Není sporu o tom, že Steam zaujímal i v roce 2019 pozici hegemona mezi digitálními distribučními platformami PC her. Loni touto dobou se mluvilo o více než osmi tisíci vydaných hrách, bezmála dvoutisícovém nárůstu z roku 2017 a pozvolna se snižující průměrné ceně jednotlivých titulů. Statistiky z loňského roku, které opět neoficiálně sesbíral portál SteamSpy, však reflektují dvě výrazné změny na poli digitální distribuce. Tou první je nástup Epic Games Store a rozvinutí pole exkluzivních titulů i v segmentu PC hraní, tou druhou pak zvyšující se obliba prémiových programů jednotlivých vydavatelů her a dostupnost knihovny her za předplatné. Ve statistice Steamu se to odráží nejen ve zvyšující se průměrné ceně, ale také v počtu emitovaných kusů jednotlivých her a zpomalení celkového ročního přírůstku.
Další čísla nicméně naznačují, že trh se skutečně začíná po letech měnit a odliv zájmu směrem k jiným způsobům je čím dál tím patrnější.
Začněme od konce, tedy ukazatelem, který nemusí být v přímé souvislosti se změnami na poli digitálního prodeje her. Počet nových her, které byly v roce 2019 vydány na Steamu, se podle SteamSpy zastavil na čísle 8400. V porovnání s rokem 2018 jde o nárůst o pouhých 205 kusů, což je dramatická změna několikaletého trendu. Jen pro srovnání, v roce 2017 přibylo na Steam 6322, o rok před tím 4400 a v roce 2015 opět přibližně o dva tisíce kusů méně, konkrétně 2722. Jak už ale bylo uvedeno výše, může jít o naplnění určitého maxima toho, co jsou vývojáři schopní vyprodukovat, resp. ze strany Valve tolerovat coby platné a plnohodnotné tituly. Není to ostatně tak dávno, kdy provozovatelé Steamu smazali stovky duplicitních či jinak závadných her a snížili celkový počet titulů v nabídce na aktuálních 34 tisíc.
Další čísla nicméně naznačují, že trh se skutečně začíná po letech měnit a odliv zájmu směrem k jiným způsobům je čím dál tím patrnější. Pokud bychom se měli zastavit u počtu prodaných kusů her, je nutné vysvětlit, že SteamSpy nemá k dispozici konkrétní prodejní čísla. Jejich výsledky vychází z měřítka „vlastněných“ her jednotlivými uživateli Steamu, což je ale s přihlédnutím k zahrnutí vlastního nákupu, stažení free-to-play her i nákupu coby dárku pro někoho jiného pravděpodobně velmi přesná metrika. Tímto způsobem tedy můžeme konstatovat, že se na Steamu v loňském roce popisovaným způsobem „prodalo“ 135 milionů kusů her, přičemž v loňském roce to bylo 244 milionů a v roce 2017 o 200 milionů více. Jak už bylo uvedeno v úvodu, zvyšuje se také průměrná cena jedné hry na Steamu, a to z předloňských 8,22 dolarů na loňských 9,85 dolarů. Zvýšil se rovněž medián ceny z pěti na šest dolarů, což je ale jen potvrzení toho, že menších a levnějších her je (nejen) na Steamu jednoduše víc.
Důvodem narůstající popularity Steamu v Číně je skutečnost, že se prostřednictvím této platformy dostávají čínští hráči k titulům, jejichž vydání neschválila tamější vláda.
Poslední zajímavá statistika se pak týká nejpopulárnějšího jazyka na Steamu, kterým se poprvé stala čínština. Podle hardwarového a softwarového průzkumu Steamu vyskočila popularita jazyka v prosinci o 14,5 procenta a odsunula angličtinu na druhé místo. Důvodem narůstající popularity Steamu v Číně je skutečnost, že se prostřednictvím této platformy dostávají čínští hráči k titulům, jejichž vydání neschválila tamější vláda. Podle analytika Daniela Ahmada je přitom zajímavé, že se dosud neprojevila jindy nesmlouvavá nařízení Číny a obcházet restrikce pomocí VPN je stále možné. „Technicky vzato to mělo být zakázáno už dávno,“ odpovídal Ahmad na jeden z dotazů na Twitteru a vysvětlil, že čínská verze Steamu s cenzurovaným obsahem je stále ve vývoji, ovšem bez aktuálních informací o tom, kdy bude spuštěna.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Spíš by ses měl ty zamyslet nad tím, že Steam nemá 30% tak pro nic zanic, akorát škoda mi přijde všichni tady Epic, ale přijde mi že na GOG skoro všichni zapomněly, kde jsou starý i nový hry taky má dokonce určitě více funkcí než Epic. Tohle si myslím , že je lepší konkurence Steamu než Agresivní Finanční politika Epicu.
Klesání prodejů na Steamu je docela logický, když tedka spoustu firem jako EA, Xbox pro PC, Ubisoft atd. nabízí měsíční předplatný, kde máš spousty her za slušný peníze na měsíc.
A k tomu je dobré říci, že i průměr počtu hráčů DOTA2 teď klesá. Bývalo to kolem 10 milionů i více. Teď je to kolem 8 milionů.
1 – zaplatím na Steamu za jednu hru třeba ve slevě 600 kč
2 – zaplatím na Originu base předplatné za 104 kč na měsíc
3 – zaplatím si MS Xbox Beta Game Pass ultimate na 3 měsíce za 25 korun
4 – nic neplatím a hraji Free hry (War Thunder, Dota2, a mnoho dalších titulů)
5 – Otevřu si Steam knihovnu a něco si tam vyberu mezi více jak stovkou již zakoupených her
Osobně využívám body 2,3,4 a 5.