Pokud jste snad jako já zarytými fanoušky hororu a rádi vyhlížíte zážitky děsivé a zároveň také kvalitní, jistě vám neuniklo dnes již nelichotivě proslulé oznámení hororu P.T., což nebylo nic jiného než samotným Hideo Kodžimou léta naznačované pokračování série Silent Hill. Vysněný projekt, na kterém spolupracoval s režisérem Guillermem del Torem a hercem Normanem Reedusem, bohužel skončil neslavně, dostalo se mu však atraktivního zadostiučinění v podobě velmi kvalitního pohrobku jménem Death Stranding. A právě na tento tajemstvím stále ještě zahalený titul a na vše, co o tomto projektu vlastně víme, se nyní můžeme na následujících řádcích podívat.
Kodžima-san svůj další velký titul odhalil na E3 již před dvěma lety. Na pódiu se tehdy v rámci konference Sony objevil s dnes už legendární hláškou „I am back“ a okamžitě si získal pozornost publika nejen v sále , ale i po celém světě. Od té doby však hráči spíše tápou a ani po dvojici dalších upoutávek z toho rozhodně nejsme zcela moudří.
Co ale bez výhrad víme již nyní je, že se Kodžima nerozhodl jít cestou nejmenšího odporu. Po odchodu z aktivního vývoje série Metal Gear a i po zřejmě trpčejším rozloučení se s vydavatelem Konami, tedy s majiteli značky Metal Gear, nepřišel na řadu ani odpočinek, ani vývoj menších nezávislých titulů. Naopak – Death Stranding totiž patrně bude tím nejvýznamnějším a dosud největším projektem, do kterého se Kodžima pustil.
Své o by tom mohl vypovědět výběr páteřní technologie, což v očích tohoto velikána videoherního designu znamenalo návštěvu více než třech desítek herních studií spadajících pod správu Sony. V těch Kodžima vybíral nejvhodnější engine. Nakonec vyhrála technologie pohánějící akci Horizon Zero Dawn. To je zároveň titul, který údajně slibuje být v několika klíčových aspektech Death Stranding podobný.
Kodžima a zástupci týmu Guerilla Games si prý padli do oka velmi rychle a nizozemští vývojáři se s Kodžimou ochotně podělili o zdrojové kódy a poprosili jej, ať si vybere právě jejich engine.
Od té doby se osudy týmů Guerilla Games a Kojima Productions pevně provázaly a Death Stranding pohánějící engine Decima je vyvíjen společnými silami obou týmů. Výsledkem tak má být maximálně flexibilní technologie podporující jen ty nejmodernější standardy. Samozřejmostí má být podpora rozlišení až 4K na PlayStationu 4 Pro a zcela jistě i podpora HDR, zde si ale budeme muset na potvrzení detailů ještě počkat.
V případě obou zmiňovaných her se má jednat o akční adventury zasazené do otevřeného světa, Death Stranding však slibuje bortit zavedené mýty a doslova obracet naruby řadu známých konceptů. To nejviditelnější a co bylo patrné již v první upoutávce před dvěma lety je fakt, že na hře spolupracují i známé osobnosti, které si tímto můžeme představit či připomenout.
Jako prvního jsme měli možnost vidět Normana Reeduse známého ze série The Walking Dead či z Boondock Saints. Právě s tímto hercem Kodžima spolupracoval již na zmíněných Silent Hills. Reedus má ve hře patrně ztvárnit hlavní roli, kterou bude zastávat chlapík jménem Sam. Sam je členem speciální jednotky, takzvané Corpse Disposal Team, jež spadá pod správu Cities of America.
Dál pak hře propůjčil svůj hlas i podobu herec Mads Mikkelsen, který si například odnesl cenu z Cannes za štvavý snímek The Hunt. Jeho role přitom údajně může, ale nemusí být záporná. Chybět by nakonec v některé z menších rolí neměl ani Guillermo del Toro, který s Kodžimou rovněž spolupracoval na zrušeném Silent Hills. Pokud byste ale doufali v jindy celkem obvyklé vyzrazování obsahu zúčastněními herci, tak pro vás máme možná překvapivou zprávu.
