F1 Manager 2024, Frontier Developments, Recenze F1 Manager 24

F1 Manager 2024

Ač se to zdá neuvěřitelné, vývojářům z Frontieru se podařilo potřetí vstoupit do stejné řeky

Zdroj: Frontier Developments
7. 8. 2024
Název: F1 Manager 2024 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 23. 7. 2024

Nejsem nijak nadšený z toho, že se ze série F1 Manager od vývojářů z Frontier Developments stala ročníková záležitost. Když před vydáním první hry v roce 2022 slavné studio odhalilo, na čem mimo jiné pracuje, moje očekávání bylo i s ohledem na aktuální popularitu formule 1 posazeno poměrně vysoko. Bohužel, jak hráči kolektivně zjistili, první díl nyní již třídílné série byl ušitý horkou jehlou, mnoho věcí nefungovalo správně a namísto pečlivého opravení chyb přišel další díl. Byl lepší, ne o mnoho a ne vše všech aspektech, ale pokrok byl vidět, i když ona původní radost nad licencovaným manažerem F1 zůstávala alespoň v mém případě za zmiňovaným očekáváním. K mému nemilému překvapení se ale celá situace opakuje i letos, a ačkoliv nejsem z lidí, kteří by hned cokoliv sestřelovali s poznámkami o chamtivosti vývojářů či vydavatelů, nebýt jedné dvou funkcí, které coby novinky stojí skutečně za to, byl bych v ještě větších rozpacích, než jsem nyní.

Sezóna 2024 začíná

Jak už je uvedeno výše, F1 Manager 24 je licencovanou manažerskou hrou od vývojářů, kteří dali světu vedle tycoonů či akčních her také řadu povedených strategií. V tomhle ohledu tedy nemůže být řeč o tom, že s látkou nakládají nezkušení vývojáři, zvlášť, když se už doslova topí ve zpětné vazbě, sesbírané od hráčů předchozích dvou ročníků. Je mi proto záhadou, že v den vydání obsahoval F1 Manager 24 mnoho zásadních chyb, které přímo ovlivňují hratelnost a ještě větší pak skutečnost, že ani dva týdny poté nejsou některé z viditelných nedostatků odstraněny. To společně s poznámkou o posledním hotfixu vydaném 29. července jen na okraj k servisu, který Frontier majitelům titulu za 35 eur nabízí.

Abyste rozuměli, v den vydání hry například nefungovaly správně penalizace, které se týkaly úprav postavení konkrétního jezdce na startovním roštu. Prazvláštně se to mělo s vývojem nových součástek pro monoposty, kde se zdálo, že umělou inteligencí pohánění šéfové ostatních stají do písmene opisují to, co jsem v Astonu či McLarenu vyvíjel já. A nemluvím například o příliš vysokých platech pro vygenerované fiktivní jezdce nebo problémy s mentalitou jezdců, která se podobně jako sebedůvěra z loňského ročníku promítala do závodů, ale i růstu statistik na můj vkus až příliš silně. Férově ale musím doplnit, že jsem se do hraní pustil až s vydáním a přes několik patchů k opravám těchto záležitostí došlo. Aktuální stav hry tak vykazuje mnohem lepší kondici, nikoliv však špičkovou nebo bezchybnou.

Nová stáj na roštu

Jednou z věcí, kterou coby novinku vnímám asi nejpozitivněji, je možnost zapojit do šampionátu vlastní stáj. Podobně jako třeba v F1 od Codemasters dostanete možnost vytvořit si vlastní identitu, zvolit si dodavatele motoru, navrhnout monopost, rozmístit loga sponzorů, a samozřejmě vyřešit i personální otázku včetně jezdeckého dua. Vývojáři v tomto ohledu nehledali žádné zkratky, takže musím například pochválit propracovaný editor monopostu, ještě lépe je na tom ale nakládání s jezdci, zejména pak s těmi mladými v nižších kategoriích, kde jsou zahrnuty i některé ženy. Po výběru hlavních dvou pilotů můžete zvolit i piloty rezervní s tím, že s nimi můžete i nadále pracovat v rámci jednotlivých velkých cen, konkrétně je pak zapojovat do tréninků. Pocit, že zařazením mladého jezdce neukončíte jeho kariéru v F2, působí velmi dobře a skvěle odráží realitu na místech, které bych od manažerské simulace očekával.

