Po dlouhých sedmi letech skončila éra Kylotonnu coby studia, které mělo na starost oficiální hru zpracovávající světový šampionát v rallye. Nástupcem je velezkušené studio Codemasters, které začalo s rallye vážněji koketovat už v roce 1998 prostřednictvím série Colin McRae Rally. Přes několik dílů a řadu arkádověji pojatých odboček se pak Codies vrátili k realističtějšímu pojetí ve dvou dílech Dirt Rally, na které nyní navazují s oficiální licencí WRC, k níž se dostali ještě před tím, než se nechali koupit společností Electronic Arts. Výsledek, který byl k dispozici od minulého týdne, mě ale v mnoha ohledech překvapil a po dvou desítkách hodin strávených v celé plejádě rallye speciálů odcházím s poněkud zvláštním a nejednoznačným pocitem, čím má aktuální EA Sports WRC vlastně být.
Tohle vidí všichni
Pojďme trochu netradičně skočit rovnou do akce, protože recenzi nemůžu tentokrát začít ničím jiným, než je grafika a technický stav. Začíná být bohužel standardem – a v letošní podzimní sezoně se to týká hned několika očekávaných titulů – že den vydání plné verze připomíná spíše spuštění předběžného přístupu. Zvlášť když vývojáři sami otevřeně přiznají, že jejich titul ještě není po stránce výkonu tam, kde by ho chtěli mít a bude ještě několik týdnů trvat, než se vše odladí a zlepší. Pravda, vývojáři z Codemasters takhle otevření nebyli, nicméně všichni, kdo si jejich hru spustí, případně se podívají do sáhodlouhých seznamů oprav ve vydaných patchích, jasně vidí, že na téhle hře se v těchto chvílích ještě aktivně pracuje.
Zdroj: EA Sports
Co to ale znamená pro produkt, který si koupíte za sympaticky sníženou cenovku 50 eur, resp. necelých 1300 korun? Jednoduše to, že při prvním, druhém, ale klidně i desátém pohledu nebude něčím, co byste označili za pěknou videohru. Nechci být přehnaně kritický, ale vizuální stránka je daleko za mým očekáváním. Pro kontrolu jsem si nainstaloval Dirt Rally 2.0 a musím uznat, že více než čtyři roky stará záležitost vypadá v mnoha ohledech lépe a o loňském WRC Generations ve většině případů ani nemluvě. Problémem EA Sports WRC jsou zcela mrtví fanoušci, mrtvá je vlastně i trať, na níž se neděje nic dynamického, jako tomu bylo třeba už i v Richard Burns Rally. Problematické je i zpracování rychlostních zkoušek jako takových, které mají být zasazeny do věrně vymodelovaných skutečných lokací, aby však kvůli jednolitému, stále stejnému povrchu působily šíleně neuvěřitelně. Chybí výrazněji vyjeté koleje, stopy po předchozích závodnících, častější rozbíjení opakujících se textur nejrůznějšími drobnostmi, které lze vidět při skutečných záběrech z rallye a mnoho dalších detailů, které by i po vizuální stránce učinily z jízdy zajímavější zážitek.
Špatný a ještě horší
Na této úrovni ale EA Sports WRC není a má mnohem větší problémy, než je nedostatek detailů. Na konzoli i na PC trpí hra na podivné přesvětlení celého obrazu, kvůli kterému v některých lokacích v podstatě ani neuvidíte trať. Kombinace světlého povrchu, slunce a téhle chyby expozice znamená, že se všechno slije do jedné barvy a musíte jet buďto po paměti, nebo zkrátka spoléhat na náhodu. Že jde o chybu expozice, mě pak nutí přemýšlet záběry z fotomódu, které působí mnohem přirozeněji a hlavně ne tak přesvětleně. Přesto vývojáři nereagují a já rozhodně nepatřím k jediným, kdo si na tenhle neduh grafiky stěžuje. Ani tady ale výčet problémů nekončí, protože když pomineme nepříliš lákavý a zastaralý vzhled, je tu ještě stránka výkonu, kde aktuální WRC rovněž nedosahuje povzbudivých výsledků.
Předně, hra běží na Unreal Enginu 4, a protože není dostatečně kvalitně zoptimalizovaná, dá solidně zabrat i výkonným počítačům. Osobně jsem hru testoval na sestavě s procesorem i5-14600K a grafickou kartou RTX 3080, takže výkonu bych měl mít podle hardwarových nároků na rozdávání, na nejvyšší nastavení grafiky v rozlišení 1080p mi ale hra plynule neběžela. Nejde o to, že by se titul nedostal na vysoké hodnoty frameratu, klidně i přes 100 fps, problém je v častém trhání, zasekávání a zpomalování obrazu, který speciálně v závodní hře, v níž se navíc klade obrovský důraz na přesnost, působí velmi rušivě a vstupuje do samotného hraní. Nevím, zda je to dáno kompilací shaderů před zahájením nové rychlostní zkoušky nebo má hra problém jinde, trhání obrazu ale dosud neodstranil ani nejnovější patch a místy jde o tak výraznou věc, že jsem problematickou rychlostní zkoušku po několika pokusech prostě vynechal. Určitě byste mohli namítnout, že v takových případech je na místě snižovat úroveň detailů, jenže tím se ještě prohlubují výše uvedené nedostatky a hra už na preset high skutečně nepůsobí pěkně. Kolize těchto vlivů tak nevyhnutelně vede k velké kritice vzhledu i výkonu hry a je otázkou, zda se vývojáři v průběhu nadcházejících měsíců dostanou k rozsáhlejším úpravám, nebo si je už schovají do dalšího dílu, který budou moci na základě dostupné licence vydat v příštím roce.
Hledáme zábavu
Jak už to ale s hrami obvykle bývá, grafika není všechno a na pohled špatné tituly může ještě zachraňovat hratelnost. Pominu-li problémy s některými konkrétními rallye či rychlostními zkouškami a budeme se bavit o technickými nedostatky nepostižené jízdě, EA Sports WRC je vcelku zábavnou záležitostí. Je však nutné upozornit, že se lidé z Codies snad ani nesnažili potěšit ty, kdo trávili čas s jejich nelicencovaným Dirt Rally, protože jízdní model je jednoduše arkádovější. Upřímně, Dirt Rally 2.0 je pro mě spíš o souboji s tratí a vozidlem, po kterém přichází úleva a uspokojení, když přežiju až do cíle, zatímco EA Sports WRC mi dává pocit, že jsem mistr ralley a můžu doslova všechno. I trochu popírat fyzikální zákony. Je to dáno tím, že vývojáři nastavili jízdní model divně, jinak to asi nedokážu jedním slovem popsat, a přinutí vás naučit se jej naplno využívat, abyste byli dostatečně rychlí a vítězili. Specifika spočívají v tom, že auta mají obrovský grip, samozřejmě v závislosti na povrchu, ale stoprocentně větší než v Dirt Rally 2.0. Můžete tak jet opravdu rychle a v pasážích, které nejsou rozsekány pravoúhlými zatáčkami či vracečkami, letět o překot. Divnost jízdního modelu ale vystoupí na povrch v momentě, kdy budete potřebovat zpomalit a seknout zatáčku, protože v těchto okamžicích se začnete potýkat s druhým extrémem, a to je značná přetáčivost.
Co se děje během ostré zatáčky, to je většinou dílo náhody a zásahů shůry, které vás nemusí vždycky spasit.
Například s některými vozy z nechvalně proslulé skupiny B nebo obecně zadokolkami budete mít plné ruce práce, ale jen chvíli, těsně před dokončení výjezdu ze zatáčky, kdy se opět ozve přestřelený grip a jedete dál. Co se děje během ostré zatáčky, to je většinou dílem náhody a zásahů shůry, které vás nemusí vždycky spasit, ani po těch 20 hodinách jsem si ale příliš nezvykl. Chybí mi plynulý průjezd smykem, který se samozřejmě někdy podaří, ale po zkoumání jízdy jiných virtuálních závodníků a pátrání v diskuzích jsem seznal, že jde skutečně o specifikum fyziky a jízdního modelu, nikoliv výsledek mého neumětelství. Určitý problém pak vidím i v tom, že přemíra gripu a naopak ona přetáčivost v pomalejších zatáčkách je vlastní všem dostupným vozům ve hře, tedy bez ohledu na to, zda jde o nejnovější vozy nebo starou Lancii Fulviu z dvaasedmdesátého. Jasně, rozdíl je v rychlosti či akceleraci, to určitě nerozporuji, ale popsané rysy zkrátka pocítíte.
Bohatá nabídka
Za co mohu EA Sports WRC pochválit, je obsah, ať už se bavíme o herních možnostech nebo o zastoupených kategorií a vozidlech. Samozřejmostí jsou vozy WRC, WRC 2 a Junior WRC, které byste očekávali už jen díky licenci. Jenže Codies šli mnohem hlouběji a obsah z WRC Generations – rozlučkového dílu od Kylotonnu – hravě vyrovnávají. Bez nutnosti cokoliv odemykat postupem hrou se dostanete k vozům z let 1997-2011, čeká vás celá plejáda vozů v kategorii Rally4, nechybí F2 Kit Cars, dále vozidla skupiny A i B s tím, že „béčko“ je ještě rozdělené na zadokolky a speciály s pohonem na všechny čtyři kola, a pak je tu ještě bezmála dvacítka vozů ze skupina H1, H2 a H3. Dohromady jde o téměř 80 vozidel v 18 odlišných třídách, což je opravdu úctyhodná nabídka a zároveň možnost, učinit si každou herní seanci zajímavou a unikátní.
Season Pass
Vsaďte boty, že stejně jako v sérii F1, také ve WRC od Codies najdete bolest dnešní doby - season pass. Přesněji bych měl mluvit o Rally Passu, za který zaplatíte ještě stravitelných 6 eur, abyste však dostali další ošklivé anonymní části výbavy pro vašeho řidiče. Všechny ty rukavice, helmy, čepice nebo kombinézy ale působí tak šíleně generickým dojmem, že je opravdu na pováženou, zda i těch 150 korun vynakládat navíc.
K tomuto účelu slouží hned několik režimů, které zahrnují kariéru, možnost vytvořit si vlastní šampionát, časovky, případně založit klub a nabídnout speciálně navržené závody sobě i ostatním v multiplayeru. Nechybí také tutoriál v podobě rallye školy, a pokud jste úplní nováčci, pochytíte zde několik důležitých postřehů, jak rallye speciály zkrotit. Začneme-li kariérou, jde o velmi příjemný mix nejrůznějších typů závodů a událostí, které jsou rozděleny na jednotlivé závodní týdny. Ne vždycky nastupujete ve zvolené třídě, ale čekají vás nejrůznější historická klání nebo třeba technické zkoušky pro postupné vylepšování vašeho vozidla a závodní stáje. Vývojáři z Codies vnesli do tohoto režimu trochu manažerských mechanismů, z druhé strany ale nečekejte něco extra propracovaného, a to ani na úrovni série F1. Inženýři mají jasně definované schopnosti a bonusy, například pro zkrácení času oprav specifických částí vozu mezi rychlostními zkouškami a jediným limitujícím faktorem nad rámec přiděleného rozpočtu je jejich únava, odvíjející se od toho, na kolik rallye a jak často je berete s sebou. Nejde o nic sofistikovaného a spíš jen o hru s čísly. Líbí se mi ale právě to celkové rozvrstvení závodů se snahou nenudit hráče a nechat ho přirozeně projít v podstatě celou nabídkou EA Sports WRC. Jen mějte na paměti, že hra je poměrně náročná na čas a dlouhé rychlostní zkoušky vám mohou zabrat klidně i deset patnáct minut.
Vstříc úpravám
Mírně za očekáváním jsou tzv. závodní momenty, od kterých jsem si sliboval trochu historického vhledu a vzpomínání na unikátní situace. Bohužel, zřejmě i tady se projevuje nedostatečně pečlivý přístup, odrážející se zkrátka v tom, že jde pořád jen o nutnost dojet nastavenou rychlostní zkoušku s konkrétním vozem. Co se ale týče vytvoření vlastního šampionátu nebo časovky, vybírat můžete z opravdu velkého množství lokací, tratí i podmínek počasí, takže byste se nudit opravdu neměli. Příjemná je i možnost skládat za sebe závody v nejrůznějších třídách a svobodně volit, kolik rychlostních zkoušek v rámci nich máte zajet. Můžete tak po dojetí jedné trati ihned skočit někam jinam v úplně jiné kategorii závodů, nebo si třeba namixovat aktuální závody WRC s historickými etapami přesně podle svého gusta. Pokud bych měl být konkrétní ve smyslu lokací, ve hře najdete 17 zemí a 199 rychlostních zkoušek s tím, že další budou přibývat. To je víc než dostatek tratí, které jsou z mého pohledu dostatečně rozdílné a pestré, takže nedochází tak rychle k vyčerpání nabídky nebo učení se zpaměti celých částí jednotlivých rallye. Co víc, vývojáři slíbili, že hru po vydání obsahově ještě doplní a počítat tak můžeme i se zařazením středoevropské rallye, jejíž část se jede i v České republice.
