branding
Grand Theft Auto, Rockstar Games, První GTA začínalo jako hra s ničícím dinasaurem

První GTA začínalo jako hra s ničícím dinasaurem

Legendární série oslavila 25. výročí, místo kradení aut však původně šlo o pustošení města

Zdroj: Sony, Rockstar Games / koláž, Vortex
30. 11. 2022
Název: Grand Theft Auto Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: Datum vydání: 28. 11. 1997

V poslední době se to hemží samým výročím a nejinak tomu je i v případě série Grand Theft Auto, jejíž první díl vyšel před čtvrt stoletím, přesněji 28. listopadu 1997. První GTA bylo jiné, než jak jej známe dnes, přesto už tehdy, ač ve 2D s top-down pohledem, položilo základy pro následující díly, které se navždy zapsaly do videoherní historie. Hektický život kriminálníka, krádeže aut a nekončící vraždění – to je to, co si jako první vybavíme, když dojde na GTA. Na úplném začátku však nic z toho nebylo, jelikož původně se mělo město stát obětí hrozivého dinosaura, nikoli zločineckého běsnění. Na zrod hry zavzpomínal v rozhovoru pro BBC jeden z pozdějších producentů série Colin Macdonald.

Aktualizace: Nakonec jsme se dozvěděli, že vznik a vývoj prvního GTA přece jen proběhl víceméně tradičním způsobem. Ukázalo se, že Colina Macdonalda zradila paměť a ačkoli je v celém příběhu dinosaurus zahrnut, důvod jeho přítomnosti je o trochu jiný. Celou situaci později doplnil a upřesnil autor hry Mike Dailly.

Pokračuje původní zpráva: Vývoj prvního Grand Theft Auto trval tři a půl roku, během nichž to navíc nevypadalo, že by hra měla ideální vyhlídky na úspěch. Dle Macdonalda sami vývojáři hře příliš nevěřili a ze sedmi rozpracovaných projektů bylo GTA považováno za nejslabší. Přesto se ve vývoji pokračovalo, ačkoli byl náročný a po většinu času zkušební verze po chvílích padaly. I přesto však měla ve skotském studiu DMA Design, které hru vyvinulo a které dnes známe jako Rockstar North, panovat značně uvolněná atmosféra. To ostatně můžeme vidět i na několika dobových videích a reportážích, například z vývoje nebo z návštěvy kanceláří. S jedním takovým videem, jež je datováno do roku 1996, už před necelým rokem přišlo samo BBC. Ačkoli vývojáři plánovali pokračování, v rámci něhož by mohli vylepšit to dobré a napravit to, co se nepovedlo, asi nikdo tehdy nečekal, že GTA zaznamená takový úspěch.

I když je někdejší GTA na míle vzdálené jeho 3D éře, kterou odstartoval v roce 2001 průlomový třetí díl, i jednička se dost vzdaluje od původních prototypů. To není nic neobvyklého, sám Macdonald uvádí, že hra prošla spoustou změn, zatímco se vývojáři snažili najít vhodný způsob, jak by vše mohlo fungovat, ale úplně první koncept kdekoho jistě zarazí. Už delší dobu jsou fanoušci obeznámeni s prototypy z poloviny 90. let, které nabízely odlišný pohled na hru, doslova. Tyto prototypy a detaily o nich zveřejnil v minulosti sám autor hry Mike Dailly, který však letos v srpnu narazil na problém s autorskými právy, když si tato videa začala nárokovat společnost Take-Two, která vlastní Rockstar, o čemž jsme zde tehdy rovněž psali. Na počátku toho všeho však nešlo pouze o zkoušení jiné perspektivy, nýbrž o experiment, jenž poněkud nečekaně zahrnoval obřího dinosaura.

Měli jsme město v nějaké formě 3D, ale hráč byl dinosaurus, který se v něm potuloval a ničil budovy. Tak začalo Grand Theft Auto.

Právě dinosaurus měl být původně ústřední postavou a měl se podílet na rozsévání chaosu v městských ulicích. Macdonald uvedl, že tento pokus souvisel právě s jedním z prototypů, které zkoušel a později poodhalil Dailly. „Prováděl technický experiment, který měl ukázat, jak mohou budovy vypadat ve 3D z pohledu shora dolů s trochou perspektivy. A v podstatě vymyslel hru s dinosaurem. Měli jsme město v nějaké formě 3D, ale hráč byl dinosaurus, který se v něm potuloval a ničil budovy. Tak začalo Grand Theft Auto,“ vysvětlil Macdonald. Poté došlo na přidání aut, která ovšem původně sloužila jen k oživení města, až později kohosi napadlo, zda by nebylo lepší řídit auta namísto ovládat dinosaura. Tak se z dinosauří hry stala hra automobilová, jíž se původně říkalo Race’n’Chase, což už je část historie, jež je veřejně známa.

Zdroj: BBC / Fotografie z letošního srazu původních vývojářů prvního GTA

K řízení přibyl volný pohyb po městě, loupeže a dále už to všichni znají. To vše s sebou nicméně přineslo velké množství problémů, neboť se jednalo o obrovskou změnu, a tak bylo nutné se vypořádat s novými potřebami, na které nebyl kód hry vůbec připraven. Právě to způsobovalo častou nefunkčnost hry a vedlo k pocitu, že hra nemůže uspět, zároveň však v týmu sdíleli pocit, že možná přece jen pracují na něčem výjimečném. Sám Macdonald tvrdí, že to skutečné GTA se povedlo dát dohromady až během posledních šesti měsíců vývoje. Tehdy hra ožila díky kreativnímu myšlení, čímž se do hry dostaly další auta, zbraně nebo rádiové stanice. Jak dnes už moc dobře víme, nakonec se všechny tyto nesnáze vyplatily.

Série Grand Theft Auto od té doby ušla obrovský kus cesty a není pochyb, že ji ještě mnohé čeká, ačkoli už dávno ne pod rukama původních vývojářů z DMA. Na začátku letošního února byl konečně oficiálně potvrzen vývoj šestého dílu, přičemž následovaly některé informace od insiderů. V září ovšem došlo k obrovské krádeži dat, díky které jsme si mohli prohlédnout desítky obrázků a videí, které zachycovaly důležité prvky a hru v pohybu. Tento únik by však neměl vývoj ohrozit, stále však zatím nevíme, kdy by mohlo Grand Theft Auto VI dorazit, ačkoli se objevily spekulace o roce 2024. Na další oficiální informace si však budeme muset počkat.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru