V průběhu včerejšího odpoledne zveřejnil Ubisoft nové video z očekávaného Assassin’s Creed Shadows. Informovali jsme vás o něj společně s hardwarovými nároky PC verze, které jsou v již tradičním duchu rozepsány velmi podrobně a dávají tak vcelku přesný obrázek o tom, jak hra na konkrétních sestavách poběží. Souběžně s oficiálními informacemi, kam spadá i první pohled na novou centrálu pro budoucí hry ze série Assassin’s Creed – Animus Hub – se ale objevila i rozsáhlá preview po několika hodinách hraní. Pokud jste Shadows nevěřili – ostatně, kontroverzí kolem hry se řešilo hodně – pak můžete patrně zůstat v klidu. Zdá se totiž, že i japonský Assassin bude zkrátka „další hrou v sérii“, ať už si s tím automaticky pojíte pozitiva, nebo negativa.
Začněme zmiňovaným hubem pro budoucí díly série, který Ubisoft pojmenoval poměrně přiléhavě – Animus Hub. Zpřístupní se s vydáním Assassin’s Creed Shadows a nabídne několik funkcí, od nichž si francouzští vývojáři slibují hlubší propojení s hráčem a rozšířené možnosti, jak zůstat ve světě Assassin’s Creed. Zjednodušeně by se dalo říct, že jde o variaci na nepříliš populární launcher Call of Duty HQ, ale z popisu se zdá, že na to šel Ubisoft trochu chytřeji a pro hráče příjemněji. V první řadě je nutné podtrhnout, že Animus Hub nebude samostatnou aplikací. Od 20. března, kdy vychází Shadows, přijde coby přímá součást hry, ale hráči z něj budou moci spouštět předchozí díl až do Assassin’s Creed Origins. Starší hry prozatím nebudou podporovány, ale Ubisoft slibuje postupné rozšiřování možností a tudíž i zapojení starších titulů.
Co se týče obsahu navíc, budou se zde objevovat speciální mise, vždy napojené na aktuální díl série s možností odehrát je přímo v něm. Vývojáři nejsou konkrétní, o jaký druh misí má jít, ale budou patrně doplňovat příběh na úrovni vedlejších questů. Součástí této centrály bude také truhlice obsahu napojeného na moderní linku běžící v Assassin’s Creed od samého začátku s tím, že jde ale jen o část celého příběhu. Větší a podstatnější úseky najdou hráči opět v Shadows, ale vše by mělo být propojeno a vzájemně se budou jednotlivé úseky na sebe odvolávat. Pokud čekáte na informaci, že součástí Animus Hubu budou i odměny, čekáte správně, Ubisoft si ale dává hodně záležet na tom, aby vysvětlil, že odměny jsou zdarma a na centrálu – alespoň prozatím – nejsou navázané žádné mikrostransakce. Klíče, za které se bude obsah odemykat, budou hráči získat hraním Shadows, i to ale může projít v budoucnu naznačovanou evolucí. Poslední příjemnou zprávou je to, že Animus Hub funguje offline, ale když budete připojeni k internetu, zážitek má být lepší díky přístupu k části obsahu, který je připojením podmíněn.
Teď už ale ke včerejším článkům a videím, která se nesou ve velmi pozitivním duchu. Přirozeně jsem nečetl všechno, ale skoro se zdá, že Ubisoft dokázal všechny přesvědčit, že Assassin’s Creed Shadow je TEN díl z Japonska, na který všichni čekali a všechny kontroverze a vyostřené debaty jsou rázem zapomenuty. O tom se samozřejmě naplno přesvědčíme až v dubnu, je ale zcela evidentní, že internetová dramata mají omezenou trvanlivost a ne vždy se shodují s tím, jaké je reálné přijetí hry, až si ji může někdo bez domněnek a spekulací vyzkoušet. Dost ale opakování věcí, které jsou zjevné, pojďme k bodům, které si ti, kdo AC Shadows vyzkoušeli, pochvalují nejvíc.
Mapa je podle dostupných informací menší než ve Valhalle, ale přirovnávání k Origins také rozhodně nemluví o malém prostoru.
Jednou z nich je příběh, který má působit mnohem dospěleji a už od samého začátku přinášet zajímavá rozuzlení dílčích situací. V souvislosti s Jasukem se objevují poznámky stran uvěřitelnosti či logice, která stojí za jeho zapojením do služeb Nobunagy Ody a přerod v samuraje, v případě druhé hratelné postavy – Naoe – to je pak emocionální vstup do děje a určité pochopení jejích dalších pohnutek. Uvěřitelnosti příběhu pak má sekundovat skvěle zpracovaný živoucí svět feudálního Japonska. Má být poměrně hustě zaplněn na místech, kde to dává smysl a neustále vybízet k prozkoumávání. Mapa je pak podle dostupných informací menší než ve Valhalle, ale přirovnávání k Origins také rozhodně nemluví o malém prostoru. Celkově má Shadows nabídnout devět regionů s tím, že v preview verzi byl dostupný jen region Harima. Pokud jste v očekávání, jak vývojáři přistoupili k obligátním otazníčkům na mapě, dočkáte se jich i v Shadows, jedna změna tu ale v navigaci světem přeci jen bude. Zatímco předchozí díly pouze koketovaly s možností, nedávat hráči všechno na zlatém podnose, Shadows si bere tento způsob objevování světa za svůj v základu. Jednoduše řečeno, zapomeňte na setrvalý ukazatel směru, kam zrovna jít – tentokrát budete muset poslouchat, sledovat dění kolem sebe, případně vysílat špehy, kteří odhalí další lokaci nebo přijdou s indiciemi, které k jejímu odhalení vedou. Zní to dobře, už jen z toho pohledu, že hráči budou víc sledovat hru než mapu nebo kosočtverec vypálený na sítnici.
