Ačkoliv se v souvislosti se společností Activision řešila v minulém týdnu převážně velká akvizice ze strany Microsoftu, předchozí dění rozhodně neustalo. Dáme-li stranou vleklý soudní spor kvůli údajné diskriminaci a obtěžování na pracovišti, vedený přímo proti Activisionu, ještě před koncem loňského roku vystoupala na povrch kauza ve spojitosti se studiem Raven Software. Testeři, kteří se podílí na vývoji série Call of Duty, včetně battle royale režimu Warzone, stávkovali kvůli propouštění, údajnému špatnému zacházení a nepřijatelným pracovním podmínkám. Protestních akcí se navíc účastnili i někteří další členové studia z jiných oddělení a vše patrně povede k založení první odborové skupiny ve videoherní společnosti na území Spojených států.
Quality Assurance is an essential part of any software development process. However, Quality Assurance Testers are consistently undervalued, undercompensated, and overworked. (1/2)
— Game Workers Alliance 💙#WeAreGWA (@WeAreGWA) January 21, 2022
Více než třicet zaměstnanců Raven Software ustavilo skupinu Game Workers Alliance, která oficiální cestou požádala vedení společnosti Activision o své uznání coby odborový orgán. Podle vyjádření mluvčí organizace Communication Workers of America, pod kterou GWA studia Raven vzniká, hlasovalo pro podporu založení skupiny 78 procent pracovníků testovacího oddělení, což je i podle stanovených regulí dostatečný počet, aby mohl proces vzniku pokračovat. K tomu, aby mohly být odbory založeny, by přitom mělo podle právní zástupkyně Národní rady pro pracovní vztahy stačit souhlas pouhých 30 procent zaměstnanců, po kterém následuje proces uznání a následného vyjednávání o pracovních podmínkách.
„Jsem hrdá, že se mohou připojit k nadpoloviční většině svých kolegů a vytvořit náš vlastní odborový svaz,“ uvedla v tiskové zprávě testerka z Raven Software Becky Aigner. „Ve videoherním průmyslu, konkrétně v testovacím oddělení Raven Software, jsou lidé oddaní své práci a obsahu, který pomáhají vytvářet. Chceme zajistit, aby byla vášeň těchto pracovníků v souladu s prostředím, [ve kterém pracují],“ dodává Aigner. Věří, že prostřednictvím odborů dojde k navázání smysluplné diskuze s vedením Activisionu, které podle mluvčích vznikající odborové skupiny spíše používala taktiku zastrašování, včetně najímání takových lidí, kteří již dříve aktivně vystupovali proti odborům a skrze řadu aktivit narušovali jejich vznik.
Our Principles:
-Solidarity: The voices of workers should be heard by leadership. By uniting in solidarity, we can ensure our message is further reaching, and more effective. (1/8)
— Game Workers Alliance 💙#WeAreGWA (@WeAreGWA) January 21, 2022
Co se týče základních bodů, kterých chce GWA dosáhnout, jde především o udržitelnost pracovní morálky, tedy snahu vyhnout se přesčasům a nechvalně proslulého crunchování, nastavování realistických časových plánů, transparentnost při jednání s vedením, adekvátní platové ohodnocení s možností profesního růstu a diverzitu při najímaní nových zaměstnanců. Mezi řádky základních principů a stanov se line také touha po uznání větších zásluh a respektu k práci, která bývá vývojářskými studii často přehlížena, když jsou testeři považováni za pomocnou sílu, která si ve skutečnosti nemůže osobovat nárok na označení vývojář. „Naším cílem je společně s vedením vytvářet zdravé a prosperující pracovní prostředí pro všechny, vyvíjet úspěšné a udržitelné produkty a podporovat radost našich hráčů,“ dodávají zástupci GWA.
Ovšem bez ohledu na to, jak velký tlak na Activision vytvořili, míč teď leží na straně vedení a teprve ono rozhodne, zda skupinu uzná a začne s ní jednat podle obvyklých pravidel. A nutno přiznat, že na základě první oficiální reakce Activisionu pro magazín The Verge se zdá, že volání odborářů zůstane zřejmě bez odezvy. Activision totiž žádost o uznání odborové skupiny v testovacím oddělení Raven Software promítá do celé společnosti, která čítá téměř 10 000 zaměstnanců, z nichž 30 testerů tvoří jen 3 promile. A i když Activision uznává práva všech zaměstnanců na vlastní rozhodnutí, zda se k odborům připojit, či nikoliv, vyjmenovává, jak si z jejich pohledu testovací oddělení v Ravenu za poslední dobu polepšilo. „V několika uplynulých letech to zahrnovalo zvýšení minimální odměny pro zaměstnance o 41 procent, prodloužení placeného volna, rozšíření přístupu ke zdravotním výhodám pro zaměstnance i jejich blízké a přechod více než 60 procent smluvních zaměstnanců na plný úvazek,“ říká Activision a finální rozhodnutí nechává na později.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Na druhou stranu uvidíme jak se to promítne do kvality(, osobně myslím ze pozitivně) a do času potřebného na vývoj a nákladů na něj jednoznačně negativně.( Osobně si nemyslím ze by se nejak extra prodloužila doba crunch tu bude jen lidi nebudou vytížení na 100% ale jen treba na 90% což je pro někoho kritický a může to ovlivnit jeho život dost negativně a co vic dostanou za to že se objetujou pro něco určitě vyšší odměnu / záruku slušnější ho jednání ….. Každopádně se to děje a fandím jim.