Zdroj: EA Sports
Specialitou pak mělo být počasí a odlišné podmínky jízdy na základě toho, zda se po trati proháníte v létě nebo třeba v zimě. Přijde mi ale, že jediný skutečný rozdíl přináší mokrá a suchá konfigurace trati, zatímco roční období plní spíše vizuální efekt. V kombinaci s nedostatečně detailní grafikou navíc třeba sníh působí na trati nevzhledně a useknutě v závislosti na tom, kde končí jeho textura. Není to samozřejmě případ celých zasněžených rallye jako například ve Švédsku, ale pokud bychom se měli vrátit třeba k WRC Generations, tam ze zasněžených tratí doslova křičelo ona rozteklá sněhová břečka, kterou ve WRC od Codies nenajdete. Na druhou stranu, závody v noci působí o poznání lépe, pravděpodobně i proto, že nevidíte okolí trati, vše ale umocňují dobře zpracovaná světla jednotlivých vozů, která také odpovídají tomu, zda má auto světelnou rampu nebo si na cestu svítí základními světly. Pořád jde ale o značně nevyvážený a nejednoznačný zážitek, který sklouzává pod průměr toho, co bychom od moderní hry zkušeného velkého studia měli dostat.
Moje auto, moje!
Poslední věcí, kterou nesmím opomenout, je stavba vlastního vozu z jednotlivých součástek. Editor je účelný, menu přehledná, ale volby, které vám garáž poskytuje, jsou velmi omezené. Ačkoliv jsem měl tendenci pročítat popisky jednotlivých součástek a přemýšlet, jak auto vhodně poskládat, nakonec jsem se řídil jen cenou, resp. kvalitou všech částí. Samozřejmě, že se jinak bude chovat auto s pohonem všech čtyř kol v porovnání s náhonem na jedinou nápravu, ale zbylé části se od sebe liší převážně opotřebením – stavět můžete i z použitých součástek – a zmiňovanou cenou, která je rozhodující v kariéře, kde nesmíte přečerpat rozpočet, jinak se na vás rozzlobí sponzoři. Ani vzhledově nemáte příliš možností, jak vozidlo upravit, protože vybíráte z hrstky stylů, z nichž vždycky vznikne rallye auto očekávané podoby. Mnohem důležitější je proto vlastní ladění brzd, diferenciálu nebo převodovky, což jsou věci, které se skutečně projeví ve hře a můžete si jimi pomoct při snaze najít nejschůdnější cestu, jak EA Sports WRC efektivně ovládat.
Ačkoliv by se dalo řešit, jak se od sebe liší jednotlivá auta nebo které z etap jednotlivých rallye jsou nejzajímavější, končím s konstatováním, že jsem k prvnímu licencovanému pokusu o WRC od Codemasters méně shovívavý, než bych byl k práci Kyltonnu či Milestonu. Od tak zkušeného týmu jsem jednoduše čekal mnohem víc, a i když chci věřit, že v nadcházejících měsících hra projde výraznějším vylepšením, momentálně mě může těšit jen šíře obsahu a způsob závodění, přistoupíte-li na hodně specifický jízdní model. Do budoucna to může být lepší, na víc než průměr ale EA Sports WRC v kontextu momentálně nemá.
