branding
Podívejte se na zrušený horor Tomb Raider: Ascension

Podívejte se na zrušený horor Tomb Raider: Ascension

Před rebootem se pracovalo na survivalu, ve kterém Lara jezdila na koni a bojovala s démony

Zdroj: Square Enix
21. 10. 2021

Když po pěti letech ticha vyšel v roce 2013 první díl rebootu série Tomb Raider, hráči zůstali na dílo vývojářů z Crystal Dynamics koukat s otevřenou pusou. Pryč byla neohrožená Lara Croft, která se pouštěla do nebezpečných dobrodružství, v nichž archeologie a prozkoumávání zapomenutých civilizací hrála vedlejší roli. Nová verze hlavní hrdinky, alespoň ve hře z roku 2013, byla mladá, nezkušená a mnohdy poměrně vyděšená, což s sebou přinášelo i spoustu velmi drastických momentů a dosti přímočaré způsoby smrti. Přístup Crystal Dynamics byl označen za novátorský a velmi odvážný, za což si hra odnášela velmi vysoká hodnocení a odstartovala novou trilogii ve velkém stylu. Ve skutečnosti ale mohlo být nové zpracování klasické akční série ještě více novátorské a ve výsledku jsme se mohli dočkat survival hororu, ve kterém by namísto akce hrály prim hrůzu nahánějící střetnutí s démony za doprovodu malé japonské holčičky Izumi. Právě touto hrou měl být Tomb Raider Ascension, o kterém se v uplynulých letech mluvilo jako o zrušeném projektu, jenž nakonec ustoupil tradičnějšímu pojetí. Záběry z této hry a několik základních informací už mohli hráči získat v uplynulých letech, až v rámci oslav 25. výročí značky Tomb Raider ale promluvili zástupci Square Enix o celém projektu otevřeně a sdílí jedno zajímavé video za druhým.

První dorazilo už před týdnem, a podle krátkého popisku obsahuje záběry z konceptů, nad kterými se Square Enix s vývojáři rozmýšleli při rozhodování o budoucím směřování značky. Mělo se tak dít ještě před vydáním Tomb Raider: Underworld z roku 2008, tedy posledním velkým dílem, na který navázal až reboot z roku 2013. Square Enix potvrzuje předchozí informace, že bez ohledu na cokoliv měl nový díl série vyprávět příběh od samého začátku a zkoušet některé nové prvky hratelnosti, včetně souboje na blízko, jízdy na koni a spolupráci s nějakou další postavou. Tyto informace jdou ruku v ruce s tím, co zaznělo v úvodu a co už fanoušci o Ascension několik let věděli. Holčička Izumi měla být Lařinou průvodkyní po záhadném ostrově osídleném monstry a démony. Izumi měla být navíc částečně hratelnou postavou a pomáhat při řešení prostorových hádanek tím, že se dostala na místa, kam se Lara dostat kvůli své výšce nemohla. Měla mít také magické schopnosti, manipulovat s vodou a komunikovat s ostrovem, což se částečně nakonec propsalo i do finální podoby hry z roku 2013. I tam sehráli démoni značnou roli, stejně jako magie ostrova a je tudíž možné poměrně přesně sledovat genezi videoherního projektu, která zase a znovu potvrzuje, nakolik ogranický proces to ve skutečnosti je.

Druhé oficiální video je umělecky vděčnější a poskytuje pohled na koncept podoby herního světa i jednotlivých postav včetně hlavní hrdinky. Obrázky vznikly v momentě, kdy bylo rozhodnuto o konceptu survival hry, odehrávající se na opuštěném ostrově, a Crystal Dynamics podle dostupných informací koketovali i s myšlenkou na zpracování některých hororových segmentů. Tomu ostatně odpovídají i zveřejněné artworky, z nichž na některých místech děsivá atmosféra jasně vystupuje. Jde o chvíle, kdy na konci potemnělé jeskyně prochází zářivě bílá osoba, nebo když je hlavní hrdinka vystavena střetu s podivným monstrem v temnotách. Na obrázcích je pak poměrně detailně vidět také návrh podoby holčičky Izumi a nechybí ani opičí kamarád, který měl v dalším konceptu Izumi nahradit, údajně pro odlehčení příběhu a se zájmem směřovat veškerou pozornost na Laru.

Třetí video z 18. října přináší konečně pohled na prototyp hry tak, jak vznikal pod rukama vývojářů z Crystal Dynamics. Ještě patrnější je ona hororová atmosféra, ale na prototypu už lze spatřit části, které byly následně použity pro potřeby finální podoby rebootu. Už samotný začátek, kdy se Lara prodírá s hořící pochodní těsnými jeskyněmi odkazuje na jednu z úvodní pasáží ve hře Tomb Raider z roku 2013, včetně brodění se vodou a opírání se rukou o stěnu jeskyně nad hlavou. Nechybí ani zapalování monster, případně práce s cepíny, které se staly do značné míry poznávacím znamením nové Lary. Novinkou je však ovladatelná jízda na koni, která se do finální verze hry nedostala a před lety byla jedním z nejvíce probíraných vlastností hry při sledování uniklého videa od jednoho z grafiků Crystal Dynamics. Na videu od Square Enix je pak v sekci souboje vidět, že nějakou chvíli vývojáři uvažovali nad zapojením klasických Lařiných pohybů, jako jsou nejrůznější přemety a stojky, ani na ně ale v takové míře nakonec nedošlo a začátek nové trilogie kladl důraz především na realismus celkového provedení a naturalistické vykreslení nepříjemných scén.

Prozatím poslední zveřejněné video na oficiálním kanále Tomb Raider se zabývá samotným podtitulem Ascension – Vzestup – a vysvětlením, proč už Lara není akční hrdinka 90. let schopná spousty akrobatických kreací. „Myslíte si, že mě znáte, že jste mě už dřív viděli? Bohatá holka s hezkou tvářičkou, lesknoucími se zbraněmi a akrobatickými pohyby. Myslím, že jste si mě s někým spletli,“ říká Lara ve videu a na pozadí běží nejrůznější možné podoby krabiček se hrou. Lara následně dodává, že není bezchybná, natož neprůstřelná, že na rozdíl od předchozích dobrodružství může narazit na vážné problémy a začít třeba krvácet. To jsou aspekty, které se do hry nakonec dostaly a rozhodně pomohly zvýšit zájem o hru i rozvířit diskusi. Končit nemůžeme ničím jiným, než Lařiným poprsím, a hádáme, že by nám hlavní hrdinka určitě tento dovětek prominula. Velikost jejích vnadů totiž byla při startu nové trilogie velmi ožehavým tématem a na čerstvě zveřejněných konceptech je jasně patrné, že vývojáři řadu věcí měnili směrem k realitě a tělesné konstituci dívky či ženy, jež je spíše sportovně založenou akční hrdinkou, nežli dívkou, které žádné velké nebezpečí nehrozí. A já si osobně tenhle odklon od dřívějšího pojetí Lary Croft rozhodně pochvaluji.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru