co ti řekneme
Odráží se to i v předem nalinkovaném příběhu, ve kterém Dani Rojas – v mém případě muž – nedostane možnost cokoliv ovlivnit. Je ve vleku událostí, které se odehrají v úvodu, a ačkoliv ho nikdo nezná a s nikým z partyzánů ještě bok po boku nebojoval, je v podstatě automaticky pasován do role univerzálního vojáka, který má drtivou většinu věcí zařídit sám, až se tomu ostatní postavy podivují. Ano, ještě před tím, než vykřiknete, že je to přeci hra a je jasné, že hráč na sebe tak nějak musí vzít tuhle úlohu, aby všechno fungovalo, dovolím se opět vymezit vůči přesvědčení vývojářů, že tím dělají svým hrám dobrou službu. Problémem totiž není jen Far Cry, ale také další série, které z výrobních linek Ubisoftu pravidelně sjíždí. Téměř všechno ve Far Cry 6 postrádá logiku a jedinými uvěřitelnými momenty jsou chvíle, kdy se vám či celému týmu partyzánů v rámci předem připraveného scénáře příběhu něco nepodaří. Do té doby ale budete narážet na velmi bizarní chvíle, například když vám někdo zavolá s dotazem, jak je na tom úkol, který jste přitom od volajícího obdrželi před několika vteřinami a ještě pořád od něj nejste s Danim vzdálení více než sto metrů. Podivné jsou také chvíle, kdy se někdo z doprovodného ansámblu postav snaží brnknout na trochu vážnější strunku a vyzve vás, abyste pro něj zjistil informace o místě, na kterém už dlouhá desetiletí nebyl. Tak se tedy na tu výpravu proti proudu času vydáte – je to po silnici přibližně 600 metrů, a pak doleva do kopce… Dává vám to smysl? Chtěli byste třeba sledovat seriál, který by jednotlivé dialogy podával tak hloupě a neuvěřitelně? Opět, respektuji, že hra není seriál natož kniha a že všechno musí být zkondenzované, co ale tyhle dlouhé roky opakující se nešvary ve hře prostě nahradit něčím jiným, abyste si v každé vesnici nepřipadali jako na místě, které je zcela odtržené od celkového dění?
Ještě víc tenhle nepříjemný pocit podtrhuje hlavní záporak, zmiňovaný diktátor Antón Castillo. V podání herce Giancarla Esposita jde o velmi charismatického vůdce, který je v zájmu výhradně dobrých úmyslů neméně šílený a zvrácený jako jeho předchůdci. Momenty, kdy se objeví na scéně, patří k těm nejlepším, které Far Cry 6 předkládá, zapomeňte ale na to, že by vás jimi hra chtěla potěšit přehnaně často. Cutscén s Antónem Castillem je vyslovená hrstka a většinou působí jen jako dovětek k vašim činům, než přímá reakce. Odehrávají se zpravidla na úplně jiných místech, než na jakých se partyzánská buňka právě pohybuje a v sérii několika krátkých epizod se snaží vysvětlit, o co Castillovi vlastně jde. Paradoxně je proto mnohem zajímavější Antónův syn Diego, který v příběhu sehraje důležitou roli a je důvodem, proč mohu úplný závěr hry bez výhrad a velmi nečekaně pochválit. Na druhou stranu tím ale nechci vyvolat pocit, že nic dalšího, co v kůži Daniho prožijete, už nestojí za zmínku. Zcela pochopitelně nabízí hra několik velmi povedených misí, v nichž je jednou zajímavý souboj, podruhé nečekaný zvrat a potřetí třeba způsob, jakým se v rámci dané mise dostanete k jejímu finále. Vyvažují tím úkoly, v nichž se náplň v podobě vystřílení nějakého místa jen donekonečna opakuje, což může být s přihlédnutím k recyklaci celkové šablony Far Cry už docela otravné. Šmahem odsoudit také nejde všechny postavy – i když je většina z nich vážně úplně pitomá a mnoho lidí ve hře vypadá jako karikatury. Skvěle působí například vůdkyně skupiny Libertad Clara Garcia, která je konzistentní ve svém přístupu a je jednou z mála vážných postav, s nimiž přijde Dani do kontaktu. Stejně ale převažují polosvlečení blázni a generátory na tvrďácké hlášky, o to se rozhodně strachovat nemusíte.