Velkorysý obsah, desítky vozidel a téměř 200 rychlostních zkoušek
Tak trochu „divný“ jízdní model, který ale vedle nedostatků nepostrádá v celkovém ohledu zábavnost
Široká nabídka herních módů, dobře navržená kariéra
Odemknutý obsah a s tím spojená možnost poskládat si jakékoliv závody za sebe
Nižší cenovka v porovnání s jinými velkými hrami
Neuspokojivý technický stav, občasné pády hry, časté zasekávání obrazu
Jízdní model je oříškem, musíte se mu podvolit, není realistický a může vás také trochu vytáčet
Nedostatečná úroveň grafiky, v porovnání horší než třeba Dirt Rally 2.0
Stavba vlastního vozu není špatná, je ale omezená množstvím součástek a celým schématem
Slibované efekty spolu se změnami ročních období nemají příliš velký dopad na hratelnost
Naprosto zbytečný Season Pass s ošklivými odměnami
Pokud hledáte synonymum pro produkt sešitý horkou jehlou, pak by to bylo zřejmě EA Sports WRC. Ačkoliv nevidím do pozadí a nevím, jak dlouho se vývojáři z Codies na vydání připravovali, výsledek je v mnoha ohledech nedotažený, neoptimalizovaný a celkově ničím nevystupuje nad hranici průměru. O to víc, bavíme-li se o tak zkušených vývojářích, pro které hra není prvním kontaktem s rallye. Míra obsahu je ohromující a v podstatě strká do kapsy rozlučkové WRC Generations od Kylotonnu. Jízdní model je ale hodně specifický a vše sráží neuspokojivý technický stav a opravdu špatná grafika, která navíc trpí i na očividné chyby v nasvícení. Hra jde vylepšit, protože všechno jde „nějak“ vylepšit, takhle nedomrlý produkt ale Codemasters nemá zapotřebí.
Zdeňku, při vší úctě k Tobě a skvělé práci, kterou na Vortexu denně odvádíš Ti musím zcela upřímně říct, že nejsi žádný kovaný hráč závodních her a je mi líto, že se to co do objektivity recenze (nevysvětluj mi prosím, že recenze je z principu subjektivní slovesný útvar, vím to) velmi nepříznivě odrazilo na hodnocení této vynikající závodní simulace. Není žádná jiná rally simulace, která by se ji v současné době mohla rovnat (a to ani vzdáleně). Chápu, že technický stav hry v době recenzování byl pravděpodobně o dost horší, ale dneska je WRC v perfektní kondici a já bych si moc přál, aby Tvé hodnocení bylo aktualizováno. Děkuji za zvážení.
Zde je má recenze na Steamu včetně stručného shrnutí mých zkušeností se závodními hrami (pouze v EN): https://steamcommunity.com/id/paveljaros/recommended/1849250/
Aby bylo jasno, nejsem žádný uražený pubescent, ale chlap ve středním věku se dvěma velkými dětmi 🙂
5/10? spatna grafika?. Vzdyt ta hra vypada nadherne ,monte carlo , chile pri zapadu slunce ,(moc se tesim na evropske rzty ,cz nevyjimaje). Ano,treba snehove vanice v dr 2 byly mnohem vice klaustrofobicke..Tahle hra dela to,co ma zavodni hra delat sakra dobre, fbb naprosto perfektni podle me,presnost rizeni ,snappiness pri prudkem zatoceni…( urcite by reneczent vedel,pri hrani na volantu a pokud hru nezkousel , na volantu,tak at to zmini v recenzi) . Pocit z rychlosti, casto malo casu se vubec u rz nadechnout(natoz koukat po okoli). Krasne erzety podle realnych trati.Mam najeto tisice hodin v simulatorech a tato hra me fakt bavi. Takze , je mi moc lito,ze z meho pohledu neni ve finalnim hodnoceni patrne obsazeno to nejpodstatnejsi , co ma zavodni hra delat.Ano ,hra ma porodni potize ,ale jako zavodni hra pro me obstala alespon na 7/10.(a to ji zatim chybi vr rezim,ve kterem zavodim vyhradne).
Hru jsem nehrál, ale viděl jsem dost gameplay videí, abych si udělal obrázek.
Jen podotknu, že jsem strávil X let za volantem v Richard Burns Rally, zkoušel jsem i první Dirt Rally a samozřejmě jezdil různé starší rally hry a jiné simulátory.
Už od prvních gameplay záběrů mi bylo jasné, že auta mají divnou fyziku. Je to prostě „přístupné“ všem. Bohužel je to dost nepředvídatelné a ani to není tak zábavné – nejvíc je to vidět u starších vozů.
