Každý, kdo v roce 1997 hrál Quake II, podle mě musí v posledních dnech na tuhle legendu nostalgicky vzpomínat. Ideálně při hraní nové vylepšené verze. Vzpomínáme samozřejmě i my ve Vortexu, už jsme oprášili multiplayer, chystáme se na stream, a tak mě napadlo, že bychom si mohli trochu zavzpomínat společně. Psát rozsáhlá making of a témata by bylo nošením dříví do lesa. Internet jich je za uplynulé čtvrtstoletí plný. A tak se namísto toho zaměříme na pár různých zajímavostí a zvláštností.
Quake II měl být původně úplně novou značkou. Pro hru se zvažovala jména jako Strogg, Lock and Load či jednoduše Load. Nemělo se jednat o pokračování. První a druhý díl nakonec spojuje jen jméno a logo. Příběhově ani tematicky na sebe nijak nenavazují. id Software se ale nepovedlo přijít včas s jiným názvem, který by se týmu líbil a šlo by jej registrovat jako ochrannou známku. A tak do loga přibyl další hřebík a bylo hotovo. Aby zmatku nebylo málo, pokračováním dvojky je Quake 4, protože Quake III Arena vsadil na rostoucí popularitu čistě multiplayerových akcí.
Hru vyvinulo jen 13 lidí ve velmi krátkém čase. Titul přitom vyšel 9. prosince 1997, jen rok a půl po prvním dílu, který debutoval 22. června 1996. Je to poslední projekt id Software, na kterém ještě pracoval American McGee. John Romero byl už tou dobou dokonce pryč. Odešel po dokončení prvního dílu Quaka, který měl zcela odlišný styl. Po jeho odchodu už se ale nikdo příklonu ke sci-fi nebránil.
Quake II se spoléhal na vylepšenou technologii z prvního dílu, ale nabízel samozřejmě mnoho atraktivních novinek. Třeba barevné světlené efekty nebo skyboxy. Quake II engine využily později také hry Heretic II, SiN, Kingpin: Life of Crime, Soldier of Fortune, Daikatana nebo Anachronox, který vyšel až v roce 2001. Dnes je engine označován také jako id Tech 2, což odpovídá novému pojmenování technologií od id Software.
Hudbu pro hru složil Sonic Mayhem a k soundtracku přispěli i Bill Brown a Rob Zombie. Hudbu ze hry bylo možné poslouchat na běžném CD přehrávači. Bylo ale potřeba přeskočit první datovou stopu. Verze pro Nintendo 64 měla vlastní soundtrack, který vytvořil Aubrey Hodges pod pseudonymem Ken „Razor“ Richmond. Šlo o temný ambientní doprovod.
Kromě PC vyšel Quake II také na Macu (1999), Nintendu 64 (1999), PlayStationu (1999) a Xbox 360 (2005). Velmi specifickým konzolovým portům jsme se důkladně věnovali loni ve vidcastu, kde najdete všechny podrobnosti. Verzi pro N64 vytvořilo studio Raster Productions, měla zcela jiné levely, odlišný soundtrack a poháněla ji vlastní technologie. Verzi pro PlayStation vytvořil tým HammerHead a podporovala myš. Její levely ale byly kvůli technickým omezením protkány dalšími loadingy. O některé nepřátele port přišel, jiní tu ale byli navíc. I v tomto případě hru poháněl jiný engine, ale vypadala autenticky a šlo o malý zázrak, že se povedlo hru na PS1 rozpohybovat. Na obou konzolích hra nabízela split-screen mutliplayer. Port akce Quake II se později objevil i na bonusovém disku Quaka 4 pro Xbox 360. Šlo o přímý port jen s několika drobnými vylepšeními.
Quake II sklízel ve většině recenzí vysoké známky, obdržel několik cen pro hru roku, skvěle se prodával a brzy se začal umisťovat v žebříčcích nejlepších her všech dob. Honza Modrák ve své první recenzi pro Score o hře napsal: “Ve zvráceném zábavním průmyslu plném komerčních pokračování, nesmyslných ročních aktualizací bez špetky inovace a systematické recyklace všech žánrů, chudáka hráče dvojnásob potěší, když vyjde hra, která není pouhým tmavším odstínem svého předchůdce. A Quake II, jedna z nejočekávanějších her letošního roku, takový rozhodně je, byť s kosmetickými výhradami.” Hra dostala ocenění Score HIT.
Ve Velké Británii stálo na disku se hrou, že nebude fungovat na operačních systémech v Severní Americe. Nebyla to pravda, fungovala na všech testovaných verzích Windows. Zpráva měla pravděpodobně jen odradit lidi od nežádoucího prodeje evropské verze ve Spojených státech.