Součástí včerejšího představení nové generace grafických karet od společnosti Nvidia bylo také oznámení bezplatného updatu pro 15 let starý Portal, který do hry už letos v listopadu přinese ray tracing. S přihlédnutím k tomu, jak některé z testovacích místností vypadají a jak se v nich nakládá s objekty, které vyzařují světelné paprsky, to může být poměrně zajímavá podívaná a zpráva samozřejmě nadchla všechny, kdo se nechali prvním či druhým dílem téhle logické hry uchvátit. Ostatně, můžete se podívat na video, které v obvyklém duchu „RTX ON“ představuje některé časti hry a dává jim unikátní, místy trochu temnější atmosféru. Samozřejmostí je také podpora nově oznámené třetí generace DLSS a inovovanou funkci Nvidia Reflex, zaručující co nejnižší obrazovou latenci. Tohle všechno ale jen rozehrává prostor pro představení velmi mocných nástrojů, které Nvidia souhrnně nazývá RTX Remix, pomocí nichž budou moci autoři modifikací snadno vytvářet remastery starších titulů a doplňovat je například o zmiňovaný ray tracing.
Ačkoliv nechceme snižovat zajímavost oznámení updatu s ray tracingem pro Portal, informace o zmiňovaných nástrojích RTX Remix jsou ještě o chloupek zajímavější a nabízí obrovský potenciál pro řadu starších titulů. Jak Nvidia podrobně vysvětluje, vylepšovat starší tituly je sice zábavou pro mnoho autorů modifikací, ale existují hranice, které nejde snadno překročit. Zatímco modely či textury lze s větší, či menší úspěšností vyměnit v mnoha oblíbených hrách poměrně snadno, zabývat se například světlem nebo něčím podobně pokročilým už bývá nad možnosti modifikací. Ne proto, že by za nimi nestáli šikovní lidé, ale jednoduše proto, že časový nebo finanční vklad do rozlousknutí některých systému by byl neúměrně vysoký a neodpovídal by pak třeba výsledné práci, která je v drtivé většině šířena zdarma. Nvidia však chce podpořit autory modifikací tím, že jim umožní v podporovaných hrách – tedy těch, které mají tzv. fixed function pipeline – snadno pracovat s modely, texturami a právě zmiňovanými zdroji světla, aby na ně bylo možné aplikovat moderní technologie, kam nutně nespadá pouze ray tracing.
Nástroje od Nvidie navíc obchází i omezení vycházející z 32bitové architektury starších her, protože se starají o doplňování či nahrazování modelů, textur či zdrojů světla v reálném čase.
Jak Nvidia uvádí, v podporovaných hrách s API DirectX 8 a DirectX 9 bude možné jednoduchým vyfocením scény z konkrétní hry extrahovat geometrická data a textury do standardních formátů a dále s nimi pracovat za pomoci dalších nástrojů, převážně grafických editorů. Ač se to může zdát na pohled jako magie, RTX Remix skutečně dokáže z pouhého pohledu na konkrétní část hry získat všechna potřebná data a ve výsledku vytvářet instalátory pro ostatní hráče, kteří by modifikovanou hru chtěli rovněž hrát. Nástroje od Nvidie navíc obchází i omezení vycházející z 32bitové architektury starších her, protože se starají o doplňování či nahrazování modelů, textur či zdrojů světla v reálném čase, aniž by ve skutečnosti docházelo k přímému zásahu do původního kódu. Mnohem názorněji celé fungování demonstruje video a sada porovnávacích obrázků, které Nvidia sdílela spolu s prvními informacemi.
Jan namátkou můžeme vypíchnout třeba umělou inteligencí řízené vylepšování nebo rovnou nahrazování textur, o které se autor modifikace jinak nemusí starat. Například v jedné scéně z prvního Mount & Blade dokázala umělá inteligence jasně rozpoznat kamennou podlahu, takže automaticky vylepšila původní texturu – v tomto ohledu to jde až do 4násobné kvality – a doplnila i mapování hrbolů a nerovností tak, aby jednak vypadalo vše realističtěji a jednak fungovalo v kombinaci s ray tracingem. Právě nahrazení původních textur, které nedokázaly odrážet paprsky světla, za novější, umožní lusknutím prstu spatřit scénu s dynamickým osvětlením, což mnohdy samo o sobě stačí k tomu, aby bylo možné modifikaci prohlásit za remaster. Netýká se to však jen ploch, od kterých se paprsky odráží, ale přirozeně i zmiňovaných zdrojů světla. Ty dokáže RTX Remix spolehlivě rozpoznat a umožnit jejich modifikaci, což opět dává autorům modifikací mocný nástroj, jak vylepšit i tituly jako TES III: Morrowind, který se stal na mnoha místech prezentace hlavním příkladem.
Nad rámec toho pak Nvidia umožňuje pracovat v RTX Remix vícero uživatelům a propojuje vlastní nástroje s editory třetích stran v reálném čase. Pokud tedy někdo provede například změnu modelu stolu, změní se každému, kdo právě s daným projektem v RTX Remix pracuje. Týká se to pak samozřejmě i opakujících se modelů či textur, které lze v reálném čase měnit napříč celou hrou a z jedné bohaté scény tak ovlivnit i další místa, kde žádný úvodní snapshot objektů neproběhl. Pokud vás zajímá víc, doporučujeme projít celou odkazovanou stránku s popisem nástrojů, některé z úprav vypadají opravdu dobře a portál Nexus Mods by se mohl v budoucnu rozrůst o skutečně kvalitní HD remastery, pro které třeba původní vývojáři či vydavatelé nenachází čas a peníze. Jedinou kaňkou na jinak velmi ambiciózním oznámení je skutečnost, že RTX Remix zatím není k dispozici, snad se ale jeho vydání dočkají ti správní lidé co nejdříve.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Xcloud používá Clarity boost v edge prohlížeči na bázi AI a musím říct, že dokáže rozmazané místa v realtime hezky zaostřit, ale tohle je uplně někde jinde..