Možná si ještě vzpomenete, že jsme loni v prosinci psali, že mladé polské studio Starward Industries chystá vůbec první videohru podle románu Stanisława Lema. Už tehdy jsme titulu věnovali dlouhý článek, protože je to přesně naše pro nás, ale o projektu samotném jsme toho v tu dobu stále moc nevěděli. Nyní se konečně představil naplno. Novinka se jmenuje The Invincible a jak už anglická název napovídá, jedná se o volnou adaptaci novely Nepřemožitelný. Členové krakovského týmu přitom dříve pracovali na hrách jako Zaklínač 3, Cyberpunk 2077, Dead Island, Dying Light nebo Call of Juarez.
I když se vypravíme do budoucnosti, v tomto vesmíru digitální revoluce neodstartovala, studená válka nikdy neskončila a supervelmoci jsou stále posedlé vesmírným závodem.
The Invincible je first person sci-fi thriller, který sází na retro futuristickou stylizaci. Hráči se vzbudí na nepřátelské planetě a musí najít pohřešované členy vlastní posádky. Zatímco se ale budeme snažit přežít, začneme odhalovat děsivá tajemství tohoto světa, lákají autoři. Hlavním hrdinou je vědec, člen mezihvězdné expedice, která přistála na planetě Regis III. Z vědecké mise se ale stane boj o holý život.
Budeme se snažit najít své kolegy a přitom používat všemožné přístroje, které sice na první pohled kvůli analogovému designu působí zastarale, ale umožní nám ovládat drony i roboty. Brzy prý zjistíme, že některá místa jako tento svět je lepší nikdy nenavštívit. Ale na to už je pozdě. Příběh má být nelineární a ovlivnit ho mají naše volby i vztahy. I když se vypravíme do budoucnosti, v tomto vesmíru digitální revoluce neodstartovala, studená válka nikdy neskončila a supervelmoci jsou stále posedlé vesmírným závodem.
Na hře se pracuje od roku 2018 a malý krakovský tým se pokusí dílo Lema dostat do povědomí hráčů podobně, jako se to dříve povedlo vývojářům CD Projektu RED se Zaklínačem. Lem totiž patří mezi autory, jejichž dílo bylo až doposud videohrami trestuhodně přehlížené. Bude se tak historie opakovat a znovu polské studio představí světu polského spisovatele? Starward Industries připouští, že bez CD Projektu a jejich snu by tu dnes nebyli. Šéf studia a projektu Marek Markuszewski pro magazín GamesRadar+ vysvětlil, že z Lemova zajímavého díla je právě Nepřemožitelný relativně přímočarý, a proto se pro adaptaci výborně hodí.
Příběh je podle něj epický i uvěřitelný, kombinuje vesmírný průzkum i vztahy mezi posádkou lodě. Oceňují ho čtenáři, kritici i další spisovatelé. Autoři slibují filmové vyprávění, atmosféru i výrazný výtvarný styl. Hra je ovlivněná atompunkem a jeho estetikou. Grafiku ale ovlivnili i výtvarníci a designéři jako Chris Foss, Chesley Bonestell nebo Syd Mead. Vývojáři rovněž vycházeli z podoby skafandrů, lodí a nástrojů z období studené války, které vznikly v Sovětském svazu. Výsledkem má být jedinečný retrofuturistický styl.
Hru pohání technologie Unreal Engine od Epicu. Zatím bohužel není k dispozici žádná upoutávka, jen pár obrázků, ale i ty vypadají úžasně. Poslechnout si však můžete alespoň ukázku ze soundtracku. Hra míří na PC, PlayStation 5 a Xbox Series a vyjít by měla příští rok, kdy uplyne 100 let od narození Stanisława Lema, kterého proslavil mimo jiné román Solaris.
Už loni v prosinci jsme psali, že hra se pokusí být stejně jako autor předlohy maximálně věrná vědě. Tehdy ještě vývojáři úzkostlivě tají to nejdůležitější – která kniha se stala předlohou pro jejich budoucí titul. Slibovali ale, že se hráči mohou spolehnout na to, že vše bude mít vědecké vysvětlení a musí být alespoň v teoretické rovině možné. Vývojáři se nechtěli zpronevěřit odkazu spisovatele, a tak se ve scénáři nemají objevit žádné magické prvky.
Lem byl podle samotných vývojářů k adaptacím svých děl vždy velmi kritický, což si uvědomují a podotýkají, že kdyby byl ještě naživu, cítili by se nepochybně ještě pod větším tlakem.
Stanisław Lem navíc podle autorů nikdy nevstoupil do plně digitálního světa, což ovlivní fungování samotného titulu, jeho světa a koneckonců i hratelnost. Těšit se můžeme na velké sálové počítače, děrné štítky a osciloskopy namísto moderních plochých dotykových obrazovek. V tomto světě sice lidé pronikají do vesmíru, ale neznají třeba mobilní telefony. Zapomenout můžeme na moderní interaktivní uživatelská rozhraní nebo virtuální plánky.
Jinak si však autoři předlohu velmi pochvalují. Dílo Lema je podle nich ideální látkou pro videohru, má podle nich obrovský potenciál pro podobnou adaptaci. Vývojáři si podle svých slov přejí, aby se fanoušci Lema cítili stejně jako čtenáři Sapkowského, když hráli prvního Zaklínače. Velmi zajímavé je, že Lem byl podle samotných vývojářů k adaptacím svých děl vždy velmi kritický, což si uvědomují a podotýkají, že kdyby byl ještě naživu, cítili by se nepochybně ještě pod větším tlakem.
Více podrobností najdete v našem starším článku.
Dílo Stanisława Lema přinejmenším nepřímo inspirovalo vývojáře her opakovaně. Jedním z nejzajímavějších příkladů je ale budovatelská strategie SimCity designéra Willa Wrighta, kterého ovlivnila jedna z povídek ze sbírky Cyberiada. V tomto příběhu se svržený tyran vrátí ke svým despotickým způsobům, když může ovládat simulované město, v němž utlačuje jeho fiktivní obyvatele. Neříkejte, že se v tom popisu nepoznáváte coby starosta virtuálního města, který na své obyvatele pošle godzillu nebo tornádo.