Jeden z hlavních představitelů společnosti Paradox Interactive Fredrik Wester se na akci Gamelab 2019 ve španělské Barceloně zastal aktivit společnosti Epic Games na poli digitální distribuce her. Epic podle něj nabízí mnohem rozumnější alternativu ke způsobu, kterým se musí vývojáři dělit o příjmy se Steamem. “Myslím, že dělit se o tržby v poměru 70/30 je nehoráznost,” pronesl v narážce na Steam. “Držitelé platforem si berou až moc peněz,” uvedl s tím, aby jej všechna média klidně citovala.
Jak přitom správně podotýká magazín GamesIndustry.biz, který zprávu z místa přinesl, aktivity Paradoxu na poli videoher jsou velmi pravděpodobně do značné míry závislé právě na Steamu. Firma se totiž prioritně soustředí na PC scénu a náročné strategie. Paradox na Steam spoléhá, zatímco na Epic Games Storu byste zatím našli předobjednávku Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2. Nejde ale o exkluzivitu. Steam přitom není jediný, kdo si bere podíl ve výši 30 procent. Stejnou politiku uplatňují na svých digitálních distribučních kanálech i společnosti jako Sony, Microsoft nebo Apple.
„Epic odvedl skvělou práci pro celý průmysl, protože dostanete 88 procent. Fantastický krok. Moc vám za to děkuji.“
Podle Westera jde ale o překonaný model založený na distribuci filmů na kazetách VHS v sedmdesátých letech. “Šlo o fyzický produkt. Stál mnoho peněz,” vysvětlil s odkazem na nutnost výroby. “Tohle nic nestojí,” doplnil na adresu digitální distribuce. Což je nicméně trochu přehnané, musíme podotknout, protože Steam poskytuje titulům další servis a jsou s tím spojené mnohé provozní náklady, jakkoli je pravda, že už nemusí nic vyrábět, balit nebo expedovat do obchodů. “Epic odvedl skvělou práci pro celý průmysl, protože dostanete 88 procent. Fantastický krok. Moc vám za to děkuji,” pochválil Wester velmi aktivního nováčka na poli digitální distribuce.
Většina zákazníků určitě nemá nic proti tomu, aby se Epic stal alternativou a nabízel autorům lepší podmínky, pokud si to může dovolit. Jako skutečný problém ale lidé vnímají spíš skutečnost, že se konkurent Steamu snaží na trhu rychleji etablovat za pomoci exkluzivních smluv, díky nimž některé očekávané hry na Steamu vůbec nevyjdou. Epic za tuto aktivitu čelí značné kritice, navzdory tomu, že vývojáři si pochvalují nejen jeho politiku obecně, ale i tyto sporné kontrakty, které jim zjevně velmi pomáhají.
„Kolik ve skutečnosti stojí doručit hru (zákazníkovi)?“ ptá se představitel Paradoxu.
Podle Westera je důležité, aby tu existovala výhodnější alternativa zejména z pohledu nových autorů. Mají nižší marže, ale je to podle něj obecně otázka slušnosti. “Kolik ve skutečnosti stojí doručit hru (zákazníkovi)?” ptá se představitel Paradoxu. “Když je konkurence malá, provozovatel platformy může dostat velký podíl z celého koláče. Jak konkurence roste, musí svou část snížit.” říká Wester. Ostatně GamesIndustry.biz připomíná, že Epic už dříve slíbil skoncovat s exkluzivními kontrakty, pokud Valve změní svou politiku přerozdělení peněz a nabídnou autorům příznivější podmínky. Firma Epic Games ale současně naznačila, že bez ohledu na to neplánuje “svádět” studia exkluzivními kontrakty donekonečna.
Na druhé straně kritika za uzavření případné exkluzivity nyní padá i na ty vývojáře, kteří nabídku Epicu přijmou. A finanční bonus je vykoupen nutností čelit nepochybně nepříjemnému tlaku komunity zklamaných hráčů, kteří bojují za Steam a dělají mu lepší advokáty, než by to provozovatel obchodu zvládl sám. Platí to přinejmenším v případech, kdy byla dříve steamová verze slíbena a nakonec z ní sejde. Pro menší projekty ale může být podle nezávislých malých studií finanční nabídka Steamu i jeho možnosti propagace klíčová. Může znamenat rozdíl mezi ztrátou a ziskem, možností hru vůbec dokončit a dál pokračovat v této oblasti.
„V některých případech těch 30 procent (pro Steam a další) je víc než zisk pro malé studio,“ prohlásil autor hry Q.U.B.E.