Pokud si chce redakce spravit chuť, tak doporučím udělat recenzi na Art Of Rally… ano je to hra z roku 2020, ale od té doby vyšlo několik DLC zdarma, které přidávají nové lokace, auta a hudbu. Teď se navíc chystá placené DLC přidávající více obsahu. (v databázi jsem ji tu nenašel, tak hádám, že recenzováno nebylo).
Já se po dlouhé době upřímně bavím tak jako dříve u závodních her…. Hra má spoustu „prohřešků“ vůči žánru, ale ani to mi nekazí skvělej zážitek.
Nad noční RZtou v Chile prolétalo ve velké výšce letadlo a to samé bylo na jedné denní RZtě kde se najednou na nebi začali vykreslovat kondenzační čáry.
Výkon hry OK, zatím jsem nezaznamenal žádný brutální propad framerate.
Souhlasím, že ta auta mají ohromný grip, dokážu si představit, že moderní Rally1 i 2 auta mají slušnou přilnavost, ale historici by měli víc vlát a mít tendenci vyletět z tratě.
Ve Švédsku nešlo vidět na trať, pak jsem stáhnul v nastavení hry světlost z defaultních 50% na 30% a už to bylo fajn.
Z mého pohledu mnohem lepší hra, než WRCG, která má jen 2 věci lepší – Livery editor a práce s pneu, kdy si člověk mohl vzít do sekce třeba 4 pneu do sucha a 2 do sněhu a na erzety se sněhem dát hroty křížem.
S recenzí souhlasím ve všech bodech. Super práce. Žádné omluvy pro profesionální studio. Přesvětlení, sekání obrazu, grafika, hrůza děs.
Měl jsem WRC předobjednané a nechal si na Steamu vrátit peníze. Tohle opravdu ne. Vrátil jsem se k Dirt 2.0.
Jízdní model jsem si nestihl udělat úplně názor. Ale když jsem viděl, že průjezd zatáčkou a škrtnutí zadkem o skálu vyvolá ….. nic? Auto poskočilo a jel jsem dál. To mě mrzelo a vadilo.
Ale třeba jet zkoušku dlouhou 30 km bylo super. Sardinie se mi líbila (i když jsem tam vlastně jezdil na přesvětlené bílé hmotě). Člověk začne v údolí, pak jede po hřebenu kopce a nakonec sjede na skokánky a ponich do cíle po čtyřproudovce. I když zase … na tratích nebylo tolik kritických částí a hajzlovin. V Dirt 2 je vidět, že tratě někdo řešil stylem…. hele tato zatáčka vynáší lidi ven, pojďme tam dát ještě šutr na výjezdu.
Škoda toho technického stavu. Příští díl to bude lepší.
Přiznám se, že jsem tak nízkou známkou překvapený. Měl jsem předobjednáno a hraju od první možné chvíle. Sám to vidím tak na 7/10. Jsou detaily, ve kterých se mi Zdeněk zdá příliš kritický. Zarazila mě například věta o „zcela mrtvých fanoušcích“. Řekl bych, že se chovají standartně, diváci v okolí tratě se chovali stejně jak ve WRC Generations, tak v Dirt rally 2. Nebo napříklady stromy, ty se lehce pohupují ve větru (narozdíl od nehybných v Generations). Také zmíněné přesvětlené tratě o kterých se Zdeněk zmiňuje. Tak tam se přiznám, že vůbec nevím o čem mluví. (možná je to problém pouze PC verze, nevím). Celkově ale naprosto souhlasím s tím, že od rally hry nové generace (rozuměj vycházející pouze na aktuální generaci konzolí), jsem čekal ten vizuál poněkud někde jinde a určitě jsem nečekal použití UE4. Ale že to nebudou zrovna grafické orgie, šlo odpozorovat od prvního traileru. Obsahu je tam za mě dost, fyzikální model ok, jezdí se mi dobře a nenudím se. Byť je Dirt rally 1 i 2 opravdu (nepochopitelně) vepředu ve více ohledech a i to Generations bych nakonec asi, zejména díky nesrovnatelně zábavnějším tratím, řadil před tuto hru.