O tu se postaral právě Mads Mikkelsen, kterému prý údajně Kodžima již něco ze svých plánů vyzradil, to stejné se ale rozhodně nedá očekávat od Mikkelsena. Ten se totiž nechal slyšel, že příběh hry je skutečně krásný a neobyčejně hluboký, nejde jej však lehko odvyprávět či jakkoli zlehčeně interpretovat. Jde totiž údajně o něco pozoruhodně komplikovaného a zároveň prý také o něco tak trochu šíleného. Vedle komplikovaného příběhu prý navrch Kodžima přináší i dosud neokoukané věci a principy, což by mělo být příslibem originálních zážitků.
Z dalších herců se možná (anebo také ne) můžeme těšit i na hlasy Troya Bakera či Emily O’Brien, jež by dle některých ohlasů měla zaštiťovat silný ženský element hry. I zde si však opět musíme počkat na další oficiální potvrzení.
A i ty další informace již mají punc buďto spekulací, částečně potvrzených informací anebo rovnou mlhavých prohlášení hlavního tvůrce hry, který si – jak je nám ostatně velmi dobře známo – libuje v podávání zavádějících informací a svojsmyslů a kterého údajně velmi baví, když komunita tápe a hledá odpovědi.
Než se ale vrhneme na ony spekulace, tak můžeme ještě vypíchnout známý fakt, že titul kombinuje postapokalyptické motivy a pohrávat si bude s nekonečným cyklem života a smrti a se spojením těchto dvou prvků. Ostatně už v jedné z ukázek bylo patrně nahráváno na smeč odvoláváním se na velký třesk a na vznik planet i života jako takového. Následovat nicméně ve světě hry měla ještě jedna exploze, jejímž následkům budeme patrně čelit i my hráči.
Jak, to už prozatím zůstává velikou otázkou, neboť hra prý rozhodně nebude tím, čím byl Metal Gear Solid. Death Stranding slibuje být dostatečně odlišným zážitkem a rozhodně nebude jen klasickou stealth akcí pro jednoho hráče.
Ačkoli hra nabídne i singleplayer, mnohem důležitější prý bude kooperace. Neví se však, zda půjde o multiplayer řešený přímou cestou, anebo společné úkoly podobně, jako tomu bylo například s ultimátním cílem denuklearizace v multiplayeru Metal Gear Solid V. Víme však, že hra nenabídne jinde tradiční rozdělení na singleplayerovou a na multiplayerovou složku hry.
Tak jako tak lze očekávat maximální přesah a jak známe Kodžimu, tak určitě dojde i na velké moralizování, na plnění těch takzvaně vyšších cílů i na poukazování na reálné problémy a situace. Jaké to budou, to se nechme překvapit.
Ono propojování i vzájemné přitahování hráčů má být přitom jednou z těch nejdůležitějších složek hry a pokračováním Kodžimovy vize, která delší dobu spočívá ve sledování práce japonského spisovatele jménem Kóbó Abe. Ten stvořil myšlenku, že nejdůležitějším a nejprvotnějším nástrojem lidstva byly klacky, neboli zbraně. Ty měly sloužit k udržení nebezpečí v bezpečné vzdálenosti, záhy je však doplnily také provazy, které měly naopak udržet to důležité v těsné blízkosti.
A právě i o tomto kontrastu slibuje být Death Stranding. Tedy tam, kde ostatní tituly dávají hráčům do rukou jen ony klacky a jiné zbraně, tam Kodžima nasadí i provazy a propojující vlákna. Tyto prvky jsou přitom nedílnou součástí prezentace hry již od samého začátku.
Až posud se jednalo o poněkud vágní informace, o něco málo konkrétnější již ale Kodžima byl v otázce ztvárnění smrti v Death Stranding. A začalo to přesvědčivým popisem podoby smrti v uplynulých dekádách krátké videoherní historie.
Dle Kodžimy je problém smrti ve hrách ten, že se již čtyři desítky let jedná o stále to samé, což znamená, že hráči jsou po smrti vlastního avatara zcela vytrženi ze hry i z kontextu, posunou se o pár vteřin až minut nazpět a jede se nanovo. Death Stranding mechaniku smrti plánuje maximálně oživit, jakkoli to může vyznívat bizarně. Hra díky tomu slibuje smrt svým způsobem oslavovat a její zjevně nesmrtelný hrdina se tak po každém svém neúspěchu ocitá v jakémsi očistci, z něhož bude zapotřebí se prokousat.
