branding
Vampyr

Vampyr

Lékařská etika versus touha po krvi

5. 5. 2018
Název: Vampyr Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Žánr: Datum vydání: 19. 8. 2018

Už 5. června vychází netrpělivě očekávané akční RPG Vampyr. A na svědomí ho nemá nikdo jiný než talentované pařížské studio Dontnod Entertainment, která má na kontě akci Remember Me z roku 2013 a především epizodickou adventurní sérii Life Is Strange. Kromě jejího pokračování ale už od roku 2014 přibližně šedesátičlenný zvláštní tým pracoval na ambiciózním upírském dobrodružství, které hráče do Londýna roku 1918. Počet autorů se nakonec rozrostl až na 80 a mnoho z nich přitom bylo součástí skupiny, která předtím pracovala na hitu Life is Strange.

Hlavním hrdinou novinky je lékař Jonathan Reid, který se stane upírem, jenž je zmítán nepředstavitelným vnitřním konfliktem. Musí si totiž s pomocí hráče vybrat, zda zůstane věrný Hippokratově přísaze, anebo podlehne svým novým pudům a žízni po krvi. Záleží přitom jen na nás, jak se v kůži protagonisty zachováme. Autoři slibují, že bude možné dokončit hru, aniž bychom jedinkrát zabili.

Nebude to však bez následků a už vůbec to nebude jednoduché. Náš svěřenec totiž bude sílit a osvojí si nové dovednosti jedině v případě, že uhasíme jeho žízeň a z obyvatel Londýna i svých pacientů učiní nedílnou součást svého jídelníčku. Koneckonců vy jste tu predátor a člověk už je pro vás jen kořist. Předkrm, oběd, svačinka… Jak je libo.

Britská metropole na počátku 20. století bude hráči částečně otevřená, ale vývojáři několikrát zdůraznili, že Vampyr není snadbox ani typický open world. Vaše akce na druhou stranu mají mít značný vliv na dění ve městě a jeho podobu. Svět právě sužuje španělská chřipka a i když se ve hře objevují nadpřirozené prvky a řada fiktivních míst, dali si autoři záležet na tom, aby se titul úplně nevzdálil realitě a opíral se o skutečná fakta.

Akci budeme sledovat z perspektivy třetí osoby a pokud skutečně dokonce hry nezmaříte jediný život – kromě vlastního – budete moci dál předstírat, že jste člověk a lékař. Cenou za to je, že budete extrémně zranitelní, slabí, nezvýší se vaše úroveň a nebudete se moci spoléhat na žádné upírské schopnosti. Odměnou vám má naopak být jeden ze čtyř unikátních konců.

Jestliže svému hladu podlehnete, budete se moci zakousnout do kterékoli z postav ve hře, do kteréhokoli z obyvatel Londýna. Ty budete stopovat, pokusíte se rozpoznat jejich návyky i chování. Ale každá oběť bude mít následky a ovlivní ostatní virtuální postavy. Jako správný upír budete rovněž moci proměnit svůj cíl ve vampýra. Na druhé straně ale nebudete moci vstoupit do cizího domu bez pozvání přesně, jak praví legendy.

Londýňané mají mít vlastní identitu, vzájemné vztahy i každodenní úkoly, kterým se budou věnovat. Mají práci, rodinu i vlastní příběh. Ovlivnit jednoho znamená ovlivnit i ostatní. Slabší jedince budete moci dokonce ovládnout a pohrát si s jejich myslí. Tak je kupříkladu přimějete, aby vám vyzradili nějakou cennou informaci. Můžete je ale rovněž vylákat do temné uličky, kde se vaše kořist žádné pomoci nedovolá.

Pokud si lidskou krev nebudete odpírat, kromě potravy a léčení vám zprostředkuje i nové dovednosti. Samozřejmostí je, že zdraví člověk vám přinese více zkušenostní bodů než zraněný nebo nemocný, a tak můžete svou budoucí oběť dokonce nejprve v kůži lékaře uzdravit a pak ji teprve zkonzumovat. Zdraví lidí přitom vycítíte svým zvláštním upířím smyslem.

Když už dojde na souboj, Reid se bude umět ohánět i konvenčními zbraněmi. Ať už na blízko nebo na dálku. Do cesty se hráči postaví nejen lidé, ale také další upíři, různé jejich kasty, vlkodlakům podobný druh i lovci upírů. Ve hře nebudou chybět ani bossové. Standardní zbraně půjde vylepšovat, rejstřík nadpřirozených sil zase můžete rozšiřovat v návaznosti na to, s jakým nebezpečím se zrovna setkáte. Využívání upířích schopností bude nicméně rychle vyčerpávat vaši energii a brzy začnete opět lačnit po krvi. Jako upír se můžete stát neviditelným, anebo zaútočit ze stínu, které dovedete ovládat. Specialitou vampýrů jsou i bleskurychlé útoky, při nichž dokáže v mžiku překonat větší vzdálenost.

Vývojáři si chvíli pohrávali i s myšlenkou, že by titul zasadili do Ameriky poloviny 20. století. Nakonec ale zvítězilo téma španělské chřipky a Londýn roku 1918 s tím, že je ale atmosféra prosycena řadou gotických prvků. Titul pohání Unreal Engine 4 a autoři slibují fotorealistické nasvícení i animace pohybů nasnímané pomocí technologie motion capture.

Můžeme se údajně těšit na rozervanou duši doktora, který neustále svádí vnitřní souboj sám se sebou? Má lidem pomáhat, jak se zavázal svou profesí, anebo zabít ve snaze přežít. A je takové zabití ospravedlnitelné, když je on sám obětí? Jak vidno, o složité otázky zkoumající nitro člověka i dobro a zlo nebude nouze. I v tomto ohledu jde o jasný rukopis autorů Life is Strange. Koneckonců – zabít, či nezabít – i to jsou volby, které tu budeme neustále činit, dilemata na hranici života a smrti. Vnitřní zápas a osamocení hrdiny se má odrazit i v hudebním doprovodu.

Nezapomeňte, že sám doktor Reid se stal upírem poté, co jej pokousal jeho vlastní pacient. Londýn je po skončení první světové války paralyzovaný smrtící pandemií, ale i násilím a strachem. A vrátit se k normálnímu životu nebude pro hlavního hrdinu vůbec snadné. Ostatně morální volby a rozcestníky údajně symbolizuje i ypsilon v názvu samotném hry. Rozplocení můžete pocítit i v souboji. Speciální dovednosti vám mohou poskytnout potřebnou výhodu, ale spotřebovaná krev vás zase učiní zranitelným a slabým, pokud vaše strategie selže. Vampyr je příběhem prokletého tvora, který byl odsouzený k věčnému životu, ale musí zabíjet, aby sám přežil. Vaše svědomí je to, co upíra odlišuje od obvyklých monster.

Studio už dříve prozradilo, že Vampyr není plnohodnotný open world a nenabídne sandboxou hratelnost, jak si mnozí hráči představovali, protože tomu autoři nechtěli podřizovat příběh a scénář. Plně otevřeného světa se tak raději vzdali, jelikož věří, že může kolidovat s vyprávěním a rušit jej. Podle vývojářů se open world hry potýkají právě s tím, že čím jsou svobodnější, tím hráči věnují méně pozornosti zápletce a ději. Když je možností a aktivit moc, hlavní úkol se paradoxně nakonec stane vedlejším. Dontnod má naopak zájem vytvořit silné postavy se silnými osudy.

Výsledkem je částečně otevřený svět, v němž se můžete relativně svobodně pohybovat, ale jen v kulisách, které vám zrovna vývojáři zpřístupní. Na jiná místa vás prostě nepustí vždy, ale jen tehdy, pokud sami chtějí.

Jak už bylo řečeno, Vampyr vyjde už 5. června na PC, PS4 a Xboxu One. Vydavatelem hry je společnost Focus Home Interactive, která by považovala za úspěch, pokud by titul dosáhl na jeden milion prodaných kopií. V černých číslech se však ocitne, i když prodá jen polovinu. Hra má trvat 15 až 30 hodin v závislosti na vaší šikovnosti a zvoleném stylu.

A co vy, budete se snažit nalézt v kůži doktora-upíra lék na zákeřnou nemoc, která sužuje Londýn, anebo budete usilovat hlavně o vlastní přežití? Odoláte pokušení posvačit své pacienty, anebo jste přesvědčení, že účel světí prostředky? Kdo si zaslouží žít a kdo zemřít? Je to jen na vás.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru