Akce The Game Awards se každoročně pyšní vyšší sledovaností. Stala se z ní stálice na poli velkých herních show. Funguje současně jako asi nejviditelnější ocenění v oboru i prezentace, kde se představují nové tituly. V tom je kámen úrazu. Je to oslava her i vývojářů a současně velká několikahodinová reklamní přehlídka. Od počátku jí spousta lidí miluje a řada dalších k ní má výhrady. I v minulých letech se řešilo, že komerční obsah nebo celebrity dostávají prostor na úkor videoher. Mluvilo se o tom, že oznámení zastiňují samotné ceny. Nebo faktu, že trailery jsou často zařazené za peníze, byť většina lidí chápe, že celá akce se musí z něčeho zaplatit. Letos se ale sešlo kritiky a kontroverzních momentů možná víc než v jiných letech. A to vzbudilo debatu o budoucnosti TGA. Tohle nemá být laciná snaha svézt se na kritice z pozice někoho, kdo něco podobného nikdy neorganizoval. Podíváme se jen trochu blíž na některé okolnosti a události, které teď internetem hodně rezonují s odstupem pár dní.
Jak už bylo řečeno, každoročně se otevírá téma, zda deklarovaná oslava nejlepších loňských her a jejich autorů není trochu málo o nich a trochu moc o odhalování novinek. Namíchat spravedlivě oba formáty je skoro nemožné, protože třeba hudební nebo filmové akce podobné kombinované show moc neznají. Jisté je, že právě oznámení a “světové premiéry” ale k The Game Awards každý rok přitahují víc a víc diváků. Název mluví jasně, je to o cenách. Ale bez trailerů by nepochybně byla jejich sledovanost nižší. A tak se i délka akce stává pomalu neúnosnou. Její věhlas v minulosti rostl i s tím, jak pořadatelé přidávali víc a víc na složce “malé E3”. Rozdělit akci na dvě by herním cenám posloužilo prostorem, ale zřejmě uškodilo viditelností. Ten poměr je ale čím dál nelichotivější pro vítěze. V praxi to už několik let vypadá tak, že některé ceny se oznamují, ale nepředávají už v pre-show před hlavní akcí. Další se zase vyhlašují v hlavní show, ale v sériích po několika a opět si pro cenu nikdo nepřijde. A jsou přitom mezi nimi mnohé prestižní kategorie. Jen pár cen se pak udělí a předá přímo na pódiu v hlavní části. Někdo by mohl namítnout, že i některé filmové ceny se pro jejich velké množství předávají na etapy, ale případ TGA je přeci jen speciální.
Během přenosu to letos vypadalo, že organizátoři museli před akcí připomínat nominovaným, aby v případě vítězství zkrátili své děkovné řeči. Na svou rekordně dlouhou děkovačku v úvodu ostatně zavzpomínal i loňský vítěz Christopher Judge a zažertoval, že byla delší než kampaň letošního Call of Duty. K tomu se ostatně ještě vrátíme. Americký herec si loni získal publikum upřímnou radostí z ceny za nejlepší herecký výkon v God of War Ragnarök. Byl to výrazný moment právě i díky tomu, že byl přirozený, nezkrácený a neinscenovaný. “Kratos” ale mluvil skoro 8 minut, což byl rekord nejen v rámci TGA, ale byl to proslov delší než jakýkoli třeba v historii Oscarů. Zdá se proto, že pořadatelé dopředu požádali účastníky, kteří vystoupí na pódium, aby tento příklad nenásledovali. V některých případech dokonce došlo k tomu, že hudba vyhánějící oceněné z pódia začala hrát ještě dřív, než vítěz stačil domluvit, nebo už nemohl předat slovo další osobě. Už to se během přenosu zdálo být neuctivé k oceněným. Nepůsobilo to jako deklarovaná oslava tvůrců. Jak se mělo až později po přenosu ukázat, narážky některých vítězů na letící čas byly ve skutečnosti důsledkem ještě důraznější připomínky. Mezi diváky v hledišti se totiž nacházela velká obrazovka čtecího zařízení, která oceněným odpočítávala 30 sekund děkovné řeči a pak je statický nápis požádal, aby už skončili. Po dalších 15 až 20 sekundách začal “výhružně” blikat, pokud člověk stále mluvil.
