Vydání Final Fantasy XVI se pomalu, ale jistě blíží, přičemž producent Naoki Jošida slibuje, že nedojde k žádnému odkladu. Ledaže by na Japonsko spadl meteorit. Datum 22. června tedy i nadále platí a nyní se můžeme pokochat novými záběry ze hry, ale i obsáhlými dojmy z preview, která přináší řada zahraničních médií. Fanoušky série bezesporu potěší, že první ohlasy jsou nadšené a hovoří o skvělé hratelnosti i zasazení, zároveň je však může vyděsit odlišný směr, jakým se hra vydala. Pokud vás zajímají čistě nové záběry z hraní, v závěru článku si můžete vybrat z nabídky dostupných preview videí.
Final Fantasy XVI se dostalo do rukou novinářům například z The Verge, Eurogameru, VentureBeat, Polygonu, Gamespotu, Game Informeru a ohlasy přichází i přímo z blogu PlayStationu. K dispozici bylo zhruba pětihodinové demo speciálně připravené pro média, kdy byly některé části a prvky upraveny přímo pro prezentaci. Final Fantasy XVI se vyznačuje značně temnějším tónem, který se propisuje v audiovizuální stránce i příběhu. A novináři se až na The Verge ve svých dojmech víceméně shodují, že hře tento temný nádech prospívá, i když je nejdříve v trailerech a během představování hry překvapil. Mezi dospělejší témata patří i to, že ve Final Fantasy vůbec poprvé zazní slůvko „fuck“. Stejně tak má fungovat i akčnější styl hry, který silně evokuje sérii Devil May Cry, vycházející ze zapojení Rjótyho Suzuki, designéra DMC 5. Jošida nicméně dodal, že se hra inspiruje i posledními hrami ze série God of War ve snaze přiblížit se dnešním hrám a být spíše akční nežli rozvážná. A i to je důvod, proč byly opuštěny tahové souboje.
Hra se inspiruje i posledními God of War ve snaze se přiblížit dnešním hrám a být právě více akční a méně pomalá.
Podle The Verge je souboj přitažlivější než v remaku Final Fantasy VII, jelikož není potřeba se starat o to, v jakém bojovém režimu se zrovna náš hrdina Clive Rosfield nachází. Souboje na blízko jsou kombinovány s rozsáhlými možnostmi magie a využíváním schopností eikonů. Rychlá akce nicméně nemusí vyhovovat veteránům série, proto je k dispozici celá řada prvků, díky kterým lze souboj ovlivnit – například prsteny starající se o automatická komba či zpomalení času. Není zde tradiční volba obtížnosti, je však možné si vybrat akční nebo příběhový režim, které ovlivní právě dostupnost prvků přístupnosti. Polygon si pochvaluje megalomanskou podívanou, na kterou dojde při využití plné síly Ifríta a celý souboj doslova zvětší a působí skutečně impozantně. Každý boss je pak unikátní a nabízí něco nového (údajně něco na styl bojovky, jiný pak třeba spíše něco jako střílečku…), na novináře ovšem zatím čekal jen jeden, který přišel po „běžném“ probojování se dungeonem. Celkově mají boje z hlediska využívání různých eikonů působit plynule, ale kromě toho i filmově.
Hra se může pochlubit neuvěřitelnými 11 hodinami filmových real-time cutscén. Hlavní příběh by měl zabrat asi 35 hodin.
Ti, kteří měli tu čest si Final Fantasy XVI vyzkoušet, se setkali i s několika vývojáři včetně Naokiho Jošidy, a tak je při té příležitosti samozřejmě i vyzpovídali, další detaily pak přinesl i oficiální japonský blog PlayStationu. Hra má plně využít potenciál PlayStation 5, což je ostatně i důvod, proč nevychází na PlayStation 4, který už jednoduše vývojářům nestačil. Jošida všechny ujistil, že i v tomto případě je nové Final Fantasy otevřené všem a není potřeba blíže znát či mít za sebou jinou hru ze série. Základním pilířem pak podle něj je vedle boje vypravování. Příběh má být komplexní a propletený, dotýkat se závažných témat jako je politika, společenské hodnoty nebo korupce, která spíše zaujmou starší hráče. Hra se může pochlubit neuvěřitelnými 11 hodinami filmových real-time cutscén, jež přímo navazují na gameplay a společně s nimi tvoří jeden velký ucelený zážitek. Hlavní příběh by měl zabrat asi 35 hodin. A ačkoli je hrdinou Clive Rosfield toužící po pomstě, FF XVI představí obrovské množství postav a každá z nich má mít vlastní příběhový oblouk.
Vývojáři se už dříve vyjádřili, že Final Fantasy XVI nemá otevřený svět v pravém slova smyslu. Jejich cílem ale bylo všechna důležitá místa vytvořit co nejdetailněji, proto se zaměřili jen na konkrétní oblasti namísto na vytvoření obřího otevřeného světa. Hráči se však nemají bát, že by jednotlivé lokace propojené mapou byly malé. To skutečně nehrozí, jelikož jsou to stále obrovské kusy prostoru, který nabádá k průzkumu. Nelze opomenout ani společníky, kteří budou Clivea na jeho cestě provázet. Společnost mu bude dělat vlk Torgal, který po jeho boku stane i v soubojích, nad rámec povelů jej ale nebude možné přímo ovládat. Totéž platí o dalších členech skupiny, kteří sice budou nápomocní, ale pouze za přispění umělé inteligence. V dobách Cliveova mládí se seznámíme i s jeho mladším bratrem Joshuou, později mu bude věrnou společnicí a spolubojovnicí Jill Ward. I oni dokáží ovládat eikony, a jak už vývojáři odhalili dříve, Joshua patrně sám eikonem je.
Final Fantasy XVI nabídne dva grafické režimy – performance a framerate.
Vývojáři se plně soustřeďují na doladění hry, jelikož přiznali, že prezentované demo vykazovalo v určitých chvílích jisté nedostatky. Stanovené datum vydání mají ovšem stíhat a nemělo by jej nic ohrozit. Final Fantasy XVI nabídne na PlayStationu 5 dva grafické režimy – performance a framerate. Performance hru představí v její nejlepší vizuální podobě ve 4K, framerate je pak pro ty, kteří preferují spíše plynulejší hraní v 60 snímcích za sekundu. Otázkou je také probíraná PC verze. V tuto chvíli má hra šestiměsíční exkluzivitu pro PS5, což ovšem neznamená, že by hra hned poté na počítačích vyšla, jak potvrdil sám Jošida. Jelikož optimalizování pro PS5 zabralo notný čas, je po vydání nereálné, aby za šest měsíců bylo možné hru optimalizovat i pro PC. Ale nic to nemění na tom, že by PC verzi rád, jen pro ni zatím není ta správná chvíle. Hráči podle něj proto nemají čekat na PC verzi, jelikož v dohledné době nedorazí.
Vyhlížíte-li tedy Final Fantasy XVI, poznamenejte si datum 22. června 2023, kdy hra dorazí na PlayStation 5. Ještě před vydáním bude nicméně k dispozici i demo pro všechny zájemce z řad běžných hráčů, a to zhruba dva týdny předem, navíc by se měly přenést i uložené pozice.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ač nemám moc radost z akčnějšího směru, kterým se FF vydává (právě hraju FFX a s turn-based combatem jsem úplně spokojenej) i tak si z každé zprávy o FFXVI učůrknu radostí. Protože po příběhové stránce je každý díl vždycky mistrovský kousek.