Společnost Sony ještě před zahájením letošního ročníku Tokyo Game Show uspořádala prezentaci PlayStation VR2 pro zástupce vybraných médií. V průběhu středy se tak na mnoha místech objevily články s prvními dojmy z her Horizon Call of the Mountain, Resident Evil Village, The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 2: Retribution a v neposlední řadě z vylepšené zážitkové hry Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge. Jednotliví novináři z magazínů jako The Verge, Eurogamer, IGN, Wired a další se pak samozřejmě zaměřili i na samotný headset a zdá se, že byla převážná většina z nich s výsledky nadmíru spokojena. Redaktor britského Eurogameru Ian Higton například uvedl, že ačkoliv je milovníkem VR a má pro hraní dostatečně silný počítač, dosavadní zkušenost prý doslova bledne před tím, co zažil během hraní s PlayStation VR2.
První uživatelé PS VR2 z řad zástupců médií si pochvalují nižší hmotnost celého zařízení a přirozeně také možnost spojit celou soustavu s konzolí pomocí jediného kabelu. Na rozdíl od první generace, která vyžadovala vlastní převodník a množství tlustých kabelů, je řešení PS VR2 prý tím druhým nejlepším možným po bezdrátové variantě, ke které se však Sony v této generaci neuchýlila. Kabel měří na délku 4,5 metrů, takže ani v pohybu není žádný velký problém a je natolik lehký, že nebude stahovat headset z hlavy. Chvála přichází i směrem k vizuálnímu podání testovaných her, které je na míle vzdálené rozmazaným scénám z první generace. V závislosti na hře běží PS VR2 v režimu 90 nebo 120 Hz a rozlišení 2000×2040 pro jedno oko se prý stará o maximálně ostrý a přesný obraz.
Vibrace lze jednoduše vypnout v menu, takže pokud byste jim z jakéhokoliv důvodu nepřišli na chuť, nemusíte se jimi jakkoliv obtěžovat.
Vykreslování je pak ještě lepší díky systému pro sledování očí, což potvrzuje většina článků a zmiňují se v nich i detaily jako reakce NPC, které s vámi hovoří přímo do očí, pokud na ně upřete zrak. Velkým překvapením byla pro většinu novinářů haptická odezva v náhlavní soupravě – patrná například v Horizon Call of The Mountain, když nad hlavami přelétl velký robotický pták – a pochvalné hlasy míří také k ovladačům, které vychází z moderního průmyslového standardu a nejedná se o žádný pohrobek předchozích technologií, jako tomu bylo v případě ovladačů Move u prvního PlayStation VR. Vibrace však lze jednoduše vypnout v menu, takže pokud byste jim z jakéhokoliv důvodu nepřišli na chuť, nemusíte se jimi jakkoliv obtěžovat. To ostatně platí také pro zmíněné ovladače Sense, které přináší podobnou míru přizpůsobení jako ovladače DualSense k PS5. Co je ale asi z dojmů nejpodstatnější – headset i ovladače jsou prý velmi ergonomické nikde nic netlačí či nepřekáží a ani po delším hraní se prý nedostavuje výrazná únava.
Co se týče jednotlivých her, většina článků se shoduje na tom, že technologicky nejpokročilejší byl několikrát zmiňovaný Horizon. Je to pravděpodobně dáno tím, že na rozdíl od zbývajících titulů pracovalo na hře first-party studio – Guerrilla Games – které mohlo využít všechny dostupné zdroje a dostat se k nim dřív než ostatní. Zábavný je prý mechanismus zlézání skal, funguje také projekce vašich prstů při interakci s předměty a díky adaptivním triggerům je prý velmi uspokojující střelba z luku. Okolní svět hry je prý navíc velmi interaktivní, mnoho věcí lze rozbít nebo nějakým způsobem použít, což zvyšuje míru ponoření do herního světa, které umocňují pompézní scény například se zmiňovaným ptákem nebo okolo procházejícím obřím dinosaurem. Hra rovněž přichází s několika možnostmi pohybu a profilem pro hraní vsedě nebo vestoje.
V Resident Evil Village je rovněž zastoupeno manuální nabíjení, stejně jako možnost fyzicky sbírat předměty a prohlížet si je v ruce.
Resident Evil Village byl na druhou stranu spíše standardní záležitostí, která se v mnohém podobala zážitku z hraní Resident Evil 7 ve VR. Připomínáme, že VR verze dosud posledního dílu slavné série byla oznámena teprve v červnu, zdá se však, že lidé z Capcomu ji už mají v podstatě připravenou. Vše prý bylo začištěné, plně funkční a vizuálně krásné, po stránce hratelnosti ale přirozeně nepřichází žádné novoty. Co se změnilo, je použití ovladačů Sense pro plný pohyb ve hře – namísto držení standardního ovladače jako u RE7 – takže můžete vzít zbraň do kterékoliv ruky, případně použít kombo nože a pistole bez jakéhokoliv omezení. Ve hře je rovněž zastoupeno manuální nabíjení, stejně jako možnost fyzicky sbírat předměty a prohlížet si je v ruce. Jediné, k čemu přišla mírná kritika, je pocit jakéhosi odhmotnění, protože ve Village nemáte celé tělo, nýbrž jen plovoucí ruce, což může trochu narušovat atmosféru.
Zbývající dva tituly, tedy Živí mrtví a Hvězdné války, nepůsobily o nic hůře než oba předcházející. Stále se chválí grafické zpracování, resp. míra detailů, které dokáže PS VR2 v kombinaci s PS5 vykouzlit, a to je, zdá se, jeden z hlavních taháků nového zařízení. Pravda, v případě The Walking Dead vyniklo díky tmavým scénám také HDR, ani směrem k němu ale nepřichází žádná negativní kritika a jednoduše se zdá, že Sony dokázala trefit hřebíček na hlavičku. Samozřejmě zatím nepodléháme dojmům naplno – rádi si uděláme vlastní obrázek, až budeme mít headset k dispozici – pokud však máte rádi VR a pořídili jste si PlayStation 5 i s touto vidinou, nebudete zřejmě zklamaní. Tedy za předpokladu, že cena nevystřelí bůhvíjak daleko a PlayStation VR2 bude dostupný v adekvátním množství.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jak Zdeněk zmiňoval, PS5 jsem kupoval i s vidinou budoucího VR a obavy z ceny a dostupnosti jsou zcela na místě. Nezbývá než počkat.