branding
The Outer Worlds, Private Division, Proč The Outer Worlds nepotřebují režim pro barvoslepé

Proč The Outer Worlds nepotřebují režim pro barvoslepé

Celá hra je od počátku navržena tak, aby nebyl nutný. Poruchou trpí jeden ze spoluautorů

1. 11. 2019
Název: The Outer Worlds Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Žánr: , Datum vydání: 25. 10. 2019

Vývojáři moderních titulů čím dál častěji myslí i na hráče s nějakým zrakovým hendikepem, poruchou vidění nebo slabozrakostí. Což je jedině správně. Projevuje se to jednak vítanou možností změnit velikost titulků, ale mnohdy už i úpravou zobrazení pro barvoslepé. Pro ně může být podle závažnosti vady obtížné nebo dokonce nemožné vnímat barvy, případně některé z barev. Tomu je nutné přizpůsobit i rozhraní hry, protože důležité vizuální informace mohou být pro někoho nezřetelné.

Obvykle volby pro barvoslepé najdete v nastavení grafiky. V RPG The Outer Worlds byste ovšem žádné takové menu nenašli. Jak se ukázalo, důvodem je skutečnost, že titul žádný speciální režim nepotřebuje. Designér Josh Sawyer, který pracuje ve studiu Obsidian Entertainment, na Twitteru prozradil, že celá hra byla od základu navržena tak, aby nebyla na problematických barvách závislá.

The Outer Worlds nikdy hráči neříkají jen s pomocí nějaké barvy, co mají čekat.

A důvod je prozaický, ale o to zajímavější. Jeden z šéfů projektu Tim Cain (Fallout, Vampire: The Masquerade – Bloodlines, Pillars of Eternity) má totiž sám jednu z forem barvosleposti. “Zvláštní trik, jak můžete udělat své hry přístupnější – mít vývojáře, kteří jsou barvoslepí,” dodal Josh Sawyer v nadsázce.

Jednoduše řečeno The Outer Worlds nikdy hráči neříkají jen s pomocí nějaké barvy, co mají čekat. Barevnou signalizaci vždy doplňují další informace podávané jinou formou. Divili byste se přitom, kolik vjemů je normálně ve hrách závislých na barvě coby indikátoru.

“Jsem překvapený, kolik her zprostředkovává informace jen skrze barevné variace, a takové tituly nemůžu hrát.”

Tim Cain trpí dědičnou barvoslepostí. V rozhovoru pro Gamasutru před pár lety prohlásil, že vidí méně než polovinu barevného spektra. Jeho ztráta barevného vidění prý ovlivnila a ovlivňuje řadu jeho rozhodnutí. Začala se projevovat, když mu bylo přibližně dvacet let. “Jsem překvapený, kolik her zprostředkovává informace jen skrze barevné variace, a takové tituly nemůžu hrát,” prohlásil. “Není těžké zapojit i číslo, symbol nebo slovo vedle změny barvy, ale některé hry to nedělají ve snaze minimalizovat UI,” dodal s tím, že vyzývá další vývojáře, aby vždy nabídli volbu rozhraní pro barvoslepé.

Pokud máte pocit, že je to problém, který se vás určitě netýká a postihuje jím jen minimum lidí, dovolím si citovat Wikipedii, podle níž touto poruchou trpí 9 % mužů a 0,4 % žen. Možná patříte mezi ně právě vy. Test barvosleposti si můžete udělat třeba tady a tady.

The Outer Worlds, Private Division, Proč The Outer Worlds nepotřebují režim pro barvoslepé

Podívejte se na rozhovor s Joshem Sawyerem

Josh Sawyer je tvůrce Falloutu: New Vegas, Pillars of Eternity a celé řady dalších klasických izometrických RPG. Jeho historie je plná zajímavých projektů, příhod i neveselých událostí. Vyzpovídali jsme ho ve Vortexu #57.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru