Historické akční RPG Rise of the Ronin od studia Team Ninja vyjde na PlayStationu 5 už 22. března. Tento týden se okolo hry rozjel docela zamotaný příběh, který se sice hráčů v Evropě nijak zvlášť netýká, ale fanoušci jej bedlivě sledovali. Ostatně v tuto chvíli je to jedna z velkých exkluzivit od Sony, přestože na ni nepracuje first party studio, takže není divu, že poutá pochopitelnou pozornost.
Novinka od autorů Nioh nebo Wo Long: Fallen Dynasty je zasazena do 19. století do posledních let období Edo. A to mohl být potenciálně svým způsobem zdroj problému. Před pár dny se nejprve rozeběhla spekulace, že ambiciózní titul vůbec nevyjde v Jižní Koreji. Upozornila na to místní média poté, co byla hra stažena z lokální verze PlayStation Storu a zmizely také marketingové materiály třeba z jihokorejského kanálu PlayStationu na YouTube. Později se skutečně začaly objevovat první konkrétnější vyjádření, až samotná Sony coby vydavatel potvrdila, že titul na jihokorejské pulty nevstoupí ve fyzické ani digitální verzi.
Nicméně v tu chvíli firma nevysvětlila, proč se tak rozhodla. A co ji možná přimělo změnit plán s odkazem na zásahy v PS Storu. A tak fanoušci začali znovu spekulovat. Na tomto místě je třeba říct, že japonsko-korejské vztahy byly v historii mnohokrát při různých příležitostech velice špatné a dodnes existují některé relativně živé rány, které dřívější křivdy oživí. Konkrétně v případě Rise of the Ronin se nicméně hráči začali domnívat, že v Jižní Koreji hra nemusí vyjít s ohledem na nedávné zmínky o skutečné historické postavě, kterou je Jošida Šóin. Jednalo se o japonského myslitele a učence, který se stal vzorem pro mnohé politiky, kteří stanuli v čele Japonska v období Meidži, kdy země obnovila své imperiální ambice a pustila se do střetů se svými sousedy.
Jošida měl nepřímo ovlivnit přesvědčení, že by Japonsko mělo zaútočit také na Koreu a podmanit si ji. I když k tomu nakonec nedošlo, později v letech 1910 až 1945 země vycházejícího slunce skutečně svého souseda okupovala. Už dříve se ale Japonsko pokusilo Koreu ovládnout politicky a ekonomicky a podřídit ji svému vlivu. Může se jevit přehnané vinit za to Jošidu, který zemřel už v roce 1859, ale v Koreji je vnímán jako kontroverzní postava, jejíž ideologie Japonsko nasměrovala na tuto cestu. Jeho přítomnost ve hře nebo některých jeho žáků proto měla být skutečně vnímána v Jižní Koreji jako problém.
S ohledem na vše vyřčené si asi dokážete představit, že situaci moc nepomohlo, když producent a šéf vývoje Rise of the Ronin Fumihiko Jasuda v nedávném videu Jošidu přirovnal k Sókratovi s tím, že chce ukázat jeho život a učení. Nebyl to podle něj jen filosof, ale někdo, kdo trval na tom, že důležité je jednat.
Sony se nicméně dodatečně vyjádřila v tom smyslu, že hra Rise of the Ronin v Koreji nikdy vyjít neměla. Tedy že její vydání fakticky nebylo zrušené. Opět se ovšem vyhnula důvodům, čili fanoušci se domnívají, že jejich teorie byla správná. Nadále se hráči trochu podivují tomu, proč Sony v místním PS Storu a na jihokorejském YouTube kanálu hru nejprve propagovala a její záznamy promazala až nyní. Mnozí tak věří, že si Sony s vydáním Jižní Koreji pohrávala, ale s ohledem na situace od něj upustila. Nicméně je to jen teorie samozřejmě.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ale je to samozřejmě složité téma.