Astro Bot, Sony Interactive Entertainment, Recenze Astro Bot

Astro Bot

Jedna z nejlepších plošinovek, co znám. Tuhle oslavu PlayStationu bych přál i hráčům na PC

Zdroj: Team Asobi
5. 9. 2024
Název: Astro Bot Vývojář: Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 6. 9. 2024

Opravdu moc jsem si přál, aby Astro od studia Team Asobi dostal plnohodnotnou velkou hru. Opakovaně mě přesvědčil o svých mimořádných kvalitách a konkrétně u předchozí bezplatné hry Astro’s Playroom jsem si stěžoval jen na to, že je příliš krátká. Po nejrůznějších zdařilých technologických demech a VR dobrodružství se konečně Astro dočkal tradičního velkého titulu. A já nejsem z výsledku ani trochu zklamaný. Naopak. Astro Bot splnil má vysoká očekávání, možná je dokonce místy i předčil.

Astro Bot je hravá a vtipná plošinovka, které neoslavuje „jen“ 30 let značky PlayStation, ale historii her obecně. Jedná se o nostalgickou jízdu plnou humoru a lehkosti. Vše odstartuje v komediálním duchu, když vesmírná loď stylizovaná do podoby PS5 narazí na zlého mimozemšťana, který si z ní udělá trhací kalendář. Posádka tvořená roztomilými boty je roztroušena do desítek světů a úrovní a důležité části lodě se poztrácejí. Naším úkolem je pomoci titulnímu Astrovi, aby všechny a všechno zachránil.

Jednotlivé planety objevujete postupně, ale k některým se určitě budete vracet. Třeba i proto, že se vám obvykle nepovede na první pokus odhalit všechna tajemství a objevit všechny kolegy. Zdejší obsah si podle mě musí zamilovat skoro každý. Je snadné ho chválit, ale současně vám nechci prozrazovat moc, protože velká část kouzla a síla okamžiku spočívá v tom, že zdejší překvapení prožijete sami. Mohu vám jen naznačit prostřednictvím naší videorecenze, ale v textu nechci být záměrně příliš konkrétní.

Astro si v průběhu hry dočasně osvojuje nejrůznější speciální dovednosti a power-upy, které mu propůjčují zvláštní schopnosti.

Skoro každá úroveň má jedinečnou podobu a často narazíte na úplně unikátní mechanismy a prvky. Mezi jednotlivými světy přelétáte s pomocí malé lodi stylizované do podoby ovladače DualSense a na její palubě také vstupujete do úrovně v krátké letecké sekvenci. Pak už se průběh mise velmi často různí co do vzhledu i schopností. Astro si totiž v průběhu hry dočasně osvojuje nejrůznější speciální dovednosti a power-upy, které mu propůjčují zvláštní schopnosti. Sám o sobě vlastně vystačí jen s několika základními pohyby a drtivou většinu hry ovládáte s pomocí analogové páčky a dvou až tří tlačítek. Hezky to ukazuje, že zábava opravdu není závislá na komplikovaném ovládání.

Ve zdejším vesmíru se ukrývají stovky botů, které postupně sbíráte a přenášíte na centrální planetu, kde havarovala vaše konzole… chci říct loď. I tady se ale skrývá řada tajemství a easter eggů. Ostatně jimi je hra doslova prošpikovaná. Je plná odkazů, narážek, tajemství, ukrytých místností a bonusů. Stačí jen hledat. Když se budete do stejné úrovně vracet, ve vyzobávání zapomenutých věcí vám může volitelně pomoci malý ptáček. A nemyslete, najít úplně všechny boty je opravdová výzva. Současně tak kompletujete svou sbírku, protože vedle obyčejných robůtků narazíte i na desítky takových, kteří odkazují k historii PlayStationu. Jenže tady odkazy nekončí. Hrami od Sony se inspirovaly i některé úrovně, a to včetně designu, hratelnosti či hudby.

Levely překypují skvělými nápady. Prostředí je neuvěřitelně interaktivní a reaguje na různé podněty. Opravdu mě bavilo s ním experimentovat a zkoušet různé věci. Úžasné přitom je, že řada nápadů plní spíš roli jakéhosi camea či jednorázového rozptýlení. Na povedeném mechanismu nemusí stát ani celá jedna úroveň. Někdo by přitom okolo něj vystavěl třeba celou hru. Zdá se, jako by autoři měli ideí na rozdávání a mohli jimi plýtvat. Občas průběžně narážíte na menší bossy a na konci každého většího regionu pak na vás číhá větší boss. Mají skvělý design a samotný souboj často překvapí průběhem a různými proměnami. Jedná se také o jediný moment, kdy se může Astro spolehnout na životy navíc, ale když o ně přijde, začíná souboj stejně od úplného začátku. Zabrat vám ale mnohdy dají i rozmanití řadoví nepřátelé. Na každého platí jiná taktika a zprvu mírná obtížnost časem docela přituhuje.

Jedním z důvodů, proč mi Astro Bot tak učaroval, je, že to není jen o skvělém obsahu, ale také vycizelované formě. Nejsem člověk, který soudí knihu podle obalu, ale tahle plošinovka má vážně špičkové zpracování. I když se obvykle vyhýbám podobným přirovnáním, tady musím udělat výjimku a říct, že Astro skutečně působí jako animovaný film. Má neuvěřitelně začištěnou grafiku v podstatě bez jakýchkoli kazů nebo bugů. Vývojáři také dokonale využívají všech možností ovladače DualSense, i když to není zdaleka jen o nich. Na všechny vaše smysly útočí haptikou i adaptivními triggery, chytře využívají repráček i mikrofon gamepadu a nezapomínají ani na gyroskop. Je to skvělá ukázka toho, co jde z gamepadu vytěžit, když se chce.

Cestou objevujete nejen tajemství uvnitř úrovní, ale také různé bonusové levely a výzvy.

Všechny rychlé loadingy zase vývojáři chytře ukrývají za různé animace. Vaše snažení pohání skvělé zvukové efekty a především vynikající soundtrack, který se veze na humorné náladě celého dobrodružství. Hra vám velmi rychle utíká, protože je tak zábavná a intenzivní. Na konec se podle mě prokoušete za 10 až 12 hodin v závislosti na vaší šikovnosti a chuti prozkoumávat. Pokud ale budete chtít zdejší vesmír skutečně vytěžit, všechno objevit a posbírat, zabere vám to klidně ještě o polovinu víc času. Cestou totiž objevujete nejen tajemství uvnitř úrovní, ale také různé bonusové levely a výzvy.

K tomu si můžete přičíst českou lokalizaci formou titulků, ale v Astrovi toho stejně není moc na čtení. To je ale dobrá zpráva i pro ty nejmenší hráče, kteří si novinku plnohodnotně užijí i bez textu, protože svůj jednoduchý příběh dokáže vyprávět beze slov.

Astro Bot

• Hravá a vtipná plošinovka se spoustou nápadů
  • Hezky připomíná 30 let historie PlayStationu
  • Desítky rozmanitých úrovní se spoustou tajemství
  • Nápadití nepřátelé a zábavné souboje s bossy
  • Spousta překvapení a easter eggů
  • Různorodé dočasné schopnosti a power-upy
  • Množství unikátních mechanismů a nápadů
  • Jednoduché intuitivní ovládání
  • Bonusové úrovně a rostoucí výzva
  • Špičková audiovizuální prezentace
  • Příkladné využití ovladače DualSense
  • Nemá smysl, abych si vymýšlel hypotetická negativa, jako třeba absenci VR nebo kooperace. Nemám nic zásadního.
Astro Bot je brilantní a vtipný titul oslavující historii videoher. Je to jedna z nejlepších plošinovek, jaké jsem kdy hrál, a výkladní skříň PlayStationu, kterou bych přál i hráčům na PC. Rozhodně to není hra jen pro děti a ano, opravdu si zaslouží plnou cenu. Team Asobi skvěle pokračuje v odkazu zrušeného týmu Japan Studio.
10 Verdikt

9