Ještě předtím, než v roce 2016 vyšel nový Doom, pracovalo studio id Software relativně dlouho na hře Doom 4, která byla zrušená v roce 2013, možná dokonce už o dva roky dříve. Za těch uplynulých let už jsme o této verzi leccos četli a viděli z ní i pár zajímavých videí. Nyní se na internetu objevily nové záběry, které rozhodně stojí za pozornost, pokud vás zajímá, jak mohlo vypadat zrušené pokračování legendární akce.
Některé jeho prvky se zjevně odrazily i na dokončené hře v podobě animací, motorovky nebo glory killů
Jak už se dříve psalo, Doom 4 měl víc připomínat Call of Duty a podobné střílečky. Hra byla situována na Zemi a kromě Call of Duty nebo série Killzone dost připomíná třeba i první díl Rage z roku 2011 od studia id Software. Bývalý šéf studia Tim Willits později prohlásil, že Doom 4 neměl duši a osobnost. Chybělo mu charisma série a výsledkem byl podle něj schizofrenní titul.
Doom 4 by pravděpodobně mnohem víc připomínal válečnou akci než pekelný masakr v podání jediného Doomslayera. Někomu díky tomu tato verze připomíná třeba i sérii Gears of War. Nikdo se ale vzhledem k úspěchu hry z roku 2016 asi nebude na vývojáře zlobit, že tenhle projekt hodili nakonec do koše a začali znovu. I když některé jeho prvky se zjevně odrazily i na dokončené hře v podobě animací, motorovky nebo glory killů. Určitá prostředí zase logicky vzhledem k námětu připomínají nedávný Doom Eternal.
Na zrušeném titulu se začalo pracovat už v roce 2007. Doom 4 měl být pravděpodobně filmovější a svým způsobem mohlo jít ještě o větší odklon od původní receptury, než představoval hororový Doom 3. Takzvaný “Call of Doom” měla pohánět technologie id Tech 5, stejný engine jako hry Rage, Wolfenstein: The New Order nebo The Evil Within. Multiplayer se vyvíjel zvlášť, jak je tomu u podobných her často zvykem.
Někteří nepřátelé spíš než klasické démony připomínají víc zmutované lidi a okolo vás by se zřejmě pohybovali další přátelské postavy. John Carmack v roce 2008 sliboval, že Doom 4 bude vypadat třikrát lépe než Rage i za cenu ústupků ve frameratu. Později ale sám tým opustil a odešel do společnosti Oculus VR. V roce 2013 se pak začalo proslýchat, že projekt má problémy, trpí na špatné vedení a v roce 2011 byl prý vývoj restartován.
Tehdejší anonymní zdroje popisovaly hru velmi přesně a odpovídá to tomu, co můžeme sledovat i dnes. Mělo jít o skriptovanou filmovou akci na způsob Call of Duty. I když problémy nejprve popírali, později samotní představitelé studia přišli s tím, že Doom 4 neměl osobnost a nepřipomínal hru od id Software, titul, jaký fanoušci chtěli a očekávali. “Call of Doom” se sice měl inspirovat Doomem II a invazí hord na Zemi, nicméně v “uvěřitelnějším” podání, jaké známe z hollywoodských blockbusterů. To by nemuselo být nutně špatně, ale zřejmě to i podle autorů nebylo dobré pro Doom.
Připomenout si můžete i komplikaci starších záběrů, která už byla déle k dispozici na internetu.