Zbraně jsou tím nejdůležitějším
Co se mi na Far Cry 6 líbí hodně, je změna v přístupu k vývoji postavy, i když by bylo trefnější mluvit spíše o rozšiřování vašich možností. Bez ohledu na příběh a spoustu výplňových misí či aktivit, Far Cry zůstává i nadále střílečkou. A k té potřebujete zbraně. Právě tímto směrem se pak vydali vývojáři z Ubisoftu a odstranili ze hry RPG prvky v podobě perků či odemykatelných schopností, aby věnovali veškerou pozornost právě vašemu arzenálu. Jednotlivé zbraně, rozdělené do obvyklých skupin, získáváte postupně s narůstající hodností – zástupným mechanismem pro definování vaší úrovně – s tím, že je můžete postupně vylepšovat a přizpůsobovat. Jde o tlumiče, gripy, ale také třeba odlišnou munici, díky čemuž můžete i z poměrně jednoduché a nepříliš silné zbraně učinit nástroj, kterým projdete celou hru. Nutnost disponovat surovinami, vhodnými pro nákup vylepšení a dalších, samo-domo vyrobených super silných zbraní, řeší doslova všude se povalující harampádí, které začnete sbírat takřka automaticky pokaždé, když na něj narazíte. Ačkoliv se může zdát, že monotónnost, se kterou otevíráte stále ty stejné bedny, abyste sebrali střelný prach a uklízíte krabice rozsypaného skla, může být ubíjející, četnost surovin alespoň u mně způsobila ignorování faktu, že je i tahle část designu na hlavu postavená a spíš jsem si užíval, že nemám prostředků nedostatek a hlavně, že se za materiálem pro craftování nemusím hnát přes půl mapy do rajónu nějakého zvířete. Vlastně se nemusíte hnát nikam, využijete-li pomoci svých Bandidos – úderné skupiny, kterou můžete vysílat na vlastní mise a nechávat od nich stahovat z okolí všechny potřebné suroviny tak nějak automaticky. Anebo to dělat vůbec nemusíte, jako většinu z vedlejších úkolů, což jsou jen další plusové body pro už tak rozmáchlou hru.
Hraní v kooperaci
Jak už jsme předesílali u dojmů z preview verze, Far Cry 6 obsahuje dvoučlennou kooperaci, prostřednictvím které můžete projít celou kampaní. Bohužel ale hra nepočítá s tím, že byste se chtěli od partnera odpojit a jít třeba v mezičase sbírat suroviny nebo vzít nějakou základnu útokem sólo. Hráči se k sobě teleportují, pokud se příliš vzdálí, což může vstupovat na některých místech i do plnění misí na větším prostoru. Co se týče speciálních misí, které mají postupně přibývat, jde opět jen o chvilku akce v základně, skrze kterou se musíte probojovat k bombě a následně ji transportovat na určené místo. Bomba se ale zahřívá, takže musíte volit cestu stínem či korytem řeky, což zní na první pohled zábavně, ale jednou asi stačí. Náplň druhé mise je přitom úplně stejná, jen se odehrává na jiném místě...
Co se týče oněch vlastnoručně vyrobených zbraní – tzv. Supremo – i pro jejich odemknutí stačí suroviny, protože se o jejich zařazení do vašeho inventáře postará pan Juan s náležitě prořízlou pusou. Pominu-li, že každé druhé slovo tohohle chlapíka s kloboukem je guerrilla, zbraně jsou poměrně užitečné a jsou schopné i s patřičným vylepšením řešit opravdu vážné problémy. Salva raket vystřelených z Daniho batohu sundá z oblohy vrtulník. Vystřelovač kovových tyčí zase přišpendlí ke zdi i ty nejsilnější protivníky. A plamenomet… bude za zvuků partyzánské písně Bella Ciao podpalovat plantáže s tabákem. Bez toho posledního bych se určitě obešel a vlastně i bez poznámky od Daniho, že tohle už někde viděl. Na druhou stranu, aspoň hlavní hrdina mluví a v cutscénách vystupuje tak, jak ho máte oblečeného. Zasluhuje si to pochvalu hned na několika úrovních – jednak za dabing obou pohlaví a jednak za možnost změnit vizuální podobu jednotlivým kouskům Daniho garderoby při zachování statistik úplně jiného kousku výbavy. A to jsem uvítal hned několikrát, kdy na sebe Dani opět po vzoru vlastnoruční výroby věší podivné kousky, které zrovna neodpovídají tomu, co by chtěl mít nenápadný partyzán na sobě.
Voláme po Far Cry Origins
A přibližně takhle by se dala shrnout celá hra – Far Cry 6 je něčím, co by asi skutečný partyzán neoznačil za hru, která má prezentovat způsoby partyzánské války. Až příliš moderních vlivů vstupuje do jinak značně závažného a těžkého tématu, takže z něj znovu činí jen parodii. Užít si to poprvé ve Far Cry 3 bylo fajn. Podruhé ve Far Cry 4 zajímavé zejména díky změně místa. Ale po šílené pětce a New Dawn znovu? A co víc, vývojáři – patrně už trochu v koncích s konceptem – začali dělat to, co jim jde nejlépe, tedy nafukovat rozměr hry a snažit se hráče doslova umlátit obsahem. Ten ale není zábavný, jen pořád dokola stejný a prázdný, skoro jako kdyby existovaly tabulky, podle kterých si to lidé z Ubisoftu odškrtávají. Myslím, že nemá smysl ani poukazovat na aktivity jako je hraní domina nebo zuřivé souboje kohoutů v duchu tradičních bojovek. Pravděpodobně také očekáváte, že ve hře budou nějaká skrytá místa s odměnami. A tušíte správně, když do toho ještě přimícháte závody aut, rybaření, stavbu základen a další hromadu aktivit a činností, ze které už skoro bolí hlava. Abyste totiž mohli udělat jednu věc, musíte udělat několik věcí před tím a výsledkem jsou zase další věci, které ve hře můžete dělat, abyste v ní strávili delší dobu. Pořád dokola, bez špetky viditelného zásahu designérovy ruky.
I když jsem si hraní Far Cry 6 užíval víc než pátý díl, a o poznání víc než New Dawn, dobrou náladu z povedených rytmů, oprýskaných starých amerických aut a svěžího prostředí bohužel začaly vytlačovat nepříjemné pocity, že by si Far Cry zasloužilo své assassínské Origins. Tedy přerod v něco nového, podobného, ale přesto jiného, protože stávající titul – byť s vysokými produkčními hodnotami, rozlohou a obsahem, který jiná studia v takové míře a tempu nejsou schopna vydávat, zůstává opět jen mírně nadprůměrným titulem.
Zpracování ostrova Yara jako variace na Kubu se povedla po geografické i vizuální stránce
Některé části příběhu mají svou sílu, zejména pak ve spojitosti s malým Diegem Castillem
Systém postupného odemykání a vylepšování zbraní je příjemným odlehčením hry
Povedená je rovněž správa výstroje, kterou lze vizuálně měnit proti vlastnostem jiných kousků
Velmi příjemný hudební doprovod i soundtrack, který spolu s barevnými tóny dokresluje atmosféru
Fakt, že nálož vedlejších úkolů, které mohou hráče pobavit a zároveň jim pomoci v postupu, nejsou povinné
Bez ohledu na dílčí změny Ubisoft znovu bez okolků využívá přestárlou šablonu série
Drtivá většina událostí, které se ve hře stanou, postrádá jakoukoliv logiku
Postavy jsou ploché a plní pouze roli generátoru vtipných či siláckých hlášek
Neustálé opakování jednotlivých typů misí stále dokola
Neživý svět, který působí jako kulisy hollywoodského filmu
Nevyužitý potenciál kooperace - hráči se telportují k sobě a náplň speciálních misí je stále stejná
Nechci vývojáře z Ubisoftu z ničeho podezřívat, ale zdá se mi, že jsou tak trochu v koncích, co se nápadů na další Far Cry týče. Ačkoliv opět dostáváme hru, která na první pohled dobře vypadá a splňuje parametry AAA hry pro masy, výsledkem je znovu pouze kompilace již vytvořených a důvěrně známých mechanismů, které doznaly jen kosmetických změn. Ta největší se týká progresu a sejmutí nutnosti zaobírat se RPG prvky - tu lze bez výhrad pochválit - všechno ostatní jste už ale nejednou viděli a nejednou hráli. Oproti předchozímu číslovanému dílu byl pro mě osobně zážitek uspokojivější - a to i díky hezky zpracovanému prostředí a příjemné hudbě - z druhé strany ale na hodnocení tlačí spoustu nelogických věcí, podivné chování nepřátel nebo absolutní neživost celého světa, že nakonec musím sáhnout po stejné známce. Chtělo by to „Origins“ po vzoru Assassin's Creed.
Jako kdyby to nemělo ten pěknej grafickej kabát, tak už sem to střelil na bazoši … mám asi 15 hodin v tom a stěží se po zapnutí PC přemlouvám abych to vůbec zapnul
Tohle je blábol. Kdo proboha u Far Cry hledá reálnej partyzánskej boj nebo volby v rozhodování?
Je to FPS, má to dobrou střelbu, krásně designovanej svět, vysokou hratelnost, zábavný dialogy a humor. A občas i přesah někam dál, což pozná každej kdo má trochu kulturní rozhled.
To o opakování, číst na webu kde kopírka starýho dílu jako Ratchet a Clank dostane desítku, kde pan Zdeněk do zblbnutí hraje nadšeně Call of Duty (každý díl plný reálné akce a neskutečných novot, haha), a kterej je neuroticky úzkoprse maloměstský a vadí mu móda ve hrách (gotici, black metalisty) a je to nutný opakovaně poslouchat kdekoliv si pan Zdeněk najde místo (vávrujete) a kterej se opakovaně vymezuje vůči Ubi a pak není schopný napsat ani kritiku, ale vyčítá hře že není něčím, čím být ani nechce… Tohle se fakt nepovedlo avy to ani nechcete vidět. Býval jste profesionál, pane Zdenku. Vyčítáte zde i věci, který jsou i u jiných her a tam vám to nevadí (bolesti openworldu).
Podle mne jste nějak přemutovali do formátu, kde se snažíte vyhovět ukřičené části svýho čtenářstva. Podporoval jsem vás od prvního dne, ale ruším platbu, tohle ať si platí vaši stejně upnutí kamarádi, kterým nevadí ta upadlá kvalita, ale jde hlavně o společný souhlas v tlupě a souhlasný křik na internetu a odpor k tý moderní módě. Vzal jsem vaše video ukázat i dalším lidem, co se zabývají vývojem her a nevěří, že jste takovouhle (ne)recenzi si dovolil vůbec vydat. Žádná věcná kritika to není, tohle jste měl prostě odmítnout dělat a ne tolik minut akorát opakovat vlastní nechuť, navíc podloženou vlastními předsudky – které třeba zrovna mne už fakt nezajímají.
Jé, tohle se tak krásně čte, aspoň má člověk představu, jak hráč sraček tohohle typu přemýšlí a vyjadřuje svoje „myšlenky“. Neboj, já to za tebe zaplatím, chybět nebudeš, jdi radši na Games, tam nejsou tak „maloměšťácký“ 😉
Předně asi tam, že zatímco tobě přijde design světa skvělý a dialogy humorné, mně přijde stavba světa líná a dialogy trapné. A to je v pořádku, protože já tou recenzí netlačím ultimátní pravdu a jediný akceptovatelný názor, můj i tvůj pohled může stát vedle sebe. Mluvíš o nějaké změně v našem přístupu, ale upřímně myslím, že jsme velmi konzistentní. (Mrkni třeba na mou recenzi Far Cry 3 ještě z Hrej: https://hrej.cz/article/far-cry-3-4) Neduhy open worldu tudíž osobně vyčítám open worldům pořád, protože myslím, že ukázkou dobrýho designu by bylo vymyslet to tak, aby mnou popisované případy nebyly alespoň tak do nebe volající.
