Loňský rok přinesl několik větších VR titulů, které mají potenciál alespoň teoreticky přilákat pozornost i těch, kteří jinak virtuální realitě obvykle moc nefandí. Za všechny můžeme jmenovat Batman: Arkham Shadow, Metro Awakening nebo Skydance’s Behemoth. Těsně před koncem roku pak dorazili také vetřelci ve first person survival akci Alien: Rogue Incursion. Na první pohled je zjevné, že novinka od studia Survios chce být právě takovým zásadním VR titulem, ale daří se jí to naneštěstí jen zčásti.
Hra je věrná předloze, nicméně někdy mi přišlo, že možná až příliš často novinka cituje některé scény a situace známé z filmů.
Hlavní hrdinkou Alien: Rogue Incursion je Zula Hendricks, kterou můžete znát už z některých starších knih a komiksů. Příběh hry nás vezme na planetu Purdan, známou také jako LV-354, a z hlediska chronologie je zasazen mezi události prvního a druhého filmu. Na co tu hráči narazí, asi není potřeba nikomu vysvětlovat. Vývojáři se přitom snaží zalichotit zejména skalním fanouškům a servírují něco, co lze bez výhrad označit za autentický příspěvek do vetřelčí ságy. Ostatně o scénář se postaral spisovatel Alex White, který už dříve do tohoto vesmíru přispěl svými knihami. Hra je věrná předloze, nicméně někdy mi přišlo, že možná až příliš často novinka cituje některé scény a situace známé z filmů. Trochu jako tomu bylo v případě snímku Vetřelec: Romulus. Pokud hltáte lore, můžete být vděční za každý oficiální příspěvek do zdejší mytologie, ale mně přišel příběh až příliš schematický a předvídatelný. Není špatný, spíš jen průměrný a nedokážu si představit, že by si sám o sobě získal vaši pozornost.
První krůčky na LV-354 se nesou v duchu tradičního VR okouzlení. Dýchne na vás přesvědčivá atmosféra a kocháte se velmi slušnou grafikou, kterou rozpohyboval Unreal Engine 5 od Epic Games. Ačkoli samotná náplň hry není nijak výjimečná a v placaté verzi by vás obsah asi neohromil, Survios potvrzují pověst zkušeného studia, které se na VR hry specializuje. Vývojáři díky svým zkušenostem a know how dokáží vytěžit maximum z těch nejběžnějších činností a současně ví, jak tu a tam hráče příjemně překvapit. Ovládání má tým zvládnuté na jedničku a i když to může chvíli trvat, než si ho osvojíte, autoři úspěšně zvládli oživit všechny akce a nástroje. Postupně se propracujete k trojici zbraní, granátům, ale také autogenu nebo klíči, s jehož pomocí musíte přepojovat elektrické obvody v malých logických minihrách.
Zdroj: Survios
Ovládání zbraní je super. Pistole, pulzní puška i brokovnice se každá samozřejmě jinak drží, používá i přebíjí. Spojuje je ale intenzivní zážitek a pocit, že je skutečně třímáte v rukou. Munice je nedostatek, takže musíte jednak pečlivě šmejdit po zásobách, ale také hledat různé kreativní způsoby, jak se vetřelců zbavit. Někdy v kombinaci s výbušným sudem, jindy je možná lepší vzít nohy na ramena. Naneštěstí obávaní xenomorfové tu moc inteligence nepobrali a jejich největší devizou je tak jako odnepaměti v podobných případech početní převaha. Zlikvidovat jednoho dva vetřelce vám moc práce nedá, ale potyčky s většími počty jsou extrémně nebezpečné. Stačí jediná chyba a jste v pánu. Na několika místech budete dlouho čelit vlnám nepřátel a tyto situace vytvářejí nepříjemný výkyvy v obtížnosti. Kvůli tomu je i na medium hra místy poměrně hodně náročná. Vaši frustraci může navíc přiživit skutečnost, že až na několik málo specifických vyjímek nenabízí autosave a musíte ukládat ručně na předem připravených místech. Ta jsou od sebe občas relativně vzdálená, takže než se mezi nimi naučíte efektivně pohybovat, mnohdy budete nuceni si stejný úsek zopakovat víckrát kvůli nějaké hloupé smrti.
