Recenzi God of War máme již za sebou a víme tedy, jak moc povedený tento díl série je. A pokud jste si náš verdikt nad hrou nenechali ujít, tak víte mimo jiné i to, v čem všem tkví síla nového pokračování značky a jakých změn se tento slavný hrdina v rámci nejmodernějšího pokračování klasiky dočkal.
Tím samozřejmě nejvýraznějším prvkem je zasazení hry do severského prostředí, na první pohled menším, avšak z pohledu hratelnosti podstatně zásadnějším novým prvkem je však odlišný přístup k soubojům a zásadní změna arzenálu hlavního hrdiny.
Znalcům minulých dobrodružství Kratose přitom mohlo přijít nemyslitelné, aby tento bohobijec kdy přišel o čepele pevně spjaté s jeho pažemi, tedy o takzvané Blades of Chaos. Ty vytvořil sám Bůh války Áres a měly původně Kratosovi zůstat ještě o mnoho let déle, nicméně nemožné se stalo skutečností a tento pozoruhodný kousek reagující svým dosahem na délku vražedných komb ze hry a při přechodu do severského exilu mizí.
To ale rozhodně není na škodu, neboť dostává více než slušného nástupce. Tím je prostá sekera a můžeme vás rovnou ubezpečit v tom, že jeden je v tomto případě více než dva a dvojice čepelí se se svým kouzlem i dosahem nedokáže vyrovnat mrazivé kráse vpravdě vikinského náčiní. Cesta k tomuto prvku arzenálu přitom rozhodně nebyla jednoduchá a my se i díky hlavnímu gameplay designérovi Jasonu McDonaldovi dozvídáme z rozhovoru pro magazín GameInformer mimo jiné i to, jak trnitá a dlouhá cesta k takové sekeře vedla.
Prvně přitom v týmu existovala pouze snaha hru pozměnit, následkem čehož k výslednému produktu trvala cesta lemovaná experimenty i neúspěchy rovnou celé roky. A jako jeden z takových experimentů vznikl nápad na možnost vrhat sekeru kupředu a využívat ji tím i k útoku na dálku. To se ukázalo být zcela klíčovou a hratelnost měnící vlastností, na kterou se nadále nabalovaly další a další mechanismy, které si již dokázaly proklestit cestu až do plné verze hry.
Odtud pak prý již vedlo jen pár kroků k tomu, aby hráči přišli také s funkčním nápadem na to, aby Kratos za pomocí prostého gesta či myšlenky zahozenou sekyru zavolal. Touto formou dokončený útok na dálku může nadále mimo jiné i podtrhávat nepřátelům nohy či jen ty slabší a poletující sundávat ze vzduchu zpět na zem.
Těch skopičin je ale pochopitelně ve finále podstatně více a kromě toho, že je tato zbraň také pevně spjatá s příběhem hry, tak se také dočkáte mimo jiné i klasického rozdělení na útok slabší i silnější a ve finále i na poměrně velkou míru variability. Ta má formu například klasických komb, jež je zapotřebí nejprve postupem času odemknout a které lze následně i vylepšovat.
Prosté zvedání statistik v podobě několika zdánlivě anonymních cifer je přitom doplněné zejména o možnost osazování runami, které slouží právě ke zpřístupňování zmíněných komb a složitějších útoků spouštěných vhodnou kombinací tlačítek na DualShocku. Některé z těchto útoků jsou přitom mířené na blízkost, jiné ale mohou posloužit i na střední či rovnou na delší vzdálenost.
A nejen oněmi runami je ale padlý řecký polobůh živ a vedle toho lze na sekyře vyměnit i oporu v podobě užitého topůrka. To má potenciál přidávat body k celkovým vlastnostem sekyry a tím potažmo i samotnému Kratosovi.
Zde se sluší dodat, že mezi ty základní vlastnosti patří síla klasických útoků, síla runových útoků, obrana, vitalita, štěstí přinášející rychlejší zisk zkušeností i herní měny a obnovení, jež ovlivňuje dobu nutnou k obnovení runových útoků. Sečtení jednotlivých hodnot následně vyjádří celkovou sílu Kratose, a právě všechno to přitom dokáže ovlivňovat pouze jen tato sekara. Ta přitom v základu disponuje pouze mrazivým útokem, který na všechny typy nepřátel ale neplatí a občas je lepší ji tedy zahodit a rvát se jednoduše bez ní. To může mimo jiné protivníky kvalitně omráčit a nám hráčům lze tímto způsobem zpřístupnit unikátní fatalitu.
Kratos občas svoji mrazivou zbraň může použít k tomu, že nechá zamrznout vybraný pohyblivý mechanismus.
A neméně unikátní je pak ale ještě užití této zbraně v prostředí hry, což určitě také nesmíme opomínat. Kratos totiž občas svoji mrazivou zbraň může použít k tomu, že nechá zamrznout vybraný pohyblivý mechanismus, což může samozřejmě zakoupit například trochu času navíc pro přesun do nové lokace dříve, než se kupříkladu zaklapnou vybraná vrata. A pak už jen stačí zmáčknout knoflík pro přivolání sekery a lze jít vesele dále a opět ji třísnit krví svých nepřátel.
Nejde přitom o jedinou zbraň hry a zapomínat samozřejmě nesmíme ještě na Atreuse a na jeho luk. I tento lze vylepšovat a i tento přináší některé unikátní herní prvky, nejedná se ale o nic kdovíjak dramatického a ani zážitek ze hry vám šikovnější lukostřelec příliš neprohloubí.
Kolem a kolem toho tato unikátní berla Mrazilka přináší po stránce herní náplně skutečně hodně a my nemůžeme než podotknout, kterak takový přístup a takováto zbraň skutečně funguje. Na druhou stranu může kdokoli bez debat poukázat na nepopiratelný fakt ten, že před sebou nemáme nic kdovíjak originálního. Ovšem co bychom také měnili, když to funguje tak jak má a svůj účel to bohatě splní, že?
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.