Co se týče té módy apod. – asi jo, asi jsem maloměšťák, jak říkáš. Nevím, jestli neuroticky úzkoprsý, ale i móda by měla být dle mého zasazená do nějakého kontextu, každopádně, znovu, recenze není od toho, aby někomu diktovala, co si má myslet, je to můj pohled, a když s ním nesouhlasíš, nic se neděje 🙂 O Call of Duty pak asi ani nemá smysl mluvit, ne? Asi chápeš, že multiplayerovou hru, kterou hraju na casual úrovni a slouží mi pro pokec s kamarádama s trochou nějaký soutěživosti, není středobod mého vesmíru a nepoužívám ji jako etalon pro měření kvalit ostatních FPS, že jo? 🙂 Ani si o té hře nemyslím, že je realistická.
A to mě vlastně přivádí k poslední věci – vážně mi nejde o to, abych hře vyčítal něco, co sama nechce, nebo čím nechce být. Mluvím spíš o promarněným potenciálu ve FC6 ukázat vážnější tvář, namísto humorování nad masovým hrobem, nebo čichání k doutníku nad mrtvolou dítěte. Ale fajn, každý máme zkrátka svůj názor a za sebe ti můžu říct, že svými texty a videi necílím na nějakou přímo vybranou skupinu lidí, abych je potěšil. Snažím se zkrátka předložit svůj pohled a jednotlivé části hry popsat a ohodnotit pokud možno se srozumitelně formulovanými argumenty. Že recneze jitří emoce mi je jasné a mrzí mě, že někdy až tak příliš, ale je to asi daň za to vystavovat někde své názory.
Jo pane Zdeňku, takže to co jsem si myslel je pravda. Někde po cestě jste opustil původní směr Vortexu a to snahu o herní novinařinu, její zlepšení, a stal se z toho osobní blog skromného bílého muže, který má problém s moderním světem. Takovejch dneska ale je.
O tom, že je třeba módu vkládat do kontextu – aha, takže ve Watch dogs Legion by lidi měli chodit oblečení dle vašeho vkusu, konfekce obchodního domu Moskva, s igelitkama z Lídlu asi nejlépe, protože to je zjevně normální a přirozené. A v cyberpunku to samé, že, zrovna u tohodle titulu jste měl ke stylové módě monolog jak devadesátiletý důchodce, který zrovna jel kolem black metalového koncertu, kam že to ta mládež spěje a ty holky, vždyť to je strašný, vypadaj jako strašidla! Nejdříve úsměvné, ale vy to furt opakujete a asi myslíte fakt vážně.
Vězte, že já v těhle subkulturách žiju od devadesátek a že existujou i u nás a jsou poměrně početné. A že je úplně běžné, že ovlivňujou i hlavní proudy mody a je to zcela normální a přirozené, že se člověk takhle i vyjadřuje vůči okolí. A že to vy jste se rozhodl pro kabátek konformismu, přičemž děláte v kulturním mediu (teda se tak snažíte tvářit) a současně to vypadá, že vám ta kultura vlastně vadí. To vidím pro budoucnost webů tohodle druhu jako velký problém.
Ano, Call of Duty slouží i na pokec s kamarády a Far Cry slouží místo večerního seriálu na zablbnutí si v open worldu, kterej zjevně nechcete ani hrát a nejste schopen ani poodstoupit a zachovat si v tomhle tu profesionalitu. Zatímco u jedné věci je kontext pro koho to je a k čemu slouží akceptován, u druhýho vytáhneme jinej metr. Voba to hrajeme jako casual, voba dlouhý roky.
A stejně tak se opakovaně přiznáte k tomu, že Ubisoft nemáte rád a to je vlastně jediněj kontext, kterej ve vaší práci je poslední dobou vidět. Kdybyste fakt udělal skutečnou kritiku a dal tomu třeba i 3/10, tak bych to bral /a to by byla ta odvaha, o které tu píše ten náladovej dav okolo (teď vlastně reaguju hlavně na něj), ale tohle je hodně levné a odbyté (jako podle vás ta hra od Ubi). Není to to, co bych chtěl já totiž není argument. Nudím se není argument. A pak tomu vlastně dát i smířlivých 6, no nevím.