Už jsem mluvil o tom, jak autoři dobře rozumí VR produkci. Pozná se to i na maličkostech, jako je práce s baterkou, kterou máte na hlavě. Prostředí je interaktivní a spoustu věcí můžete vzít do rukou a prozkoumat. Přímo ve streamu jsem si z legrace zkusil dát helmu na hlavu a ejhle, autoři na to pamatovali a jde to. Jindy zase narazíte na počítačový terminál, který je celý od krve, takže nejprve musíte přirozeně otřít obrazovku rukou jako ve skutečnosti. Když jsem si zvykl na práci s inventářem a tabletem, užíval jsem si i tento aspekt, i když je pravda, že často musíte žonglovat mezi různými předměty a třeba typický senzor pohybu, který je poznávacím znamením série, jsem nakonec moc nepoužíval. Důvodem je skutečnost, že pulzní pušku i brokovnici musíte držet oběma rukama a senzor v jedné ruce mi vlastně překážel. Bohatě mi postačilo, že mě na blízkost vetřelce upozornilo jeho pípnutí. Díky skvělému audiu, ruchům a zvukovým efektům už pak snadno sami poznáte, odkud se blíží nebezpečí. Titul nabízí také širokou škálu funkcí komfortu pro ty, kterým se dělá ve VR nevolno.
Pokud jde o ovládání a ergonomii, výhradu bych měl snad jen k jedné věci. Nechci aby to znělo sexisticky, ale hlavní hrdinka má opravdu výrazný hrudník a jakkoli to může znít jako špatný vtip, občas se mi při pohledu na výbavu u pasu pletl do výhledu. Alien: Rogue Incursion vytváří zábavné stresové situace, jako třeba když se musíte zbavit dotírajícího facehuggera nebo jednou rukou vkládáte kartu do terminálu a druhou se s pistolí v ruce snažíte zpomalit blížícího se vetřelce, než se zavřou dveře. Autogenem můžete polechtat vedle dveří i nepřítele. Navzdory tomu, že se titul prezentuje jako horor, ale není moc strašidelný. Asi se shodneme na tom, že kombinaci vetřelců a VR zní jako naprosto děsivý koktejl, takže jsem myslel, že se budu bát byť jen pohnout. Jenže ve skutečnosti je hra spíš napínavá než strašidelná v pravém slova smyslu. Když vás chtějí vývojáři vylekat, sázejí zpravidla na laciné naskriptované jump scary. Něco aktivujete nebo vezmete do rukou a v tu ránu se něco stane. Není to Alien: Isolation, ale spíš Aliens: Colonial Marines. Kdyby to byl film, měl by jednoznačně blíž ke dvojce než k jedničce.
Navzdory drobné kauze s tím, že se až při vydání hry ukázalo, že jde vlastně o první část dvoudílné série, není délka hry nejmenší problém. Alien: Rogue Incursion vás podle mě v závislosti na vaší šikovnosti, obtížnosti a štěstí zabaví klidně na 8 až 10 hodin, což je na VR hru velmi dobré. Navíc se prodává za slušnou cenu okolo tisícovky. Víc mi vadilo, že se časem autoři uchýlili k recyklaci míst i činností a nastoupil stereotyp. Takže by možná ani nevadilo, kdyby byla ve skutečnosti hra o něco kratší a intenzivnější. Problém také je, že jde podle mě o skvělou prezentaci možností VR, ale samotnou hratelností se jedná jen o lehký nadprůměr. Když si odmyslíte všechna ta kouzla ovládání a virtuální reality, byla by to celkem obyčejná survival akce s vetřelci. Jako placatá hra by novinka nenabízela nic unikátního nebo výjimečného.
V kombinaci se skoky v obtížnosti může být frustrující
Hra není moc strašidelná, je spíš napínavá
Samotná hratelnost není bůhvíjak inovativní
V závěru autoři hodně recyklují kulisy a nastupuje stereotyp
V těch nejlepších momentech umí být Alien: Rogue Incursion opravdu skvělý, ale svůj potenciál nevytěžil naplno. Výsledkem je lehce nadprůměrná survival akce, která má skvělé reálie, ale mohla nabídnout víc strachu i pestřejší hratelnost.
S recenziou vôbec nesúhlasím, tie mínusy sú úplne mimo, konečne dobrá, krásna, hustá hra s votrelcami, ktorá sa naozaj nemusí za nič hambiť…
Tak vám ďakujem súdruhovia, že aspoň vy ste si na ňu spomenuli…za mňa 9.
