Ani my se občas nestačíme divit, co dalšího mohou vývojáři nebo vydavatelé vymyslet se svými novými hrami. A ne automaticky to musí znamenat, že tím máme na mysli originální a inovativní herní mechanismy, skvělý příběh nebo netradiční využití dostupných technologií. Řeč je spíše o podivných rozhodnutích a praktikách, které nejsou všeobecně přijímány nikterak dobře, takže je pro změnu příjemné dozvědět se, že některé chystané a nutno podotknout, že velmi očekávané hry letošního roku, nebudou experimentovat. Jako v případě Dragon Age: Veliguard, pro který si nebudete muset stahovat či v horším případě kupovat žádná další DLC, abyste dostali kompletní příběh.
Obsahové nastavení chystané novinky od BioWare nastínila ředitelka vývoje Corrine Busche v rozhovoru s youtuberem publikujícím na kanále MrMattyPlays (přes VG247). Coby fanoušek série se zeptal, jak to bude s příběhovými DLC, čímž přirozeně narážel na rozšíření Trespasser, které bylo dostupné k předchozímu dílu Dragon Age: Inquisition. V tomto ohledu ale tentokrát BioWare nebudou komunitu hráčů rozdělovat a Busche slíbila, že v krabičce – ať už té fyzické nebo pomyslné digitální – najdou vše, co ve smyslu příběhu mohou načerpat. „Opravdu jsme chtěli vytvořit co nejkompletnější balení, jaké jen šlo vytvořit. [Ať už jde o] hráčův zážitek, příběh a vlastně i všechno odstatní. Na tohle jsme se tentokrát plně soustředili,“ řekla Busche a uklidnila tím podle nás značnou skupinu hráčů, kteří další díl této fantasy série vyhlíží.
Busche také vysvětlila, proč tomu bylo v případě předchozího dílu jinak, čímž zamířila do vlastních řad. Připustila totiž, že příběh z DLC Trespasser hře opravdu chyběl, velmi nutně doplňoval její příběh a chybou bylo, že BioWare tento obsah nezahrnul do základní hry. Něco podobného už prý nechce opakovat, což byla jen další motivace k tomu, aby příběhová DLC nebyla zapotřebí. Z druhé strany to ale neznamená, že se Veilguard nedočká žádných rozšíření, byť o nich momentálně Busche nemá zcela jasno. „Nikdy neříkej nikdy,“ uvedla Busche s odvoláním na to, že série má hluboký lore a řadu zajímavých postav, jejichž osudy by bylo možné prozkoumat právě prostředníctvím rozšíření, otevřeně o nich ale nemluvila, což lze připočíst k reputaci, bez ohledu na to, jestli interně už DLC naplánovaná jsou, či nikoliv. I to by pak nakonec mohlo pomoci k tomu, aby se původně poměrně vlažný postoj k Veilguardu postupně změnil, a dost o vyvažování pomyslných misek vah zájmu naznačily už poslední preview, která se nesla v převážně pozitivním duchu. Uvidíme už na samém konci října.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Nemám na to momentálně žádné účinné řešení. Sleduju stav diskuzí na Vortexu s velkou nelibostí delší dobu, ale zatím jsem nedošel k žádnému verdiktu, jak a kde efektivně nastavit hranice. Pokud to takto půjde dál, nejraději bych je zrušil úplně, protože už toho mám dost, odčerpává mi to jen čas i energii. Bere mi to náladu dělat Vortex a být součástí herní komunity. Tohle nemám zapotřebí. Nemám chuť se dohadovat s nikým o tom, koho cenzurujeme a proč, zda jsme pro woke, nebo proti woke. Nevyhovět nikomu, nebo naštvat všechny.
Z mého pohledu neexistuje žádné snadné řešení a ani není tak lehké ukázat na pár lidí prstem a rozdat bany, jak se tu pravidelně objevuje. Jednak jsou ve skutečnosti oba tábory mnohem počtenější, než se může zprvu zdát, takže by to způsobilo další lavinu výčitek adresovaných redakci, a také nás to přímo vtáhne do hádky o to, kdo má pravdu, proč někomu straníme atd. Zajímavé přitom je, že stížnosti se adresují redakci, řešení se čeká od redakce, ale ve skutečnosti tyhle hádky práci redakci jen komplikují a jejich (ne)přiživování mají v rukou sami diskutující.
Sledujeme, kdo hádky začíná, i to, jak se vyvíjejí a kdo a jak se do nich zapojuje. Nemyslete, že nemáme na sporné věci a lidi vlastní názor. Jen jsme mysleli, že dokážeme koexistovat bez toho, aniž bychom něco někomu nutili. My netoužíme tlačit mezi vás vlastní přesvědčení nebo světonázor. Netoužíme po tom, abyste ho znali nebo s námi sdíleli.
Problém je ale úroveň debaty obecně, a když tady začneme rozdávat bany, nevím, kde se to zastaví a zdaleka se to nemusí týkat jen lidí, o nichž si právě „ten“, nebo „onen“ myslí, že si to zaslouží. Chtěli jsme debatu otevřenou a tolerantní. Ale současně slušnou a věcnou. Chtěli jsme, aby se tu diskutovalo o hrách. Často se to přitom obracelo proti nám a tolerovali jsme tu i dosti nevybíravé útoky vůči redakci. Pokud to ale nepůjde jinak, než abychom si vybírali, kdo si začal, budeme asi ty diskuze u takových článků vypínat. Není to ideální, netoužím po tom, sebere to hlas těm, kteří chtějí o hrách skutečně diskutovat nebo se na něco zeptat. Ale momentálně nemám účinnější řešení.
Anebo mi prostě dojde trpělivost, smířím se s tím, že mě pak někdo bude jinde očerňovat za to jak popírám to či ono a začnu ty flame war bez milosti mazat a jejich zdroje banovat. Rovnou ale upozorňuju, že v takovém případě budu primárně cílit už na ty snahy vtáhnout ostatní do hádky skrz off topic témata nebo spamování něčím, co s tématem zprávy primárně nesouvisí.
Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Můžu vám ale upřímně říct, že s ohledem na řadu dalších těžkostí je tohle něco, co mě v poslední době zcela zbavuje chuti věnovat se tomuhle projektu a investovat do něj čas, energii, srdce i emoce.
Ještě mě napadlo Vortex fórum s moderátory z komunity, ovšem to by opět vyžadovalo moře práce a času. A tvůrci Vortexu mají i svůj osobní život, potřebu jídla a spánku.
Bavíme se tu pořád o hrách, bohužel už někdo asi nezažil éru devadesat a milenia, tak nevidí ten katastrofální downgrade, který se odvíjí už od toho, kdo v těch studiích pracuje (a na kvóty je v některých státech USA kvota)…
Neskutečně se na tu hru těším. Po deseti letech další Dragon Age. Co se děje na diskuzi u hry na Steamu je šílené. Hra ani nevyšla a už je to tam hatefest. Bohužel tohle je v poslední době u všech velkých her. Bojím se, aby to nezabilo projekt, jako ta vlna přehnané kritiky u ME: Andromeda. Ta hra měla chyby, ale jako nová kapitola Mass Effectu byla skvělá.
U Dragon Age Veilguard jsem předobjednal deluxe edici a snad se po vydání připojí dostatek hráčů, abychom odvrátili ten nápor lidí, kteří před spaním kontrolují, zda pod postelí nečíhá liberál. Samozřejmě teď to nesmí tvůrci zabít vydáním nekvalitního produktu.