Lmao the prompter pic.twitter.com/v1Jg9WwFUY
— The Dave Awards (@DaveOshry) December 8, 2023
To vedlo k tomu, že se během sledování zdálo, jako by byl čas na vše ostatní kromě projevů oceněných. Kamery samozřejmě nezabíraly to, co později sdíleli návštěvníci a diváci, kteří byli přímo na akci. Je pochopitelné, že organizátoři se potřebují vejít do nějakého časového plánu, ale výsledek nepůsobil moc dobře. Vysvětluje to, proč někteří lidé na jevišti končili své proslovy jakoby v půli nebo se zjevně snažili uspěchat děkování a jmenování dalších kolegů. Neil Druckmann třeba svou řeč zahájil slovy, že ví, že čas běží. A zjevně to myslel doslova, jak jsme zjistili později. Ještě větší problém to očividně byl v případě lidí, kteří během proslovů využili tlumočníka, protože nedostali víc času, ale logicky se všechno muselo zopakovat dvakrát. Překvapivě pod časovým tlakem se ocitl i vítěz hlavní ceny. Když Swen Vincke z Larian Studios děkoval za ocenění pro nejlepší hru roku pro Baldur’s Gate 3 a věnoval ho zesnulému kolegovi, opět jej v tu chvíli vyháněl z pódia nápis “Please Wrap It Up”. Na jeho řeči je přitom v tu chvíli patrné, že začíná spěchat.
“Please wrap it up”@thegameawards gives award winning Developers 30 seconds to say their piece and then GTFO pic.twitter.com/4RgSQEDKNo
— Javiera Cordero 🇵🇸 (@javierabegazo) December 8, 2023
Eiji Aonuma, legendary director of Legend of Zelda: Tears of the Kingdom being told to “Please wrap it up” at @thegameawards https://t.co/6CIcjQUV4b pic.twitter.com/za7jYgK0EV
— Javiera Cordero 🇵🇸 (@javierabegazo) December 8, 2023
If I won game of the year and was dedicating the award to a member of my team who had died during development and saw the words “Please wrap it up” I’d be fucking pissed #TheGameAwards pic.twitter.com/be0hLfmfT2
— Javiera Cordero 🇵🇸 (@javierabegazo) December 8, 2023
Je zjevné, že kvůli tomu, že přenos nejde jen na internetu, se někam jeho pořadatelé snaží “vejít”. I když fakticky neomezený internetový přenos je stále dominantní. Mnozí fanoušci ale nyní poukazují na to, že zatímco ocenění vývojáři museli spěchat, předávající měli často mnohem víc času a kolikrát ani neříkali nic zase tak důležitého. Typickým příkladem je herec Simu Liu a jeho zraněná achilovka při hraní basketbalu. Nikdo přitom zřejmě nechce umlčet ostatní hosty, ale působí to jako paradox, když mají víc prostoru než hlavní hvězdy večera. Nebo jimi ve skutečnosti nejsou a jsou to právě celebrity a nově oznamované hry? Ceny za nejlepší hudbu (Final Fantasy XVI), nejlepší debut (Cocoon) nebo nejlepší akci (Armored Core VI: Fires of Rubicon) jsou vyjmenované v sériích, aniž by byly předány a jejích vítězové vůbec promluvili. Zatímco Gonzo nebo nový Kodžimův horor si na nedostatek prostoru stěžovat nemohou. Trailery dostaly spoustu prostoru. Když se mluvilo o nových hrách, zpravidla to opět bylo déle než u vítězů. To samozřejmě není špatně. Na místě je asi pozvat nějakou osobnost mimo hry. Je bezva, že uslyšíme hudební vystoupení. Je super vidět nové hry a dozvědět se o nich víc, ale mnoho lidí poukazuje na název akce, kde jsou ceny odstavené na druhou kolej a děkovné řeči se zkracují, anebo je neslyšíme vůbec.
