Čas od času zasáhnou do herního byznysu vlivy, se kterými nelze dopředu vůbec počítat. Stejně jako v případě úniku informací z databáze kanadského Walmartu, který necelý měsíc před největším herním veletrem E3 propálil existenci celé řady her, které dosud nebyly vůbec oznámeny. Jistě, podobné zprávy je nutné brát s rezervou, jedna hra se však postarala o to, že nepřímo potvrdila pravost těchto informací a pravděpodobně zasáhla do plánů vydavatelů ze společnosti Bethesda. Ano, mluvím o druhém díle akce Rage, pro kterou marketing Bethesdy vymyslel bleskovou akci a po vcelku křečovitých krocích ji konečně představil světu.
Ještě než se pustíme do toho, co o Rage 2 víme, neuškodí trocha dějepisu. První díl téhle akce vyšel v roce 2011 pro počítače a tehdejší generaci konzolí, tedy Xbox 360 a PlayStation 3. Jak už padlo v úvodu, vydavatelem byla Bethesda, pro kterou hru vytvořili veteráni ze studia id Software. Tedy lidé, které považujeme za zakladatele střílečkového žánru, neboť mají ve svém portfoliu hry jako Wolfenstein, Doom, Quake a další legendy typu Commander Keen. Právě Rage pak mělo být trochu jiné pojetí postapokalyptické akce, než je například Fallout, tedy s příklonem k zuřivější akci a bez tak naléhavého pocitu zmaru a beznaděje. Vše fungovalo překvapivě dobře, i díky tomu, jak se lidé z id Software vypořádali s konceptem otevřeného světa. Velká část mapy byla skutečně dostupná zcela svobodně, jednotlivé větší lokace však fungovaly jako instance a hra tím dokázala skvěle kontrolovat tempo i určitou míru napětí. Dobrý dojem umocňovali velmi pohybliví nepřátelé a uspokojivý gunplay, tedy něco, v čem id Soft vždycky dominoval. Ani přes zvučná jména, koncept nebo zajímavou stylizaci se však hře nepodařilo prorazit, za což v tom nepěkném slova smyslu vděčí za úvodní problémy se stabilitou a během PC verze. I kvůli tomu získala hra pouze průměrné hodnocení a rychle se na ni zapomnělo.
Viceprezident Bethesdy Pete Hines však v průběhu let několikrát naznačil, že po finanční stránce nešlo o propadák a neustále nechával otevřenou zadní branku pro případný druhý díl, o který se vývojáři z id Softu krátce po vydání jedničky zajímali. Koncept však byl zavržen a id Software po sériích restrukturalizací a jiných problémech začal pracovat na Doomu.
Odtud tedy pochází jedna z nových informací, a sice, že na Rage 2 pracuji vývojáři z Avalanche Studios, tvůrci vlažně přijaté adaptace Mad Maxe. A právě s touhle střídačkou vývojářů přichází i poměrně dramatická změna směru hry, podobně razantní, jako u pokračování Prey. Už podle prvního teaseru bylo jasné, že Rage 2 bude především šílenější a bude mnohem více připomínat vzpomínaného Mad Maxe a první gameplay video tenhle dojem potvrzuje. Ať už se bavíme o pohybu hlavního hrdiny, nepřátel nebo vozidlech, které budou bez překvapení hrát významnou roli, vše působí jako utržené z řetězu. Přitom vše zapadá do réálií prvního dílu a dvojka v názvu není jen nutnou povinností pro zachování kontinuity. Zůstáváme totiž ve stejném světě, ve kterém na vás čekají zástupy krvelačných mutantů, staří známí velitelé znepřátelených frakcí a v neposlední řadě i generál Cross, který si vzal za cíl vymýtit všechny Arkisty. Jedním z posledních pak budete i vy – ranger Walker… opravdu… který je jedním z posledních, kteří ještě mají šanci v tomhle neutěšeném světě něco změnit.
Proti němu totiž bude stát Autorita s velkým A, což je vládnoucí elita, která nemá zájem na tom, dávat lidem jakoukoliv šanci na bůhvíjak dlouhé a hlavně svobodné živoření. Nepřátele drtí bez ptaní a nebýt lidí, jakými je Walker, nebylo by už dlouhou dobu proti komu bojovat. I proto bude hlavní hrdina takovým trnem v oku všech, kdo spolupracují nebo spadají pod velení Autority, a i proto to budete mít ve světě Rage 2 tak těžké. Nepřátelé by vás totiž měli potkávat skutečně na každém kroku, což se může jevit jako záruka neutuchající akce, ale všichni dobře víme, že všeho moc škodí. Vzhledem k tomu, že druhý díl bude nabízet plně otevřený svět, se naopak obáváme až přemíry jednotlivých potyček a syndromu Far Cry, který soudě dle ohlasů není hráčům zas až tak po chuti. Mrzí nás to i z toho důvodu, že tím Rage 2 částečně přichází o osobitost a je možné, že v duchu ostatních, podobně laděných akcí, trochu zapadne. Vývojáři z Avalanche a id Software se to snaží přebít alespoň tím, že nad rámec klasického gunplaye slibují také extra vrstvu v podobě speciálních schopností, nazvaných Nanotrait. Jde de facto o formu magie, kterou disponují pouze ti, komu v těle koluje krev Arkistů a – světe div se – Walker je v tomhle směru obdařený dostatečně. Nepřátele proto budete moci odhazovat energetickými výboji, drtit je, až budou praskat kosti a hlavně – krátce svou nadpřirozenou silou ovlivňovat sílu zbraní. Tohle všechno půjde podle dostupných informací řetězit a kombinovat, čímž byste měli rozpoutat v řadách protivníků učiněné peklo. Logicky se také počítá s možností jednotlivé zbraně i Nanotrajt vylepšovat, což by mělo, přeloženo z hráčštiny, natáhnout a vylepšit celkový zážitek.
No, nevím jak vás, ale mě zatím informace o Rage 2 zrovna nenadchly. Uvolněný materiál je na můj vkus až příliš hektický a smazává tu část, která se mi zamlouvala na prvním díle. Mluvím o smyslu, duchu – chcete-li, díky kterému nebyla hra jen další v řadě, bez ohledu na to, že všeobecně spíše nezabodovala. Samozřejmě teď nic finálně nehodnotím, ale budu hodně zvědavý na to, co dalšího se během E3 o Rage 2 dozvíme. Na závěr jen dodávám, že hra by měla podle plánů vyjít na jaře příštího roku, takže je pořád dostatek prostoru k tomu, změnit názor a třeba se i začít těšit. Na tomhle místě pak samozřejmě vyzývám i vás ke komentování a psaní názorů, které si z dosavadních informací o hře odnášíte i vy, díky za ně, posouvají nás dál a vážíme si jich.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.