Jinak je každý váš názor (to nejsou recenze, recenze je částečně odborný text a názor recenzenta je pouze pak jeho další částí, tu odbornou část lze právě argumentovat – tím se liší recenze od názoru nebo komentáře a vám tam prostě chybí ta fakta, ale to vy moc dobře víte) možná sice zajímavej a v některejch případech i relevantní, ale není to prostě recenze. Váš kolega pan Bigas to rozebíral do mrtě v podcastu u pana Modráka a koukám, že ty teorie tam i zůstaly.
Takže spíš Nikdy a nikde, a mne jen může mrzet, že jsem zase podpořil nějaký projekt, který skončil klasicky po česku.
P.S. a abyste si nemyslel, nebo nemohl říkat, že je to o střetu názorů, tak to ohodnotím – jako komentář ke hře, názor je to 9/10. Ale jako recenze to prostě nefunguje 1/10. A já prostě nevidím důvod, proč číst další český projekt, kde si pletou názorové komentáře s recenzí.
„a stal se z toho osobní blog skromného bílého muže, který má problém s moderním světem“. Tak to je slušný materiál. Kto ti nasral do kávy? Zdenek? Alebo snad nejaký iný bílý muž?
Je strašně zarážející, jak lidi nedokážou pracovat s informacema a dokážou věc otočit (argumentací jabka/hrušky) o 180°. A nebylo by horší, kdyby dal větší známku a popřel všechno, co mu vadí? Právě si popsal, že Zdeněk je člověk a že ty máš předsudky vůči němu.
Tím právě ukazuje, že nikam a nikomu neuhnul. A vývojář je ten poslední, koho by ses měl ptát na názor “na zdeňkovu recenzi”. Zeptej se radši někoho, kdo jeho recenze zná. Ten ti řekne, že Zdeněk prostě nemá rád tohle, a támhle to ve hře hledá. Jestli pro tebe jsou to “nevěcné” argumenty, musíš si holt najít recenzenta s podobným vkusem, jako máš ty. Popřípadě použít vzoreček x = Zdena + 2
To co si popsal, je přesně způsob, jak svou práci dělat nemá, a proč bys jim měl ty peníze posílat.
Aj ja dakujem .Nebojte sa znamkovat realne . Ked si myslia ze budu zarabat na cashgraboch ,nepotrebnych remasteroch,copy -paste-och. Tak budu dostavat 6ky 7icky …. Kedysi vysla 10 kova hra raz za niekolko rokov . To isiel kupit kazdy a muselo sa to pacit kazdemu….
A opět Vortex ukázal, že se nebojí a dá té hře to, co si zaslouží. Máte můj respekt a obdiv pánové. Skvělá recenze, která se nebojí nazývat věci pravými jmény.
Musím přiznat, že když dali Cyberpunku sedmičku, říkal jsem si, jestli jen nechtěj kontroverzí upoutat pozornost, když tomu všichni ostatní dávají devítky, desítky. Ale dnes je asi každému jasné, že špatně to měli všichni ostatní. Samozřejmě že se s Vortexem někdy neshodnu, třeba s jejich devítkou pro TLoU2 nebo desítkou pro Death Stranding, ale to je spíš otázka rozdílného vkusu.
Hele, ačkoliv jsem si Cyberpunk hrozně užil a mám ho moc rád, tak ta hra v tom stavu, ve kterém vyšla, byla skutečně v lepším případě 7/10, v horším 5-6/10. Co si všímám, tak tady na Vortexu si nehrajou na nějaký konvence a opravdu oznámkují střízlivě, ale hlavně a především vyargumentují proč si myslí to, co si myslí. To se mi strašně líbí a myslím, že jsou momentálně jediný na CZ scéně, kteří to takhle poctivě, neafektovaně a nepodbízivě dělají. Jinak ohledně nesouhlasu s některými známkami – ano, ve finále je to prostě subjektivní věc (ačkoliv já se známkami, které jsi zmínil souhlasím, možná TLoU2 dal 8/10 kvůli zbytečné natahovanosti a příležitostné nudě).