Opakovaně se také řeší, zda vlastně herní svět, který o sobě tak rád prohlašuje, že se v něm točí víc peněz než v Hollywoodu, potřebuje neustále zvát všemožné celebrity snad ve snaze o validaci vlastní důležitosti a relevance pro ostatní. I když přitom máme mít sebevědomí na to, abychom už nepotřebovali slyšet, že hry jsou součástí kultury a zasluhují respekt. Josh Sawyer podepsaný pod hrami Pentiment, Pillars of Eternity nebo Fallout: New Vegas to nazval zoufalou snahou získat uznání bez respektu k vývojářům, které oceňuje. Takových nesouhlasných až sarkastických reakcí bylo ale mnohem víc. Podle některých The Game Awards zacházejí s vítězi cen jako s nějakou nepříjemností, která překáží placeným reklamám. Ostatně pár příkladů najdete níže.
This year’s The Game Awards is an embarrassing indictment of a segment of the industry desperate for validation via star power with little respect for the devs it’s supposedly honoring.
— Josh Sawyer (@jesawyer) December 8, 2023
personally I love doing prolonged unfunny bits rather than listening to game devs talking about their work
— Cat Manning (@catacalypto) December 8, 2023
it’s great how the game awards are treating the award winners like they’re an inconvenience getting in the way of all the paid ads lmao
— jessica harvey 🐄 (@oysterFAKE) December 8, 2023
what I’m doing here, clapping at a bunch of ads, watching a bunch of executives gloat while hollywood celebs read from a script like robots
what am I doing with my time here on earth
— Antonio Freyre (@merlino_games) December 8, 2023
Pořadatel a moderátor akce Geoff Keighley už na kritiku reagoval. Poděkoval za zpětnou vazbu a uvedl, že souhlasí s tím, že hudba byla spuštěna pro oceněné příliš rychle. Požádal prý proto svůj tým, aby v průběhu The Game Awards toto pravidlo zmírnil. Ačkoli podle něj nikdo nebyl přerušen, je to něco, co budou dál řešit. Nicméně s tím mnozí lidé na Twitteru nesouhlasí a podotýkají, že třeba herec Niel Newbon oceněný za nejlepší výkon byl v přímém přenosu během projevu přerušen a přehlušen hudbou. Ale upozorňují i na další případy, kdy se z oslavy vítězů stal spíš sprint. Je to svého druhu taky speedrunning řečeno herní hantýrkou.
By the way – I do agree that the music was played too fast for award winners this year, and I asked our team to relax that rule as the show went on. While no one was actually cut off, it’s something to address going forward.
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) December 8, 2023
Děkovné řeči letos dohromady zabraly jen nějakých 11 minut. Na upoutávky připadaly dlouhé desítky minut. Ostatně Keighley už před akcí lákal, že letos bude víc oznámení než obvykle. A nic si nenamlouvejme. I když všichni sami ty trailery na velké a zajímavé hry chceme, není to nic jiného než několik hodin reklam. Na něco, co nás baví, ale pořád je to reklama. Uznání autorům může být opravdové. Ale teď jsou ocenění zcela zastíněná. Možná je to neuctivé. Možná je to zklamání. Ale vzhledem k historii akce to není úplně překvapivé.
I když se nápad na rozdělení akce zdá skoro nemyslitelný, tlak na to možná poroste. Zdá se, jako by obě části nedokázaly fungovat dobře pohromadě. Je sice fajn, že nové trailery přitáhnou pozornost hráčů i k samotným oceněním a vítězům, ale za jakou cenu? Mohou být ocenění skutečně respektovaná a fungovat jako oslava umění, když se současně musí takto zalíbit? Možná je opravdu nutné obětovat část sledovanosti, pokud to bude pro dobrou věc. V této souvislosti se připomíná i následující moment z The Game Awards 2016 a děkovná řeč za vítězství v kategorii Games for Impact pro hru That Dragon, Cancer. Je to něco, co by v dnešním formátu nebylo možné. Na to video se určitě podívejte, moc dobře si vzpomínám, jak mě kdysi během přenosu tahle řeč dojala.
If #TheGameAwards continue down this path, then moments like That Dragon, Cancer’s acceptance speech will never happen again. No world premiere is worth loosing this. https://t.co/RXzde4StFx pic.twitter.com/agIquQngRm
— Emmett Watkins Jr. (@Ejsponge61) December 8, 2023
Na akci také podle mě už několik let trestuhodně chybí nějaká připomínka zesnulých osobností z oboru, jako je tomu zvykem u hudebních, filmových nebo televizních cen. Podle dalších kritiků zase ceremoniál ignoruje důležitá témata. Zmiňují například, že se tu nevěnuje pozornost velkému propouštění. Letos má být v herním průmyslu zrušeno celkem asi 10 tisíc míst. Nejde o snahu udělat z akce nějakou politickou platformu, ale s úspěchem a vlivem se vždy pojí i určitá zodpovědnost k odvětví, které reprezentujete. Nebo chcete reprezentovat. A Keighley se jí v minulosti nezříkal. Třeba když hlasitě kritizoval Activision Blizzard mimo jiné v případě obvinění ze špatného zacházení se zaměstnanci. Kritizoval i Konami za to, že nedovolili Kodžimovi objevit se na akci, když se vyostřili vztahy mezi slavným vývojářem a jsou někdejším zaměstnavatelem.
Taková témata jsou určitě nepříjemná a nelehká na pojetí, ale neříct nic může přinést paradoxně někdy ještě víc škody než se snažit zůstat stranou. Za propouštění třeba určitě není nutné hned někoho kritizovat, spíš si řada lidí zjevně představovala, že se takovým lidem vyjádří na akci podpora. Možná se ale řešení jakýchkoli nepříjemností nemusí líbit vydavatelům a sponzorům a nepřejí si je.
A pak tu samozřejmě máme ještě zmíněný vtípek na adresu Call of Duty. Christopher Judge zažertoval, že jeho loňská řeč byla delší než příběhová kampaň pro jednoho hráče v letošním Call of Duty. Lidé v sále se zasmáli, někdo upřímně, někdo nervózně a někdo vůbec. Ozvalo se i mírné zahučení. Brzy se ukázalo, že to nebylo úplně šťastné. Několik vývojářů ze Sledgehammer Games, ale i dalších osobností se ozvalo s tím, že takzvaná oslava vývojářů by asi neměla zahrnovat takový sarkasmus na adresu autorů, kteří nemusí být nutně viníky, zejména ve světle neoficiálních zpráv o náročné situaci v týmu a během vývoje. Někteří z vývojářů později své příspěvky z Twitteru zase smazali. Tady má nepochybně každý laťku pro to, co je ještě přijatelné, někde jinde. Na účet kolegů se často lidé baví i na jiných oceněních, možná na to jen nejsme ve hrách zvyklí, ale nepřidalo to prostě celkovému dojmu a kritice letošního ročníku za nedostatečnou pozornost autorům her. Části lidí vadí, že tohle rýpnutí přišlo právě tady a od jednoho z kolegů, dá se říct.
Imagine having $hort user engagement once your game is consumed… can’t relate. 🤭#gameawards
— ᴛⲓⲥҡʟᴇмʌꚍꚍᴇʀ (@Ticklematter) December 8, 2023
Say what you want about Call of Duty MW3 critically, but it’s fucking shitty, bad taste to have approved some dumb teleprompter joke attacking devs.
Dev on that game was incredibly hard, and well-documented. Attacking the devs is the wrong call.
Celebrate the devs my ass.
— Jez (@JezCorden) December 8, 2023
To všechno dohromady vedlo k tomu, že po jubilejním 10. ročníku The Game Awards zůstala určitá nepříjemná nálada. A tak zatímco někteří diváci hodnotili kvalitu akce jen počtem představených velkých her a jimi očekávaných nadějí, mnozí vývojáři teď zřejmě cítí jisté rozpaky. Držme jim, sobě i pořadatelům palce, aby se to příště povedlo bez nich.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Co se tyce nazoru na delku prenosu, „kvalitu“ traileru a jaky kategorie ocenovat – tam ma asi kazdy svoje preference. Trailery stejne do velky miry urcujou penize. Takze se necham prekvapit i pristi rok. Awards budu sledovat, dokud tam pro me neco je.
Stejne jsem si nejvic uzil tu „watch party“ s vama (ac ze zaznamu). Bez vas bych asi hodne veci skipnul.
Jo, a prostor vitezum to urcite chce vetsi. Minimalne takovej, jaky mely treba predstavovacky novejch her. Snad to nebudou jen bezduchy dekovacky. Ale i tam jsou casto videt emoce a radost z hotoveho dila.
Významně mi naopak chybí některé kategorie jako „síň slávy – nebo heaven (god) gamers“ , kde se bude oceňovat nějaká osobnost-za celoživotní přínos odvětví třeba i IM nebo „F“ kategorie. Klidně bych tam najednou uvedl třeba 5 osobností, jelikož vlak života pádí pořád dál a trochu nám to ujíždí – nejsou to České Dráhy
No a pak samozřejmě samostatná kategorie – pro „remake – remaster – reboot“ Možná kategorie i pro „DLC of The Year“ přidal bych i kategorii pro nejhorší hru „S*it of the year“.
Vím, že se to asi nestane, ale akci by také mohl moderovat někdo jiný než Geoff Keighley – protože pomáháme Bohouškovy být stále více sebestředným – a on je tou hlavní „hvězdou“ né hry, a je to rok od roku horší
Kompletně celá dramaturgie by zasloužila nakopat a překopat – nemá to highlight ani nějaký climex – dramaturgicky to negraduje ap. Poslední 3 ročníky pak i diskutabilní, zda se do hlasování nezapojuje i „politický“ vliv.
Zas je ale fér říc buďme rádi, že aspoň něco takového máme. Ale už 3. rok po sobě vlastně sleduju živák jen jako poklonu a poděkování Vortexu a mám to spojené s koncem roku – poslední velká akce atd. Ale nebít Vortexu tak ani nevstávám. protože kvalita jde dolů, stejně tak moje víčka po půlnoci – každý křížek už je znát. Kdyby tam byla lepší dramaturgie, tak si člověk i něco pamatuje ale vyčerpání a deprivace po „marných“ 4 hodinách je znát. Asi se to trochu míjí čím dál víc s očekáváním hráčů. A dejme tomu i možná nepochopením od hráčské akce .
NA druhou stranu ještě jednou je super, že tvůrci aspoň něco dostanou. Více otevřenosti, lidskosti a geekovosti ze strany organizátora je třeba
2) Mnohé ceny bych zrušil (esport, youtubeři…)
3) Dal bych větší prostor k představení nominovaných her
4) Rozhodující by měla být kvalita, ne popularita, například proč ve strategiích nebyla nominováni: Miasma Chronicles a Alien Dark Descent?
5) Délka „show“ by mohla být o hodinu kratší
6) Nevadí mne představování nových her, tím více co je E3 již minulostí, ale i s přihlédnutím k bodu 5, bych omezil počet představovaných her (zaměnitelné anime blbosti), na druhou stranu nechápu proč trailer na Exodus nebyl uveden v plné délce
7) Narážka na CoD byla vtipná a trefná, je mne obecně odporná alibistická korektnost, ostatně když jsem se zpětně díval na ročník 2022, byť platí bod 1, sralo mne jak jste do písniček „kafrali“
8) Ještě jednou díky!
A Ricky Gervais – zaprvé: nakládá jednotlivcům a konkrétním osobám a HLAVNĚ zadruhé: to s nima přímo konzultuje. Těm jeho fórům totiž předchází rozhovor s lidma do kterejch bude rejpat a ptá se jich jestli je v pohodě, když o nich řekne tohle a tamto.
