Společnost Konami před krátkou chvílí potvrdila spekulace ze začátku července, podle kterých má být letošní ročník Pro Evolution Soccer nabízen coby free to play titul. Tiskovou zprávu doprovází první video, které představuje úplně novou éru slavné série a předkládá plány do budoucna. Jednou z nejpodstatnějších změn prochází celková identita hry, včetně vlastního názvu – z Pro Evolution Soccer se totiž stává eFootball bez číslovky, který na podzim dorazí na PC, konzole předchozí i aktuální generace a díky univerzálnosti použitého Unreal Enginu také na mobilní zařízení. To vše s plánovaným cross-playem napříč všemi platformami ještě před koncem letošního roku a placenými DLC, která zpřístupní další herní módy a pravděpodobně i jednotlivé týmy.
„Vycházeli jsme ze silných základů Unreal Enginu, který nám umožnil přepracovat projev hráčů a provést řadu dalších úprav, abychom vytvořili úplně nový fotbalový engine,“ představují lidé z Konami svůj eFootball. Naznačili také, že letos na podzim vydaná hra bude plnit funkci dlouhodobé platformy, do které bude možné dokupovat jednotlivé módy podle vlastních preferencí společně se sezónními updaty, nahrazujícími předchozí samostatné ročníky. Ostatně, model aktualizace namísto další hry za plnou cenu si Konami vyzkoušelo už loni a vše se zřejmě osvědčilo natolik, že se to promítne do celkové filosofie za značně inovovanou sérií. Sluší se rovněž dodat, že eFootball bude k dispozici pouze digitálně a na rozdíl od Electronic Arts se Konami zaručuje, že na všech platformách budou mít hráči identický zážitek z hraní. Odtud pak pramení snahy zpřístupnit plný cross-play mezi mobily, počítači a konzolemi, byť podle zveřejněného plánu dorazí v několika fázích.
V zimě bude zpřístupněné vzájemné hraní všech verzí – tedy i mobilních, pro iOS a Android, u kterých ale budou muset hráči použít gamepad.
Podzimní start přinese jádro hry, obsahující devět bezplatných týmů pro každého bez nutnosti cokoliv platit. K dispozici bude Barcelona, Bayern, Juventus, Manchester United, Arsenal, Corinthians, Flamengo, São Paulo a River Plate, se kterými bude možné hrát lokální či online zápasy. S vydáním hry bude zároveň k dispozici cross-play napříč generacemi obou rodin konzolí, nikoliv však společně a nikoliv s hráči na PC. Později, ale stále ještě během podzimu, dorazí režim Online Leagues a tzv. Team Building mód – možná variace na MyClub. K dispozici by pak mělo být hraní napříč všemi konzolemi a PC verzí, stejně jako transformovaný battle pass, který bude mít v eFootball označení Match Pass. Naznačený mechanismus ale odpovídá zaběhnutým standardům a očekáváme tudíž, že díky postupnému hraní a plnění stanovených výzev bude k dispozici sada odměn, rozdělených na placenou a bezplatnou část. A nakonec v zimě bude zpřístupněné vzájemné hraní všech verzí – tedy i mobilních, pro iOS a Android, u kterých ale budou muset hráči použít gamepad, projeví-li o cross-play zájem. V té době také vypuknou první e-sportové turnaje, které mají být rovněž důležitou součástí plánovaných inovací.
Co se týče dalšího obsahu, zejména pak zastoupených týmů a módů, vývojáři o nich hodlají promluvit později, zdá se však, že do popisovaného jádra hry si budou moci hráči zakoupit moduly, které jim přijdou zajímavé a k užitku, čímž se cena ani vzdáleně nemusí vyšplhat k cenovce samostatné hry. Pokud vás zajímá jen jedna konkrétní liga, bude s největší pravděpodobností ke koupi samostatně, pokud nechcete online režimy, nemusíte za ně utrácet. Na papíře systém vypadá poměrně dobře – dává ostatně hráčům mnohdy absentující možnost volby – o všem ale pochopitelně rozhodne cena těchto DLC a celková struktura, kterou můžeme zatím pouze odhadovat. Už nyní se ale vývojáři zavázali k tomu, že hru budou aktualizovat pravidelně, včetně soupisek, dresů, ale také hratelnosti a grafiky.
Té se věnuje výše přiložené video, ve kterém vývojáři odhalují úzkou spolupráci s hvězdnými současnými i bývalými fotbalisty, jako je Lionel Messi, Andrés Iniesta nebo Gerard Piqué. Ti dali vývojářům potřebný feedback a hlavně poskytli vlastní schopnosti k tomu, aby mohl být použity ve hře a postaraly se o co nejlepší zážitek. Podobně jako vývojáři z EA se také Konami letos zaměřuje na animaci – jejich systém se jmenuje Motion Matching – a má přinést co nejplynulejší navazování všech připravených animací do věrohodného celku. Řečí čísel by jich mělo být čtyřikrát více, než tomu bylo v předchozím ročníku a projeví se na všech platformách, včetně mobilů. Podle vyjádření producenta Sejtara Kimury pro IGN to ale vypadá na mnohem rozsáhlejší změny v hratelnosti i ovládání, což částečně potvrzovala i testovací verze, kterou jsme pro vás na konci června streamovali.
Všechny změny prý byly podle Kimury plánovány přibližně dva roky a počítalo se s tím, že přijdou ke slovu v době, kdy se na trh dostanou nové konzole. Vše pak vychází z velkého úspěchu PES Mobile, který dodal vývojářům jistotu a byl stavebním kamenem celé přeměny. Kimura se nicméně druhým dechem snažil uklidnit hráče, zvyklí na hardcore zpracování verzí pro PC a konzole, že o nic nepřijdou a hra pořád zůstane plnohodnotnou simulací fotbalu se vším, co mají fanoušci rádi. Zlepšení by měli očekávat například v soubojích jeden na jednoho, umělé inteligenci spoluhráčů a pochopitelně i grafice, o jejíž kvalitě se můžete alespoň zprostředkovaně přesvědčit na prvních screenshotech.