Díky za komentář… ti fanoušci mi přišli mrtví třeba už jen proto, že stojí a nemávají, jejich vlajky stojí ve vzduchu, nedívají se ani směrem, kudy jede auto atd. To přesvětlení je fakt nějaký bug s expozicí, upozorňuje na to hodně hráčů, i tady drobeni výš, viděl jsem to i v Xbox verzi, kterou jsme streamovali. Zbytek už je hodně individuální… Snažil jsem se vystihnout, že mě ten jízdní model v zásadě baví, jen jsem nečekal, že to bude takhle jiný oproti Dirtu a že toho gripu bude tolik. Na mnoha místech to vlastně ani rally kvůli tomu moc nepřipomíná, byť je to pořád zábava, jak píšeš. Snad i proto jsem ten jízdní model dal do plusů i mínusů, je to s tím těžký :))
Ostal som nepríjemne prekvapený. Pretože tá hra sa tvárila veľmi sľubne. Ako taký veľmi solídny racing v rámci tohto roka. A ono to je takéto rozbité a oničom? Tak to je naozaj veľká škoda, že to takto pohnojili. Od tvorcov pretekárskych hier by som čakal viac.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Zde je má recenze na Steamu včetně stručného shrnutí mých zkušeností se závodními hrami (pouze v EN): https://steamcommunity.com/id/paveljaros/recommended/1849250/
Aby bylo jasno, nejsem žádný uražený pubescent, ale chlap ve středním věku se dvěma velkými dětmi 🙂
Jen podotknu, že jsem strávil X let za volantem v Richard Burns Rally, zkoušel jsem i první Dirt Rally a samozřejmě jezdil různé starší rally hry a jiné simulátory.
Už od prvních gameplay záběrů mi bylo jasné, že auta mají divnou fyziku. Je to prostě „přístupné“ všem. Bohužel je to dost nepředvídatelné a ani to není tak zábavné – nejvíc je to vidět u starších vozů.
Pokud si chce redakce spravit chuť, tak doporučím udělat recenzi na Art Of Rally… ano je to hra z roku 2020, ale od té doby vyšlo několik DLC zdarma, které přidávají nové lokace, auta a hudbu. Teď se navíc chystá placené DLC přidávající více obsahu. (v databázi jsem ji tu nenašel, tak hádám, že recenzováno nebylo).
Já se po dlouhé době upřímně bavím tak jako dříve u závodních her…. Hra má spoustu „prohřešků“ vůči žánru, ale ani to mi nekazí skvělej zážitek.
Nad noční RZtou v Chile prolétalo ve velké výšce letadlo a to samé bylo na jedné denní RZtě kde se najednou na nebi začali vykreslovat kondenzační čáry.
Výkon hry OK, zatím jsem nezaznamenal žádný brutální propad framerate.
Souhlasím, že ta auta mají ohromný grip, dokážu si představit, že moderní Rally1 i 2 auta mají slušnou přilnavost, ale historici by měli víc vlát a mít tendenci vyletět z tratě.
Ve Švédsku nešlo vidět na trať, pak jsem stáhnul v nastavení hry světlost z defaultních 50% na 30% a už to bylo fajn.
Z mého pohledu mnohem lepší hra, než WRCG, která má jen 2 věci lepší – Livery editor a práce s pneu, kdy si člověk mohl vzít do sekce třeba 4 pneu do sucha a 2 do sněhu a na erzety se sněhem dát hroty křížem.
Měl jsem WRC předobjednané a nechal si na Steamu vrátit peníze. Tohle opravdu ne. Vrátil jsem se k Dirt 2.0.
Jízdní model jsem si nestihl udělat úplně názor. Ale když jsem viděl, že průjezd zatáčkou a škrtnutí zadkem o skálu vyvolá ….. nic? Auto poskočilo a jel jsem dál. To mě mrzelo a vadilo.
Ale třeba jet zkoušku dlouhou 30 km bylo super. Sardinie se mi líbila (i když jsem tam vlastně jezdil na přesvětlené bílé hmotě). Člověk začne v údolí, pak jede po hřebenu kopce a nakonec sjede na skokánky a ponich do cíle po čtyřproudovce. I když zase … na tratích nebylo tolik kritických částí a hajzlovin. V Dirt 2 je vidět, že tratě někdo řešil stylem…. hele tato zatáčka vynáší lidi ven, pojďme tam dát ještě šutr na výjezdu.
Škoda toho technického stavu. Příští díl to bude lepší.