Americký vydavatel Devolver Digital spojil síly s chorvatskými týmy Gamepires a Croteam a na Steam do programu předběžného přístupu dodal koncem léta akční survival SCUM. V minulých týdnech jsme se na něj podívali a sami zkusili, zač je toho v další hře tohoto typu loket. Vyloženě překvapení jsme nebyli, na druhou stranu ale musíme uznat, že i “tento další běžný survival” určitě má co nabídnout. Kromě prvků survival her v sobě totiž snoubí i kombinaci žánrů simulace a náročných her na hrdiny.
Takový mix přitom naznačuje, že ani tentokrát to nebude jednoduché. Ostatně už název hry napovídá něco o roli samotných hráčů. Ti do SCUM vstupují coby lidský odpad v podobě bezejmenného uprchlíka z věznice. Nově nabytá svoboda v rozsáhlé kolonii ale není žádnou výhrou. Krajina se totiž jenom hemží nebezpečím v podobě infikovaných umrlců, doplněné o nebezpečnější mechanizované bestie, které snad ani není možné porazit.
Rozdělení nepřátel je přitom intuitivní a zatímco zprvu poměrně neškodné zombie hlídají lokace spíše méně bohaté na výbavu nebo suroviny, zmínění roboti a mechové střeží skutečně velmi vzácné kousky a lootem natřískané vojenské areály. A ty za ten risk určitě stát mohou.
Onen průzkum prostředí a sběr surovin je přitom hlavní devizou hry a spolu se souboji také tím jediným, co v rozpracované verzi budete dělat. SCUM je díky tomu na první pohled klasickou survival akční hrou, jejíž zábava spočívá v honbě za lootem, v propracovaném systému craftingu a v adrenalinovém souboji s nepřáteli. Důležité je ovšem zmínit, že nepřátelé představují riziko v podobě absolutního restartu a začátku zpět od nuly.
Nic hlubšího zatím hra nenabízí a jediným nástinem příběhu jsou občasné průlety kamery a náznaky, že ve SCUM jsou hráči v hlavních rolích zvrácené reality show. O ní se ale patrně dozvíme víc až později. Zpět proto k survival prvkům, kde jsou vývojáři mnohem sdílnější a důvodem může být i to, že ve SCUMu nejde jen o klasický hon za teplejším kabátem či za možností vyrobit co možná největší množství střeliva. Vývojáři totiž přitlačili na pilu a tlačí survival až k místy vcelku obtížné simulaci.
Na první pohled je hra sice pochopitelnější, než tomu bylo například u počátků DayZ, na druhou stranu ale nabízí podstatně komplexnější správu všeho, co by vás mělo zajímat. Pečlivě tak budete muset dohlížet na metabolismus, kontrolovat všechno, co spořádáte, jaké má jídlo nutriční hodnoty, jestli to nepřeháníte s vlákninou či jinými složkami potravin a jak moc se vám z toho všeho chce na záchod. Protože s nadsázkou řečeno i ve vhodný moment odložená stolice vám dokáže zachránit život.
Chybět samozřejmě nesmí ani crafting, bez kterého se v podobné hře obejít jednoduše nelze a jehož chytré využívání pochopitelně znamená zvýšení šancí na přežití. Je příjemné, že byl celý systém navržen intuitivně, nesmíte ale zapomínat na to, na co jsme vás už upozornili. Pokud si nedáte pozor a zemřete, můžete začít znovu, anebo si “zaplatit” respawn. Ten stojí body reputace a počítat musíte s jednoduchým vzorcem – čím více reputace můžete postrádat, tím blíž se objevíte k místu, kde vaše postava skonala. Získávání reputace je ale poměrně pomalé, takže se zprvu mnohem častěji budete objevovat na náhodném místě na opačném konci mapy a s holýma rukama.
Smrt je přitom běžnou součástí života na serverech hry, na kterých lze buďto řádit sólo, anebo ve společnosti dalších hráčů. V přítomnosti těch druhých se pak díky zapnutému PvP riziko syndromu náhlého úmrtí samozřejmě dramaticky zvyšuje, protože nikdy nevíte, kdy se neznámému jedinci zalíbí vaše kazajka.
Propojování hráčů a vstup na společné servery přitom zpravidla fungoval velmi dobře a nenarážel jsem na žádné zásadní problémy. Navrch musím pochválit i ty ostatní aspekty technické stránky hry a kromě pár drobných bugů jsem jednoduše nenarazil na nic zásadního. Naopak – pochválit určitě musím celkovou grafickou stránku i její hardwarovou nenáročnost.
Závěrem už nelze než dodat, že SCUM skutečně není pro každého. Jedná se o hutný survival a hru na hrdiny, která se od těch ostatních odlišuje právě svojí náročností a tím, do jaké hloubky umí brát prvky přežití vážně. To samozřejmě není pro všechny, o čemž již ostatně svědčí smíšené reakce na hru na Steamu. Na druhé straně SCUM své publikum ale jistě nalézt dokáže a milion prodaných kopií za pouhé tři týdny určitě značí úspěch a je indikátorem toho, že i takovéto tituly mají budoucnost.
Práce je ale na hře ještě mraky a za sebe mohu dodat jen to, že mně osobně ze všeho nejvíce chyběla větší motivace pro další hraní a pro hlubší ponoření se do světa hry. A zde přitom stačí “jenom” to, aby tvůrci hře dodali ono příběhové pozadí, jež by mohlo fungovat jako hnací motor k tomu, abych s partou dalších kooperujících hráčů chtěl porazit i ty zdánlivě nepokořitelné mechanizované bestie. Tvůrci ale navrch slibují i řadu dalších atraktivních novinek, kterým v mém pohledu vévodí plány na přidání ovladatelných vozidel.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.