Autor hry Q.U.B.E. Dan Da Rocha na stejné akci podpořil Westera. Nižší podíl pro Epic je podle něj velká věc, je to zásadní výhoda. “V některých případech těch 30 procent (pro Steam a další) je víc než zisk pro malé studio. To je šílené, že jo. Proto je to pro některé z nás obrovský stimul,” prohlásil. Je to ale současně velmi ošidné. Jestliže máte fanoušky na Steamu a dáte přednost Epicu, můžete si vysloužit bouřlivý nesouhlas. Zvážit je prý potřeba správnou cenu, zda takový krok dává smysl z finančního hlediska i to, zda třeba za Steam bude bojovat “jen” velmi hlasitá menšina.
Spoluzakladatel španělského nezávislého studia Tequila Works (Deadlight, Rime) Raúl Rubio ale nabídl ještě jiný výklad. Hodnota Steamu, kterou nabízí svým partnerům se dnes ve srovnání se situací před šesti či sedmy lety, podle něj dramaticky změnila. Naproti tomu jeho marže zůstává stále stejná. Rubio upozornil, že když vydávali v roce 2012 Deadlight, množství her vydaných v daném roce bylo stejné, jako se dnes na Steamu objeví za jediný měsíc. “Bylo to pro nás skvělé, protože jsme byli středem pozornosti, lidé mohli vidět hru na Steamu,” dodal s tím, že dnes musí autoři doufat, že se jim podaří získat nějakou pozornost.
„Občas potřebujete exkluzivní smlouvy, protože peníze nerostou na stromech,“ říká spoluzakladatel a šéf studia Housemarque Ilari Kuittinen.
Fredrik Wester z Paradoxu později na Twitteru upřesnil, že nemluvil jen o Steamu, ale o výši marže a rozdělení příjmů obecně. Brání také ty vývojáře, kteří “podlehnou” vábení Epic exkluzivity, ačkoli Paradox nic takového v tuto chvíli neplánuje. Nikdo je podle něj nemůže vinit, když dostanou skvělou nabídku a férové podíly. A vzkázal hráčům, aby se zeptali sami sebe, proč si nezávislí autoři vybírají cestu exkluzivní smlouvy. Rozhodně to podle něj není proto, aby naštvali zákazníky a donutili je používat více klientů.
Na stejné téma se shodou okolností rozpovídali i zástupci finského studia Housemarque (Resogun, Alienation, Stormdivers) v rozhovoru pro Wccftech. Ilari Kuittinen a Mikael Haveri si jednoduše myslí, že exkluzivní kontrakty jsou občas zapotřebí, protože peníze prostě nerostou na stromech. Ilari Kuittinen chválí Epic a jeho nový obchod. “Samozřejmě je dobré mít konkurenci, myslím, že Steam měl svého druhu monopol. PC trhu dominuje jeho obchod,” prohlásil šéf studia Housemarque.
A co o celém problému ve světle těchto prohlášení soudíte vy? Měli bychom podle vás více respektovat a ctít potřeby vývojářů, anebo je naše pohodlí a možnost výběru přednější?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Na druhy strane je velmi robustni steam ktery proste nabizi momentalne nejkomplexnejsi platformu, a tudiz je i nejdrazsi – pro vyvojare, pro hrace je stejne drahy jako ostatni platformy.
A pak je tu epic ktery se snazi propagovat jako nejaky mesias ktery tu hlavne bojuje za dobro vsech vcetne kralicku. Pro vyvojare nabizi vic penez, pro vsechny co se tyka funkcionalit prakticky nic, a ciste pro hrace uplne stejny ceny jako ostatni vcetne steamu, a nejaky ty low cost hry zdarma.
Pokud nam vsem pujde hlavne o vyvojare tak se pujde epic i steam i vsichni ostatni klouzat. Coz je stejnej nesmysl jako ze vsichni budem nakupovat primo u farmaru. Vetsina lidi je pohodlnych (pocitam se mezi ne) a posuzuji dve veci – co vsechno zajimaveho spolu s produktem dostanou a za kolik. A v tom za kolik jsou stejny jako ostatni, v ty pridany hodnote u vetsiny lidi prohravaj
Steam nemůže jít s procenty dolů, protože by ho to klidně mohlo dohnat k bankrotu. Kdy už to lidi konečně pochopí. Epic Store je na provoz levnější než Steam. Kdyby tam měl ty samé funkce jako Steam, tak bude stejně drahý. Tady je vidět, jak si lidi kolikrát nechají zmanipulovat.
Sice jako komunita křičíme, ale je nám to „prd“ platný 😀.
Nikdo na to neslyší a nic se neděje.
Valve si jedou to svoje a nezájem.
…a Steam? Jo, pro uživatele je pořád asi nejlepší ale pro (malé) vývojáře je díky schvalování a totálně stupidnímu hodnocení her a tím jejich zobrazování vyslovenej trapas. Měli by s tím už něco udělat.