Za mě je to super na každý s tím jaké to je muže byt spokojeny ale já jsem rad zato co jsem dostal a že nic moc nemění, překombynovanost her v posledních letech mě osobně spíše vadí a rad si dám hru u které se odreaguju a jen tak si zastřílím. Jinak super co děláte jen tak dál.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Je to FPS, má to dobrou střelbu, krásně designovanej svět, vysokou hratelnost, zábavný dialogy a humor. A občas i přesah někam dál, což pozná každej kdo má trochu kulturní rozhled.
To o opakování, číst na webu kde kopírka starýho dílu jako Ratchet a Clank dostane desítku, kde pan Zdeněk do zblbnutí hraje nadšeně Call of Duty (každý díl plný reálné akce a neskutečných novot, haha), a kterej je neuroticky úzkoprse maloměstský a vadí mu móda ve hrách (gotici, black metalisty) a je to nutný opakovaně poslouchat kdekoliv si pan Zdeněk najde místo (vávrujete) a kterej se opakovaně vymezuje vůči Ubi a pak není schopný napsat ani kritiku, ale vyčítá hře že není něčím, čím být ani nechce… Tohle se fakt nepovedlo avy to ani nechcete vidět. Býval jste profesionál, pane Zdenku. Vyčítáte zde i věci, který jsou i u jiných her a tam vám to nevadí (bolesti openworldu).
Podle mne jste nějak přemutovali do formátu, kde se snažíte vyhovět ukřičené části svýho čtenářstva. Podporoval jsem vás od prvního dne, ale ruším platbu, tohle ať si platí vaši stejně upnutí kamarádi, kterým nevadí ta upadlá kvalita, ale jde hlavně o společný souhlas v tlupě a souhlasný křik na internetu a odpor k tý moderní módě. Vzal jsem vaše video ukázat i dalším lidem, co se zabývají vývojem her a nevěří, že jste takovouhle (ne)recenzi si dovolil vůbec vydat. Žádná věcná kritika to není, tohle jste měl prostě odmítnout dělat a ne tolik minut akorát opakovat vlastní nechuť, navíc podloženou vlastními předsudky – které třeba zrovna mne už fakt nezajímají.
Předně asi tam, že zatímco tobě přijde design světa skvělý a dialogy humorné, mně přijde stavba světa líná a dialogy trapné. A to je v pořádku, protože já tou recenzí netlačím ultimátní pravdu a jediný akceptovatelný názor, můj i tvůj pohled může stát vedle sebe. Mluvíš o nějaké změně v našem přístupu, ale upřímně myslím, že jsme velmi konzistentní. (Mrkni třeba na mou recenzi Far Cry 3 ještě z Hrej: https://hrej.cz/article/far-cry-3-4) Neduhy open worldu tudíž osobně vyčítám open worldům pořád, protože myslím, že ukázkou dobrýho designu by bylo vymyslet to tak, aby mnou popisované případy nebyly alespoň tak do nebe volající.
Co se týče té módy apod. – asi jo, asi jsem maloměšťák, jak říkáš. Nevím, jestli neuroticky úzkoprsý, ale i móda by měla být dle mého zasazená do nějakého kontextu, každopádně, znovu, recenze není od toho, aby někomu diktovala, co si má myslet, je to můj pohled, a když s ním nesouhlasíš, nic se neděje 🙂 O Call of Duty pak asi ani nemá smysl mluvit, ne? Asi chápeš, že multiplayerovou hru, kterou hraju na casual úrovni a slouží mi pro pokec s kamarádama s trochou nějaký soutěživosti, není středobod mého vesmíru a nepoužívám ji jako etalon pro měření kvalit ostatních FPS, že jo? 🙂 Ani si o té hře nemyslím, že je realistická.
A to mě vlastně přivádí k poslední věci – vážně mi nejde o to, abych hře vyčítal něco, co sama nechce, nebo čím nechce být. Mluvím spíš o promarněným potenciálu ve FC6 ukázat vážnější tvář, namísto humorování nad masovým hrobem, nebo čichání k doutníku nad mrtvolou dítěte. Ale fajn, každý máme zkrátka svůj názor a za sebe ti můžu říct, že svými texty a videi necílím na nějakou přímo vybranou skupinu lidí, abych je potěšil. Snažím se zkrátka předložit svůj pohled a jednotlivé části hry popsat a ohodnotit pokud možno se srozumitelně formulovanými argumenty. Že recneze jitří emoce mi je jasné a mrzí mě, že někdy až tak příliš, ale je to asi daň za to vystavovat někde své názory.