To je asi tak všechno no…
On tym nekritizoval, takze i to prirovnani k zednikum nedava smysl. Navic pokud mi nekdo postavi spatne dum, kritizuju dum. Jako koncoveho zakaznika me nemusi zajimat, jestli za to muze zednik, projektant nebo termin.
Pokud za neco zaplatim, mam plne pravo byt nespokojeny a je jedno, kdo za to muze…at uz je to hra, nebo treba kafe…(kdyz si koupim hnusny kafe, tak je proste hnusny a jestli za to muze barista, majitel nebo kavovar me nemusi za moje penize vubec zajimat..nerikam baristovi, ze to udelal hnusny, nerikam majiteli, ze koupil hnusny kafe, proste rikam ze to kafe je hnusny.)
Že si za něco zaplatíš a jsi nespokojený je naprosto v pořádku, ale jestli nevidíš rozdíl v tom, že si někde zanadáváš na fóru a dáš nízký user score na metacritic, nebo to jako celebrita (teď navíc i významná na poli herního dabingu) vybleješ během akce, která by měla být hlavně o tom tohle médium oslavovat a sledují tě přitom statisíce lidí, tak je něco špatně. On není jako ty, nebo já. Stál na pódiu a s tím jde ruku v ruce nějaká zodpovědnost. Aby bylo jasno. Vůbec mi nevadí, že si plivnul na CoD, ale jde mi o formu jakou zvolil. Protože on plival i na tým, kterej si svoji práci odvedl.
Představ si že pracuješ ve fabrice, kde by jsi dělal na špatně navržené konstrukci, ale nikdo by tvoje připomínky o její nestabilitě nebral v potaz, protože se musí dodržet nastavený termín. Pak by ta konstrukce spadla a ty by jsi pak ve zprávách, které budou sledovat statisíce lidí pak poslouchal od nějakého člověka rýpance, že jste to všichni udělali blbě. Jestli je tohle podle tebe v pořádku, tak mi to s odpuštěním přijde strašně smutné…
Evidentne to vnimam jinak, kdyby hazel vinu na tym, taky bych nesouhlasil, ale vubec to na me tak nepusobi.
Pokud bude kontrukce spatne navrzena, je to chyba statika a ne delnika…ale ja jako clovek zvenku nemam sanci posoudit, jestli za to muze statik, nebo delnici ve frabice, protoze treba chteji setrit material…proto nekritizuju profesi, ale stavbu…stejne jako Judge nekritizoval vyvojarsky tym, ale hru. (proto i ten sportovni primer mi tam sedi, i kdyz je pravda, ze tam vidim vsehno a muzu soudit jednotlive)
Takže, trailerů jen pár na velké AAA a indie pecky, ne na balast, nezvát nerelevantní komedianty, méně reklam, které budou jasně oddělené od ostatního obsahu a nebudou se prolínat s normálními trailery na chystané hry, více času na děkovačky, ale taky jasně určený čas, protože nikoho nezajímá, jak deset lidí po sobě děkuje své rodině a kolegům. Hudební čísla bych taky omezil, ty jsou otravná. A souhlas, víc přímých předávaček alespoň u kategorií jako hudba a akční hra, protože mé dvě nejoblíbenější hry v tomto roce FFXVI a AC6 měli své ceny odsunuté na vedlejší kolej. Různé e“sporty“ a influencery lze odbýt v preshow naprosto v pohodě, tam se taky může ukázat indie balast. Celková délka max dvě hodiny + pre show a cringe s loutkama a podobné blbiny patří taky zrušit.
Minulé roky bylo TGA po všech stránkách lepší, teď jakási přemíra sebedůvery způsobila pocit nedoladěnosti a amaterismu, který by za normálních okolností byl políčkem pro ty jenž touží přiblížit se relevancí a vážností filmovému průmyslu, ale vzhledem k tomu jaká trapná šaráda se stala z oscarů a jaká freak show jsou hudební ceny to zas tak moc nevadí…