Takže „Alien: woke inclusion“ – ani to nemusím hrát a vím, že je to jeden z největších failů roku 2024, spadajících do kategorie Concord, Unknown 9: Awokening a podobně. Takže pominu-li fakt, že to má mixed hodnocení a že to vypadá úplně příšerně – nasvícení strašné, main character odfláknutý jak to jen jde a to potvrdí každý, kdo se nepozvracel u traileru, efekty explozí jako z roku 2000, tak se dostávám k podrazu na hráče, kteří si to třeba předobědnali / koupili v předběžném přístupu a tvůrci jim POTÉ ukázali prostředníček, kterým na hru nalepili „part one“. Takže sice jste si hru koupili, ale FU, později nám budete muset ještě naplnit kapsy při koupi part two. No…co také čekat od hry, která upřednostňuje DEI (Diversity, equity, and inclusion) před čímkoli jiným a to i před kvalitou? A pro ty, kdo nemají oči a v té hře to prostě nevidí, bych rád připoměl, že game designer pro tuto hru je Zoe Quinn (pro ty, co neví – vygooglete si její jméno). A jako třešnička na dortu – má osobně zkušenost, kdy někdo v komentářích napsal „Ošklivá DEI postava, hra od sweet baby inc, rozhodně si to nebudu kupovat“ – na tento komentář jsem napsal pouze dvě slova „já také“ a za to jsem dostal ban v diskusi s tagem „racist post“. Fakt mne to rozesmálo. Každopádně tato zkušenost, negativní hodnocení a reviews lidí na Steamu – vše mi prostě potvrdilo to, že tahle hra je další z obřích failů roku 2024.
A hrál jsi to, nebo jen plkáš od stolu? Woke kulturu nesnáším také, jen říkám, že posuzovat gameplay z 2D obrázků a hrát to ve VR jsou dvě různé věci. Ve 2D to minimálně vizuálně degraduje a nepřenese to (logicky) vlastní zážitek ze hry.
Fakt to zkus.
@Lukepro2315: Tvl máš úplnou pravdu. Kouknul jsem na gameplay na vortexu a rázem jsem změnil orientaci, pohlaví i barvu kůže! Proboha probuďte se už z těch konspirací antiwoke válečníci…
6 z 10? Tak to je proste skveli! To ted bude z Jirky velitel!?? Nevim, kamo ale asi si nesledoval posledni zpravy ale dostali jsme pekne na prdel!!! “ Vojín Hudson se prevraci v hrobe uz jen kvuli nemu to zaparim a dneska pustim jeho hlasky
6/10 je naprostý úlet. Nepamatuji, kdy se podařilo tak dobře vystihnout atmosféru téhle slavné filmové značky.
Úplně dokonalé to není, nicméně, spravedlivých by bylo nějakých 80 – 85%.
Hraju to, je to zážitek, kdy se vám poštěstí, že vás „vysadí“ přímo do reálií Alien/s ?
Tak som to rozchodil vo VR a som VELMI zvedavý…neviem či ma bude baviť stále dookola hackovať počitače a vyhybať sa jednému votrelcovi…určite skúsim, ale tie reálie a interiéry sú naozaj luxusné, dúfam že v Alien RI part 2 trochu pridajú…
Súhlas, no Vortex je najhustejší web to nevieš ?? Točím to druhý krát na normal, a to je tá správna PAŘBA…neskutočne si to užívam, čítam správy, počúvam nahrávky, lebo už viem ako a čo…ako a ja chápem výhrady voči prístupu k nováčkom, ale nesúhlasím …pre nováčka to nie je velmi prívetivý začiatok a často sa škrípe zubami, ale ja si pametám, že kedysi boli hry takéto skoro všetky, tie DOBRÉ…Dneska sa hry robia pre decká a Justina Biebera…Konečne hra, ktorú si dám viac krát…
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tak vám ďakujem súdruhovia, že aspoň vy ste si na ňu spomenuli…za mňa 9.
Fakt to zkus.
Úplně dokonalé to není, nicméně, spravedlivých by bylo nějakých 80 – 85%.
Hraju to, je to zážitek, kdy se vám poštěstí, že vás „vysadí“ přímo do reálií Alien/s ?