V takovém stavu prý Sam nebude ani mrtvý ani živý, svět hry si však jeho pád bude pamatovat a slibuje být v tomto ohledu zcela perzistentní. Své o by o tom mohl ostatně vypovídat i kráter viděný v poslední z upoutávek. Zároveň v takovou chvíli hráči dostanou zjevně odlišný svět k prozkoumávání. Podobný by pravděpodobně mohl být tomu zrcadlově otočenému či vodou zatopenému z posledního traileru. Tak jako tak hráči dostanou možnost průzkumu i sběru předmětů a kdykoli se budou moci vrátit zpět do vlastního těla.
Svým způsobem se takto má dát hovořit o interaktivní obrazovce s nápisem „pokračovat“, kterou nabízejí ostatní tituly, rozhodně ale nejde o něco, čím by byl svět hry typický. Naopak – má se totiž jednat o něco, čím je unikátní hlavní hrdina hry a co tedy ani ostatní postavy neumí.
Klasický déšť totiž ve hře chybí a namísto něho tvůrci do hry zakomponovali něco, co má zdrcující efekt na vše živé.
Vedle toho bude pro Sama jedinečná rovněž schopnost odolávat dešti, který má mít ve hře zcela zřejmě nějakou mystickou a fantaskní podobu. Klasický déšť totiž ve hře chybí a namísto něho tvůrci do hry zakomponovali něco, co má zdrcující efekt na vše živé. V tuto chvíli můžeme opět upozornit na poslední upoutávku, v níž právě tento déšť nechává jednu z postav dramatickým způsobem zestárnout. Nikoli však Sama, ten je vůči fenoménu jménem Timefall zjevně imunní.
To vše probouzí fanoušky i jejich kreativitu ve formě bezpočtu teorií, kterými zaplavují diskuzní fóra a internet obecně. Podívat se nyní můžeme na ty nejzajímavější z nich.
Ona idea propojení hráčů a celkového spojování dle některých může vypovídat něco o tom, že se má jednat o hru vyobrazující ve snové realitě samotné světy hráčů, realitu jejich každodenních zápasů a samotné interakce mezi nimi. Taková teorie může poukazovat na snahu vymanit se z područí videoher, a to tou nejzajímavější a snad i nejparadoxnější formou. Tedy za pomocí hry jako takové.
Další a tentokrát již náznaky podpořená teorie hovoří o postapokalyptickém zápasu ve světě těsně před jeho zaniknutím. Vypovídat o tom dle některých hráčů mají symboly a popisky na psích známkách hlavního hrdiny. Ty se totiž odvolávají například na Schwarzschildův poloměr, který souvisí s kolapsem hmotných těles do nekonečně hmotných a stále ještě fyzikálními zákony neuchopitelných černých děr a vytvořením takzvané singularity. Za další tyto popisky odkazují na částicovou fyziku, na kvantovou mechaniku i a na speciální teorie relativity.
Ona hrou protkaná vlákna a symboly propojení mohou dále symbolizovat Kodžimovu provázanost s minulostí i se samotnou společností Konami, což by údajně mohlo být příslibem nějakého ještě většího odhalení, tomu však ani my sami příliš nevěříme.
V co naopak věříme a které teorie nám připadají zcela relevantní jsou ty, dle kterých hra zcela jistě přinese i náboženské motivy. V souvislosti s tím zaznívají i teorie o herní inkarnaci Adama a Evy, a to například v neokoukaném paralelním světě.
Jak to ale dopadne a kdy tomu především bude, to se teprve dozvíme, tušíme však, že ty bližší detaily jsou díky E3 již za rohem. Nebo v to alespoň pevně doufáme. Vyjít by hra každopádně měla ještě na tuto generaci konzole PlayStation, a to údajně ještě před rokem 2020, neboť Kodžima sliboval vydání ještě před olympijskými hrami v Tokiu. Vedle toho by dle původních informací mohla hra dorazit i na počítače.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.