V preview zazněly informace také na konto střídání ročních období, o kterém mluvili vývojáři už dříve a naznačovali, že se promítnou i do hratelnosti. Bohužel, dostupné demo tuto možnost nenabídlo, ale někteří z těch, kdo hru zkoušeli, se na systém přeptali vývojářů. Z některých článků tak vychází najevo, že se jedno roční období rovná 40 minutám skutečného času, po kterých ale nedojde k automatické změně. Jde spíše o jakýsi cooldown, po kterém se možnost skočit do další části roku zpřístupní, ale je dále na hráči, kdy ji bude chtít využít. Zní to zajímavě a rozhodně vítám, že vývojáři hráče ani na tomto místě nikam netlačí. S jednou věcí se ale budete muset rozloučit a týká se znovu toho, jak budete prozkoumávat herní svět. Ať už v létě nebo během ukrutné zimy, ani jednou vám nebude k dispozici dravec, který by sloužil jako dron pro sledování úseku kolem vás a označování nepřátel. Vše teď budete muset obstarat vy sami z vyvýšených míst, což zní minimálně jako přesun k trochu realističtějšímu pojetí.
Co se týče střídání postav, vývojáři už dříve uvedli, že tato možnost zůstane z velké míry na hráči. A skutečně, mimo hlavní mise můžete zcela libovolně přepínat mezi Jaskuem a Naoe s tím, že podobně budete moci systém využívat i v některých misích. A to nejen před jejich začátkem, ale údajně na vybraných místech i během jejich průběhu. Dává to určitou šanci vyzkoušet jeden přístup, a pokud nebude slavit úspěch, stočit se k tomu druhému. Řeč je o přímé konfrontaci a stealthu, mezi kterými budete moci volit i podle vlastních preferencí. Nutno ale na tomto místě konstatovat, že se preview shodují ve vcelku tradičním pojetí, vztaženo na předchozí díly série. S přihlédnutím k tomu, že se má Shadows ovládat v zásadě stejně jako předchozí díly, není prý v této části cítit přílišná evoluce. Zní nicméně zvláštně, že údajný odklad hry měl přijít kvůli přepracování parkouru – zejména při pohybu po střechách – což ale mnoho preview nezmiňuje v nijak objevném či neobvyklém duchu. Je ale samozřejmě otázkou, jak detailně lze za tři hodiny titul uchopit a osvojit si všechny – v té době navíc možná nedostupné – nuance a finesy. Křivdil bych pak hře, kdybych však nezmínil například možnost zhasínat svíčky či lampy pro vytvoření nových oblastí zahalených ve tmě, což zní fajn a přináší nepochybně další strategické možnosti, jak zejména s Naoe postupovat vpřed.
Další věc, nad kterou i po mnoha zveřejněných preview visí otazníky, je slíbený prvek budování vlastní základny. Ti, kdo byli k preview pozváni, si funkci vyzkoušet nemohli, ale vývojáři měli připravit krátkou prezentaci, ze které jsou patrné základní části. Stavba by měla ve velkém připomínat budování osady ve Valhalle s tím, že bude ještě podrobnější a propracovanější. Jednotlivé budovy jsou vždy spíše shlukem několika domů či různých zařízení, mezi kterými je pak nutné stavět i vlastní cesty, případně je doplňovat o sochy a další dekorace. Tímto způsobem by za několik hodin mohla ve hře vyrůst vlastní vesnička, která bude sloužit jako základna pro vyrážení do dalších misí ve hře. Hráči tady navíc budou moci craftovat či vylepšovat své schopnosti a výstroj, případně krátit volný čas s některými z miniher.
Technicky na tom má být Shadows obstojně a je ze hry cítit, že už nevychází pro předchozí generaci konzolí. Na druhou stranu žádné z preview nemluví o tom, že nás čeká nějaká revoluce a grafika zkrátka působí o trochu uhlazeněji a detailněji. Kritika zaznívá například na konto obličejových animací při dialozích nebo na podobu NPC obecně. I nadále mají připomínat spíše neživé figuríny, které nějakým způsobem ve světě žijí a plní svůj denní cyklus, ale stále mají skutečně vedlejší a místy až dekorační roli. Co se ale někomu nelíbí, druhý oslavuje, takže si na základě toho lze těžko vybudovat nějaký střízlivý pohled. Zdá se nicméně, že kombinace pozitivních věcí – od příběhu, přes design misí, až po ztvárnění světa a vedlejších aktivit, by Assassin’s Creed Shadows mohl bodovat. K dispozici jsou navíc také první informace o obsahu, který bude přicházet po vydání, včetně prvních záběrů z rozšíření Claws of Avaji umístěných výše.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Taky mi tam hodně chybí sociální stealth. U série, kde to vždy byla jedna z hlavních mechanik a ještě k tomu v takovém období, co chybí jak pěst na oko.