Audi, Brawn nebo snad Škoda

Fanoušci velmi rychle začali naplno využívat editor log k tomu, aby do hry pomocí dostupných nástrojů dostali slavné automobilové značky včetně české Škodovky. Výjimkou ale není ani velmi věrné vytvoření Brawn GP včetně designu monopostu a dalších nezbytností, jako jsou odpovídající reklamy či podoba kombinéz. JInými slovy, jde skoro všechno, jen musíte být zruční a mít dostatek volného času.

Podobně dobře se pak pracuje i s členy týmu, kteří sestávají jak ze skutečných jmen, tak z dalších fiktivních budoucích zaměstnanců, na které jsou aplikovány odlišné atributy a také mentalita rozhodující o jejich výkonu i růstu. Umí vám dát zpětnou vazbu, týkající se okruhu pravomocí, které mají na starost, a vést vás například při vývoji vozu pro aktuální i budoucí sezónu. Celkově se zdá, že Frontier přitlačil na tom, aby fungování všech prvků přirozenou cestou hráči ještě lépe vysvětlil a odkomunikoval, za což jim samozřejmě náleží pochvala.

Chybějící péče

Dobré pocity z rozběhnutí kariéry s vlastní stájí, ale ve finále i se stájí existující, však kazí všechny přetrvávající problémy z minula. Opět, nemám rád zkratky, ale F1 Manager 24 skutečně působí spíše jako update nebo rozšíření loňského ročníku nežli plnohodnotné pokračování, což s sebou bohužel přináší i množství chyb a nedodělků, nebo právě lépe řečeno, jen minimum vylepšení oproti loňskému roku. Pokud bychom se podívali přímo na závody a jejich strukturu, považuji za samozřejmé, že hra zvládá zpracovat víkendy se sprintem, že vyžaduje plnění nastavených pravidel a všeobecně působí jako simulace toho, co můžeme mnoho víkendů roku sledovat v televizi nebo přímo na okruzích. Jenže pak se začnou vršit věci, které buď nefungují správně, nebo ve hře zcela chybí a začít můžeme v podstatě odkudkoliv.

Obecně například pestrost rádiové komunikace je něco, co se od minula buď vůbec nezměnilo, nebo jen tak drobně, že to ani není poznat.

F1 Manager 24 například nedokáže spouštět adekvátní hlášky pilotů ve chvíli, kdy se to hodí. Takže i když například váš pilot předjíždí někoho o kolo zpět, z rádia se ozve radostný či uštěpačný komentář, že se něco takového podařilo. Obecně například pestrost rádiové komunikace je něco, co se od minula buď vůbec nezměnilo, nebo jen tak drobně, že to ani není poznat. Chybí mi ale i některé důležité ukazatele, jako je aktuální zlepšení času v daném kole kvalifikace oproti kolu předcházejícímu, abych mohl udělit příslušné pokyny nebo auto stáhnout do garáže. Je tu také řada věcí, které musíte neustále dělat ručně, i když byste vůbec nemuseli, i kdyby by byly navázané například na nové nastavení obtížnosti. Jde třeba o pokyn, aby po vyjetí z boxu pilot pneumatiky zahřál trochu agresivnější jízdou, nebo aby třeba při startu použil ERS k rychlejšímu rozjezdu do prvních zatáček. F1 Manager 24 navíc znovu příliš nezvládá těsnější jízdu většího množství monopostů v balíku, takže čas od času někdo magicky zastaví, zbrzdí několik jezdců za sebou a vy se můžete jen modlit, že se do téhle podivné chyby fyzikálního systému a umělé inteligence nepřimotáte sami. S tím se pak pojí opravdu podivné sjíždění pneumatik, kvůli čemuž soupeři často zajíždí do boxu třikrát i vícekrát a celkově se zdá, že souboje tak říkajíc kolo na kolo jsou pro tento manažer zapovězené.

Vývojáři z Frontieru si toho jsou navíc zřejmě vědomi, tuší, že je právě na těchto místech tlačí bota, a tak k déle trvajícím těsnějším soubojům příliš nedochází. Naopak poměrně často uvidíte červenou vlajku, prominuté či nezaznamenané tresty a celkově budete mít spíše pocit, že celý úspěch stojí a padá na tom, jak pečliví jste byli ve výzkumném centru a továrně a s jakou výhodou jste dorazili na konkrétní trať. Jenže i tady shledávám v simulaci určité díry a opět se zdá, že doslova během několika závodů v jedné sezóně můžete ze stáje, která je ráda za dojezdy na předposledním místě, udělat tým, který bojuje o střed pole. Navíc chybí i pocit, že jste něco udělali správně, že jste vyzráli na ostatní, protože vše je otázkou několika kliknutí a pocit z technologické bitvy probíhající na pozadí se zkrátka vytrácí. Jednou z věcí, kterou ale lze pochválit, jsou častější nepřesnosti umělou inteligencí ovládaných pilotů, případně větší, ale stále uvěřitelné množství technických či strategických problémů. V tomhle hra poměrně věrně kopíruje skutečnost a vnáší zajímavý prvek nepředvídatelnosti, kterých bych ale ve hře rád viděl více.

Těžké momenty

Kromě kariéry pak F1 Manager 2024 stejně jako loni nabízí i možnost zahrát si zajímavé momenty z probíhající sezóny, případně odjezdit celé závody, do nichž se promítají zásadní body ze skutečnosti. Scénáře jsou obecně velmi chytlavé, pestře rozvrstvené do celého startovního pole stájí i jezdců a nemám s nimi jako takovými žádný problém. Bohužel, vše výše uvedené o vlastních závodech v kariéře se propisuje i do nich, takže dáte-li stranou onu výzvu, s níž přichází, budete se muset vždy potýkat s konkrétními problémy jako je chování ostatních jezdců nebo traťových komisařů. I zde pak nelze nevidět, že ač je hra manažerskou simulací, celkovou prezentaci grafiky nezvládá v takové míře, aby mohla nabízet zdánlivě plnohodnotný pohled televizních kamer.

Grafika je zkrátka nedostatečná s přihlédnutím k tomu, jaké ambice má, a nezřídka se stává, že formuli kvůli LODům neuvidíte celou, že bude všemožně glitchovat, zasekávat se a to samé pak platí o okolí trati nebo fanoušcích, dostanou-li se do záběru. Ano, pořád můžete hru sledovat jen pohledem na mapku okruhu, po níž se prohání barevná kolečka, ale to už se možná bavíme o hře s jinou cenovou úrovní i zacílením. Jedním slovem škoda, protože potenciál tu stále leží obrovský, hra se samozřejmě hrát dá a nabízí v mnoha ohledech solidní úroveň zábavy. Bylo by ale zřejmě na místě udělat krok stranou, nadechnout se, zapracovat na opravách a pokusit se viditelnějším vylepšováním hry vybřednout z průměru, byť třeba za cenu ztráty ročníkového vydávání. Už po druhé hře jsem tak nějak nevěřil, že se Frontier vrátí, teď už mám obavy opravdu velké.

F1 Manager 2024

• Nový systém mentality, který se vztahuje i na zaměstnance továrny, je zajímavým, byť možná trochu silným elementem ovlivňujícím průběh sezóny
  • Možnost vytvořit si vlastní tým je jednoznačně vítaným vylepšením a tahákem, proč hrát zrovna letošní ročník
  • Dobře zvládnutá práce s jezdeckou akademií a přechodem nováčků z F2 do F1
  • Vhodné využití licence, všechny okruhy, stáje, jezdci, ale i zpracování managementu
  • Stále velmi chytlavé scénáře, které ale opět doplácí na všeobecné chyby simulace
  • Možnost uložit hru i v průběhu závodu
  • Jen minimum změn a rozdílů oproti předchozí verzi
  • Hra vyšla v neodladěném stavu a vývojáři jen pozvolna věci upravují k lepšímu
  • Stále nefunguje AI nebo kolizní systém, průběh závodů je tím značně ovlivněn
  • Vývoj monopostu je takřka okopírovaný z minula a opět přináší nerealistické výsledky
F1 Manager 2024 nezaznamenal žádný výrazný pokrok od předchozího dílu. Hra nevyšla v dobrém stavu, opakuje řadu chyb a nedostatků, se kterými jsme se potýkali už minule a i kvůli ročníkovému vydávání začíná ztrácet. Novinka v podobě možnosti vytvořit si vlastní stáj, je přesně to, co bych od pokračování očekával, systém mentality z druhé strany ale nefunguje příliš realisticky. Bohužel, průběh závodů ztrácí náboj kvůli chybám AI nebo kolizního systému, mnoho věcí by mohlo být zautomatizovaných nebo odvedených lépe a nepříliš přesvědčivě je na tom i grafika. Celkově, a právě kvůli tomu, že jde už o třetí hru v pořadí, mi přijde, že začíná vývojářům docházet dech.

1