Takže díky za tvou podporu s snad Někdyněkde
O tom, že je třeba módu vkládat do kontextu – aha, takže ve Watch dogs Legion by lidi měli chodit oblečení dle vašeho vkusu, konfekce obchodního domu Moskva, s igelitkama z Lídlu asi nejlépe, protože to je zjevně normální a přirozené. A v cyberpunku to samé, že, zrovna u tohodle titulu jste měl ke stylové módě monolog jak devadesátiletý důchodce, který zrovna jel kolem black metalového koncertu, kam že to ta mládež spěje a ty holky, vždyť to je strašný, vypadaj jako strašidla! Nejdříve úsměvné, ale vy to furt opakujete a asi myslíte fakt vážně.
Vězte, že já v těhle subkulturách žiju od devadesátek a že existujou i u nás a jsou poměrně početné. A že je úplně běžné, že ovlivňujou i hlavní proudy mody a je to zcela normální a přirozené, že se člověk takhle i vyjadřuje vůči okolí. A že to vy jste se rozhodl pro kabátek konformismu, přičemž děláte v kulturním mediu (teda se tak snažíte tvářit) a současně to vypadá, že vám ta kultura vlastně vadí. To vidím pro budoucnost webů tohodle druhu jako velký problém.
Ano, Call of Duty slouží i na pokec s kamarády a Far Cry slouží místo večerního seriálu na zablbnutí si v open worldu, kterej zjevně nechcete ani hrát a nejste schopen ani poodstoupit a zachovat si v tomhle tu profesionalitu. Zatímco u jedné věci je kontext pro koho to je a k čemu slouží akceptován, u druhýho vytáhneme jinej metr. Voba to hrajeme jako casual, voba dlouhý roky.
A stejně tak se opakovaně přiznáte k tomu, že Ubisoft nemáte rád a to je vlastně jediněj kontext, kterej ve vaší práci je poslední dobou vidět. Kdybyste fakt udělal skutečnou kritiku a dal tomu třeba i 3/10, tak bych to bral /a to by byla ta odvaha, o které tu píše ten náladovej dav okolo (teď vlastně reaguju hlavně na něj), ale tohle je hodně levné a odbyté (jako podle vás ta hra od Ubi). Není to to, co bych chtěl já totiž není argument. Nudím se není argument. A pak tomu vlastně dát i smířlivých 6, no nevím.
Jinak je každý váš názor (to nejsou recenze, recenze je částečně odborný text a názor recenzenta je pouze pak jeho další částí, tu odbornou část lze právě argumentovat – tím se liší recenze od názoru nebo komentáře a vám tam prostě chybí ta fakta, ale to vy moc dobře víte) možná sice zajímavej a v některejch případech i relevantní, ale není to prostě recenze. Váš kolega pan Bigas to rozebíral do mrtě v podcastu u pana Modráka a koukám, že ty teorie tam i zůstaly.
Takže spíš Nikdy a nikde, a mne jen může mrzet, že jsem zase podpořil nějaký projekt, který skončil klasicky po česku.
P.S. a abyste si nemyslel, nebo nemohl říkat, že je to o střetu názorů, tak to ohodnotím – jako komentář ke hře, názor je to 9/10. Ale jako recenze to prostě nefunguje 1/10. A já prostě nevidím důvod, proč číst další český projekt, kde si pletou názorové komentáře s recenzí.
Tím právě ukazuje, že nikam a nikomu neuhnul. A vývojář je ten poslední, koho by ses měl ptát na názor “na zdeňkovu recenzi”. Zeptej se radši někoho, kdo jeho recenze zná. Ten ti řekne, že Zdeněk prostě nemá rád tohle, a támhle to ve hře hledá. Jestli pro tebe jsou to “nevěcné” argumenty, musíš si holt najít recenzenta s podobným vkusem, jako máš ty. Popřípadě použít vzoreček x = Zdena + 2
To co si popsal, je přesně způsob, jak svou práci dělat nemá, a proč bys jim měl ty peníze posílat.